Snart kan du köpa Tesla med bitcoin

Permalänk
Inaktiv

Snart kan du köpa Tesla med bitcoin

https://omni.se/tesla-miljardkoper-bitcoin-kryptovalutan-pa-n...

Tesla köper bitcoin för 1,5 miljarder dollar.

"I en anmälan till amerikanska finansinspektionen, SEC, skriver Teslas vd Elon Musk att bolaget räknar med att kunna börja ta emot betalningar i bitcoin för produkter inom en snar framtid."

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon324648:

https://omni.se/tesla-miljardkoper-bitcoin-kryptovalutan-pa-n...

Tesla köper bitcoin för 1,5 miljarder dollar.

"I en anmälan till amerikanska finansinspektionen, SEC, skriver Teslas vd Elon Musk att bolaget räknar med att kunna börja ta emot betalningar i bitcoin för produkter inom en snar framtid."

Försöker inte Elon Musk trigga igång Dogecoin också? Annars tycker jag att alla kryptovalutor är förbi som betalsätt. Hela den marknaden/sfären är bara kaos och svingar upp och ner varje dag, utan att riktigt få fäste på riktigt någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Försöker inte Elon Musk trigga igång Dogecoin också? Annars tycker jag att alla kryptovalutor är förbi som betalsätt. Hela den marknaden/sfären är bara kaos och svingar upp och ner varje dag, utan att riktigt få fäste på riktigt någonstans.

Håller med dig om att de flesta undviker att betala med något som i snitt går upp flera 100% per år, då spenderar man hellre sin FIAT-valuta som man vet garanterat kommer att tappa värde.
I framtiden lär vi nog se tjänster som Strike, https://www.youtube.com/watch?v=Rt2C3CsLi7k , ta över en del marknadsandelar. VISA har redan börjat utveckla tjänster för just Bitcoin: https://www.nasdaq.com/articles/visa-launches-api-for-banking...

Det finns risk att ditt inlägg kan åldras väldigt dåligt

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Känns mest som något som kan användas för pengatvätt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns mest som något som kan användas för pengatvätt.

Musk har väl en baktanke, företag som Apple och Tesla har ju mängder med likvida pengar som 'hamnat' i fel länder och de helst vill unvika att föra tillbaka till USA och skatta för - att köpa bitcoin kan ju vara ett sätt att komma undan.

På samma sätt kanske man kan betala för sin Tesla på i bitcoin om man nu redan har tillgångar som man annars måste skatta för om man för tillbaka till sverige för konsumtion. Det blir dock svårt att undvika inregistring och skatt på en bil om man vill kunna köra den, men är den bara en del i en pengatvättssnurra så kommer det nog bli en del moms-bedrägerier också på splitter nya begagnade Teslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns mest som något som kan användas för pengatvätt.

"Känns" är nyckelordet här.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag tror att bevekelsegrunderna är ekonomiskt fiffel. Jag sätter mina 50 öre på att den absoluta viktigaste drivkraften bakom beslutet är skepsis rörande dollarns stabilitet och värde både på kort och lång sikt. Risken att detta experiment kommer kosta Elon pengar på ett eller annat sätt torde vara rejäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Inte en chans att jag tror att bevekelsegrunderna är ekonomiskt fiffel. Jag sätter mina 50 öre på att den absoluta viktigaste drivkraften bakom beslutet är skepsis rörande dollarns stabilitet och värde både på kort och lång sikt. Risken att detta experiment kommer kosta Elon pengar på ett eller annat sätt torde vara rejäl.

Vad baserar du det på att det skulle vara olönsamt för Tesla?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Försöker inte Elon Musk trigga igång Dogecoin också? Annars tycker jag att alla kryptovalutor är förbi som betalsätt. Hela den marknaden/sfären är bara kaos och svingar upp och ner varje dag, utan att riktigt få fäste på riktigt någonstans.

Har precis samma känsla. Att betala med krypton känns ungefär lika stabilt som att betala något med TSLA aktier, dvs inte alls.

Sedan har Elon varit en smula udda de senaste... 2-3 åren? Kan man ju lugnt påstå!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vad baserar du det på att det skulle vara olönsamt för Tesla?

Nu skrev jag ju risk.. Jag håller det inte som omöjligt att luften kan gå ur bitcoin igen.

Rent praktiskt är det kanske ett icke problem i ljuset av vad Tesla gör med sina tillgångar idag, men som handelsvaluta lär den vara relativt svårare att använda än andra valutor för att betala leverantörer t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu skrev jag ju risk.. Jag håller det inte som omöjligt att luften kan gå ur bitcoin igen.

Rent praktiskt är det kanske ett icke problem i ljuset av vad Tesla gör med sina tillgångar idag, men som handelsvaluta lär den vara relativt svårare att använda än andra valutor för att betala leverantörer t.ex.

Att vi kommer få en crash i bitcoin igen är väl nästan en garanti, sålänge Tesla har en strategi med kryptovalutor som innebär någon slags långsiktighet så finns det ju inga historiska indikationer på att bitcoin inte skulle fortsätta uppåt över tid(4 års horizont).

Dom lyckades köpa på sig 1.5 miljarder $ i Bitcoin under januari, och marknaden blir mer och mer likvid, så att gå tillbaka till $ igen kan jag inte tänka mig bli ett större problem.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av pacc:

Musk har väl en baktanke, företag som Apple och Tesla har ju mängder med likvida pengar som 'hamnat' i fel länder och de helst vill unvika att föra tillbaka till USA och skatta för - att köpa bitcoin kan ju vara ett sätt att komma undan.

På samma sätt kanske man kan betala för sin Tesla på i bitcoin om man nu redan har tillgångar som man annars måste skatta för om man för tillbaka till sverige för konsumtion. Det blir dock svårt att undvika inregistring och skatt på en bil om man vill kunna köra den, men är den bara en del i en pengatvättssnurra så kommer det nog bli en del moms-bedrägerier också på splitter nya begagnade Teslor.

Visst blir det skatt. Men du kan omvandla massor av Bitcoin till valfri valuta genom att köpa en Tesla för dem och sedan sälja den i annan valuta. Eftersom bitcoin är i princip omöjligt att spåra kan de komma från många skumma verksamheter.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Håller med dig om att de flesta undviker att betala med något som i snitt går upp flera 100% per år, då spenderar man hellre sin FIAT-valuta som man vet garanterat kommer att tappa värde.
I framtiden lär vi nog se tjänster som Strike, https://www.youtube.com/watch?v=Rt2C3CsLi7k , ta över en del marknadsandelar. VISA har redan börjat utveckla tjänster för just Bitcoin: https://www.nasdaq.com/articles/visa-launches-api-for-banking...

Det finns risk att ditt inlägg kan åldras väldigt dåligt

Fick lite sarkastiska vibbar så jag vill bara belysa det faktumet att lite drygt 99,9 % av befolkningen hellre handlar med sina fiat-valutor trots en normal inflationen. Det är inte många som skulle vara beredda att förlora 70 % av sin lön bara för att btc dippar.

Kommer btc eller någon annan kryptovaluta spela en stor roll i framtiden? Mycket möjligt. Kommer vi se en stor andel folk använda kryptovalutor till vardags inom de närmsta decenniet eller två? Nej, absolut inte. I alla fall inte så länge ingenting revolutionerande händer.

Skrivet av dlq84:

"Känns" är nyckelordet här.

”Garanterat” är ordet jag skulle använda. Kryptovalutor, främst btc, används mycket flitigt när Svenssons köper knark på nätet. Gissar att yrkeskriminella även använder det sinsemellan i olika utsträckning. För säljarna har det varit relativt dyrt och/eller omständigt så ifall de erbjuds att utan problem köpa en Testa för en miljon med btc kommer de garanterat göra det.

Jag menar absolut inte att alla pengarna som yrkeskriminella får in går till teslor, långt ifrån. Men att många av de teslor som köps med btc har sitt ursprung från kriminell verksamhet törs jag sätta min ena tå på. Såtillvida att de inte kommer kräva att man kan spåra bitcoinens ursprung men det skulle nog inte vara populärt hos vare sig Svenssons eller KrimJonnys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fick lite sarkastiska vibbar så jag vill bara belysa det faktumet att lite drygt 99,9 % av befolkningen hellre handlar med sina fiat-valutor trots en normal inflationen.

Håller med dig helt och hållet.

Skrivet av Trunk:

”Garanterat” är ordet jag skulle använda. Kryptovalutor, främst btc, används mycket flitigt när Svenssons köper knark på nätet. Gissar att yrkeskriminella även använder det sinsemellan i olika utsträckning. För säljarna har det varit relativt dyrt och/eller omständigt så ifall de erbjuds att utan problem köpa en Testa för en miljon med btc kommer de garanterat göra det.

Jag menar absolut inte att alla pengarna som yrkeskriminella får in går till teslor, långt ifrån. Men att många av de teslor som köps med btc har sitt ursprung från kriminell verksamhet törs jag sätta min ena tå på. Såtillvida att de inte kommer kräva att man kan spåra bitcoinens ursprung men det skulle nog inte vara populärt hos vare sig Svenssons eller KrimJonnys.

Häftig teori, tummen upp för den.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Någon som hann köpa en Tesla för bitcoins?

"As much as $365 billion wiped off cryptocurrency market after Tesla stops car purchases with bitcoin"

Citat:

Hundreds of billions of dollars were wiped off the entire cryptocurrency market after Tesla CEO Elon Musk tweeted that the electric vehicle maker would suspend car purchases using bitcoin.

At around 6 p.m. ET on Wednesday when Musk made the announcement, the value of the whole cryptocurrency market stood at around $2.43 trillion, according to data from Coinmarketcap.com. By 8:45 p.m., the market capitalization had dropped to around $2.06 trillion, wiping off around $365.85 billion.

The market has since pared some losses, and by around 3:00 p.m. on Thursday, the cryptocurrency market had seen around $290 billion wiped off its value since Musk’s tweet. Bitcoin was down 10.6% at around $48,500, according to Coin Metrics data, its first time below the $50,000 since Apr. 24.

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket bra drag som visar vilket miljösvinigt pyramidspel Bitcoin är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket bra drag som visar vilket miljösvinigt pyramidspel Bitcoin är.

Det enda det här visar är att Elon Musk saknar integritet och spelar politik.

Permalänk
Medlem

Han vill tvinga BTC att gå samma väg som ETH kommer göra.
Han borde dock ha en eloge att dom inte sålde sina BTC innan uttalandet vilket hade varit extremt fult gjort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det enda det här visar är att Elon Musk saknar integritet och spelar politik.

Bitcoin gick upp i värde, elförbrukningen sköt i höjden han tyckte att miljöpåverkan blev för stor och slutade ta emot valutan.
Hade han saknat integritet hade han sålt av bitcoinen och shortat skiten, för att sedan göra ett långt inlägg om varför bitcoin är
det mest onödiga skit vi någonsin kommit på.
lite komiskt att många börjar skrika om marknads manipulation, vill ni verkligen ha oreglerad valuta heller var är ni ute efter ? :S

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Bitcoin gick upp i värde, elförbrukningen sköt i höjden han tyckte att miljöpåverkan blev för stor och slutade ta emot valutan.
Hade han saknat integritet hade han sålt av bitcoinen och shortat skiten, för att sedan göra ett långt inlägg om varför bitcoin är
det mest onödiga skit vi någonsin kommit på.
lite komiskt att många börjar skrika om marknads manipulation, vill ni verkligen ha oreglerad valuta heller var är ni ute efter ? :S

0.0000000001% av de som sysslar med cryptovalutor är idealister. Resten vill bara tjäna pengar och växla till en fiatvaluta... Vilket innebär att så fort som etherium inte längre går att mina så kommer de börja leta efter nästa crypto att mina och tjäna fiatpengar på. Och så kommer det att fortsätta tills att det hela brakar samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Han vill tvinga BTC att gå samma väg som ETH kommer göra.
Han borde dock ha en eloge att dom inte sålde sina BTC innan uttalandet vilket hade varit extremt fult gjort.

Skulle inte det ha klassats som insider handel om han avyttrade sina BTC innan? Han visste ju om ett affärsbeslut som skulle påverka värdet i hans innehav, information som marknaden saknade. Så jo, han skulle nog åkt dit. Musk är inget helgon precis.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Bitcoin gick upp i värde, elförbrukningen sköt i höjden han tyckte att miljöpåverkan blev för stor och slutade ta emot valutan.
Hade han saknat integritet hade han sålt av bitcoinen och shortat skiten, för att sedan göra ett långt inlägg om varför bitcoin är
det mest onödiga skit vi någonsin kommit på.
lite komiskt att många börjar skrika om marknads manipulation, vill ni verkligen ha oreglerad valuta heller var är ni ute efter ? :S

Nej, att elförbrukningen är hög är knappast en nyhet och om man antar att Elon Musk är påläst vet han också att den påstådda miljöpåverkan är ogrundad. Vad det handlar om är att godhetssignalera för politiska och ekonomiska syften. Med andra ord: Han saknar integritet och spelar politik.

https://www.reuters.com/business/sustainable-business/exclusi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Han vill tvinga BTC att gå samma väg som ETH kommer göra.
Han borde dock ha en eloge att dom inte sålde sina BTC innan uttalandet vilket hade varit extremt fult gjort.

Han sålde 10% av Teslas BTC ungefär två veckor innan nyheten...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Nej, att elförbrukningen är hög är knappast en nyhet och om man antar att Elon Musk är påläst vet han också att den påstådda miljöpåverkan är ogrundad.

Jaså? Har du en källa på det?
Senaste jag hörde var att Bitcoin-mining drog mer energi än många länder (som Danmark och Schweiz tror jag det var) samt att det blir värre nu när Kina utökar mining som går på kolkraft.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jaså? Har du en källa på det?
Senaste jag hörde var att Bitcoin-mining drog mer energi än många länder (som Danmark och Schweiz tror jag det var) samt att det blir värre nu när Kina utökar mining som går på kolkraft.

Jag gillar att posta den här videon. Han har även länkat till källorna i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Han sålde 10% av Teslas BTC ungefär två veckor innan nyheten...

När han kunde sålt 100%, Lär ta lite tid men tror BTC återhämtar sig tids nog ändå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När han kunde sålt 100%, Lär ta lite tid men tror BTC återhämtar sig tids nog ändå

Att dumpa hela innehavet på marknaden är inte fullt så lätt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar att posta den här videon. Han har även länkat till källorna i beskrivningen.
https://youtu.be/DidAwxWaDKI

Fast, va?

Om det är någon som ljuger med hjälp av statistik så är det väl han.

Att Bitcoin-mining drar massiva mängder energi är inget annat än sant.

Huruvida en tycker att energin är värt det eller inte är en helt annan fråga och hur en jämför det.

Och det där med att bitcoin använder överbliven energi som annars hade gått till spillo är en teoretisk fantasi och skildrar inte verkligheten.

Bitcoin, och andra derivata, använder en sanslös mängd energi, både direkt via mining och via energin för att tillverka hårdvaran som används samt bryta råvarorna till den.

Det finns mycket i samhället som drar enorma mängder energi, och det finns väldigt mycket vi borde dra ner på.

Visst kan en jämföra med annat en tycker är sämre än bitcoin och hävda att bitcoin är relativt energieffektivt.

Det kan en göra med allt.

Men allt grundar sig i hur en ser på bitcoin som koncept, i dagsläget är det bara en oseriös spekulationsbubbla och varenda wattsekund som går åt till det ser jag som en wattsekund för mycket.

Skrivet av Oskar80:

Bitcoin gick upp i värde, elförbrukningen sköt i höjden han tyckte att miljöpåverkan blev för stor och slutade ta emot valutan.

Det tror jag knappast, hade han brytt sig om miljöpåverkan på det sättet hade han inte gett sig in i det till att börja med.
Det är ingen nyhet...

Jag menar, hans syn på kollektivtrafik och hur han pratar om det tycker jag är ett bra exempel att ta upp där han pratar utifrån vad som är bra för honom och hans olika projekt och företag och inte vad som faktiskt är bra för miljön och/eller andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och det där med att bitcoin använder överbliven energi som annars hade gått till spillo är en teoretisk fantasi och skildrar inte verkligheten.

Har du någon källa eller något som styrker det påståendet, säger varken bu eller bä i frågan men sitter du inne på något facit så hade det varit intressant.

Skrivet av Kilroy:

Men allt grundar sig i hur en ser på bitcoin som koncept, i dagsläget är det bara en oseriös spekulationsbubbla och varenda wattsekund som går åt till det ser jag som en wattsekund för mycket.

Helt ok att tycka det, samma visa 2017 när det var en oseriös bubbla som skulle spricka och gå till 0, nu är vi här med flera 100% fler användare och det är fortfarande en oseriös bubbla enligt vissa.
Känner på mig att när stora delar av världen använder krypto på ett eller annat sätt så kommer fortfarande vissa välja hästen framför bilen och svära åt utvecklingen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar att posta den här videon. Han har även länkat till källorna i beskrivningen.
https://youtu.be/DidAwxWaDKI

Det blir klart mindre trovärdigt direkt när han inte full koll på energi vs effekt eftersom han pratar om hur många "terawatts per year" Bitcoin-mining använder (men menar terawatt-timmar per år).
Han har ju nästan i så han spricker också med påståendet att nuvarande banksystemet kanske är varför vi har en klimatkris...

En del bra argument här och var, men "unbiased" skulle jag inte riktigt kalla det, även om de själva tycker det.

Edit: Påståndet om hur mycket energi som slösas på elektriska enheter som är inkopplade men inte på (telefonladdare, datorer osv) låter också helt absurt. Om det drar 25 TW i snitt som påstås så är det alltså 219 000 TWh per år.
Totala energiåtgången i USA är 4222 TWh per år.

Edit 2: Senare i artikeln (med data han inte citerade) så står det att man om man minskade detta med 75% så skulle man spara "64 billion KWh/year", så det är alltså omkring 85 TWh. Lite mer rimligt där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200