Finns det någon anledning till att köpa SATA istället för NVME idag?

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att köpa SATA istället för NVME idag?

Ska köpa ny hårddisk till lagring av film och bilder och blev förvånad när priset per gb är i princip samma för SATA som NVME. Jag kommer köpa i princip den billigaste som finns. NVME känns som det självklara valet men är det så enkelt?

EDIT: Menar M2 variant av nvme, inte PCI express.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör nog inte köpa en ssd alls om det handlar om lagring för då lär en hdd vara lämpligare pga kapacitet per krona och att den klarar att behålla data längre än en ssd.
Nvme enheter brukar innebära att du måste skruva fast dem på moderkortet vilket kanske inte är en direkt fördel för en "lagringsenhet" medan det oftare är en fördel för en systemenhet.
Om du har plats så spelar det alltså ingen större teknisk roll om du har en sata eller nvme ssd, de är båda ungefär lika olämpliga för lagring om det är lagring du menar, de är lämpligare för filer som du ofta använder och så lagrar du på hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör nog inte köpa en ssd alls om det handlar om lagring för då lär en hdd vara lämpligare pga kapacitet per krona och att den klarar att behålla data längre än en ssd.
Nvme enheter brukar innebära att du måste skruva fast dem på moderkortet vilket kanske inte är en direkt fördel för en "lagringsenhet" medan det oftare är en fördel för en systemenhet.
Om du har plats så spelar det alltså ingen större teknisk roll om du har en sata eller nvme ssd, de är båda ungefär lika olämpliga för lagring om det är lagring du menar, de är lämpligare för filer som du ofta använder och så lagrar du på hdd.

Tyvärr har jag inte plats för 3,5" HDD utan måste köra 2,5" eller nvme i mitt lilla moddade work station chassi.

Permalänk
Medlem

Nackdelen som finns är att NVME ockuperar PCIE lanes så om du vill ha något på den nivån som vill ha 16x lanes så kommer det krocka om ditt moderkort inte hanterar det. På mitt så kan jag bara köra min GPU i 8x på ena nivån då min NVME sitter där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Nackdelen som finns är att NVME ockuperar PCIE lanes så om du vill ha något på den nivån som vill ha 16x lanes så kommer det krocka om ditt moderkort inte hanterar det. På mitt så kan jag bara köra min GPU i 8x på ena nivån då min NVME sitter där

För en gångs skull är det är inget problem för mitt knasiga HP-moderkort. Blått är M2 och grönt är 16x lane.

EDIT: M2 istället för nvme.

Bildförklaring
Permalänk
Medlem

Vad kostar en NVME disk som kan kallas för lagring till 16x platsen då?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Tyvärr har jag inte plats för 3,5" HDD utan måste köra 2,5" eller nvme i mitt lilla moddade work station chassi.

Skrivet av KurtEgon:

För en gångs skull är det är inget problem för mitt knasiga HP-moderkort. Blått är nvme och grönt är 16x lane.

https://i.imgur.com/PTqwsOD.jpg

https://i.imgur.com/g77XVNt.jpg

Du har ju en hårddiskbur uppfälld på högersida? Sitter ju en DVD(?) redan som är en 3.5"? finns plats ovanför den?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du har ju en hårddiskbur uppfälld på högersida? Sitter ju en DVD(?) redan som är en 3.5"? finns plats ovanför den?

Bilden är tyvärr missvisande då jag testade 3,5" där men det fick inte plats. Måste ha en insugsfläkt mot grafikkortet i fronten av buren och då hamnar HDD satakablar i nätaggregatet när man fäller ner den även om kablarna är vinklade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vad kostar en NVME disk som kan kallas för lagring till 16x platsen då?

Har ändrat posten nu. Menar en M2 variant, inte 16x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Har ändrat posten nu. Menar en M2 variant, inte 16x.

Är det två m.2 platser på kortet? I så fall, säker på att den andra platsen inte är till för annat än lagring?

Edit, ser på bilden nu. SSD1 och SSD 2.

Kolla bara så att bägge kan användas när du har en GPU, om du nu har det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det två m.2 platser på kortet? I så fall, säker på att den andra platsen inte är till för annat än lagring?

Edit, ser på bilden nu. SSD1 och SSD 2.

Kolla bara så att bägge kan användas när du har en GPU, om du nu har det.

Jag kanske är dum nu men varför skulle jag inte kunna använda två M2 när jag har gpu? Det sitter ett RTX2080 i burken.

Permalänk
Rekordmedlem

M.2 är den fysiska anslutningen och den har inget hårt samband med vilken elektrisk anslutning som används utan M.2 ssder finns både som sata och nvme.
Använder man nvme så tar det ett antal pcie kanaler och kan påverka fördelningen av dem och detaljerna om fördelningen får man kolla i moderkortsmanualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag kanske är dum nu men varför skulle jag inte kunna använda två M2 när jag har gpu? Det sitter ett RTX2080 i burken.

https://linustechtips.com/topic/1068793-which-m2-slot-to-use-...
https://forums.tomshardware.com/threads/m-2-does-it-take-up-c...
https://www.reddit.com/r/intel/comments/gr5asx/how_many_m2s_c...

Äldre:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/how-many-m-2-ssds-...

etc.
Det är så det funkar, m2 delar pci-lanes från cpu(?)

Jag har t.ex. att ena pci-e porten blir 4x om jag sätter in extra m.2 nvme disk i min dator.

Du kan ju sätta SSD disk vart som helst i datorn, behöver inte sitta riktigt fast som en mekanisk

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag kanske är dum nu men varför skulle jag inte kunna använda två M2 när jag har gpu? Det sitter ett RTX2080 i burken.

Vissa kombinationer av moderkort och processorer har inte tillräckligt med PCIe-banor för flera M.2-portar utan att låna PCIe-banor från PCIe-porten som är till för grafikkortet. Då brukar det handla om att grafikkortet får x8 istället för x16, jag har nog aldrig sett ett moderkort som stänger av den PCIe-porten helt i ett sånt fall.

Detta är dock främst ett problem på AMDs äldre styrkretsar i 300- och 400-serien eftersom dessa bara har PCIe 2.0 i själva styrkretsen medan M.2 brukar köra minst PCIe 3.0. Annars är det mycket vanligare att M.2-portarna delar bandbredd med några SATA-portar eller några av de mindre använda PCIe-portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

M.2 är den fysiska anslutningen och den har inget hårt samband med vilken elektrisk anslutning som används utan M.2 ssder finns både som sata och nvme.
Använder man nvme så tar det ett antal pcie kanaler och kan påverka fördelningen av dem och detaljerna om fördelningen får man kolla i moderkortsmanualen.

Skrivet av perost:

Vissa kombinationer av moderkort och processorer har inte tillräckligt med PCIe-banor för flera M.2-portar utan att låna PCIe-banor från PCIe-porten som är till för grafikkortet. Då brukar det handla om att grafikkortet får x8 istället för x16, jag har nog aldrig sett ett moderkort som stänger av den PCIe-porten helt i ett sånt fall.

Detta är dock främst ett problem på AMDs äldre styrkretsar i 300- och 400-serien eftersom dessa bara har PCIe 2.0 i själva styrkretsen medan M.2 brukar köra minst PCIe 3.0. Annars är det mycket vanligare att M.2-portarna delar bandbredd med några SATA-portar eller några av de mindre använda PCIe-portarna.

Hittar ingen info om det i maskinvaruhandboken http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06416009.pdf
Det enda som finns är hur man installerar den och vilka portar som finns på moderkortet men det kanske räcker för någon att svara?

Skrivet av Niivpzi:

https://linustechtips.com/topic/1068793-which-m2-slot-to-use-...
https://forums.tomshardware.com/threads/m-2-does-it-take-up-c...
https://www.reddit.com/r/intel/comments/gr5asx/how_many_m2s_c...

Äldre:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/how-many-m-2-ssds-...

etc.
Det är så det funkar, m2 delar pci-lanes från cpu(?)

Jag har t.ex. att ena pci-e porten blir 4x om jag sätter in extra m.2 nvme disk i min dator.

Du kan ju sätta SSD disk vart som helst i datorn, behöver inte sitta riktigt fast som en mekanisk

Jo jag har redan en 2,5" SSD och har inga problem med att få in en till i ett hörn. Problemet är att jag inte får plats med en 3,5". Såg att priserna var detsamma för sata och M2 och började undra om det fanns någon nackdel med M2 och det låter det onekligen som.

Permalänk
Medlem

@KurtEgon: Det skulle underlätta om du faktiskt talade om vilken dator det handlar om. Manualen du länkade till är inte för en specifik modell utan mer generell, så det säger inte så mycket om vad som gäller för just din dator.

Permalänk

Beroende på vad du har för processor. om du bestyckat moderkortet med mer än grafikkort i pcie slottarna kommer det inte finnas mer banor än till 1 m. 2 port

Grafikkort brukar inte gnälla om de har 8 eller fler banor tillgängliga och brukar generellt boka upp 8+ banor.
då har du 8 banor kvar för resten av pcie och m. 2 portarna att dela på.

Förutsatt att din cpu har totalt 16 pcie banor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Testpilot

Det som särskiljer SATA från M.2 är framförallt gränssnittet som ansluter dessa enheter (externt via SATA-på moderkortet likt dem blåa på ditt modert, eller i M.2:s fall direkt på moderkortet).

Sedan om man kollar på SATA v. NVME på M.2-formatet är det i slutändan hastigheterna dessa kan köras i som är den markanta skillnaden. SATA-diskar är alltid långsammare i regel tack vare det äldre gränssnittet. Oavsett vilken typ av disk allokeras det ett visst antal så kallade "PCIe-lanes" för en M.2-disk från antingen CPU:n direkt eller syd bryggan på ditt moderkort.

Hur mycket påverkan det har för ditt system kan bli svårt att säga då det är en pre-build och jag kan inte se exakta specifikationer. Men i regel kräver varje M.2 åtminstone x4 PCIe-lanes.
Grafikkort körs i grunden i x16, men har sällan en markant om en märkbar prestandaförlust om det lär köras i x8 (Se denna GamersNexus-artikel från 2016) – Viktiga här är att kolla hur mycket bandbredd ett givet läge kan ge, samt hur mycket bandbredd ditt grafikkort i teorin kan nyttja. Men i ditt fall slår inte ett RTX 2080 i taket för bandbredd över x8 (mig veterligen).

Hur många lanes en given CPU har får du kolla upp individuellt för varje 'serie'.
T.ex. har Ryzen 2000-serien av CPU:er x16 + x4 PCIe-lanes. D.v.s. 16st för ett grafikkort och 4st för just en NVMe – Men skulle man i detta fallet stoppa i exempelvis ett ljudkort som då också tar upp 4 lanes, då kommer grafikkortet att gå ner till x8.
Ställer man detta mot exempelvis Ryzen 5000-serien kommer CPU:n x20 + x4 lanes. Här får man då in ett x16 grafikkort + 2st x4-lane enheter (NVMe, ljudkort o.s.v.) utan att någon enhet potentiellt tappar prestanda.

NOTERBART: Det gäller inte alla CPU:er ur en given serie. Utan igen här lär man kolla mer specifikt på den processorn man tänkt använda. Exempelvis har Athlon-modellerna ur Ryzen 2000-serien bara hälften antal lanes kontra R5 och R7-modellerna.

I vissa fall erbjuder moderkortet mer PCIe-lanes parallellt med CPU:n i fråga. Men detta brukar vara gällande mer 'high-end' brädor och inte något att ta för givet om det inte specifikt specificeras. Exempelvis här är MSI X470 Pro Carbon som tillhandahåller x4 extra lanes för sin andra M.2-slot, dock endast i PCIe 2 utförande (kontra PCIe 3 för första M.2-slotten och översta GPU-slotten).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om det endast är backup så hade jag föreslagit en USB-lösning imo. Koppla in när du ska backa, stoppa i lådan när den inte används.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Hittar ingen info om det i maskinvaruhandboken http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06416009.pdf
Det enda som finns är hur man installerar den och vilka portar som finns på moderkortet men det kanske räcker för någon att svara?
https://i.imgur.com/QXhPV0e.png

Jo jag har redan en 2,5" SSD och har inga problem med att få in en till i ett hörn. Problemet är att jag inte får plats med en 3,5". Såg att priserna var detsamma för sata och M2 och började undra om det fanns någon nackdel med M2 och det låter det onekligen som.

Tyvärr står det inget nånstans om dina M.2. portar stödjer NVME eller SATA, eller båda
Så blir ju lite trial and error med vad du faktiskt kan få in

Sen vet jag inte om m2 diskar är lika billiga som 2.5", jag köpte en 2.5" 2TB samsung på amazon för drygt 1500 och tror det var något av det billigare man kunde hitta då

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Du skriver att du vill lagra film och dylikt, och är ute efter billigast möjliga lösning. Du har även skrivit att du inte kan köra en 3,5" hårddisk eftersom det saknas plats för detta i ditt chassi.

Därför överväger du en M.2 NVMe SSD, alternativt en 2,5" SATA SSD.

Men har du övervägt att köra en 2,5" hårddisk? Det går t.ex. att köpa en Seagate BarraCuda Laptop 4TB 5400rpm 128MB för 2099 kr från Inet. Finns säkert andra alternativ till ett lägre pris, men detta var första bästa jag hittade bara. Oavsett så utklassar det här valfri SSD i kr/TB även om det inte är lika prisvärt som en 3,5" hårddisk.

Det är ju så klart inte den snabbaste lösningen, men en hårddisk behöver inte vara särskilt snabb bara för att lagra och spela upp film och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@KurtEgon: Det skulle underlätta om du faktiskt talade om vilken dator det handlar om. Manualen du länkade till är inte för en specifik modell utan mer generell, så det säger inte så mycket om vad som gäller för just din dator.

HP Elitedesk 800 G4 Tower. i7 8700. Här finns lite mer men det står i princip samma sak; M2 2280.

Skrivet av Yatagarasu:

Det som särskiljer SATA från M.2 är framförallt gränssnittet som ansluter dessa enheter (externt via SATA-på moderkortet likt dem blåa på ditt modert, eller i M.2:s fall direkt på moderkortet).

Sedan om man kollar på SATA v. NVME på M.2-formatet är det i slutändan hastigheterna dessa kan köras i som är den markanta skillnaden. SATA-diskar är alltid långsammare i regel tack vare det äldre gränssnittet. Oavsett vilken typ av disk allokeras det ett visst antal så kallade "PCIe-lanes" för en M.2-disk från antingen CPU:n direkt eller syd bryggan på ditt moderkort.

Hur mycket påverkan det har för ditt system kan bli svårt att säga då det är en pre-build och jag kan inte se exakta specifikationer. Men i regel kräver varje M.2 åtminstone x4 PCIe-lanes.
Grafikkort körs i grunden i x16, men har sällan en markant om en märkbar prestandaförlust om det lär köras i x8 (Se denna GamersNexus-artikel från 2016) – Viktiga här är att kolla hur mycket bandbredd ett givet läge kan ge, samt hur mycket bandbredd ditt grafikkort i teorin kan nyttja. Men i ditt fall slår inte ett RTX 2080 i taket för bandbredd över x8 (mig veterligen).

Hur många lanes en given CPU har får du kolla upp individuellt för varje 'serie'.
T.ex. har Ryzen 2000-serien av CPU:er x16 + x4 PCIe-lanes. D.v.s. 16st för ett grafikkort och 4st för just en NVMe – Men skulle man i detta fallet stoppa i exempelvis ett ljudkort som då också tar upp 4 lanes, då kommer grafikkortet att gå ner till x8.
Ställer man detta mot exempelvis Ryzen 5000-serien kommer CPU:n x20 + x4 lanes. Här får man då in ett x16 grafikkort + 2st x4-lane enheter (NVMe, ljudkort o.s.v.) utan att någon enhet potentiellt tappar prestanda.

NOTERBART: Det gäller inte alla CPU:er ur en given serie. Utan igen här lär man kolla mer specifikt på den processorn man tänkt använda. Exempelvis har Athlon-modellerna ur Ryzen 2000-serien bara hälften antal lanes kontra R5 och R7-modellerna.

I vissa fall erbjuder moderkortet mer PCIe-lanes parallellt med CPU:n i fråga. Men detta brukar vara gällande mer 'high-end' brädor och inte något att ta för givet om det inte specifikt specificeras. Exempelvis här är MSI X470 Pro Carbon som tillhandahåller x4 extra lanes för sin andra M.2-slot, dock endast i PCIe 2 utförande (kontra PCIe 3 för första M.2-slotten och översta GPU-slotten).

Tack för utförligt svar! Det står M2 2280, det är väl inte sata då?

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Tyvärr står det inget nånstans om dina M.2. portar stödjer NVME eller SATA, eller båda
Så blir ju lite trial and error med vad du faktiskt kan få in

Sen vet jag inte om m2 diskar är lika billiga som 2.5", jag köpte en 2.5" 2TB samsung på amazon för drygt 1500 och tror det var något av det billigare man kunde hitta då

Skrivet av pv2b:

Hej!

Du skriver att du vill lagra film och dylikt, och är ute efter billigast möjliga lösning. Du har även skrivit att du inte kan köra en 3,5" hårddisk eftersom det saknas plats för detta i ditt chassi.

Därför överväger du en M.2 NVMe SSD, alternativt en 2,5" SATA SSD.

Men har du övervägt att köra en 2,5" hårddisk? Det går t.ex. att köpa en Seagate BarraCuda Laptop 4TB 5400rpm 128MB för 2099 kr från Inet. Finns säkert andra alternativ till ett lägre pris, men detta var första bästa jag hittade bara. Oavsett så utklassar det här valfri SSD i kr/TB även om det inte är lika prisvärt som en 3,5" hårddisk.

Det är ju så klart inte den snabbaste lösningen, men en hårddisk behöver inte vara särskilt snabb bara för att lagra och spela upp film och dylikt.

M2 2280 står det iallafall... Intressant, får kolla upp det. Jag behöver nog bara 500 gb.

EDIT: Hittade detta på ett HP forum
"Onlne chat is remarking that the following are compatible:

128GB M.2 2280 PCIe NVMe SSD
256GB M.2 2280 PCIe NVMe SSD
512GB M.2 2280 PCIe NVMe SSD
128GB M.2 2280 PCIe NVMe Three Layer Cell SSD
256GB M.2 2280 PCIe NVMe Three Layer Cell SSD
512GB M.2 2280 PCIe NVMe Three Layer Cell SSD
1TB M.2 2280 PCIe NVMe Three Layer Cell SSD
256GB M.2 2280 PCIe NVMe Self Encrypted OPAL2 Three Layer Cell SSD
512GB M.2 2280 PCIe NVMe Self Encrypted OPAL2 Three Layer Cell SSD"

Och detta på ett produktblad: https://support.hp.com/vn-en/document/c06060415
128 GB, M.2 2280, PCIe NVMe SSD
256 GB, M.2 2280, PCIe NVMe SSD
512 GB, M.2 2280, PCIe NVMe SSD
128 GB, M.2 2280, PCIe NVMe TLC SSD
256 GB, M.2 2280, PCIe NVMe TLC SSD
512 GB, M.2 2280, PCIe NVMe TLC SSD
1 TB, M.2 2280, PCIe NVMe TLC SSD
256 GB, M.2 2280, PCIe NVMe SE Opal2 TLC SS
512 GB, M.2 2280, PCIe NVMe SE Opal2 TLC SS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Det står M2 2280, det är väl inte sata då?

EDIT: Hittade detta på ett HP forum...
128GB M.2 2280 PCIe NVMe SSD...

2280 är den fysiska storleken på ssdn, m.2 kontakt och måtten 22 x 80 mm vilket är den vanligaste storleken (åtminstone på stationära datorer) och det har inget med hur den kommunicerar att göra.
Men eftersom alla uppräknade enheter kommunicerade via nvme så lär det vara det som stöds

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@KurtEgon: Enligt produktbladet du hittat så har du ett moderkort med styrkretsen Q370. Den har 24 st. PCIe 3.0-banor, så de två M.2-portarna delar då troligtvis inte bandbredd med något annat eftersom det inte lär behövas.

D.v.s. din 8700 har 16 st. PCIe 3.0-banor som används till grafikkortet och sen har Q370-kretsen ytterligare 24 st. PCIe 3.0 som används till övriga PCIe- och M.2-portar. Bandbredden mellan processorn och styrkretsen är dock begränsad till 4 GB/s, så styrkretsen fungerar som en hubb som kan hantera många enheter men har begränsad total bandbredd. Men det är sällan ett problem i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2280 är den fysiska storleken på ssdn, m.2 kontakt och måtten 22 x 80 mm vilket är den vanligaste storleken (åtminstone på stationära datorer) och det har inget med hur den kommunicerar att göra.
Men eftersom alla uppräknade enheter kommunicerade via nvme så lär det vara det som stöds

Skrivet av perost:

@KurtEgon: Enligt produktbladet du hittat så har du ett moderkort med styrkretsen Q370. Den har 24 st. PCIe 3.0-banor, så de två M.2-portarna delar då troligtvis inte bandbredd med något annat eftersom det inte lär behövas.

D.v.s. din 8700 har 16 st. PCIe 3.0-banor som används till grafikkortet och sen har Q370-kretsen ytterligare 24 st. PCIe 3.0 som används till övriga PCIe- och M.2-portar. Bandbredden mellan processorn och styrkretsen är dock begränsad till 4 GB/s, så styrkretsen fungerar som en hubb som kan hantera många enheter men har begränsad total bandbredd. Men det är sällan ett problem i praktiken.

Ofan, tack! Jag får la testa att köpa en nvme och skicka tillbaka den om det inte funkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag behöver nog bara 500 gb.

Går att köpa en 1 TB 2,5" hårddisk för ~500 kr också, så det är också något att överväga tänker jag

Oavsett, lycka till med vad det än blir.

Permalänk
Inaktiv

NVME är gjort för SSD. Du får till och med lägre accesstid än sas kontrollers som har en hel del overhead. Den största skillnaden mellan s-ata och nvme är nog duplex. NVME och SAS kan skriva och läsa samtidigt. Medans s-ata bara kan göra ett i taget.

Det negativa med NVME är att du förlorar 4 pci lanes, det kan vara en dealbreaker. Den enda gången jag rekommenderar SAS för SSDer är när man ska köra många... Sen finns det så klart skillnader mellan olika typer av hårddiskar och ssder som använder dessa gränssnitt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon185723:

M.2 är gjort för SSDER. Du får till och med lägre accesstid än sas kontrollers som har en hel del overhead. Den största skillnaden mellan s-ata och m.2 är nog duplex. M.2 och SAS kan skriva och läsa samtidigt. Medans s-ata bara kan göra ett i taget.

Det negativa med m.2 är att du förlorar 4 pci lanes, det kan vara en dealbreaker. Den enda gången jag rekommenderar SAS för SSDer är när man ska köra många... Sen finns det så klart skillnader mellan olika typer av hårddiskar och ssder som använder dessa interface. Men jag bestämde mig nu för att hålla mig till gränssnitten.

M.2 är kontakten och den kan innebära att man använder sata eller nvme ssder så det du skriver blir ungefär lika luddigt som de som tror att usb c är nått annat än en kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

M.2 är kontakten och den kan innebära att man använder sata eller nvme ssder så det du skriver blir ungefär lika luddigt som de som tror att usb c är nått annat än en kontakt.

Skulle nog ha skrivit nvme, glömde bort att det fanns sata skit som fungerar med m.2 : /

Sen när vi endå ska vara övertydliga så finns det TRI-MODE på SAS, som tillåter en att köra NVME diskar. Men mitt exempel ovan där jag talade om SAS så syftade jag på SSDER som har till exempel SFF-8482.

Permalänk
Medlem

Kör jag NVME så förlorar jag SATA portar och mitt grafikkort går ned från 16x till 8x och det gör faktiskt skillnad för mig.
Jag trodde inte det först att skillnaden skulle märkas, men jag fick mer fps i spel med 16x.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.