Råd för inköp av något att virtualisera/köra docker containers på, typ nuc

Permalänk
Medlem

Råd för inköp av något att virtualisera/köra docker containers på, typ nuc

Hej,

Jag har tidigare haft en del servrar men gjort mig av med allt. Tänkte dock ta tag i att labba lite igen efter att ha upptäckt hur smidigt det är med docker containers (japp jag har sovit under en sten och inte testat det förens nu).

Har erfarenhet av ESXi men ser att proxmox verkar blivit poppis. Nu spelar inte vad jag kör i botten så stor roll så länge det fungerar med hårdvaran. Men om jag vill köra docker containers, är det smidigast då att köra ex ESXi/proxmox i grunden, sen något OS på den som i sin tur får hosta containers? Känns lite som kaka på kaka..

Jag är sugen på liten fysisk storlek på server efter att ha haft rack som både brummar och drar ström och är inne på en Intel NUC. vad jag läst verkar man klara sig fint på en I5 med 64GB ram, men jag ser att tiger canyon kommer i dagarna(?) och om I7an lanseras före I5 kan jag lika gärna ta en sån.

Men, hur står sig ex HPE Microserver med Pentium mot NUC med i5/i7 (https://www.dustinhome.se/product/5011175580/microserver-gen-...) Jag har helt missat Pentium tåget förutom för när det tog över på 90talet, känns väldigt billig så jag gissar att CPUn kanske inte är så rolig

Eller Dell T140 (https://www.dustinhome.se/product/5011173603/emc-poweredge-t1...) mot en NUC ? Då får man ju allt komplett till rätt bra pris, dock större chassi..

Det går ju såklart att sätta ihop något eget med ex mini-itx men då kännes NUCen mer beprövad för att stå på 24/7.

Lagring körs på en NAS vid sidan om, så behöver bara disk för att köra OS

All input och hjälp att välja tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem

Finns de som kör docker på Raspberry pi...
Du har inte skrivit mycket om vad du har för krav eller vad du kommer använda det till.
Nuc eller gigabyte/Asus minipc är väldigt trevliga.
Har en Asus pn50 (AMD cpu), har släppts pn51, men är samma fortfarande zen 2+ för de cpu modellerna som finns idag. (Fortfarande inte dåligt).

Exsi är bra om du vill blanda med Windows.
Docker bra om du har rena Linux program.
(Väldigt förenklat)

Permalänk
Moderator

Jag har satt upp en liten docker server på typ en sån här som jag köpte begagnad.
https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara/begagnade-da...

Det beror ju lite på vad man ska köra, men de flesta grejer jag vill labba med är inte så stora och docker containers brukar bli väldigt slimma. Jag kör en Ubuntu Server och docker direkt på det. Har också provat att köra ett litet Kubernetesnätverk med flera sådana datorer, men det blev lite overkill.

Permalänk
Medlem

Docker!=vm

Permalänk
Medlem

Först jag kommer att tänka på är om att ESXi fungerar på NUC?
Hört att de är rätt kiinkiga på vilken hårdvara det kör.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Sant att ESXi kanske inte går på NUC, efter lite googlingar så blir det en NUC med proxmox, och struntar i containers. Jag har köpt in 64gb ram och 1tb m2 ssd (via dagens fynd tråden) så nu är det bara NUCen som saknas..

Bra med input på vad som ska köras också, blir rätt blandad kompott, nån databas som är rätt tung för att labba med, men även typ wordpress och webb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har satt upp en liten docker server på typ en sån här som jag köpte begagnad.
https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara/begagnade-da...

Det beror ju lite på vad man ska köra, men de flesta grejer jag vill labba med är inte så stora och docker containers brukar bli väldigt slimma. Jag kör en Ubuntu Server och docker direkt på det. Har också provat att köra ett litet Kubernetesnätverk med flera sådana datorer, men det blev lite overkill.

Smart om man bara kör containers, måste tänk ut mer exakt vad jag ska köra, dock känns det lite oflexibelt tycker jag att inte ha nån virtualiseringsmotor i botten om man får för sig att tänka om hur man vill ha allt uppsatt, jag har en förmåga att vara lite impulsiv där och byta plötsligt. Tilldelar du enskilda containers hur mycket ram de får tillgång till, eller ställer man in på global nivå för alla containers?

Permalänk
Medlem

Mitt företag har köpt in ett antal Hades Canyon nucar för att ha som test- och labmiljöer för vår mjukvara som körs i docker med ett par Windows-maskiner för viss tredjepartsmjukvara. De är lite overkill för vi har ju ingen användning för det hyfsat feta grafikkortet, men funkar bra i alla fall. Vet inte vad vi kör i botten dock.