Veckans fråga: Vilket Mass Effect tycker du är bäst?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilket Mass Effect tycker du är bäst?

Om bara några dagar släpps Mass Effect Legendary Edition, och därmed vill vi veta vilken del av Biowares rymdsaga du tycker bäst om!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Story & storytelling: Första
Hissimulator: Första

Allt annat: Tredje (spelmekanik etc)

Hoppas innerligt att de ser till att hissmekaniken spolas i ettan i remastern. Annars lär det inte bli något köp!
Jag har inte spelat Andromeda alls.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Testpilot

Svårt val det här men jag tycker nog tvåan var bäst på grund av lite oklar anledning men det känns som att även om tre kändes mer tekniskt fulländad så blev det lite antiklimax med storyn. I tvåan var det fortfarande spännande och intressant och då kändes valen på en placebonivå meningsfulla.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

För själva storyn och världen är Mass Effect 2/3 delad vinnare i min bok.
Med risk att bli skalperad levande, tror jag nog Andromeda vinner när det kommer till gameplay...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Ettan utan tvekan. Den har sin charm med combat mechanic som kanske ses som...eget (?) med föråldrad grafik och animationer. Men trots det så älskade jag ettan med att man fick veta varför Reapers gör som de gör och hur Protheans försökte besegra dem. Får gåshud bara av att tänka tillbaka på när man fick prata med Vigil och med den stämningsfulla musiken i bakgrunden medan Vigil berättar i slutet. Slutet i ettan gav mig tårar, mer känslosam än tvåan och trean, för att jag hade knutit mig fast emotionellt med Shepard under spelets gång.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

För själva storyn och världen är Mass Effect 2/3 delad vinnare i min bok.
Med risk att bli skalperad levade, tror jag nog Andromeda vinner när det kommer till gameplay...

Ska inte skalpera dig men tycker gameplay i Andromeda var kasst. 90% av striderna var på öppen mark och det fanns ingen taktik man bara kötta på. 2 och 2 har bäst game play. Ettan bäst story.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Första.
Story så är den bäst och mest trovärdig.
Sedan var jag mer imponerad av grafiken på karaktärerna och läppsynk osv då än på senare spel.

Ettan har sina brister, som nån sa hiss simulator, Fordonet suger (gör i alla mass effect till nån grad).
Strids mekaniken är kanske inte den bästa, 2:an är bättre där men å andra sidan kan man hitta rätt nice gear och loot i ettan vilket jag tycker den gör bättre.

3:an är katastrof sett till slutet, fick googla en timma innan jag insåg att ja detta är slutet, RGB!, får en bara att inse hur bra allt före var då.
Dom verkligen ville att det skulle kännas som besluten man tog spelade roll, allt bara för att slå en på käften i slutet och be en vakna upp XD

Jag kan spela runt 1:an och 2:an men 3:an har aldrig gått att spela runt efter första gången pga besvikelsen.

Permalänk
Inaktiv

Gillar alla men första för mig om jag måste välja en. Den var först och kom med något nytt och fantastiskt speciellt för tiden spelet lanserades. Den har sina brister, iallafall den ursprungliga utgåvan. Inventory-hanteringen även på PC var inte kul. Och mycket värre på Xbox 360 vad jag förstått.

Handlingen, miljöerna, grafiken (speciellt då, men tycker den stått sig rätt bra med tiden), musiken, karaktärerna... ja allt egentligen.

2an störde mig mycket när den släpptes, speciellt när man infört "ammo". Bra spel i övrigt.

3an gillade jag, även slutet i någon mån. Många som kommer ha synpunkter på hur något avslutas som de levt med under lång tid. Se bara på Game of Thrones och, what the hell, Sopranos. Alltid enklare att börja än att sluta.

Jag tycker om Andromeda med, oförtjänat mycket skitsnack. Långt ifrån det enda spelet med tveksam anssktsanimation men just detta spel fick fokuserat hat. Ganska tråkig story, helt okej gameplay vad jag kan minnas, att kunna utforska igen gillades. Ogillade den där "kattrasen", minns inte riktigt vad det var men upplevde inte de som trovärdig utan bara ditplockad. Hade överlag föredragit ett Mass Effect 4 än en spinoff.

Trilogin förbokad till PC, väntar bara på att få börja installera.

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat Mass Effect. Men jag har första liggandes till pc och är fortfarande inplastat.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Många som kommer ha synpunkter på hur något avslutas som de levt med under lång tid. Se bara på Game of Thrones och, what the hell, Sopranos. Alltid enklare att börja än att sluta.

OK, litet off topic, men WTH, Sopranos hade ju bästa slutet någonsin på någonting. Man vill ju se om hela serien bara för att uppleva slutet igen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DavidtheDoom:

Story & storytelling: Första
Hissimulator: Första

Allt annat: Tredje (spelmekanik etc)

Hoppas innerligt att de ser till att hissmekaniken spolas i ettan i remastern. Annars lär det inte bli något köp!
Jag har inte spelat Andromeda alls.

Jag tror mig minnas att jag läste att hissmekaniken finns kvar, men att de snabbat upp det ganska rejält Men jag hittar inte var jag läste det, så det kan vara helt fel.

Personligen håller jag andra spelet mest kärt, delvis för att tvåan fick mig att upptäcka serien i helhet. Det är något med stämningen overall som är svårslaget för mig och jag älskar de olika miljöerna.

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1 har bäst story, bäst worldbuilding och bäst pacing, men ME2 hade bättre skjutmekanik, bättre balans och vackrare miljöer. Överlag så är ME1 bäst imo.

Permalänk
Medlem

Story är lätt val, första spelet för min del. Andra spelet kändes som en dum reset, tredje samma där tiden gick åt att sampla på sig kumpaner om och om igen. och med det där slutet.... Inte brytt mig om Andromeda så kan inte uttala mig om det.

Dock allt annat så är tredje spelet lätt ätt val, hade även hyffsat kul online med den i några veckor med par vänner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av landmarks:

Jag tror mig minnas att jag läste att hissmekaniken finns kvar, men att de snabbat upp det ganska rejält Men jag hittar inte var jag läste det, så det kan vara helt fel.

Personligen håller jag andra spelet mest kärt, delvis för att tvåan fick mig att upptäcka serien i helhet. Det är något med stämningen overall som är svårslaget för mig och jag älskar de olika miljöerna.

Så länge jag slipper stå i en hiss och lyssna på dialoger typ 50% av tiden i Citadelet så är det ok.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker första spelet har bäst mainstory
Andra spelet har bäst character development och sidequests (sidequests i trean anser jag är on par med ME2) men mainstoryn är mycket svagare än ME1.
Tredje spelet har har enligt mig oförtjänt dåligt rykte, jag gillar i princip alla story arks (Quiarian/Geth är bäst med Krogan/Genophage close 2;a) och de har riktigt bra sidequests via DLC med.
Det som andra redan nämnt så är spelmekaniken också mest förfinad.
Jag stör mig inte jättemycket på slutet, men man kan se att spelet har blivit lite rushed i att dialogvalen i spelet är mycket simplare, och mer "autodialog" än i de andra spelen.

Har ni inte spelat triologin och tänkte testa den nu så avundas jag er.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

OK, litet off topic, men WTH, Sopranos hade ju bästa slutet någonsin på någonting. Man vill ju se om hela serien bara för att uppleva slutet igen.

Jag håller med dig, tycker det var ett val på många vis. Tittarna får själv bilda sig en egen uppfattning, men ibland vill folk bli ledda och få höra hur det slutar.

Tänkt se om Sopranos rätt länge då det var 10 år sedan senast troligen. Hörde temat nyligen... fortfarande maffig.

Skrivet av landmarks:

Jag tror mig minnas att jag läste att hissmekaniken finns kvar, men att de snabbat upp det ganska rejält Men jag hittar inte var jag läste det, så det kan vara helt fel.

Personligen håller jag andra spelet mest kärt, delvis för att tvåan fick mig att upptäcka serien i helhet. Det är något med stämningen overall som är svårslaget för mig och jag älskar de olika miljöerna.

2an och självmordsuppdraget sätter stämningen rätt bra, om det är det du tänker på? Spelade senast igenom innan Mass Effect 3 släpptes, så runt 9 år sedan.

Sedan musiken:

Mass Effect-serien har varit ett (av flera) tydligt exempel på hur spel är mäktigare än filmmediet. Investerad speltid, hur man anknyter till spelvärlden, karaktärerna och hur allt utvecklas. Inkapslingen av musiken och de teman som finns.

Mitt starkaste minne av serien är lite konstigt kanske. Natten innan Mass Effect 2-lanseringen, om jag inte minns fel, eller om det var sen leverans för mig, så höll jag på att avsluta 3e genomspelningen av Mass Effect. Runt 02:00-03:00 rullade credits och Faunts klassiker M4 (Part 2) rullade. Och sedan börja med Mass Effect 2 innan det tilllslut var dags för att sova.

Underbar spelserie, hoppas verkligen den får en nytändning nu med. En stor del av min helg kommer gå till att återuppleva serien.

Permalänk
Medlem

Röstar på första även om alla är bra. Slutet var kasst som många säger.

Är lite besviken på vad jag sett av legendary edition. Känns som en halvdan mod. Finns ju mer imponerande hemmasnickrade mods till exempelvis Skyrim och the Witcher 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tror mig minnas att jag läste att hissmekaniken finns kvar, men att de snabbat upp det ganska rejält Men jag hittar inte var jag läste det, så det kan vara helt fel.

Jag har också läst om den modifierade hissmekaniken någonstans, att den är kvar men att man kan trycka på en knapp för att komma fram när alla resurser har laddats om man av någon anledning inte vill njuta av hissmusiken.

Edit: Det var här jag hörde om den modifierade hissmekaniken (05:00 om inte länken fungerar):

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så länge jag slipper stå i en hiss och lyssna på dialoger typ 50% av tiden i Citadelet så är det ok.

De har fixat hissarna

Här är lite input på Legendary edition;
2160p on PS5 and Series X and 1440p on Series S using Checker-boarding, but it is a very robust implementation of checker boarding. Looks just as good as native.

Without RT, 100% lock to 60FPS on Series X and PS5. Very minor drops in Series S.

With RT turned on, PS5 drops as low as 45 FPS and Series X drops to as low as 50 FPS. Both runs at 60 FPS most of the time. But, Series X has advantage of about 10% during heavy sequence. XBOX Series S drops to under 30 FPS when RT is turned on and runs at 35-40 FPS most of the time.

Series S/X load times - 8 seconds. PS5 load times - ~2 seconds.

PS5 doesn't have loading screen, just a black fade screen.

Supports DualSense, but not as good as Astro and Returnal.

Audio is very well done.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cove:

De har fixat hissarna

Här är lite input på Legendary edition;
2160p on PS5 and Series X and 1440p on Series S using Checker-boarding, but it is a very robust implementation of checker boarding. Looks just as good as native.

Without RT, 100% lock to 60FPS on Series X and PS5. Very minor drops in Series S.

With RT turned on, PS5 drops as low as 45 FPS and Series X drops to as low as 50 FPS. Both runs at 60 FPS most of the time. But, Series X has advantage of about 10% during heavy sequence. XBOX Series S drops to under 30 FPS when RT is turned on and runs at 35-40 FPS most of the time.

Series S/X load times - 8 seconds. PS5 load times - ~2 seconds.

PS5 doesn't have loading screen, just a black fade screen.

Supports DualSense, but not as good as Astro and Returnal.

Audio is very well done.

Vad jag läst ska Series X ha 120Hz som alternativ med.

Permalänk
Medlem

Ettan är bäst story-wise och mer öppna världen.
Tvåan för Jack.
Trean för polerad combat.

Andromeda... inte alls.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att välja en favorit, men det fick bli tvåan för mig i omröstningen.

Jag gillar ju alla spelen (förutom typ sista kvarten av trean) inklusive Andromeda, som är bländande vackert och ger en kul nybyggarkänsla när man får hjälpa till med grejer som får synliga resultat i världen medan man spelar. Det är ju lättare att älska Andromeda också med tanke på att det är en spinoff på de övriga spelen, det går så att säga att välja att vara fri från att jämföra spelens handling. Jag undrar just hur många som "hatar" Andromeda som spelat något annat än typ första releaseversionen?

Jag hade inga större problem med inventorysystemet i ettan heller, förutom att det känns svåröverskådligt när man har många items och har den irriterande egenheten att det kan tvinga dig att förvandla bra loot till omnigel om du har glömt tömma av all junk du inte vill ha. I gengäld fanns det ju massa roliga kosmetiska skillnader och uppgraderingar att plocka upp och använda. Samma sak med Mako-uppdragen, tycker de gav en extra dimension till spelandet, och de smått besynnerliga köregenskaperna vande man ju sig vid efter första gången man körde den typ.

Ser fram emot Legendary Edition bara för den polerade grafiken och motoruppdateringarnas skull, men hoppas att det i stort ger samma upplevelse som de gamla spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad jag läst ska Series X ha 120Hz som alternativ med.

Ja, det stämmer. i performance mode så renderas spelet internt 1440p och kör 120 fps
tyvärr inget sånt option på ps5, så rekommendationen där är ju att köra quality mode.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

För att pumpa upp stämningen lite, favvo fanmade trailern inför ME3, lite spoiler inför 1:an o 2:an

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Mass effect 2 valde jag. Tycker alla fyra har sina för och nackdelar.

Kommer bli kul att köra igenom Legendary edition (nån gång framöver när priset faller lite).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Definitivt första. Spelmekaniken må vara föråldrad men att slippa ladda om, kunna ducka smidigt bakom skydd utan att behöva trycka på en knapp och samtidigt kunna kasta kraftfulla bionics som får fiender att flyga kors och tvärs är unikt. Visst finns det problem men har spelat igenom ettan och hittat varenda föremål flera gånger om, det var kul trots vissa brister.

I tvåan fanns sköldar som gjorde bionics värdelösa, det fanns ett trist ducksystem och man behövde konstant ladda om vilket gjorde att man mest lekte tittut med fiender istället för att springa in och få dom att flyga runt i ett eget solsystem.

Trean spelade jag aldrig, var rätt otaggad på serien efter andra spelet trots att jag läste alla drew kasperyns böcker. Världen blev ointressant helt enkelt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Att ens "Mass Effect: Andromeda" är med 🤣 "Mass Effect 2" är för mig det bästa!

Permalänk
Medlem

Bästa speltrilogin enligt min mening, den övergripande historien från början till slut är helt fantastiskt episk, jag tycker tvärtemot många andre här att historien i ME1 är bra men den kan inte stå på egen hand utan resten av serien.

ME2 är mest homogen och står bra på egen hand med egen story och intressanta missions.

Men om jag måste välja ETT spel så väljer jag ME3, det är det överlägset största till såväl story som uppdrag och innehåll, det måpste ju själv stå för minst 2/3 av hela trologin.

Dessutom är stridsmekaniken så mycket bättre än tidigare spel och jag ska väl medge att ag spenderat mer än 1000 timmar i ME3 Multiplayer under de senaste 3 åren då jag tycker det är en så perfekt rolig och lättsmält space shooter.

Sedan några månader så har jag återbesökt ME Andromeda, tungt moddad singleplayer får en ny chans men jag har nu dragits in i multiplayerdelen där också då jag tycker det är så kul med alla kombo explosioner och biotics. ME:A tycker jag är helt suveränt när det gäller stridsmekanik.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt ändå!
Jag valde tvåan. Den har jag varmast minnen från. Trean... köpte jag men spelade aldrig det. Andromeda har jag inte ens.
Var emellertid inte igår man körde igenom de två spelen ;).

Ettan var ju banbrytande! De andra spelen kan egentligen inte mäta sig på det sättet. De var ju uppföljare.
Så på det sättet kan ettan få ledartröjan.
Men ja, polering av konceptet var ju såklart välkommet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ettan har bäst story men allt annat är ganska markant sämre så jag vette tusan om den förtjänar att bli kallad bäst i serien.

Jag röstade på trean då det kändes som det mest fulländade spelet. Ettan och tvåan kändes mest som prototyper på något vis.

Kan nämna att jag hör till en av de få som inte har något emot slutet på trean eller som har problem med att styra makon…

Jag tycker även att Andromeda blev ett bra spel efter ett par uppdateringar. Inte lika bra som originaltrilogin men bättre än ca 97 % av alla andra spel som släpps.