Därför är elektronikhyllorna tomma – kretsbristen förklarad

Permalänk
Melding Plague

Därför är elektronikhyllorna tomma – kretsbristen förklarad

Datorkomponenter, Playstation 5 och Xbox Series X finns inte att köpa, och biltillverkarna tvingas stoppa produktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikel om ett sjukt aktuellt ämne!

Permalänk
Medlem

Svinbra artikel, gillar att du belyser de politiska vinklarna.

Permalänk
Medlem

Välskrivet! Jag gillar när ni skriver lite längre artiklar som denna. Fortsätt gärna med det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att enligt hörsägnen så investerar TSMC m.fl. nära nog ingenting i äldre noder. För +28nm så finns den kapacitet som byggdes upp när de var nya, bilindustrin m.fl flyttade in när nya noder dominerade för datorer och telefoner.
Att bygga kapacitet för äldre noder ses som ointressant eftersom nuvarande chip-priser är så låga att det inte skulle gå att betala av utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det heter inte ,stänga ned produktionen
Det heter , stänga produktionen
Vad kommer härnäst, stänga upp produktionen?

Bra artikel med ett par ämnen (jit, hot run och det där med kappan för vinden re orderböcker) jag hittills inte haft nån koll på.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Mycket bra artikel, det var intressant läsning! En fundering jag fick är vad som kan komma att hända med Taiwan när de inte längre har sin "silicon shield" i samma utsträckning.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Det behövs ofta exceptionella händelser för att väcka strukturell insomnad.

Permalänk
Medlem

Bra artikel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har läst igenom halva texten och fortfarande inte sett något som förklarar kretsbristen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Bloomberg har en väldigt intressant översikt över produktionen för de som är intresserade av mer detaljer om halvledar-marknaden.

https://www.bloomberg.com/graphics/2021-chip-production-why-h...

Permalänk
Medlem

För varje miner som köper ett kort är det en gamer som inte får sitt kort. Det kommer aldrig glömmas och aldrig förlåtas!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Läge att stoppa försäljning av telefoner som kostar 100-200 euro som folk ersätter varje halvår.
Elektronik ska vara hållbart. Heja Apple som håller support för sina telefoner 5 år fram och mer.

Permalänk
Medlem

Nedan har ni en rätt intressant video ifrån asianometry på YouTube också. Han tar upp en liten annan infallsvinkel men absolut värt en titt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För varje miner som köper ett kort är det en gamer som inte får sitt kort. Det kommer aldrig glömmas och aldrig förlåtas!

Har svårt att bry mig om det vid det här laget. Bristen är det nya normala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Bristen är det nya normala.

Allt enligt plan.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

För varje miner som köper ett kort är det en gamer som inte får sitt kort. Det kommer aldrig glömmas och aldrig förlåtas!

Förbannade gamers som köper upp alla kort för nöjes skull istället för att bidra till ekonomin.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

det var ju ingen brist hårddiskar utan de flöt på som normalt...innan någon lanserade Chiapuddingen CryptoMucko - så nu är spelet komplett. Alla komponenter i brist

// LZ

Permalänk
Medlem

Alltså en miners kan köpa 10-50-200 kort klart det tar andelar på grafikkort . Nu börjar ju svårigheten att gå upp och då blir ju lönsamheten sämre . Intressant marknad kan bli PC spelens död om inget händer .Gemene man har ingen aning om Mining och kan i princip köpa ett 1030 om han har tur .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tack för denna kvalitetsartikel, intressant och informativ läsning. Speciellt intressant att ni beskriver problemets många dimensioner med alla dess ingredienser av geopolitik!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Förbannade gamers som köper upp alla kort för nöjes skull istället för att bidra till ekonomin.

Ja eller hur? Deras slogan är ju ändå Nvidia the way it's meant to be mined så hur vågar folk som spelar med korten få för sig att det är deras?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

För varje miner som köper ett kort är det en gamer som inte får sitt kort. Det kommer aldrig glömmas och aldrig förlåtas!

För varje girig svensk som lyckas hitta en kort ur 30-serien är det en gamer som får betala upp till dubbelt så mycket.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tack för att du förklarar ämnet så ingående Jacob. En väldigt välskriven artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså en miners kan köpa 10-50-200 kort klart det tar andelar på grafikkort . Nu börjar ju svårigheten att gå upp och då blir ju lönsamheten sämre . Intressant marknad kan bli PC spelens död om inget händer .Gemene man har ingen aning om Mining och kan i princip köpa ett 1030 om han har tur .

Lönsamheten har gått upp rejält och är på en överlägsen all time high just nu om du hade missat det. Ett 3060Ti drar typ in 150kr om dagen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lönsamheten har gått upp rejält och är på en överlägsen all time high just nu om du hade missat det. Ett 3060Ti drar typ in 150kr om dagen just nu.

Priset har gått upp ja men även svårigheten . Vi får väl se priset behöver fortsätta gå upp när svårigheten går upp . Annars blir det inte lönsamt tillslut .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

För varje girig svensk som lyckas hitta en kort ur 30-serien är det en gamer som får betala upp till dubbelt så mycket.

Bättre ett GeForce i handen än 20 hos miners eller scalpers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bosch kommer faktiskt driftta en ny chipfabrik redan i år.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Riktigt bra läsning, tack!

Permalänk
Medlem

Till detta kommer att det råder vattenbrist på Taiwan, och rent vatten är viktigt vid kretstillverkning.

Men min största oro är att Kina skulle få för sig att ta över Taiwan.