HTC avtäcker Vive Pro 2 och Vive Focus 3 – 5K-upplösning i 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

HTC avtäcker Vive Pro 2 och Vive Focus 3 – 5K-upplösning i 120 Hz

På eventet Vivecon 2021 presenteras premiumsatsningarna Vive Focus 3 och Vive Pro 2 med 5K-upplösning och 120 graders synfält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Enheten har stöd för Vive Wireless Adapter, men begränsas då till en bilduppdateringsfrekvens på 90 Hz."

Och extremt begränsad upplösning.

"VIVE Wireless Adapter supports 2448 x 1224 resolution and 90Hz refresh rate when used with VIVE Pro 2. 3264 x 1632 resolution support coming soon."

https://www.vive.com/eu/product/vive-pro2/overview/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga lösningar...och priset?! Nä man är nog allt lite besviken...

Permalänk
Medlem

Gäsp vilken kass produkt. Känns som deras konkurrensanalytiker gjort sina analyser på marknaden som den såg ut för 2 år sedan. Det har hänt så jäkla mycket bara sedan Oculus Quest 2 kom och här har Valve inte alls hängt med

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Väldigt besviken att dom inte kommer med något som kan konkurrera med Quest 2.

Finns nog många liksom mig som inte har Facebook längre men gärna haft ett välfungerande trådlöst headset i samma prisklass.
Jag har original Vive men tycker det är mer krångel än vad det är värt att ha alla sladdar osv, skulle vara skönt med ett headset man kan dra på sig lite snabbt och spela en runda Beatsaber och sen gömma undan i ett skåp.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tror 120 graders synfält är glädjesiffror eftersom dom anger originalet som 110 grader, där verkligheten för dom flesta snarare är 90-100.

Permalänk
Inaktiv

Vive Focus 3 ser ändå ganska intressant ut men kan inte konkurrera med dessa specs och prissättning. HTC är fel företag för denna bransch, ett företags vars existens ofta ifrågasätts och har inte de muskler som behövs, speciellt mot Oculus.

Intressant att se tester på den, trådlösa lösningar intresserar mig mycket. Men varför man skulle välja denna istället för Quest 2 kommer bli svårt att förklara, speciellt när kunden bara behöver kolla prislappen. De flesta bryr sig inte om negativa sidor med Facebook trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

här har Valve inte alls hängt med

Valve har inget med Vive att göra längre. Så här blir det när HTC lämnas själva att styra skeppet, hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zachtionman:

Gäsp vilken kass produkt. Känns som deras konkurrensanalytiker gjort sina analyser på marknaden som den såg ut för 2 år sedan. Det har hänt så jäkla mycket bara sedan Oculus Quest 2 kom och här har Valve inte alls hängt med

Själv väntar jag halvt otåligt på Quest 3, även om det verkar vara en bit bort. Denna känns mest som en dyr efterapning. Funderade en liten stund på om det var Quest kontrollerna, men finns en del mindre skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Gäsp vilken kass produkt. Känns som deras konkurrensanalytiker gjort sina analyser på marknaden som den såg ut för 2 år sedan. Det har hänt så jäkla mycket bara sedan Oculus Quest 2 kom och här har Valve inte alls hängt med

Valve?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Trodde priserna på vr skulle gått ner vid det här laget...men nej? Skulle jag satsa på vr så skulle jag hålla mig till PS4 även om grafiken kanske inte är den bästa. Detta kostar way too much for me i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Väldigt besviken att dom inte kommer med något som kan konkurrera med Quest 2.

Finns nog många liksom mig som inte har Facebook längre men gärna haft ett välfungerande trådlöst headset i samma prisklass.
Jag har original Vive men tycker det är mer krångel än vad det är värt att ha alla sladdar osv, skulle vara skönt med ett headset man kan dra på sig lite snabbt och spela en runda Beatsaber och sen gömma undan i ett skåp.

Skillnaden är ju att facebook kan sälja quest2 med rejäl förlust för de använder och säljer din data istället, något t.ex. HTC å de andra hade haft mycket svårare för att göra.
Antingen får du betala en $600-$800+ för headset (och att de inte snor din data), alternativt subventionerat köppris med $200-$400 lägre å facebook får sälja din data.

Personligen har jag inga problem att betala $1000+ för en HMD om den bara checkar alla boxar. Men de här två? inte OLED och inte helt trådlöst? no bueno. Min quest2 får duga så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Trodde priserna på vr skulle gått ner vid det här laget...men nej? Skulle jag satsa på vr så skulle jag hålla mig till PS4 även om grafiken kanske inte är den bästa. Detta kostar way too much for me i alla fall.

Priserna på VR har gått ner. Quest 2 kostar 3 700 kronor och är i många avseenden det bästa på marknaden.
Priserna på VR har också gått upp. Företagslösningar så som Varjos grejer kostar upp mot 100 000 kronor medan entusiasthårdvara ligger runt 12 000 kronor.

PSVR 2 är snart på väg, men jag skulle undvika PSVR 1 då det systemet saknar mycket jämfört med moderna lösningar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skillnaden är ju att facebook kan sälja quest2 med rejäl förlust för de använder och säljer din data istället, något t.ex. HTC å de andra hade haft mycket svårare för att göra.
Antingen får du betala en $600-$800+ för headset (och att de inte snor din data), alternativt subventionerat köppris med $200-$400 lägre å facebook får sälja din data.

Personligen har jag inga problem att betala $1000+ för en HMD om den bara checkar alla boxar. Men de här två? inte OLED och inte helt trådlöst? no bueno. Min quest2 får duga så länge.

Jag är så trött på sådana uttalanden. Hela Facebooks inkomst förra året var 86 miljarder dollar och totala antalet användare var 2.8 miljarder. Alltså en total inkomst per person på 30 dollar. Detta blir givetvis mycket mindre när man beaktar andra inkomstkällor, så som deras VR hårdvara och mjukvara.

Även om man tänker att alla dessa 30 dollar per person var på grund av reklam, vilket de inte är, så innebär det inte att 100% av värdet kommer från din data. Reklamen de visar har givetvis värde även när den inte är personaliserad. Anpassning baserat på innehåll kan i många fall vara nästan lika värdefullt som anpassning baserat på personen, men Facebook gör givetvis båda sakerna. Om vi är generösa kan kanske 10 dollar per år tillskrivas din datas värde för Facebook.

Facebook har tillgång till Messenger, kan extrapolera från dina kontakter, med kakor se de flesta sidor du besöker och så otroligt mycket mer om man tillåter dem.

Nu tror halva internet att Facebooks ser något seriöst värde i datan de kan samla in via VR? Vad får de ut genom det? Filming inifrån bostäder som knappast är värt att bearbeta, och som de påstår sig inte ladda upp, och interaktioner i VR-upplevelser som också är otroligt svåra att kvantifiera. Jämfört med skriftlig kommunikation och övervakade besök på produktsidor så bleknar informationen du enkelt kan lyfta ut ur VR-upplevelser.

Jag har svårt att tro att det finns mer än absolut max 2 dollar per år i datan för befintliga Facebookanvändare och kanske 8 dollar om de skapar konto just för VR.

Ni som tror att er data är värd tusentals kronor per år kan inte dela två siffror med varandra. Provision på försäljning av VR-spel är den riktiga inkomstkällan för Facebooks VR-satsning. Och varför skulle inte Valve, Microsoft eller Sony samla in all information de kan? De är inte ens i rampljuset för integritetsproblem så de är mycket friare att exploatera datan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har redan Vive grejer så är lockande. Men begränsningarna på det trådlösa gör att det går bort.
Får fortsätta vänta på trådlösa versionen av Index och se hur det blir.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Grymma specs, finns helt klart en STOR marknad för detta headset när det kommer till racing/flyg sims etc, industri/företagande med mera.

Oculus-ägarna kan ju sitta o grina att det inte blev en Quest kopia men då har man nog missat hela poängen med headsettet.

Kul att se att HTC pushar VR ytterligare ett steg frammåt med en PREMIUM HMD när det gäller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skillnaden är ju att facebook kan sälja quest2 med rejäl förlust för de använder och säljer din data istället, något t.ex. HTC å de andra hade haft mycket svårare för att göra.
Antingen får du betala en $600-$800+ för headset (och att de inte snor din data), alternativt subventionerat köppris med $200-$400 lägre å facebook får sälja din data.

Personligen har jag inga problem att betala $1000+ för en HMD om den bara checkar alla boxar. Men de här två? inte OLED och inte helt trådlöst? no bueno. Min quest2 får duga så länge.

Quest 2 är nog snarare billig för att man snålat på saker som istället säljs separat. Ljudet är inte speciellt bra, där andra har mer påkostade hörlurar. Vill du ha en bra kabel för PCVR kostar det 1000Kr. Huvudbandet är väldigt enkelt. Den har en skärm istället för två, samt begränsad justering av IPD, vilket ger en enklare och billigare konstruktion.

Det är helt enkelt ett prispressat budgetheadset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Priserna på VR har gått ner. Quest 2 kostar 3 700 kronor och är i många avseenden det bästa på marknaden.
Priserna på VR har också gått upp. Företagslösningar så som Varjos grejer kostar upp mot 100 000 kronor medan entusiasthårdvara ligger runt 12 000 kronor.

PSVR 2 är snart på väg, men jag skulle undvika PSVR 1 då det systemet saknar mycket jämfört med moderna lösningar.

Ah det var ju inte helt blödigt med 3700:- åtminstone kontra detta.
Ja, skulle vara kul att testa åtminstone PS VR då jag hört mycket gott om det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tror 120 graders synfält är glädjesiffror eftersom dom anger originalet som 110 grader, där verkligheten för dom flesta snarare är 90-100.

Kanske uppemot 110 graders synfält då, om de mäter på samma sätt. Borde vara en märkbar förbättring mot Quest 2 iaf, även om det hade varit trevligt med ännu större synfält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Har redan Vive grejer så är lockande. Men begränsningarna på det trådlösa gör att det går bort.
Får fortsätta vänta på trådlösa versionen av Index och se hur det blir.

Det är med all sannolikhet en begränsning i bandbredd hos vive wireless adapter, inte en begränsing på själva hmd:et.

Bandbredden beror bland annat av upplösningen och frekvensen. Tänk på hdmi 2.1 som klarar 4k i 120hz med hdr jämfört med 2.0b som bara klara 4k i 60hz. Valve har ännu inte löst hur de ska få valve index trådlös. Det finns en anledning till det. Om lösningen kommer så kommer säkert en trådlös lösning för att köra detta i 120hz också. Om 200hz kommer innan de har löst det så är det nog kört.

Trådlös 90hz slår utan tvivel trådat i 144hz. De som säger något annat har inte prövat båda ordentligt. Detta böir garanterat ett köp.

Permalänk
Medlem

Upplösningen på panelerna gör den intressant. Antar att pixelproblemet i stort sett är borta vilket skulle vara fantastiskt för simulatorer m.m.

Det jag reagerar på är designen av HTC Vive Pro 2. Första viven var ganska snygg. Vive Pro var kanske ganska ok men den blå färgen gjorde den fulare. Nu har dom kombinerat dessa och det ser ut som ett skämt. Har HTC sparkat alla som jobbar med design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Trodde priserna på vr skulle gått ner vid det här laget...men nej? Skulle jag satsa på vr så skulle jag hålla mig till PS4 även om grafiken kanske inte är den bästa. Detta kostar way too much for me i alla fall.

Vive Index kostade 12k när det kom...

Det har definitivt gått ner. Trodde detta headset med dessa grymma specs skulle kosta typ 15k. Minst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Jag är så trött på sådana uttalanden. Hela Facebooks inkomst förra året var 86 miljarder dollar och totala antalet användare var 2.8 miljarder. Alltså en total inkomst per person på 30 dollar. Detta blir givetvis mycket mindre när man beaktar andra inkomstkällor, så som deras VR hårdvara och mjukvara.

Även om man tänker att alla dessa 30 dollar per person var på grund av reklam, vilket de inte är, så innebär det inte att 100% av värdet kommer från din data. Reklamen de visar har givetvis värde även när den inte är personaliserad. Anpassning baserat på innehåll kan i många fall vara nästan lika värdefullt som anpassning baserat på personen, men Facebook gör givetvis båda sakerna. Om vi är generösa kan kanske 10 dollar per år tillskrivas din datas värde för Facebook.

Facebook har tillgång till Messenger, kan extrapolera från dina kontakter, med kakor se de flesta sidor du besöker och så otroligt mycket mer om man tillåter dem.

Nu tror halva internet att Facebooks ser något seriöst värde i datan de kan samla in via VR? Vad får de ut genom det? Filming inifrån bostäder som knappast är värt att bearbeta, och som de påstår sig inte ladda upp, och interaktioner i VR-upplevelser som också är otroligt svåra att kvantifiera. Jämfört med skriftlig kommunikation och övervakade besök på produktsidor så bleknar informationen du enkelt kan lyfta ut ur VR-upplevelser.

Jag har svårt att tro att det finns mer än absolut max 2 dollar per år i datan för befintliga Facebookanvändare och kanske 8 dollar om de skapar konto just för VR.

Ni som tror att er data är värd tusentals kronor per år kan inte dela två siffror med varandra. Provision på försäljning av VR-spel är den riktiga inkomstkällan för Facebooks VR-satsning. Och varför skulle inte Valve, Microsoft eller Sony samla in all information de kan? De är inte ens i rampljuset för integritetsproblem så de är mycket friare att exploatera datan.

Jag håller absolut med om vad du säger i stort, men skillnaden mellan FB och MS, Sony, Valve etc. är att de förstnämnda tjänar absolut största delen av sina pengar på annonser och annonssegmentering medan de andra tjänar merparten av sina pengar från försäljning, antingen av sina egna produkter eller av andras. Å andra sidan skulle det ju kunna leda till att FB är mer försiktiga med deras insamlade information då det ju är deras största tillgång liksom.

Men jag håller absolut med om att folk överskattar värdet av deras data ganska kraftigt. Att FB och Google överlever nästan uteslutande på intäkter från annonser handlar ju om att de är sjukt stora och att deras produkter inte är så dyra i drift, inte att det är så lukrativt med annonsering på webben för det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Vive Index kostade 12k när det kom...

Det har definitivt gått ner. Trodde detta headset med dessa grymma specs skulle kosta typ 15k. Minst.

Ah ok, hoppas det håller i sig och blir billigare och billigare så det når ut till fler potentiella köpare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Väldigt besviken att dom inte kommer med något som kan konkurrera med Quest 2.

Finns nog många liksom mig som inte har Facebook längre men gärna haft ett välfungerande trådlöst headset i samma prisklass.
Jag har original Vive men tycker det är mer krångel än vad det är värt att ha alla sladdar osv, skulle vara skönt med ett headset man kan dra på sig lite snabbt och spela en runda Beatsaber och sen gömma undan i ett skåp.

Det är just det där med trådlöst. Priset för ett quest headset är förstås en stor faktor kring dess framgångar men när det kommer till trådlös vr finns det inte heller riktigt vettiga alternativ.

Strömmad pc vr över wifi funkar redan tillräckligt bra i min erfarenhet och jag kommer inte uppgradera till något som kräver att jag alltid spelar med kabel nära min dator eller behöver sätta upp tracking stationer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Vive Index kostade 12k när det kom...

Det har definitivt gått ner. Trodde detta headset med dessa grymma specs skulle kosta typ 15k. Minst.

Index har kostat 1079 euro hela tiden, det är svenska kronans värde som har ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Grymma specs, finns helt klart en STOR marknad för detta headset när det kommer till racing/flyg sims etc, industri/företagande med mera.

Oculus plebsen kan ju sitta o grina att det inte blev en Quest kopia men då har man nog missat hela poängen med headsettet.

Kul att se att HTC pushar VR ytterligare ett steg frammåt med en PREMIUM HMD när det gäller hårdvara.

Vilken tur att du skriver i versaler och använder ord som plebs, man hade ju kunnat få för sig att du var seriös annars…

Visst finns det en marknad som inte bryr sig om att den är trådad och överprisad men den är nog ganska så liten. Jag kan i alla fall lova dig att den inte är ”STOR”. Finns andra hmd som är snarlika eller till och med bättre (på vissa punkter) men till bättre pris. HP reverb G2 är en om jag inte minns fel. Pimax är också ett hett alternativ om man fokuserar på simulatorer.

För övrigt använder jag min Rift till simracing 95 % av tiden men trots det kommer jag inte ens överväga en trådad hmd när jag köper nytt och jag är nog inte den enda som tänker så.

Med det sagt så ja, på pappret verkar detta vara ganska bra. Bortsett från att den är trådad, svindyr, kräver basstationer, troligtvis överdriver fov och andra småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vilken tur att du skriver i versaler och använder ord som plebs, man hade ju kunnat få för sig att du var seriös annars…

Visst finns det en marknad som inte bryr sig om att den är trådad och överprisad men den är nog ganska så liten. Jag kan i alla fall lova dig att den inte är ”STOR”. Finns andra hmd som är snarlika eller till och med bättre (på vissa punkter) men till bättre pris. HP reverb G2 är en om jag inte minns fel. Pimax är också ett hett alternativ om man fokuserar på simulatorer.

För övrigt använder jag min Rift till simracing 95 % av tiden men trots det kommer jag inte ens överväga en trådad hmd när jag köper nytt och jag är nog inte den enda som tänker så.

Med det sagt så ja, på pappret verkar detta vara ganska bra. Bortsett från att den är trådad, svindyr, kräver basstationer, troligtvis överdriver fov och andra småsaker.

Jo men man blir ju lite sne när folk förväntar sig att kunna köra den upplösningen och Hz trådlöst som om det inte vore några problem liksom och då trackar ner på HTC för det.

Det är ju lite hål i huvudet liksom, inse att det är lite olika marknader som Quest headsetten (trådlösa HMDs) riktar sig mot gentemot vad detta är för typ av HMD och sen gå vidare i livet.

Vill man köra trådlöst, då får man väll sitta där med sitt lågupplösta "i VR räknat" HMD, och sen bara vara tyst.

Och sen då att dra ett påstående "ur rumpan" om att HP & Pimax headsetten är bättre än detta nya HTC headsett är? när inga reviews eller jämnförelser finns tillgängliga?

Sluta trolla.

Att trådlösa lösningar är smidigare när det kommer till praktiska saker, behöver det ens påpekas eller diskuteras lol? är inte det givet, behöver man ändå tracka ner på HTCs produkt som specs mässigt nu tar täten och kommer att tilltala en väldigt stor marknad, nej, de bör ha en eloge för att de nu driver utvecklingen frammåt med ännu bättre specs på HMDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Vive Index kostade 12k när det kom...

Det har definitivt gått ner. Trodde detta headset med dessa grymma specs skulle kosta typ 15k. Minst.

Valve index kostade 1079 euro när den kom....

Valve index kostar 1079 euro idag....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Nu tror halva internet att Facebooks ser något seriöst värde i datan de kan samla in via VR? Vad får de ut genom det?

VR är bara ett steg mot AR för FaceBook. Det är ingen slump att de satsar stort på handspårning till Quest 2 och ansiktsigenkänning på Facebook/Instagram. Zuckerbergs vision, tror jag, är att en stor andel ska gå runt med glasögon från Facebook. Jag tror inte att man samarbetar med Luxottica för en nischprodukt.

För att få en stor användarbas, för att knyta många utvecklare till sin plattform och för att få en monopolposition på en växande marknad säljer de Quest 2 i stort sett till självkostnadspris.

Halva internet tror nog inte att Facebook ser tusentals kronor värde i datan från Quest 2, däremot tror de att Facebook ser ett stort värde i att få motsvarande Googles marknadsandel med motsvarande Apples ekosystem fast för VR/AR. Men division har aldrig varit min starka sida.

Med tanke på hur t.ex. Kina och Ryssland sägs ha använt Facebook till att påverka val, tycker jag det är viktigt att komma ihåg hur även Facebook gynnas av t.ex. ett svagare EU. Är det ett företag man vill hjälpa till mer inflytande?