Grendosa: Hur många watt klarar varje individuellt uttag?

Permalänk
Avstängd

Grendosa: Hur många watt klarar varje individuellt uttag?

Har en typisk grendosa med samma värden som de flesta grendosor har: 16 ampere, 250 volt = 3500 watt. Står skrivet på dosan.

Men vad klarar den *per uttag* på grendosan?

Låt säga att jag kopplar in en 1000 watt AC i ett av uttagen. Det är ju långt under 3500 watt. Men klarar de interna kablarna inuti grendosan för just det uttaget en så stor belastning? I mitt fall är grendosan dyr och av hög kvalitet (typ 400kr, metallchassi, och såg stabilt byggd ut på insidan när jag en gång öppnade en av dem och satte dit en längre sladd).

Om jag har tur, och om tillverkarna gör rätt, så klarar varje individuellt uttag upp till 3500 watt, genom att de har använt lika tjock diameter på elkablarna från väggen och till varje individuellt uttag. Och att man bara ska akta sig för att överstiga 3500 watt *sammanlagt* på alla uttagen.

Är det så de ska vara byggda? Dvs att varje uttags kabeldiameter är stark nog att klara upp till 3500 watt om det står 3500 watt på en grendosa? Det vore ju mest logiskt så.

Vad säger ni? Någon som vet? Hittade inte en enda resurs på internet som kunde förklara hur mycket individuella uttag klarar.

Permalänk
Avstängd

Typiska artiklar jag hittat ser ut som denna:

https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/

"Hur många watt klarar en grenkontakt?
Ett grenuttag brukar klara upp till 3 680 watt, men det kan variera mellan olika fabrikat. För att minimera risken för elbrand eller överbelastning bör du inte ansluta flera skarvsladdar till varandra."

Har hittils inte hittat någon artikel som säger ifall varje individuellt uttag på en grendosa har en lägre gräns eller om det är samma gräns för alla uttagen (dvs att det isåfall går bra att koppla in en maskin som drar tusentals watt i ett grenuttag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Typiska artiklar jag hittat ser ut som denna:

https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/

"Hur många watt klarar en grenkontakt?
Ett grenuttag brukar klara upp till 3 680 watt, men det kan variera mellan olika fabrikat. För att minimera risken för elbrand eller överbelastning bör du inte ansluta flera skarvsladdar till varandra."

Har hittils inte hittat någon artikel som säger ifall varje individuellt uttag på en grendosa har en lägre gräns eller om det är samma gräns för alla uttagen (dvs att det isåfall går bra att koppla in en maskin som drar tusentals watt i ett grenuttag).

Det är på hela grendosan det menas.
Alltså, 3680 watt fördelat på alla uttag eller också på ett enda, hur du vill med andra ord.

Det kvittar hur du blandar belastningen så länge det totala effektuttaget du gör inte överstiger just 3680 watt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

På ett normalt grenuttag kan varje individuellt uttag hantera hela belastningen.

https://www.quora.com/How-do-power-strips-work

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det är på hela grendosan det menas.
Alltså, 3680 watt fördelat på alla uttag eller också på ett enda, hur du vill med andra ord.

Det kvittar hur du blandar belastningen så länge det totala effektuttaget du gör inte överstiger just 3680 watt.

/Lifooz

Skrivet av mwi:

På ett normalt grenuttag kan varje individuellt uttag hantera hela belastningen.

https://www.quora.com/How-do-power-strips-work

Tack så otroligt mycket, båda två! Denna nyhet (att grendosan är okej) är en lättnad eftersom jag bor i en lägenhet som byggdes för längesen och bara har 2 vägguttag i sovrummet.

Lyckades även precis nu hitta denna lilla info om min dosa: "AOBOER GABK08, 8*16A, With switch and children protection, GS,CE." vilket bekräftar det ni säger, 8 uttag x 16 ampere per uttag vid 250 volt.

Underbart. Då är det bara att tuta och köra. Hoppas andra i framtiden blir hjälpta av tråden. Det var inte lätt att hitta tydlig information om denna fråga!

Permalänk
Medlem

Ser att du bytt sladden?
Egentligen får endast en elektriker får göra sådana ändringar. Som vanlig dödlig ska man använda en förlängningssladd.
Antar du kollade upp sladdens max belastning och inte satte i en med för tunna kablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Ser att du bytt sladden?
Egentligen får endast en elektriker får göra sådana ändringar. Som vanlig dödlig ska man använda en förlängningssladd.
Antar du kollade upp sladdens max belastning och inte satte i en med för tunna kablar.

Har utbildat mig till elektriker för 20 år sen så lite minnen sitter kvar. Har två dosor och förlängde den ena med en sladd vars ledares diameter klarar upp till 2300 watt, och skrev med röd tusch på grendosan att max är 2300 w. Där har jag bara typ 700 watt totalt och är väl medveten om att den är modifierad.

Men den jag tänker använda för 1000 watts-enheten är omodifierad, alltså 3500 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Ser att du bytt sladden?
Egentligen får endast en elektriker får göra sådana ändringar. Som vanlig dödlig ska man använda en förlängningssladd.
Antar du kollade upp sladdens max belastning och inte satte i en med för tunna kablar.

Är du verkligen helt 100 på det?
En kabel till grendosa kan väl knappast ses som en fast installation?

Till TS, tänk på att dina säkringar troligtvis lär lösa ut vid ~2300W (antar 10A).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Till TS, tänk på att dina säkringar troligtvis lär lösa ut vid ~2300W (antar 10A).

Vad jag sett (kan ha fel) så används nästan alltid 16 amperes eluttag i Sverige. Men du har rätt, själva säkringen kan vara mindre än så. Jag ligger nog på cirka 2000 watt i hela rummet dock, med en 870 watt AC, ca 700 watt dator (vid maxbelastning), en 235 watt TV, och diverse småprylar (laddare, fläktar). Så ska bli intressant att se om säkringen gillar mig!

Permalänk
Medlem

Har sett mycket om detta (belastning i vanliga eluttag), framförallt sen bränderna med elbilar.

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerhetsverket-var-medveten...

Citat:

230 V-kontakter i hushåll, så kallade Schuko-kontakter, är inte dimensionerade för att klara kontinuerlig last under lång tid. De testas för att klara cirka 20 Ampere i en timme. Men för att ladda batteriet fullt i en elbil kan man behöva 16 Ampere i flera timmar.

Mao så ska man nog passa sig för att lägga max belastning på ett uttag kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Ser att du bytt sladden?
Egentligen får endast en elektriker får göra sådana ändringar. Som vanlig dödlig ska man använda en förlängningssladd.
Antar du kollade upp sladdens max belastning och inte satte i en med för tunna kablar.

Vissa saker får man göra själv, utan behörighet, under förutsättningen att man har tillräcklig kunskap för att utföra det. Göra egen skarvsladd är en av de saker man får göra själv.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Vad jag sett (kan ha fel) så används nästan alltid 16 amperes eluttag i Sverige. Men du har rätt, själva säkringen kan vara mindre än så. Jag ligger nog på cirka 2000 watt i hela rummet dock, med en 870 watt AC, ca 700 watt dator (vid maxbelastning), en 235 watt TV, och diverse småprylar (laddare, fläktar). Så ska bli intressant att se om säkringen gillar mig!

Jo kablar o uttag brukar vara dimensionerade för 16A. Men säkringen är sen 10A. Alltid bra med extra utrymme på linan.
(Jag kan ha fel. XD ej elektriker, En kompis som är elektriker förklarade det för mig. )

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Ser att du bytt sladden?
Egentligen får endast en elektriker får göra sådana ändringar. Som vanlig dödlig ska man använda en förlängningssladd.
Antar du kollade upp sladdens max belastning och inte satte i en med för tunna kablar.

Det är fasta installationer som enbart elektriker får utföra t.ex säkra ner, eller dra ledningar från proppskåp.

Du får till och med byta eluttag i väggen förutsatt att du vet vad det är du håller på med.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jo kablar o uttag brukar vara dimensionerade för 16A. Men säkringen är sen 10A. Alltid bra med extra utrymme på linan.
(Jag kan ha fel. XD ej elektriker, En kompis som är elektriker förklarade det för mig. )

Har svårt att tro att de skulle dra in betydligt dyrare kabel 2.5mm2(16A) mot 1,5mm2 (10A) och sedan säkra ner.

Normalt sett är det 2,5mm2 till SPIS / UGN / VVB / Värmepump / Elbilsladdare (eller grövre).

Vanligt vägguttag är inte byggt för 16A kontinuerligt utan då ska man ha andra kontakter, typ husvagnskontakt.

Sedan är t ex många 3-fasuttag 16A gjorde för 6H kontinuerlig belastning, om du ska klara av riktigt höga uttag är fast installation rekommenderad!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är du verkligen helt 100 på det?
En kabel till grendosa kan väl knappast ses som en fast installation?

Till TS, tänk på att dina säkringar troligtvis lär lösa ut vid ~2300W (antar 10A).

Skrivet av lord_dubbdäck:

Vissa saker får man göra själv, utan behörighet, under förutsättningen att man har tillräcklig kunskap för att utföra det. Göra egen skarvsladd är en av de saker man får göra själv.

Skrivet av Lifooz:

Det är fasta installationer som enbart elektriker får utföra t.ex säkra ner, eller dra ledningar från proppskåp.

Du får till och med byta eluttag i väggen förutsatt att du vet vad det är du håller på med.

/Lifooz

Det är mycket möjligt jag har fel.
Jag har alltid trott att man inte fick ändra i ”kompletta” starkströms prylar så som en grendosa.

Permalänk
Medlem

Rent generellt räknar man på 10A på uttag, men ska tåla 16A över viss tid om jag minns rätt. Sen har vi 230V i sverige så räkna på det istället för 250V.

Du får inte ändra fasta installationer, en grendosa är inte fast. Däremot tappar du ju all form av CE märkning vilket bl.a försäkringsbolag skulle skrika rätt ut av. Händer nått är det ditt fel mao.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cerb:

Är du verkligen helt 100 på det?
En kabel till grendosa kan väl knappast ses som en fast installation?

Till TS, tänk på att dina säkringar troligtvis lär lösa ut vid ~2300W (antar 10A).

Nej, kabeln på en grendosa är inte en fast installation. Däremot är det svårare att veta vad enheten klarar av om man byter kontakt, skarvar etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, kabeln på en grendosa är inte en fast installation. Däremot är det svårare att veta vad enheten klarar av om man byter kontakt, skarvar etc.

Rent tekniskt får man ju till och med bygga en egen grendosa och koppla in på nätet, men man blir som producent själv ansvarig för att den är säker enligt gällande normer och man får inte sälja den utan CE-märkning (vilket man på vissa saker kan göra själv och stå för kontrollen/ansvaret av produkten också)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, kabeln på en grendosa är inte en fast installation. Däremot är det svårare att veta vad enheten klarar av om man byter kontakt, skarvar etc.

Absolut, har man inte koll så bör man undvika att skruva helt, men i fråga om att man FÅR, så är det ju lite irrelevant

Permalänk
Avstängd

Tack för all extra information, allihopa.

Verkar som att absolut värsta fallet så kommer sakerna i rummet dra 8.7 ampere (2000 watt, 230 volt) men bara när allt är på och kör på max samtidigt, vilket är sällsynt. En AC varierar och är inte på hela tiden, och en dator är oftast passiv. Så om vi säger att säkringen är 10 ampere och ledningarna i vägguttaget klarar av 16 ampere så borde allt fungera utan fara för brand.

Känns dock some en lättnad att jag inte köpte en 1200/1300 watt AC som var väldigt vanligt på marknaden. Min drar 870 watt. Det bidrar till att jag borde ligga bra till i den sammanlagda förbrukningen som bara ibland kommer nå max 2000 watt för hela rummet i absolut värsta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tack för all extra information, allihopa.

Verkar som att absolut värsta fallet så kommer sakerna i rummet dra 8.7 ampere (2000 watt, 230 volt) men bara när allt är på och kör på max samtidigt, vilket är sällsynt. En AC varierar och är inte på hela tiden, och en dator är oftast passiv. Så om vi säger att säkringen är 10 ampere och ledningarna i vägguttaget klarar av 16 ampere så borde allt fungera utan fara för brand.

Känns dock some en lättnad att jag inte köpte en 1200/1300 watt AC som var väldigt vanligt på marknaden. Min drar 870 watt. Det bidrar till att jag borde ligga bra till i den sammanlagda förbrukningen som kan nå max 2000 watt för hela rummet.

Du får nog räkna med att kablarna är 1,5mm2 dvs. gjorda för att klara 10A.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Du får nog räkna med att kablarna är 1,5mm2 dvs. gjorda för att klara 10A.

Det kan vara så ja. Det är ett gammalt hus så det är ganska troligt att de är billigare varianten från tiden då folk inte hade så mycket elektronik. Det betyder isåfall att maxgränsen är 2300 watt men bara under kortare stunder för att undvika allvarlig värmeutveckling i kablarna.

Värt att tänka på. Tur återigen att AC skiftar av/på automatiskt och att en dator inte kör maximalt drag särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Det kan vara så ja. Det är ett gammalt hus så det är ganska troligt att de är billigare varianten från tiden då folk inte hade så mycket elektronik.

Vill påstå att det är sant för 95% av alla hus byggda även i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Har svårt att tro att de skulle dra in betydligt dyrare kabel 2.5mm2(16A) mot 1,5mm2 (10A) och sedan säkra ner.

Normalt sett är det 2,5mm2 till SPIS / UGN / VVB / Värmepump / Elbilsladdare (eller grövre).

Vanligt vägguttag är inte byggt för 16A kontinuerligt utan då ska man ha andra kontakter, typ husvagnskontakt.

Sedan är t ex många 3-fasuttag 16A gjorde för 6H kontinuerlig belastning, om du ska klara av riktigt höga uttag är fast installation rekommenderad!

Märkningen 6H på ett 3fas uttag har inte med tiden det får belastas vid en viss ström. Det har med placering av jordstiftet att göra.

6H så sitter det "klockan 6".

För övrigt är väl det absolut vanligaste att ett "vanligt vägguttag" är avsäkrat 10A som standard.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Vid hög belastning på en stickkontakt, om det är så att anläggningsytan är dålig(typ kontakten kan lätt glida in/ut) så finns risk för värmeutveckling som kan leda till brand... så var extra nojig och när du belastat det ett tag, känn på sladden och kontakten om den känns varm.
Ett tips är att använda fler dosor, så att om väggkontakten har två uttag, gör en jämn belastning mellan de två, så inte en stickpropp enbart belastas. På detta sätt fördelas det och mindre risk för värmeutveckling mellan kontaktblecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Märkningen 6H på ett 3fas uttag har inte med tiden det får belastas vid en viss ström. Det har med placering av jordstiftet att göra.

6H så sitter det "klockan 6".

För övrigt är väl det absolut vanligaste att ett "vanligt vägguttag" är avsäkrat 10A som standard.

Minsann, alltid lär man sig något nytt

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har sett mycket om detta (belastning i vanliga eluttag), framförallt sen bränderna med elbilar.

https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerhetsverket-var-medveten...

Mao så ska man nog passa sig för att lägga max belastning på ett uttag kontinuerligt.

Är de gamla och oxiderade kontaktytor för att huset är gammal så finns det skäl att vara försiktig med eluttagen - fick en mindre chock när jag rycket ut pluggen för en lika gammal elelement som uttaget själv och såg att det var brun ring runt ena hålet av hetta från proppstiften (eller kontaktytorna mellan propp och uttag som gått varmt i uttaget) under lång tid och det redan vid ström av 4 Ampere belastning (1 kW element).

Inte konstig att laddning av elbilar med belastning 10 Ampere i > 4 timmar har orsakat bränder på vanliga okontrollerade schucko-uttag - skall man ha 10-16 Ampere kontinuerligt så måste grejorna vara i tip-top skick hela vägen från proppskåpet och kanske vara beredd att kontaktdonen också måste bytas per några år eller efter x antal matningar då de vanliga beläggningar på sådana saker ofta är nickel och den oxiderar också småningom (blir först matt och sedan allt gråare) och/eller nöts hål i nickel och vad det är för metall under av många matningar och de ger allt högre kontaktresistans därmed mer värmebildning för en given ström.

Säkringarna brukar vara 10 Ampere (eller ibland 13 Ampere i nyare hus) medans ledningar och uttag är dimensionerade för 16 Ampere (i moderna hus) - och det är för att det skall finnas marginaler för större strömmar under kort tid.

Att starta kyl/frys kan dra 20-40 Ampere några tiondelar av en sekund, och en äldre dammsugare... det brukar blinka i lamporna när den startas med ON/OFF och där är vi också rejäl bit norr om 20 Ampere i startström en mindre del av sekund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Vill påstå att det är sant för 95% av alla hus byggda även i år

Åfan okej, tack för varningen!

Skrivet av anon309108:

Vid hög belastning på en stickkontakt, om det är så att anläggningsytan är dålig(typ kontakten kan lätt glida in/ut) så finns risk för värmeutveckling som kan leda till brand... så var extra nojig och när du belastat det ett tag, känn på sladden och kontakten om den känns varm.
Ett tips är att använda fler dosor, så att om väggkontakten har två uttag, gör en jämn belastning mellan de två, så inte en stickpropp enbart belastas. På detta sätt fördelas det och mindre risk för värmeutveckling mellan kontaktblecken.

Åh, tack för den varningen också. Det är precis så jag har det. Väggkontakten har två uttag. I ena har jag TV (235w) + Dator (300-700w varierar), i andra har jag AC (870w när kompressorn är igång, annars gissar jag max 100w när bara fläkten i den kör) + diverse mobilladdare och en fläkt (35w). Låter ju bra balanserat.

Kommer att hålla kollen på väggkontakterna och känna på stickorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dextrodammit:

Åh, tack för den varningen också. Det är precis så jag har det. Väggkontakten har två uttag. I ena har jag TV (235w) + Dator (300-700w varierar), i andra har jag AC (870w när kompressorn är igång, annars gissar jag max 100w när bara fläkten i den kör) + diverse mobilladdare och en fläkt (35w). Låter ju bra balanserat.

Kommer att hålla kollen på väggkontakterna och känna på stickorna.

Slå på allt på max, låt det gå 10-15 minuter och med några minuters mellanrum känner du på kontakten om det bildas värme.. Märker du inget under den kvarten med allt på max, då är det ganska lugnt framöver.. men håll koll på det med något kvartals mellanrum

Jag har en mardrömskoppling i mitt arbetsrum... 4st uttag och med skärmar, adaptrar, datorer, switchar, lampor osv så har jag mellan 40-50 strömförbrukare.. Jag kan inte ha allt på samtidigt, för då skjuter min tröga 10A säkring
Dock har jag först mina 2st 2uttags kontakter.. på de är det fördelat på fyra APC skydd som har koll på överbelastning osv.. utifrån de fyra är det utdelat 2x6uttag+APC's 8uttag(-2 som nyttjas av de två förgreningsdosorna) så totalt har jag asså möjligheter till 72 stickproppar. Samt jag köpte billiga biltemas utetemp mätare som jag klämde fast sensorn mellan kontakter o vägguttagen för att ha en snabböverskådlig temp-indikator om det börjar bli mer ljummet vid kontakten än rummet så att säga.

Ska man göra korkade över-belastningar så måste man vara varsam på att bara för att det fungerar idag/dennavecka/dennamånad så kan det gå åt pipan ett halvår eller tre år senare
Många kontakter i få uttag är inte poppis i elektrikers ögon eller brandförsvaret. hahaha
Edit: jag har en 6KG pulversläckare i det rummet samt två brandvarnare

Skrivfel