Funderingar kring Cisco AIR-AP1602I-E-K9

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Cisco AIR-AP1602I-E-K9

Hej,

Kom över en Cisco AIR-AP1602I-E-K9, dock utan strömadapter. Förutom strömadapter, behövs någon form av licens för att jag ska kunna använda enheten hemma?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver en POE-injektor, eller POE-switch för att den ska starta. Eller en strömadapter, men det är osmidigt.

Sedan behöver du veta om den är kontrollerbaserad eller stand-alone. Minns inte om det står på etiketten, eller inte. Men det är en mjukvarugrej, så den går att konvertera till stand-alone så slipper du kontroller (och licens).

Du behöver få tag på programvaran för att kunna konvertera den, samt tror jag du behöver seriellt uttag / USB-seriell adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver en POE-injektor, eller POE-switch för att den ska starta. Eller en strömadapter, men det är osmidigt.

Sedan behöver du veta om den är kontrollerbaserad eller stand-alone. Minns inte om det står på etiketten, eller inte. Men det är en mjukvarugrej, så den går att konvertera till stand-alone så slipper du kontroller (och licens).

Du behöver få tag på programvaran för att kunna konvertera den, samt tror jag du behöver seriellt uttag / USB-seriell adapter

Tusen tack för ditt svar @Jocke92

Ok,så jag behöver en TP-link POE-injektor, exempelvis denna?https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-injektor-p98579

Ok, hittar inget på etiketten som avgör kontrollerbaserad eller stand-alone.

Jag bara 3 portar på min console, ethernet och dc. Hur ska jag då kunna konvertera den. Men konvertera behöver jag bara göra om det är kontrollbaserad?

Vad för typ av programvara är det? Finns kanske filmer om det?

Tack för all din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tusen tack för ditt svar @Jocke92

Ok,så jag behöver en TP-link POE-injektor, exempelvis denna?https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-injektor-p98579

Ok, hittar inget på etiketten som avgör kontrollerbaserad eller stand-alone.

Jag bara 3 portar på min console, ethernet och dc. Hur ska jag då kunna konvertera den. Men konvertera behöver jag bara göra om det är kontrollbaserad?

Vad för typ av programvara är det? Finns kanske filmer om det?

Tack för all din hjälp

Ja den ska fungera.

Ja du behöver koppla dig med seriell kabel till konsoll-porten.

Programvaran laddar du ner från Cisco, men du behöver ett service kontrakt eller känna någon som har det som kan ladda ner den.

https://community.cisco.com/t5/wireless/how-to-convert-a-cisc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja den ska fungera.

Ja du behöver koppla dig med seriell kabel till konsoll-porten.

Programvaran laddar du ner från Cisco, men du behöver ett service kontrakt eller känna någon som har det som kan ladda ner den.

https://community.cisco.com/t5/wireless/how-to-convert-a-cisc...

Track återigen för att du tar din tid och svarar.

Ok, men programvara och seriell kabel behövs endast om enheten inte är standalone? Kan jag på något sätt ta reda på det detta utan att starta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Track återigen för att du tar din tid och svarar.

Ok, men programvara och seriell kabel behövs endast om enheten inte är standalone? Kan jag på något sätt ta reda på det detta utan att starta upp?

Det står på kartongen, men den förstår jag att du inte har. Vet inte om man kan slå serienumret i något av Ciscos verktyg för att se vad den levererades med. Men du vet inte om den konverterats.

Det minsta är att starta upp den på ett nätverk med POE och lyssna med wireshark för att se om den letar en kontroller.

Osäker på om man kan köra igång en stand-alone utan seriell kabel, men är den redan stand-alone behöver du ingen programvara. Om du inte vill uppdatera till en nyare mjukvara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det står på kartongen, men den förstår jag att du inte har. Vet inte om man kan slå serienumret i något av Ciscos verktyg för att se vad den levererades med. Men du vet inte om den konverterats.

Det minsta är att starta upp den på ett nätverk med POE och lyssna med wireshark för att se om den letar en kontroller.

Osäker på om man kan köra igång en stand-alone utan seriell kabel, men är den redan stand-alone behöver du ingen programvara. Om du inte vill uppdatera till en nyare mjukvara.

Tack för all hjälp. Jag har provat nu och den verkar kontroller styrd. Ska skaffa mig en seriella kabel och försöka konvertera den till stand-alone under semestern. Verkar krävas att man grottar ned sig för att få allt att funka.

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla och följa dessa när jag har semester och en seriell kabel!

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag skaffat alla sakerna och fått tag i den senaste anonymous IOS från Cisco. Provade tidigare idag att konvertera om AP:n med hjälp av denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=PrS_zcBtUf8. Tyvärr så fick jag ett error när filen som jag döpt om till "default" skulle läsas in. Jag stängde av och provade igen, men nu lyckas inte AP:n hämta upp filen från mappen. Den väljer en annan fil-hur ska jag komma runt detta? Ytterligare en fundering är hur det kunde bli fel när jag döpte filen som default?

Om det kan vara till någon hjälp händer detta när jag startar upp min AP:

Press RETURN to get started!

*Mar 1 00:00:13.231: %LWAPP-3-CLIENTERRORLOG: Config load from flash failed. Initialising Cfg

*Mar 1 00:00:14.355: %LINK-6-UPDOWN: Interface GigabitEthernet0, changed state to up
*Mar 1 00:00:15.371: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface GigabitEthernet0, changed state to up
*Mar 1 00:00:15.807: %SYS-5-RESTART: System restarted --
Cisco IOS Software, C1600 Software (AP1G2-RCVK9W8-M), Version 15.2(4)JA1, RELEASE SOFTWARE (fc2)
Technical Support: http://www.cisco.com/techsupport
Copyright (c) 1986-2013 by Cisco Systems, Inc.
Compiled Tue 30-Jul-13 23:41 by prod_rel_team
*Mar 1 00:00:16.075: %LWAPP-3-CLIENTERRORLOG: Config load from flash failed. Initialising Cfg

*Mar 1 00:00:16.075: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Failed to load configuration from flash. Resetting to default config
*Mar 1 00:00:16.083: %PARSER-4-BADCFG: Unexpected end of configuration file.

*Mar 1 00:00:17.119: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface BVI1, changed state to uplwapp_crypto_init: MIC Present and Parsed Successfully

no bridge-group 1 source-learning
^
% Invalid input detected at '^' marker.
%Default route without gateway, if not a point-to-point interface, may impact performance
*Mar 1 00:00:50.875: %DHCP-6-ADDRESS_ASSIGN: Interface BVI1 assigned DHCP address 46.39.97.119, mask 255.255.255.0, hostname AP881d.fc4a.e956

Translating "CISCO-CAPWAP-CONTROLLER.stosn.com"...domain server (79.142.240.53)

*Mar 1 00:01:00.787: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Did not get log server settings from DHCP.
*Mar 1 00:01:00.791: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Could Not resolve CISCO-CAPWAP-CONTROLLER.stosn.com

Kan tilläggas att AP:n ber om användarnamn och lösenord när jag försöker skriva något kommando rad.

Jag är helt oerfaren när det kommer till AP av detta slag och vet inte vart jag ska börja felsöka. Alla hjälp uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Äntligen har jag skaffat alla sakerna och fått tag i den senaste anonymous IOS från Cisco. Provade tidigare idag att konvertera om AP:n med hjälp av denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=PrS_zcBtUf8. Tyvärr så fick jag ett error när filen som jag döpt om till "default" skulle läsas in. Jag stängde av och provade igen, men nu lyckas inte AP:n hämta upp filen från mappen. Den väljer en annan fil-hur ska jag komma runt detta? Ytterligare en fundering är hur det kunde bli fel när jag döpte filen som default?

Om det kan vara till någon hjälp händer detta när jag startar upp min AP:

Press RETURN to get started!

*Mar 1 00:00:13.231: %LWAPP-3-CLIENTERRORLOG: Config load from flash failed. Initialising Cfg

*Mar 1 00:00:14.355: %LINK-6-UPDOWN: Interface GigabitEthernet0, changed state to up
*Mar 1 00:00:15.371: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface GigabitEthernet0, changed state to up
*Mar 1 00:00:15.807: %SYS-5-RESTART: System restarted --
Cisco IOS Software, C1600 Software (AP1G2-RCVK9W8-M), Version 15.2(4)JA1, RELEASE SOFTWARE (fc2)
Technical Support: http://www.cisco.com/techsupport
Copyright (c) 1986-2013 by Cisco Systems, Inc.
Compiled Tue 30-Jul-13 23:41 by prod_rel_team
*Mar 1 00:00:16.075: %LWAPP-3-CLIENTERRORLOG: Config load from flash failed. Initialising Cfg

*Mar 1 00:00:16.075: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Failed to load configuration from flash. Resetting to default config
*Mar 1 00:00:16.083: %PARSER-4-BADCFG: Unexpected end of configuration file.

*Mar 1 00:00:17.119: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface BVI1, changed state to uplwapp_crypto_init: MIC Present and Parsed Successfully

no bridge-group 1 source-learning
^
% Invalid input detected at '^' marker.
%Default route without gateway, if not a point-to-point interface, may impact performance
*Mar 1 00:00:50.875: %DHCP-6-ADDRESS_ASSIGN: Interface BVI1 assigned DHCP address 46.39.97.119, mask 255.255.255.0, hostname AP881d.fc4a.e956

Translating "CISCO-CAPWAP-CONTROLLER.stosn.com"...domain server (79.142.240.53)

*Mar 1 00:01:00.787: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Did not get log server settings from DHCP.
*Mar 1 00:01:00.791: %CAPWAP-3-ERRORLOG: Could Not resolve CISCO-CAPWAP-CONTROLLER.stosn.com

Kan tilläggas att AP:n ber om användarnamn och lösenord när jag försöker skriva något kommando rad.

Jag är helt oerfaren när det kommer till AP av detta slag och vet inte vart jag ska börja felsöka. Alla hjälp uppskattas enormt!

Lösenordet in i accesspunkten är Cisco / Cisco. Om du ser vilken fil den försöker ladda så döp om filen till det bara. I guiden har han en annan accesspunkt, så han döper filen för att passa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lösenordet in i accesspunkten är Cisco / Cisco. Om du ser vilken fil den försöker ladda så döp om filen till det bara. I guiden har han en annan accesspunkt, så han döper filen för att passa den.

Tack, ska prova med Cisco/Cisco imorgon. Fick fel fil av företaget och har fått hem den rätta nu- autonomous. Men jag behöver väll bara döpa om filen så den blir default och inte en tar fil, dvs . default. Inga övriga ändringar i filnamnet behöver göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack, ska prova med Cisco/Cisco imorgon. Fick fel fil av företaget och har fått hem den rätta nu- autonomous. Men jag behöver väll bara döpa om filen så den blir default och inte en tar fil, dvs . default. Inga övriga ändringar i filnamnet behöver göras?

Osäker på filnamnet, men du borde se i tftpd eller konsolen vad den letar efter för fil

Permalänk
Avstängd

Jag har en liknande enhet men min Seriella Anslutning funkar inte till just denna enhet men kabeln fungerar bra till övriga prylar om cisco switchen.- Kräver dessa trådlösa enheter en Seriell Konsoll kabel med USB FTDI Chip för att fungera? Har sett sådanna lite varstans och dom kostar en del på vissa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag har en liknande enhet men min Seriella Anslutning funkar inte till just denna enhet men kabeln fungerar bra till övriga prylar om cisco switchen.- Kräver dessa trådlösa enheter en Seriell Konsoll kabel med USB FTDI Chip för att fungera? Har sett sådanna lite varstans och dom kostar en del på vissa ställen.

Nej, inga specifika krav på den seriella. Så länge den fungerar och har drivrutiner. Fungerar den till switchar så ska den fungera till APs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Osäker på filnamnet, men du borde se i tftpd eller konsolen vad den letar efter för fil

Ursäkta sent svar. Första gången jag provade lyckades jag, men då blev det error när själva installationen skulle starta. Ska prova igen till helgen. Jag uppfattar det ska jag bara byta ut.tar mot default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag har en liknande enhet men min Seriella Anslutning funkar inte till just denna enhet men kabeln fungerar bra till övriga prylar om cisco switchen.- Kräver dessa trådlösa enheter en Seriell Konsoll kabel med USB FTDI Chip för att fungera? Har sett sådanna lite varstans och dom kostar en del på vissa ställen.

Jag kör seriell och det funkar utmärkt till min enhet. Köpte en kabel för 79:- ink frakt från Tradera. Kan länka om du är intresserad. Vad har du för kabel? Är det rätt com- port vid anslutning?

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag lyckats konvertera min AP till Autonomous! Jag följde video som jag länkade till först, men denna gång höll jag inte mode-knappen lite längre och då fick den kontakt med filen. Glad är jag för det. Nu är det nästa bekymmer. Försöker konfigurerar AP:n, har följt denna guide https://www.youtube.com/watch?v=krSDfvRbWX0 utan att lyckats. Det som jag tror ställer till det är att jag ar kopplat min AP via routern istället för direkt till internet. Kan det vara det som är fel?
Är det isåfall routerns ip-adress jag behöver använda som statisk ip när jag konfigurera AP i putty?

Vad säger du,@jcke92?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Nu är det nästa bekymmer. Försöker konfigurerar AP:n, har följt denna guide https://www.youtube.com/watch?v=krSDfvRbWX0 utan att lyckats. Det som jag tror ställer till det är att jag ar kopplat min AP via routern istället för direkt till internet. Kan det vara det som är fel?
Är det isåfall routerns ip-adress jag behöver använda som statisk ip när jag konfigurera AP i putty?

Vad säger du,@jcke92?

I videon vid 1:48 så ser du att BVI1 har fått IP adress 192.168.0.63 av DHCP-servern (routern).
Den adressen vill han inte att AP:n ska ha, så han ändrar till 192.168.0.100. D.v.s. han väljer en statisk IP adress till AP:n som han vet inte är med i DHCP-serverns lista över adresser som den delar ut till klienter i nätverket.

Sen vid 2:44 går han in och sätter default gateway (routerns IP adress). D.v.s. så att AP:n vet var den ska skyffla all trafik för vidareskyffling ut mot Internet eller till en annan enhet på ditt nätverk.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

I videon vid 1:48 så ser du att BVI1 har fått IP adress 192.168.0.63 av DHCP-servern (routern).
Den adressen vill han inte att AP:n ska ha, så han ändrar till 192.168.0.100. D.v.s. han väljer en statisk IP adress till AP:n som han vet inte är med i DHCP-serverns lista över adresser som den delar ut till klienter i nätverket.

Sen vid 2:44 går han in och sätter default gateway (routerns IP adress). D.v.s. så att AP:n vet var den ska skyffla all trafik för vidareskyffling ut mot Internet eller till en annan enhet på ditt nätverk.

Tack för ditt svar, nu blev jag lite klokare. Men en sak som jag upptäckte är att jag lyckats få nvram under metod istället för DHCP.

Interface IP-Address OK? Method Status Protocol
BVI1 192.168.0.100 YES NVRAM up up
Dot11Radio0 unassigned YES NVRAM administratively down down
Dot11Radio1 unassigned YES NVRAM administratively down down
GigabitEthernet0 unassigned YES NVRAM up up

Blir det till att återställa AP för att lösa detta?

Nu har jag kommit in i GUI :). Kollade upp hur routern är konfigurerad. Startadresser för IP-poolen är 192.168.1.2 till 192.168.1.254 så jag tog 192.168.1.220.

Ett steg närmare iaf. Får pyssla lite mer i eftermiddag. Hoppas jag går i mål då!

Tusen tack för all hjälps så här långt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edgar:

Jag kör seriell och det funkar utmärkt till min enhet. Köpte en kabel för 79:- ink frakt från Tradera. Kan länka om du är intresserad. Vad har du för kabel? Är det rätt com- port vid anslutning?

Hallå.

Jag lyckades äntligen komma in i switchen via ethernet och sätta ip addressen till: 10.128.128.234 och wips så började trafiken flöda i wireshark.

Men via seriell konsole händer det ingenting: Video

Jag har en blå kabel, 49kr från Amazon.

En användare i cisco forumet skriver:

"AP's are different as you need to make sure your setting is 9600 8-N-1. Many here have stated that they too can connect to a router and switch, but really doesn't mean you can connect to an AP. Sorry you are having such bad luck. Once I find a good console cable, I pretty much don't use any other."

-Scott

I en annan del av forumet skriver dom om jus FTDI chippet i seriell kabeln, jag vet inte om det är orsaken till att inte händer något

https://community.cisco.com/t5/wireless/cisco-ap-console-conn...

Permalänk
Avstängd

Vad betyder Part2 tro? Kan det vara orsaken att jag måste vara på Part1?

~ show boot
BOOT path-list: part2
Console Baudrate: 9600
Enable Break: yes
Manual Boot: no
Memory Debug: no
Crashkernel: no

Permalänk
Medlem

kör du mobility express ? annars måste du ha en controller, wlc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Hallå.

Jag lyckades äntligen komma in i switchen via ethernet och sätta ip addressen till: 10.128.128.234 och wips så började trafiken flöda i wireshark.

Men via seriell konsole händer det ingenting: Video

Jag har en blå kabel, 49kr från Amazon.

En användare i cisco forumet skriver:

"AP's are different as you need to make sure your setting is 9600 8-N-1. Many here have stated that they too can connect to a router and switch, but really doesn't mean you can connect to an AP. Sorry you are having such bad luck. Once I find a good console cable, I pretty much don't use any other."

-Scott

I en annan del av forumet skriver dom om jus FTDI chippet i seriell kabeln, jag vet inte om det är orsaken till att inte händer något

https://community.cisco.com/t5/wireless/cisco-ap-console-conn...

Om den är begagnad kan ju någon ändrat baud rate. Även om det är sällsynt. Vad är det för modell på switchen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

kör du mobility express ? annars måste du ha en controller, wlc.

Du det vet jag faktiskt inte men jag hittade mobility-express under "ap-type". Jag är helt novis med Cisco och kan inte något för det verkar som man måste ha deras license program hela tiden jag kör allt i cli bara. Eller helt ute och cyklar är man väl inte för det är ju openwrt på dom det har jag rätt bra koll på men just ciscos grejjer är det verkligen inte mkt jag fattar om .

När jag ställde in capwap istället för mobility-express så kickades jag ur ssh.

Skrivet av jocke92:

Om den är begagnad kan ju någon ändrat baud rate. Även om det är sällsynt. Vad är det för modell på switchen?

Ok, ja det är den fick med en switch av poolare med men det har samlat damm rätt länge nu för jag fattar inte riktigt hur jag skall få igång detta. På min cisco switch så är det 2 simkort men ingen fiberkonverter så jag får ha standard inteno switchen istället från operatören, hade varit roltigt med en bra switch.

Modellen är en: AP3800, Cisco Aironet 3800 Series (IEEE 802.11ac) Access Point, AIR-AP3802I-E-K9

Här är Switchen som följde med, den funkar min console kabel till. Jag skrev över alla partitioner och rensade den helt, det skulle jag aldrig gjort för det kräver license för alla mjukvaror märkte jag Varför köper man sådanna här dyra saker? Så bra är dom ju inte dock, cisco switchar.

https://github.com/wuseman/CISCO_C1111_8PLTEEA

Skumt ändå att det står:

[54077.790459] usb 1-1: new full-speed USB device number 9 using xhci_hcd [54077.939451] usb 1-1: New USB device found, idVendor=1a86, idProduct=7523, bcdDevice= 2.54 [54077.939463] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=0, Product=2, SerialNumber=0 [54077.939469] usb 1-1: Product: USB2.0-Ser! [54077.998970] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic [54077.998984] usbserial: USB Serial support registered for generic [54078.000894] usbcore: registered new interface driver ch341 [54078.000907] usbserial: USB Serial support registered for ch341-uart [54078.000923] ch341 1-1:1.0: ch341-uart converter detected [54078.001205] ch341-uart ttyUSB0: break control not supported, using simulated break [54078.001546] usb 1-1: ch341-uart converter now attached to ttyUSB0

ch341 är ju sådanna jag använder för att läsa/skriva över bios, på denna länken kan ni se ch341 programmeraren, undra varför denna rj45->usb kontakt heter samma.

https://github.com/wuseman/Acer_Chromebook-C740

Mjaha, nu har man lyckats låsa ute sig ur ssh efter man bytte AP mode också och nu funkar inte console kabel. De är ju själva fan alltså, när man ändå hade kommit en bra bit på vägen. Men kul iaf att få lite hjälp, jag skall prova köpa en ftdi kabel seriell konsoll tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Du det vet jag faktiskt inte men jag hittade mobility-express under "ap-type". Jag är helt novis med Cisco och kan inte något för det verkar som man måste ha deras license program hela tiden jag kör allt i cli bara.

När jag ställde in capwap istället för mobility-express så kickades jag ur ssh.

Om du har en AP med molity express programvara ska du inte välja capwap. Med capwap måste du ha en kontroller. Med mobility express får du ett gui och en kontroller i accesspunkten, som är smidigt.

Skrivet av wuseman:

Ok, ja det är den fick med en switch av poolare med men det har samlat damm rätt länge nu för jag fattar inte riktigt hur jag skall få igång detta. På min cisco switch så är det 2 simkort men ingen fiberkonverter så jag får ha standard inteno switchen istället från operatören, hade varit roltigt med en bra switch.

Modellen är en: AP3800, Cisco Aironet 3800 Series (IEEE 802.11ac) Access Point, AIR-AP3802I-E-K9

Switch? 3802 är en accesspunkt. Vilken enhet försöker du koppla upp mot?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Om du har en AP med molity express programvara ska du inte välja capwap. Med capwap måste du ha en kontroller. Med mobility express får du ett gui och en kontroller i accesspunkten, som är smidigt.

Switch? 3802 är en accesspunkt. Vilken enhet försöker du koppla upp mot?

Okej det förklarar saken. Då var den rätt inställd då, men det finns en knapp på den som heter MODE så jag skall prova trycka på den nu, det är AIR-AP3802I-E-K9 jag grejjar med, ah accesspunkt menade jag sorry för att jag vela ihop det.

AP643A #ap-type capwap Switch to CAPWAP AP type mobility-express Switch to Mobility Express AP type AP643A #ap-type capwap AP643A #Connection to 10.128.128.128 closed by remote host Connection to 10.128.128.128 closed

Den hade bootat med 9600 baudraute iaf, den är återställd altså:

Kernel command line: console=ttyS0,9600 activepart=part2 activeboot=0 bootver=0x124 boardid=0x25 nss_emac_map=0x3 wired0=0 phy0=mv2010 mtdparts=armada-nand:1m(oops),1m(reserved),-(fs)

Permalänk
Avstängd

Jag kom in igen så bytte path från 2 till 1 och så bytte jag baud-rate till 115200 och nu funkade det, sjukt.

AP643A#config boot path 1 AP643A#show boot BOOT path-list: part1 Console Baudrate: 9600 Enable Break: yes Manual Boot: no Memory Debug: no Crashkernel: no ^ % Invalid input detected at '^' marker. AP643A#config boot debug-memory <0-15> Bit field enable: 0x01-Sanity, 0x02-Red zoning, 0x04-Poisoning, 0x08-User tracking/disable(0) AP643A#config boot debug-memory 0x01 Sanity checks (F) enabled Please Reboot the AP for the debug configuration to take effect !! AP643A#config boot path <1-2> part1(1)/part2(2) AP643A#config boot path 1 AP643A#config boot baudrate 115200 AP643A#reload Proceed with reload? [confirm] cli: AP Rebooting: CLI triggered reboot(reload command)

så nu står det istället:

AP643A>show boot BOOT path-list: part1 Console Baudrate: 115200 Enable Break: yes Manual Boot: no Memory Debug: 1 Crashkernel: no

Fast jag tror kabeln är av sämsta klass för den hänger inte med från absolut första början av booten som en usb.>usb kabel gör om man jämför med rj45->usb. Nåja, skall inte ta upp för mycket av TS tråd här, Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Du det vet jag faktiskt inte men jag hittade mobility-express under "ap-type". Jag är helt novis med Cisco och kan inte något för det verkar som man måste ha deras license program hela tiden jag kör allt i cli bara. Eller helt ute och cyklar är man väl inte för det är ju openwrt på dom det har jag rätt bra koll på men just ciscos grejjer är det verkligen inte mkt jag fattar om .

När jag ställde in capwap istället för mobility-express så kickades jag ur ssh.

Den startar om när man sätter den i mobility express. När den är i mobility express ska den skicka ut ett setup-ssid som du kan ansluta till. Eller kan man börja konfigurera den via en guide via konsoll, för att sedan fortsätta via webbläsaren. Kräver inga extra licenser för en gång skull.

Skrivet av wuseman:

Ok, ja det är den fick med en switch av poolare med men det har samlat damm rätt länge nu för jag fattar inte riktigt hur jag skall få igång detta. På min cisco switch så är det 2 simkort men ingen fiberkonverter så jag får ha standard inteno switchen istället från operatören, hade varit roltigt med en bra switch.

Här är Switchen som följde med, den funkar min console kabel till. Jag skrev över alla partitioner och rensade den helt, det skulle jag aldrig gjort för det kräver license för alla mjukvaror märkte jag Varför köper man sådanna här dyra saker? Så bra är dom ju inte dock, cisco switchar.

https://github.com/wuseman/CISCO_C1111_8PLTEEA

Det är en router (som ev. har en liten switch). Så som switch är den inte så fet, som den är som router med rätt licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den startar om när man sätter den i mobility express. När den är i mobility express ska den skicka ut ett setup-ssid som du kan ansluta till. Eller kan man börja konfigurera den via en guide via konsoll, för att sedan fortsätta via webbläsaren. Kräver inga extra licenser för en gång skull.

Det är en router (som ev. har en liten switch). Så som switch är den inte så fet, som den är som router med rätt licenser.

c1100 är en vanlig rätt trevlig router. den finns med bla switchportar 4 eller 8 st. med begränsad funktionaltet jmf. med en riktigt switch.

Visa signatur

Nätverksnörd