Permalänk

telenor arris tv-box fel4 nätverksfel

Hej! Skaffade nyss en telenor tv-box samt telenor-router, routern funkar jättebra men tv-boxen inte lika mycket. (Partille, Göteborg)

Jag har redan testat att dra nätverksladd från tv-boxen till routerns utgångar samt fiberuttaget i väggen, men även det funkar inte. Fiberuttaget i väggen funkar om man drar den till routern, vilket jag har nu, men inte till tv-boxen. Ringt support redan och de vill kanske installera en ''tjänstefördelare'', men jag vill vänta lite med det tills jag uteslutit allt annat.

En fråga är: i min lägenhet har jag också telenoruttag med de klassiska 3 uttagen: Data, TV, FM. Går det då om jag beställer endast tv-paket från telenor, och får hem en tv-box från telenor och kopplar in den i TV-uttaget? Men fortfarande ha en telenor router? För just nu verkar inte telenor tv-boxen samarbeta.

Tack//Ludde

Permalänk
Medlem

Vilket fibernät är du ansluten till?

Bor du i allmännyttan ska det fungera att koppla in till valfri port på mediaomvandlaren. Har du bara RJ45 på väggen, prova då boxen direktkopplad så får du svaret om du behöver tjänstefördelare eller inte.

Arris-boxen är inte för koax, så ditt TV/data/radio-uttag behöver du inte tänka på. Uttaget behöver heller inte användas av Telenor eller någon annan, när de byter över till fiber sägs ofta avtalen för kabeltvnätet upp, i bästa fall konverteras det till ett analogt kabeltv-nät.

Permalänk

Är du ansluten till ett öppet nät kommer du behöva en tjänstefördelare för att kunna använda bredband och IPTV samtidigt. Hur du går till väga för att få en sådan installerad skiljer sig mellan nätägare. Oftast är både hårdvaran och installationen helt kostnadsfri för slutkund. Bara att ringa tillbaka till supporten och fråga vad som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken operatör har du valt för bredband ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det går bara ut ett rj-45 uttag från väggen (fiber). Detta går i nuläget till routern som ger oss nätverk. Varför skulle det inte funka att bara dra sladd då mellan routern och tv-boxen, med tanke på att det är en telenor tv-box med telenor router? Aja, nog med det, som sagt, jag testade med sladd direkt från fiberuttaget i väggen till tv-boxen, men då var ju routern inte inkopplad och det funkade inte heller. Så det enda lösningen måste vara en sån tjänstefördelare om jag fått det rätt?

Permalänk
Skrivet av 3konservatism:

Varför skulle det inte funka att bara dra sladd då mellan routern och tv-boxen, med tanke på att det är en telenor tv-box med telenor router?

För att bredband och IPTV går ”parallellt” på olika VLAN med olika sändningsteknik. Detta har en vanlig router ingen aning om hur den ska hantera [edit: halvsanning, jag vet, men i detta fall med en Telenorrouter är det kört]. Det går att komma runt om du sitter på leverantörens egna nät, men på öppet nät (stadsnät) kommer du behöva en tjänstefördelare (eller konfigurera en egen switch men det är både dyrare i de flesta fall och jävligt mycket jobbigare att få ihop).