Nvidia moonlight på raspberry pi framför TVn - hur har ni gjort?

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia moonlight på raspberry pi framför TVn - hur har ni gjort?

Jag sitter och spånar på lösningar för strömmade spel till min TV.

Har för närvarande steams app i samsungTVn så jag kan strömma steamspel till TVn (ja plus övriga om man går ur big picture mode men det är mest pilligt). Går att styra allt med en xboxkontroll.
Tyvärr har den där tjänsten ballat ur. Handkontrollerna registrerar inte alla knappar längre. Handkontrollerna fungerar emellertid fint framför datorn så det är inte kontrollerna som bråkar. Typsikt smartTV-app problem.
Skit i den lösningen tänkte jag då. Måste finnas nå bättre.

Och då har jag hittat moonlight som kan strömma allt (inte bara steam) från datorn om man har ett nvidiagrafikkort.
Dessutom verkar det fungera väldans bra att köra detta till en raspberry pi. Nice!

Men det är en sak jag inte blir riktigt klok på här. För att dra igång streamen från datorn till enehten vid TVn så behöver jag skriva in kommandon och joxxa. Det funkar väl om man sitter vid en annan dator.
Jag hade emellertid tänkt mig att använda det här mer som en konsol. Utan tangentbord och mus alltså.
Jag tänker mig att jag knappast kan vara först att tänka att den här tjänsten borde gå att kicka igång och styra enkom med en xboxkontroll som input.

Finns det någon som trixat med det här redan kanske? Finns färdiga lösningar eller behöver man fippla ihop något själv?

Har inte skaffat en raspberry för ändamålet ännu med tanke på att jag inte vet hur jag ska få till den där sista biten.

Det är klart - nvidia shield verkar kunna göra samma grej. Men den kostar mer än den smakar för ändamålet. Hört att den biligare inte lämpar sig lika väl för spelstreaming och den dyrare... ja då kan jag likväl köpa en nintendo switch för de pengarna

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Åkej. Det här spåret är nog dött 😁.
Verkar vara få som testar det här.
Aja.
Steamlink med raspberry pi. Hur lirar det då?
Kan man initiera uppkoppling till renderingsburken med bara handkontroll här?
Alltså så att det räcker med att handkontroll är inkopplad till raspberryn

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag provade både moonlight och steamlink på en Raspberry pi 3, upplevde att det funkade mycket bättre med moonlight allt flöt på men...
Jag kan ha gjort fel men stängde man av datorskärmen fick jag små lagg och när jag skulle avsluta spelet och spela något annat spel så ville det inte alls häng med på kommandon.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det finns en chrome-extension för moonlight. Där behöver du bara skriva in sakerna en gång. Fungerade bra när jag provade för några år sedan. Dock på en PC som körde ubuntu.

Annars bör du kunna göra ett bash-script som automatiskt kör när du startar din pi. Finns säkert färdiga om man googlar lite.

Hoppas någon av de lösningarna hjälper dig på traven!
Kör själv en Nvidia shield, fungerar utmärkt bitvis och kasst ibland. Men i mitt fall tror jag det är wifi:t som spökar.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Hedersmedlem

Åhh. Bra input från er @bärplockaren @Pingo88
Blev förälder under våren här så fokus riktades om lite 😁.

Först och främst har jag hittat moonlight qt.
För den som undrar är det alltså moonlight med grafiskt gränssnitt. Titlar i ett rutnät för att kunna välja titel smidigt. Verkar göra det jag fiskade efter.

Men ja, nvidia shield verkar ju rätt smidigt. Allt i ett med övriga streamingtjänster också. Och framförallt - en trevlig fjärrkontroll!

Idén om att ha ett huvudgränssnitt som styrs med en chysst fjärr och att olika program man startar (moonlight, Netflix och liknande) funkar med samma fjärr - det lockar.
Tror den delen kan bli lite knivig att få till med eget pillande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sjukt sur på Samsung att kontrollen mappar fel med bluetooth. Inte sugen på att tråda en till enhet bara för BT mupperiet

Permalänk
Medlem

Min Xbox One, grneration 2 funkar. Ibland tappar den knapparna, då kopplar jag in med sladd fram och tillbaka.

Xbox one gen 3 och xbox series x funkar inte.

De nyare funkar inte 100% med steam hardware heller, de stänger inte av när steam stänger av, och ibland kan de inte väcka steam utan sladd.

Series X funkar inte alls på steam hw.

Gen 1 funkar på HW med adapter, men adaptern överhettas efter 15 mins.

Adaptern funkar inte i TVn. 8bit do ska funka enligt vissa, men den stödjer inte series x

Permalänk
Medlem

Steam link app

Såg att det finns en Steam link app till både iOS & Android, sagt och gjort drog hem appen och provade och måste säga att det funka helt ok på både gott och ont på både telefon och surfplattan i sign.

Snowrunner rullade på kalas fint vilket inte är ett snabbt spel, Assassins Creed Valhalla var inte lika kul där fick jag små lagg spikar...någon annan som provat appen?

Det jag vill komma fram till är att om man har en tv med stöd för appar eller chromecast tv eller apple tv så borde man kunna lägga in appen där, och då kunna spela på tvn..undrar även här om någon kanske har provat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc