Nästa generation Playstation VR kan få 4K-upplösning och "inside-out"-spårning

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation Playstation VR kan få 4K-upplösning och "inside-out"-spårning

Sensorer och kameror flyttar in i headsetet som får ny högre upplösning och ögonspårningsteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sladd stör mig inte då jag nästan bara.använder VR till bilspel o flyg. Men jag förstår om många kommer rata den p.g.a. sladden.

Har vi tekniken som behövs för att skicka den upplösningen i 90 Hz utan märkbar latens?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är glad att Sony inte har övergett VR till Playstation. Även om VR ses som något nischat idag, så ångrade jag inte en sekund att jag köpte min HTC Vive bara ett par månader efter dess release. Det är nog mest priset och antalet spel till VR som håller folk från att köpa VR. Hoppas på bättre priser och mer AAA-titlar till VR, men det tar nog länge till tyvärr.

Kan förövrigt rekommendera att spela Hellblade Senuas Sacrifice i VR. Tyckte man att det spelet gav en oerhört bra atmosfär med hörlurar och vanlig skärm, så är VR tusen gånger bättre.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att köpa PS5 för VR (har nu PC+Quest 1), men det förutsätter nog att det blir trådlöst. Att köra VR med kabel år 2021 och framåt är nog inte acceptabelt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas dom även kommer med en trådlös-lösning. Alltså inte ett standalone möjligtvis men att kunna streama från PS5 precis som man kan från PC med Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sladd stör mig inte då jag nästan bara.använder VR till bilspel o flyg. Men jag förstår om många kommer rata den p.g.a. sladden.

Har vi tekniken som behövs för att skicka den upplösningen i 90 Hz utan märkbar latens?

Vet inte hur det är med latensen, men vanlig WiFi6 har en bandbredd på 9,6Gbit, det är ganska lågt ifall man jämför med HDMI 2.1 som har 40-48Gbit och klarar 120Hz 4K.

Helst så vill man nog se 120Hz framöver också, då många headset börjar stödja det, bland annat index, Vive Pro 2 och Quest 2.

Skrivet av Tachiyon:

Är glad att Sony inte har övergett VR till Playstation. Även om VR ses som något nischat idag, så ångrade jag inte en sekund att jag köpte min HTC Vive bara ett par månader efter dess release. Det är nog mest priset och antalet spel till VR som håller folk från att köpa VR. Hoppas på bättre priser och mer AAA-titlar till VR, men det tar nog länge till tyvärr.

Kan förövrigt rekommendera att spela Hellblade Senuas Sacrifice i VR. Tyckte man att det spelet gav en oerhört bra atmosfär med hörlurar och vanlig skärm, så är VR tusen gånger bättre.

Det blir dock ganska stor skillnad i prestanda framöver, så mer avancerada spel och grafik bli alltså möjligt.
Har varit lite tråkigt nu när spel behövt att se ut som Wind waker eller CS 1.6 för att flyta på bra.

Spel har också behövt vara mindre avancerade för att spara in på laddningstid innan, det bör inte heller vara ett problem framöver.

Så jag tror mycket på PSVR2, blir bokning så fort det är möjligt.
Det som var lite nytt och mest intressant i denna nyhet är eye-tracking, innan så har jag mest upplevt det som att det är något som skjuts på framtiden hela tiden, men snart så kanske det är möjligt för den breda massan.

Permalänk

Detta var ju mer än vad man vågat hoppas på. Den upplösningen och ögonspårning? Psvr 2 kommer verkligen ha förutsättningarna för att ge grymma upplevelser. Det enda minuset är väl att den inte blir sladdlös men det kanske löser sig med någon add on. Iallafall har man ju med detta headset något som kan stå sig bra med tiden. 4k är ju riktigt bra som standard även nästa vr generation i mitt tycke åtminstone och ögonspårning gör att det kommer att kunna hänga med i tungdrivna spel. Hype!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vet inte hur det är med latensen, men vanlig WiFi6 har en bandbredd på 9,6Gbit, det är ganska lågt ifall man jämför med HDMI 2.1 som har 40-48Gbit och klarar 120Hz 4K.

Helst så vill man nog se 120Hz framöver också, då många headset börjar stödja det, bland annat index, Vive Pro 2 och Quest 2.

Det blir dock ganska stor skillnad i prestanda framöver, så mer avancerada spel och grafik bli alltså möjligt.
Har varit lite tråkigt nu när spel behövt att se ut som Wind waker eller CS 1.6 för att flyta på bra.

Spel har också behövt vara mindre avancerade för att spara in på laddningstid innan, det bör inte heller vara ett problem framöver.

Så jag tror mycket på PSVR2, blir bokning så fort det är möjligt.
Det som var lite nytt och mest intressant i denna nyhet är eye-tracking, innan så har jag mest upplevt det som att det är något som skjuts på framtiden hela tiden, men snart så kanske det är möjligt för den breda massan.

Visst att 9 Gbit är mycket mindre än 40, men många är nöjda med Quests 100-200 Mbit. Jag tror inte det hade varit något problem bara man kommer upp över 2 Gbit.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om jag någonsin kommer återgå till att börja köpa konsol igen, så kan detta vara ett huvudskäl. Jag tror Sony har goda chanser att slå stort med VR. Hoppas dock att de även kan ta sig in på PCVR marknaden och ge Facebook lite konkurrens..

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande om det visar sig stämma. Får det ett vettigt pris blir jag nästan tvungen att investera i en PS5.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Fast om det släpps fler VR-spel till PS5 så borde det även betyda att samma spelbolag även gör en PC-version (om nu inte Sony tvingar dom att göra spelet exklusivt till PS5), så jag sitter lugnt i båten med mitt Quest 2.

Ögonspårning vet jag inte om jag bryr mig om, då det borde betyda att man ser "kanterna" av displayen, precis som på Quest 2 (beroende på hur breda displayerna är i headsetet)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Avsaknad av trådlös anslutning känns aningen omodernt. Men VR-titlarna till konsol kanske mestadels är sånt man kan göra sittandes? Har en PSVR v2 men har faktiskt bara använt den två gånger under de år jag haft den. Finns inget intressant i VR-väg till konsol som inte redan finns till PC, och då konsolen är så pass låst missar man allt det intressanta som kommer till PC. Både officiellt men också moddar och builds som ger VR-stöd eller förbättringar i titlar som officiellt saknar stöd. Enorm förlust för en VR-intresserad att missa detta.

Vore bra om Sony ger officiellt PC-stöd men även det skulle göra den rätt ointressant för oss. Många vill ha möjlighet till trådlöst VR, skillnaden att använda VR med och utan sladd är enorm, till fördel för trådlös VR förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Fast om det släpps fler VR-spel till PS5 så borde det även betyda att samma spelbolag även gör en PC-version (om nu inte Sony tvingar dom att göra spelet exklusivt till PS5), så jag sitter lugnt i båten med mitt Quest 2.

Ögonspårning vet jag inte om jag bryr mig om, då det borde betyda att man ser "kanterna" av displayen, precis som på Quest 2 (beroende på hur breda displayerna är i headsetet)

Sony köpte upp Insomniac och där tog det helt stopp för spel för VR. I den bästa av världar så verkar Sony tillslut insett vikten av att supporta PC och den enorma marknad som finns här. Men VR har de hållit i hårt. Vi fick aldrig VR-stödet för Resident Evil 7, som Sony ska ha köpt tidsexklusivitet för.

Inga features är helt nya här, ögnade igenom snabbt men det är sånt som redan finns för PC eller lär ha kommit innan Sonys lösning lanseras.

För mig är det dags att uppgradera känner jag, blir en ny trådlös vilket begränsar alternativen rejält men tänkt invänta nytt även från Oculus. Men beror lite på hur sugen jag blir på Resident Evil 4, och hur bra implementationen också blir. Relativt små pengar, så kan bli ett till byte efter om något bättre skulle komma ut.

Permalänk
Medlem

4k i 90hz, orkar ps5 med det? Eller blir det någon form av uppskalning...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

4k i 90hz, orkar ps5 med det? Eller blir det någon form av uppskalning...

Mitt GTX 1080 klarar av 90 Hz i de flesta spel med Reverb som har marginellt högre upplösning. Playstation 5 ska vara betydligt kraftfullare och om de lyckas implementera foveated rendering med ögonspårning så blir det ännu bättre.

Inga problem. VR-spel brukar ju ha mycket enklare grafik.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

4k i 90hz, orkar ps5 med det? Eller blir det någon form av uppskalning...

Garanterat uppskalning, PS5 har det tungt även i vanliga titlar. Sedan beror det på hur spelen utformas och komplexiteten. Denna gång har konsolen en bra CPU vilket kommer underlätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

4k i 90hz, orkar ps5 med det? Eller blir det någon form av uppskalning...

Äsch, uppskalad 4k på en 4k-skärm ser ju ändå mycket bättre ut än 1080p på en 1080p skärm. Så även om det inte är full native 4k så tror jag att det definitivt blir en uppgradering . Och vem vet, med PS5Pro så kommer den kanske kunna pumpa full 4k/90hz, så på så sätt är den mer framtidssäker.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Det är bra för VR i allmänhet om det här blir en lyckad produkt. Jag är inte själv intresserad av PS5 men bra för utvecklingen om marknaden för VR växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Visst att 9 Gbit är mycket mindre än 40, men många är nöjda med Quests 100-200 Mbit. Jag tror inte det hade varit något problem bara man kommer upp över 2 Gbit.

Antagligen så sker det rätt så hög komprimering vilket förmodligen skapar tre problem.

-Högre latens för att komprimera och sedan extrahera data.
-Bildens kvalité har mindre information, alltså lägre kvalite och i värsta fall till och med artefakter.
-Det kräver beräkningskraft för detta som kan dra batteri eller påverka systemets prestandan.

Så jag är ingen fan av låg bandbredd eller komprimering, man får helt enkelt göra uppoffringar vilket jag inte gillar.
Bilden kanske kan bli vad många tycker är tillräckligt bra, men det kan också vara så att ifall man hade komprimerat och okomprimerat(eller väldigt låg komprimering) bredvid varandra så ser man tydlig skillnad.
Ett liknande scenario är de som är nöjda med 30FPS, men har man provat 60, 90 eller 120Hz så är det svårt att gå tillbaka.
Många recensenter som inte brytt sig om hög FPS innan väljer nu 60FPS läget framför 30FPS grafikläge, nu när man har möjligheten att bestämma det med de nya konsolerna till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Antagligen så sker det rätt så hög komprimering vilket förmodligen skapar tre problem.

-Högre latens för att komprimera och sedan extrahera data.
-Bildens kvalité har mindre information, alltså lägre kvalite och i värsta fall till och med artefakter.
-Det kräver beräkningskraft för detta som kan dra batteri eller påverka systemets prestandan.

Så jag är ingen fan av låg bandbredd eller komprimering, man får helt enkelt göra uppoffringar vilket jag inte gillar.
Bilden kanske kan bli vad många tycker är tillräckligt bra, men det kan också vara så att ifall man hade komprimerat och okomprimerat(eller väldigt låg komprimering) bredvid varandra så ser man tydlig skillnad.
Ett liknande scenario är de som är nöjda med 30FPS, men har man provat 60, 90 eller 120Hz så är det svårt att gå tillbaka.
Många recensenter som inte brytt sig om hög FPS innan väljer nu 60FPS läget framför 30FPS grafikläge, nu när man har möjligheten att bestämma det med de nya konsolerna till exempel.

Har du själv provat Quest trådlöst mot PC?
Skillnaden finns men den är inte alls som du befarar om man jämför VR med HDMI i mitt fall eller Quest 2 med Link-kabel eller trådlöst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc