HTC avtäcker Vive Pro 2 och Vive Focus 3 – 5K-upplösning i 120 Hz

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag att det här låter spännande. Jag har redan investerat i hela htc:s ekosystem för vr och skulle gärna vilja spela i ännu högre upplösning, dock vill man ju först läsa lite recensioner och så innan man slantar upp nästan 9000 för ett nytt headset.
Även om upplösningen också verkar bli reducerad om man kör det trådlöst blir det ju ändå ett stort steg upp!

Generellt tycker jag att det är superkul att det börjar finnas gott om alternativ på vr marknaden, det är ju en helt fantastiskt plattform för spel och andra upplevelser. Jag har varit helt såld sedan jag köpte ett psvr för typ tre år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

För egen del tycker jag att det här låter spännande. Jag har redan investerat i hela htc:s ekosystem för vr och skulle gärna vilja spela i ännu högre upplösning, dock vill man ju först läsa lite recensioner och så innan man slantar upp nästan 9000 för ett nytt headset.
Även om upplösningen också verkar bli reducerad om man kör det trådlöst blir det ju ändå ett stort steg upp!

Generellt tycker jag att det är superkul att det börjar finnas gott om alternativ på vr marknaden, det är ju en helt fantastiskt plattform för spel och andra upplevelser. Jag har varit helt såld sedan jag köpte ett psvr för typ tre år sedan.

Håller med dig, för alla som i dagsläget som sitter med en OG Vive och dess ekosystem, och som väntat på ett next gen VR HMD så är det här nog tidpunkten att uppgradera.

Steget upp från OG vive till det här känns helt klart motiverat nu, det som kom mellan som Vive pro kändes väldigt gen 1.5 på något sätt. Det är nog många av oss som väntat på något riktigt bra att uppgradera till.

Permalänk
Inaktiv

Pro 2 är exakt vad jag vill ha. Samma ergonomi som Vive Pro fast med högre upplösning. Släng in Index-kontroller, BOOM you're game.

Solklart uppgraderingstillfälle om man sitter med base stations + kontroller redan. Själv tycker jag upplösningen i OG Vive är ospelbart, det var häftigt för 5 år sedan men håller inte måttet idag där många spel också ställer högre krav på att kunna läsa text i menyer etc.

4K ger mycket bättre immersion, speciellt ansiktsuttryck på karaktärer "får liv" på ett annat sätt i 4K VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

För egen del tycker jag att det här låter spännande. Jag har redan investerat i hela htc:s ekosystem för vr och skulle gärna vilja spela i ännu högre upplösning, dock vill man ju först läsa lite recensioner och så innan man slantar upp nästan 9000 för ett nytt headset.
Även om upplösningen också verkar bli reducerad om man kör det trådlöst blir det ju ändå ett stort steg upp!

Generellt tycker jag att det är superkul att det börjar finnas gott om alternativ på vr marknaden, det är ju en helt fantastiskt plattform för spel och andra upplevelser. Jag har varit helt såld sedan jag köpte ett psvr för typ tre år sedan.

Det blir nästan identisk upplösning som orginal Vive och om de levererar en uppdatering blir det ungefär samma som nuvarande pro med trådlöst.

"VIVE Wireless Adapter supports 2448 x 1224 resolution and 90Hz refresh rate when used with VIVE Pro 2. 3264 x 1632 resolution support coming soon."

https://www.vive.com/eu/product/vive-pro2/overview/

Som jag skrivit innan så förstår jag poängen med detta headset, men inte om man ska köra trådlöst, inte över den gamla pro i alla fall. Upplösningen är det som skiljer dem och trådlöst blir den samma, givetvis medför högupplöst LCD mindre screendoor effect men man förlorar också en del svärta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad spelar ni för spel som gör att ni måste ha trådlösa headset?

Personligen föredrar jag ofta en kabel just för att slippa "trassel" med att köra trådlöst. Sitter ofta och svär över hur jobbigt det är att "hitta sin dator" från Oculus Quest 2 menyerna - Hoppas det beror på att det är beta-stadie. Eller, oj, mitt headset är urladdat, jag måste sätta det på laddning nu innan jag kan dra igång det. Jag kan absolut se en poäng med trådlöst men då kan jag ofta lika gärna köra en Quest 2 med sämre grafik. Vill jag köra PC-VR spel med maximal grafik i t.ex. FS2020 så kan jag lika gärna ha den trådad.

Funderar faktiskt på om upplösningen börjar närma sig den nivån att man kan ersätta skärmar för vissa spel? Tycker nästan att Oculus Quest 2 är tillräckligt skarp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vad spelar ni för spel som gör att ni måste ha trådlösa headset?

Personligen föredrar jag ofta en kabel just för att slippa "trassel" med att köra trådlöst. Sitter ofta och svär över hur jobbigt det är att "hitta sin dator" från Oculus Quest 2 menyerna - Hoppas det beror på att det är beta-stadie. Eller, oj, mitt headset är urladdat, jag måste sätta det på laddning nu innan jag kan dra igång det. Jag kan absolut se en poäng med trådlöst men då kan jag ofta lika gärna köra en Quest 2 med sämre grafik. Vill jag köra PC-VR spel med maximal grafik i t.ex. FS2020 så kan jag lika gärna ha den trådad.

Funderar faktiskt på om upplösningen börjar närma sig den nivån att man kan ersätta skärmar för vissa spel? Tycker nästan att Oculus Quest 2 är tillräckligt skarp.

Alla spel blir bättre trådlöst.
Förut hade jag optimerat för att köra med tråd hemma och kunna röra mig, trådlöst är endå 100ggr bättre.
Flightsimulator kör du så klart med kabel utan problem för du sitter ju Still då

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla spel blir bättre trådlöst.
Förut hade jag optimerat för att köra med tråd hemma och kunna röra mig, trådlöst är endå 100ggr bättre.
Flightsimulator kör du så klart med kabel utan problem för du sitter ju Still då

Låter som dagens i-lands problem i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Låter som dagens i-lands problem i min mening.

Låter som dagens efterlängtade i-lands lösning i min mening. Kabeln är i vägen hela tiden och man kan inte naturligt vända sig om i rummet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Quest 2 är nog snarare billig för att man snålat på saker som istället säljs separat. Ljudet är inte speciellt bra, där andra har mer påkostade hörlurar. Vill du ha en bra kabel för PCVR kostar det 1000Kr. Huvudbandet är väldigt enkelt. Den har en skärm istället för två, samt begränsad justering av IPD, vilket ger en enklare och billigare konstruktion.

Det är helt enkelt ett prispressat budgetheadset.

Vem kör kabel till Quest? Det finns både airlink och virtual desktop. 🙂

Permalänk
Medlem

Får hoppar på bra respons på pro 2 då så kan jag utnyttja 3080 sen blev förvånad att de inte slängde in hdmi 2.1 och högre upplösning, men iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobloblaw:

Vem kör kabel till Quest? Det finns både airlink och virtual desktop. 🙂

Den som sitter ner, vill spela mer än en kvart utan att ladda batteriet och vill ha lägsta möjliga latens med hög bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Låter som dagens i-lands problem i min mening.

Absolut inte.
Med kabel så känns den hela tiden.
Du kan ha den takmonterad som bästa lösning men det kommer en så kännas som ett koppel.
När jag spelar(spelade) med kabel stig jag mest still, jag böjde och sträckte på mig men kom på mig själv att styra med spakarna mest.
Utan kabel så utnyttjar jag hela mitt spelområdet som är ca 3.5 * 4 M och jag använder stort sett aldrig höger spak till att smooth/Snap turna utan vänder mig fysiskt hela tiden.
Upplösning och hög bitrate i all ära, men du kan få inlevelse på ett helt annat sätt i ett VR spel med Minecraft grafik bara av att inte känna dig fastkopplad.

Och som jag skrev tidigare, det har lite att göra med vad man spelar och stillasittande kan man för all del köra kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

För egen del tycker jag att det här låter spännande. Jag har redan investerat i hela htc:s ekosystem för vr och skulle gärna vilja spela i ännu högre upplösning, dock vill man ju först läsa lite recensioner och så innan man slantar upp nästan 9000 för ett nytt headset.
Även om upplösningen också verkar bli reducerad om man kör det trådlöst blir det ju ändå ett stort steg upp!

Generellt tycker jag att det är superkul att det börjar finnas gott om alternativ på vr marknaden, det är ju en helt fantastiskt plattform för spel och andra upplevelser. Jag har varit helt såld sedan jag köpte ett psvr för typ tre år sedan.

Inte 9000kr. Den har ju inte controllers och gissningsvis inte base stations heller... dvs priset för en Vive Pro 2 är ca 15000-17000kr totalt skulle jag tro om du ska ha en Valve Index typ setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Inte 9000kr. Den har ju inte controllers och gissningsvis inte base stations heller... dvs priset för en Vive Pro 2 är ca 15000-17000kr totalt skulle jag tro om du ska ha en Valve Index typ setup.

9000kr för headsetet är nog en rimlig siffra, personen skrev ju att den redan är investerad i ekosystemet (=har basstationer och kontroller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Valve index kostade 1079 euro när den kom....

Valve index kostar 1079 euro idag....

Jag påstod inte att priset på en Valve Index har gått ner. Jag syftade på att priset på VR har gått ner, som svar på påståendet "Trodde priserna på vr skulle gått ner vid det här laget...men nej?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Jag påstod inte att priset på en Valve Index har gått ner. Jag syftade på att priset på VR har gått ner, som svar på påståendet "Trodde priserna på vr skulle gått ner vid det här laget...men nej?"

Då var det ju ganska dumt att använda Valve Index som exempel då den inte alls gått ner i pris

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att priset var mycket högre i kronor än euro... Och rabatten är mindre...

Tacka vetja nVidias MSRP som gjorde en glad

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa med min Quest 2 är att jag plockar den ur skåpet och kan köra några rundor pingis, var som helst i huset på mindre än en minut. Häromdagen spelade jag på altanen när vädret var fint. Jag tror det är viktigt att det ska kunna vara enkelt att använda ett vr headset. Jag är ingen expert men för oss casuals är dessa headsets nog inga bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Det absolut bästa med min Quest 2 är att jag plockar den ur skåpet och kan köra några rundor pingis, var som helst i huset på mindre än en minut. Häromdagen spelade jag på altanen när vädret var fint. Jag tror det är viktigt att det ska kunna vara enkelt att använda ett vr headset. Jag är ingen expert men för oss casuals är dessa headsets nog inga bra alternativ.

Var försiktig så att du inte bränner skärmarna med solljus. Linserna fokuserar ljuset och värmen dödar pixlar ganska snabbt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite besviken jag behöver inte 4k upplösning, fingertracking, superwide fov, 120 hz osv
Allt jag vill ha är ett SLADDLÖST headset med BRA tracking aka lighthouse tracking och som inte väger ett ton så att jag får ont i nacken

Permalänk
Medlem

Intressant vive pro 3 delen är av intresse den andra med inbyggd cpu låter ej intressant alls visst för enklare grejer borde det fungera men för spelande så tror jag mer på en pc med kraftigt grafikkort. kanske blir att uppgradera helt enkelt men får se efter recensioner.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intressant vive pro 3 delen är av intresse den andra med inbyggd cpu låter ej intressant alls visst för enklare grejer borde det fungera men för spelande så tror jag mer på en pc med kraftigt grafikkort. kanske blir att uppgradera helt enkelt men får se efter recensioner.

Nja det är nog för att Focusen är helt Enterprise inriktad.
Hade dom släppt den konsument inriktad med lägre pris och som en konkurrent mot Quest 2 hade det varit ett enormt intresse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trodde jag läste fel när jag såg priset för Vive Focus 3. 15 590 kronor för ett headset som i allt väsentligt har samma specs som Quest 2 för 3790kr, minus alla titlar som Oculus har anpassat för Quest 2. Högre upplösning gör ingenting när båda headseten har samma SoC och inte kan maxa ut detaljerna i alla fall.

Synd så jag tycker Oculus 2 behöver en konkurrens där man slipper Facebook. Och många är beredda att betala lite extra, men inte 10 000kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Jo men man blir ju lite sne när folk förväntar sig att kunna köra den upplösningen och Hz trådlöst som om det inte vore några problem liksom och då trackar ner på HTC för det.

Det är ju lite hål i huvudet liksom, inse att det är lite olika marknader som Quest headsetten (trådlösa HMDs) riktar sig mot gentemot vad detta är för typ av HMD och sen gå vidare i livet.

Vill man köra trådlöst, då får man väll sitta där med sitt lågupplösta "i VR räknat" HMD, och sen bara vara tyst.

Och sen då att dra ett påstående "ur rumpan" om att HP & Pimax headsetten är bättre än detta nya HTC headsett är? när inga reviews eller jämnförelser finns tillgängliga?

Sluta trolla.

Att trådlösa lösningar är smidigare när det kommer till praktiska saker, behöver det ens påpekas eller diskuteras lol? är inte det givet, behöver man ändå tracka ner på HTCs produkt som specs mässigt nu tar täten och kommer att tilltala en väldigt stor marknad, nej, de bör ha en eloge för att de nu driver utvecklingen frammåt med ännu bättre specs på HMDs.

du får det låta som det är stor skillnad på upplösning på detta trådade headset jämfört med trådlösa. det är inga problem att köra dom här specsen trådlöst. så nej, inget imponerande här inte. det som är bra dock är att htc håller sig någorlunda med i vr världen då dom inte gett ut någon som helst bra vr produkt hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

du får det låta som det är stor skillnad på upplösning på detta trådade headset jämfört med trådlösa. det är inga problem att köra dom här specsen trådlöst. så nej, inget imponerande här inte. det som är bra dock är att htc håller sig någorlunda med i vr världen då dom inte gett ut någon som helst bra vr produkt hittils.

Jag kanske blir förvirrad, men om jag tolkar dig rätt så är det en jättestor skillnad på upplösningen om man kör detta headsetet via Vive wireless adapter. Med adaptern får man en fjärdedel av upplösningen, med en liten höjning utlovad som en mjukvaruuppgradering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag kanske blir förvirrad, men om jag tolkar dig rätt så är det en jättestor skillnad på upplösningen om man kör detta headsetet via Vive wireless adapter. Med adaptern får man en fjärdedel av upplösningen, med en liten höjning utlovad som en mjukvaruuppgradering.

aah haha. menade att andra alternativ till headset klarar wireless effektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Trodde jag läste fel när jag såg priset för Vive Focus 3. 15 590 kronor för ett headset som i allt väsentligt har samma specs som Quest 2 för 3790kr, minus alla titlar som Oculus har anpassat för Quest 2. Högre upplösning gör ingenting när båda headseten har samma SoC och inte kan maxa ut detaljerna i alla fall.

Synd så jag tycker Oculus 2 behöver en konkurrens där man slipper Facebook. Och många är beredda att betala lite extra, men inte 10 000kr extra.

Företagsversionen av Quest 2 kostar $800 med ett gratis år, sen $120 för varje efterföljande år, så det behöver nödvändigtvis inte bli så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

HTC, värnar om integritet och all data sparas krypterar lokalt.......Ahhhhhh, dom menar lite som när dom sparade användares fingeravtryck i okrypterat på sina telefoner....:-D

https://www.bbc.com/news/technology-33847307

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Företagsversionen av Quest 2 kostar $800 med ett gratis år, sen $120 för varje efterföljande år, så det behöver nödvändigtvis inte bli så stor skillnad.

Jämför lite äpplen och päron här. Ingår betydligt mer än bara headset i företagspaket och såvitt jag vet är priset i artikeln för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jämför lite äpplen och päron här. Ingår betydligt mer än bara headset i företagspaket och såvitt jag vet är priset i artikeln för konsumenter.

Du nämnde Vive Focus 3 och den är enbart för företag, så jag tyckte tvärtom det var äpplen och päron att jämföra med konsumentversionen av Quest 2 (som även kräver ett personligt FB-konto).