Vilket stabilt mynt är billigast avgift att skicka till ledger nano x?

Permalänk

Vilket stabilt mynt är billigast avgift att skicka till ledger nano x?

Tjo,
Vilket stabilt mynt är har billigaste avgiften att skicka till ledger nano x ?
Skulle skicka usdt men avgiften är nästan 200kr

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

USDT finns väl på mer än ethernätverket? Tror det finns som en TRC20 token på TRX-nätverket. Bör även finnas på EOS-nätverket. EOS-transaktioner är väl gratis och TRX-transaktioner kan väl inte kosta många ören?

EDIT: sedan bör du kanske ifrågasätta varför du vill använda USDT när det finns andra alternativ som inte bygger på att ett företag hävdar att det är backat 1:1 i deras bankkonto..

Permalänk
Medlem

Kostar det att lagra "mynt" på en fysisk ledger nano x eller s?

Finns det någon vettig lista med dom mynt som stöds

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kostar det att lagra "mynt" på en fysisk ledger nano x eller s?

Finns det någon vettig lista med dom mynt som stöds

Nej, det kostar inte att lagra coins på en Ledger (eller någon annan wallet för den delen). Tvärtom kan man ofta få några procents avkastning per år (staking rewards m.m.)

Här har du en lista på vilka kryptovalutor som stöds av Ledger. Observera att det som faktiskt stöds av Ledger är betydligt mer än vad listan visar, då Ledgern stöder ERC20 tokens (och motsvarande på konkurrerande blockchains)

EDIT: Ser nu mer än 24 timmar senare att jag glömde länken XD
https://www.ledger.com/supported-crypto-assets

Permalänk
Medlem

BUSD? via binance chain

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

BUSD? via binance chain

Yes, genom Metamask ska du kunna lösa det
Jag skulle nog valt Binance Smart Chain och inte Binance Chain, men det är upp till dig

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

USDT finns väl på mer än ethernätverket? Tror det finns som en TRC20 token på TRX-nätverket. Bör även finnas på EOS-nätverket. EOS-transaktioner är väl gratis och TRX-transaktioner kan väl inte kosta många ören?

EDIT: sedan bör du kanske ifrågasätta varför du vill använda USDT när det finns andra alternativ som inte bygger på att ett företag hävdar att det är backat 1:1 i deras bankkonto..

Men det går inte att skicka annat än erc20 till ledger.
Vad finns det för andra stablecoins som man kan skicka till min ledger ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men det går inte att skicka annat än erc20 till ledger.
Vad finns det för andra stablecoins som man kan skicka till min ledger ?

Det går alldeles utmärkt att skicka annat än erc20 till Ledger. Kan du förklara vart du får problem? Du kan skicka USDT (som ERC20-token, som TRC20-token, som EOS-token) till din Ledger. Du kan även skicka det genom Binance chain och Binance smart chain till din Ledger.

Även DAI, BUSD, TUSD och USDC går att skicka till din Ledger genom Binance smart chain om jag ser rätt. Googlar jag hittar jag ännu mer alternativ. Vad jag kan se finns det alltså hur många alternativ som helst

Vilken av dem du bör använda och vilka mekanismer det är som styr att värdet håller 1 dollar tycker jag du bör söka på, då det spelar roll om du ska hålla dem långsiktigt

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Det går alldeles utmärkt att skicka annat än erc20 till Ledger. Kan du förklara vart du får problem? Du kan skicka USDT (som ERC20-token, som TRC20-token, som EOS-token) till din Ledger. Du kan även skicka det genom Binance chain och Binance smart chain till din Ledger.

Även DAI, BUSD, TUSD och USDC går att skicka till din Ledger genom Binance smart chain om jag ser rätt. Googlar jag hittar jag ännu mer alternativ. Vad jag kan se finns det alltså hur många alternativ som helst

Vilken av dem du bör använda och vilka mekanismer det är som styr att värdet håller 1 dollar tycker jag du bör söka på, då det spelar roll om du ska hålla dem långsiktigt

Okej skumt, för när jag skall skicka usdt till min ledger står det att denna adress är inte en trc20 adress.

Vad är detta ? Binance chain och Binance smart chain

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej skumt, för när jag skall skicka usdt till min ledger står det att denna adress är inte en trc20 adress.

Vad är detta ? Binance chain och Binance smart chain

Om du inte vet vad du håller på med är det stor risk att du tabbar dig och får problem med att komma åt din krypto.
De olika nätverken vi har pratat om (Ethereum, Tron, EOS och Binance Smart chain) är oberoende av varandra. Du kan alltså inte direkt skicka en ERC20 token till en TRX-adress, även om båda är USDT. Du måste först ta reda på vilken variant du har nu och sedan konvertera den till den varianten du vill ha och därefter kan du skicka.

Binance Smart Chain är i princip en kopia av Ethereum, där Binance har tweakat några parametrar. Detta innebär i praktiken att allt som funkar på Ethereum-nätverket även fungerar på Binance Smart Chain.

Så igen. Skickar du till fel adress finns det ingen som kan hjälpa dig, utan då är risken stor att det försvinner för alltid. Läs på lite först hur du ska göra så du har det helt klart för dig, sedan kan du skicka och då kommer det gå utan problem

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Om du inte vet vad du håller på med är det stor risk att du tabbar dig och får problem med att komma åt din krypto.
De olika nätverken vi har pratat om (Ethereum, Tron, EOS och Binance Smart chain) är oberoende av varandra. Du kan alltså inte direkt skicka en ERC20 token till en TRX-adress, även om båda är USDT. Du måste först ta reda på vilken variant du har nu och sedan konvertera den till den varianten du vill ha och därefter kan du skicka.

Binance Smart Chain är i princip en kopia av Ethereum, där Binance har tweakat några parametrar. Detta innebär i praktiken att allt som funkar på Ethereum-nätverket även fungerar på Binance Smart Chain.

Så igen. Skickar du till fel adress finns det ingen som kan hjälpa dig, utan då är risken stor att det försvinner för alltid. Läs på lite först hur du ska göra så du har det helt klart för dig, sedan kan du skicka och då kommer det gå utan problem

Jepp läser massor, och jag vet dom olika usdt nätverken. Det jag inte förstår är om jag vill skicka tex trc20 till min ledger etherium wallet så adressen till min etherium wallet står det att adressen inte är en trc20 wallet ? Men skickar jag erc20 då funkar det ?
I min värld borde det skapas en ny wallet för usdt (trc20) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jepp läser massor, och jag vet dom olika usdt nätverken. Det jag inte förstår är om jag vill skicka tex trc20 till min ledger etherium wallet så adressen till min etherium wallet står det att adressen inte är en trc20 wallet ? Men skickar jag erc20 då funkar det ?
I min värld borde det skapas en ny wallet för usdt (trc20) ?

Då behöver du läsa på mer (eller fråga någon som kan)
Du kan inte (direkt) skicka dina TRC20 USDT till din Ethereum-adress då det är två oberoende nätverk (dvs TRX-nätverket och ETH-nätverket). Självklart inte är din Ethereum-adress en TRC20 wallet, du kan skicka ERC20-tokens till Ethereum-wallet, inte TRC20-tokens.

En TRC20-token finns på TRX-nätverket, därför behöver du alltså installera TRX-walleten i din Ledger och kan därefter skicka dina (TRC20) USDT till din TRX-adress. På samma sätt kan du skicka dina EOS-USDT till din EOS-adress.
Det finns säkert olika Defi-protokoll där du kan skicka in ERC20 USDT och få ut en ekvivalent mängd TRC20 USDT, men då behöver du betala transaktionsavgifter.

Om du tror/litar på USDT så tycker jag du ska skicka antingen TRC20 USDT till din TRX-adress (du behöver installera TRX-walleten på din Ledger) eller skicka EOS-USDT till din EOS-adress (du behöver då installera EOS-walleten på din Ledger). Att skicka över Ethereumnätverket är dyrt, men priset har gått ned med ca 50-70% jämfört med några veckor sedan. TRX eller EOS bör dock fortfarande vara överlägset billigast

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Då behöver du läsa på mer (eller fråga någon som kan)
Du kan inte (direkt) skicka dina TRC20 USDT till din Ethereum-adress då det är två oberoende nätverk (dvs TRX-nätverket och ETH-nätverket). Självklart inte är din Ethereum-adress en TRC20 wallet, du kan skicka ERC20-tokens till Ethereum-wallet, inte TRC20-tokens.

En TRC20-token finns på TRX-nätverket, därför behöver du alltså installera TRX-walleten i din Ledger och kan därefter skicka dina (TRC20) USDT till din TRX-adress. På samma sätt kan du skicka dina EOS-USDT till din EOS-adress.
Det finns säkert olika Defi-protokoll där du kan skicka in ERC20 USDT och få ut en ekvivalent mängd TRC20 USDT, men då behöver du betala transaktionsavgifter.

Om du tror/litar på USDT så tycker jag du ska skicka antingen TRC20 USDT till din TRX-adress (du behöver installera TRX-walleten på din Ledger) eller skicka EOS-USDT till din EOS-adress (du behöver då installera EOS-walleten på din Ledger). Att skicka över Ethereumnätverket är dyrt, men priset har gått ned med ca 50-70% jämfört med några veckor sedan. TRX eller EOS bör dock fortfarande vara överlägset billigast

Jaja det är klart. Tack tänkte inte alls på det 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jaja det är klart. Tack tänkte inte alls på det 😔

Inga problem, det är bara att skicka ett PM om du har fler frågor eller funderingar

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Inga problem, det är bara att skicka ett PM om du har fler frågor eller funderingar

Super, tackar

Permalänk

Igår skickade jag usdt på TRC20 till min tron adress på min ledger nu har det gått ca 9 timmar och dom har inte kommit fram än. Känns som något är fel eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Igår skickade jag usdt på TRC20 till min tron adress på min ledger nu har det gått ca 9 timmar och dom har inte kommit fram än. Känns som något är fel eller ?

Sök efter transaktionen på Tronscan
När jag har skickat har det gått på under en minut

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Sök efter transaktionen på Tronscan
När jag har skickat har det gått på under en minut

Jepp gjort det, allt ser rätt ut. Men finns inga pengar i min wallet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jepp gjort det, allt ser rätt ut. Men finns inga pengar i min wallet ?

Om transaktionen är bekräftad och du skickade till rätt adress så finns de i din wallet
Kolla under "accounts" -> din Tron-wallet. Om du inte hittar dem automatiskt under "Tokens" ser det ut som att du kanske behöver trycka "add token" och sedan lägga till USDT

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Om transaktionen är bekräftad och du skickade till rätt adress så finns de i din wallet
Kolla under "accounts" -> din Tron-wallet. Om du inte hittar dem automatiskt under "Tokens" ser det ut som att du kanske behöver trycka "add token" och sedan lägga till USDT

Dom är skickade till rätt adress till min tron wallet, walleten är en ledger nano x. Finns ingen token och ingen add token ?

Permalänk

Måste man skicka tron coins till walleten för det skall funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Måste man skicka tron coins till walleten för det skall funka ?

Ja, det ser ut som det när jag googlar
https://support.ledger.com/hc/en-us/articles/360013062159-Man...

"You first need to send at least 0.1 TRX to a new account before you can send tokens to it."

Om du PM:ar din adress till mig kan jag skicka 0.1 TRX (ifall du inte har TRX på en börs som du kan ta ut)

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Ja, det ser ut som det när jag googlar
https://support.ledger.com/hc/en-us/articles/360013062159-Man...

"You first need to send at least 0.1 TRX to a new account before you can send tokens to it."

Om du PM:ar din adress till mig kan jag skicka 0.1 TRX (ifall du inte har TRX på en börs som du kan ta ut)

Jag googlade det också, tackar men hade lite trx som jag skickade precis. Får jag se om det händer något i grejerna 😎

Permalänk

Jo nu funkade det 😎
Tack för all hjälp 👍
Super tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jo nu funkade det 😎
Tack för all hjälp 👍
Super tacksam för all hjälp

Inga problem, får du fler frågor om annat kryptorelaterat kan du gärna PM:a mig

Permalänk

Jag har kopplat min trustwallet till uniswap och skall använda mina usdt och köpa dogelon men när jag gjort det vart hamnar mina dogelon mynt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag har kopplat min trustwallet till uniswap och skall använda mina usdt och köpa dogelon men när jag gjort det vart hamnar mina dogelon mynt ?

Jag har aldrig använt Uniswap, så någon får rätta mig om jag har fel
Uniswap finns på ethereumnätverket, vilket betyder att dina dogelon hamnar på din ethereumadress, dock måste du använda ERC20-USDT och inte TRC20-USDT eftersom Uniswap som sagt är på ethereumnätverket

Permalänk

Nu när jag skall skicka usdt trc20 så står det i ledger live appen följande:
Sending trc20 to the new account will not activate it.
Och sedan kan man inte fortsätta ?
Vad är problemet, adressen stämmer och finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nu när jag skall skicka usdt trc20 så står det i ledger live appen följande:
Sending trc20 to the new account will not activate it.
Och sedan kan man inte fortsätta ?
Vad är problemet, adressen stämmer och finns.

Verkar vara fler med samma problem.
Har adressen (minst) 0.1 TRX i sig?
Verkar som att du har flera möjligheter här. Om adressen inte har minst 0.1 TRX hos sig måste den aktiveras. Om den redan är aktiverad är det nog Ledger Live som misstolkar något. Då bör du kunna ladda ned en äldre version av Ledger Live eller helt enkelt använda en tredjepart wallet

https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/idybuu/issue_w...

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Verkar vara fler med samma problem.
Har adressen (minst) 0.1 TRX i sig?
Verkar som att du har flera möjligheter här. Om adressen inte har minst 0.1 TRX hos sig måste den aktiveras. Om den redan är aktiverad är det nog Ledger Live som misstolkar något. Då bör du kunna ladda ned en äldre version av Ledger Live eller helt enkelt använda en tredjepart wallet

https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/idybuu/issue_w...

Helt rätt när jag slängde över trx i walleten funkade det sedan. Trodde jag inte man behövde.