Permalänk
Medlem

Hittar ej på SSD

Jag har köpt en ny dator, med Asus B490F Gaming moderkort. När jag köpte den och startade upp så satt det bara en 1TB NVMe som lagring där även Windows 10Pro är installerat.

Jag startade upp och installerade Windows och sen stängde jag av och monterade in 2st SATA Samsung 870Evo på 1TB vardera, som jag tänkte döpa till D: och E: men nu är problemet att det bara ser ut som en SSD på 1TB finns om jag kollar i utforskaren.

Tittar jag i enhetshanteraren så finns det totalt 3 diskar, originalet som heter Force MP510 och därefter 2st Samsung SSD 870 EVO

Jag har laddat ned Samsung Magician och där syns också bara 1st av Samsung SSD:arna och originalet Force MP510.

Kopplar jag ur en SSD i taget så funkar det, så båda diskarna verkar fungera. När jag kopplade ur den ena disken så döpte jag om den från D: till E: men när jag sätter tillbaka den första disken så ser det ut som det bara finns E:

Vad göra?

//Jonas

Permalänk
Medlem

Du måste nog gå in i diskhanteraren och formatera dem.

Kolla igenom instruktionen i länken nedan.
https://www.howtogeek.com/268901/why-your-new-hard-drive-isnt...

Permalänk
Medlem

I vissa moderkort kan du inte använda alla SATA-portarna. På mitt moderkort som har 6st, varav 4 är Intel och 2 nåt annat så kan jag ha max 6st totalt. Stämmer ju bra?
Men när jag kopplar in en NVME-disk så stängs två stycken SATA-portar av vilket blir totalt 5 diskar.
Kollade din manual för att se om det är så att du har samma sak och det verkar som att SATAport 2 stängs av om nu har en NVME disk i slot 1 och SATA 5-6 stängs om du har i NVME slot 2.
Så prova koppla om dina SATA-diskar så ska det nog rulla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det verkar som den ena disken inte fungerar.
Har kopplat i och ur och använt samma kablar, då är det bara en disk som funkar. Testat båda diskarna på både port 1 och 3.Den ena disken funkar som jag tycker den ska i båda portarna.
Det konstiga ,tycker jag, är att den disk som inte funkar ändå dyker upp som "Diskenhet" på "Enhetshanteraren", men det är också det enda. Jag får väl skicka tillbaka den helt enkelt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Nu äntligen funkar det. Fick gå in i UEFI och rensa disken, trots att den var ny och tom. Därefter dök den upp som vanligt så det gick att formatera och ge enhetsbeteckning. Puuuh!