Permalänk
Medlem

Skicka flyttgods utomlands

Halloj

Om allt går som det ska så ska jag vända blad och börja nästa kapitel av mitt liv i US and A i mitten på augusti.

Jag kan ju googla själv och så för att hitta alternativ men jag är lite nyfiken på om det är någon som har gjort detta nyligen och kan dela med sig lite om sin erfarenhet, positiv och/eller negativ. Vore intressant att veta vilken transportör i Sverige du/ni tog hjälp av också, samt vart flytten gick.

Permalänk
Medlem

Utan erfarenhet av att faktiskt ha gjort, men med att ha jobbat inom logistik ett tag innan, kommer ditt enda rimliga alternativ kostnadsmässigt vara att skicka det med sjöfrakt. Alla andra alternativ blir extremt dyra om du äger mer än säg... fyra flyttkartonger.

De vanliga speditörerna pysskar inte riktigt med sådant, så jag hade rekommenderat att Googla runt lite och betänka att det kan ta en 3 - 6 veckor.

Alla lycka med flytten

Permalänk
Medlem

Kommer lite an på HUR mkt. du har tänkt att dra med dig, flyttning av ett helt hus med möbler, samlargrej, datorprylar, böcker etc. är svindyrt oavsett om du flyttar till Norge, England eller USA. Flytt av typ ett helt hus innehåll med ett liv av att samla på sig kostar (iflg. min erfarenhet, och jag har flyttat mellan 3 land) allt från 10.000,- till 28.000,- spänn.

Kom också ihåg att elektriska prylar inte alltid funkar i USA, vi har 220-240v här i Sverige, och i USA har dom 110v. Oavsett så behöver du nya kontakter till ALLA dina elektriska prylar, och inte ALLA apparaten funkar på 110v. Några av dina apparater har en liten 110/220v switch (titta efter dom) och du kan byta till 110 när du väl är i USA), laptop adapters och laddare till mobil funkar vanligtvis direkt då dom har automatisk 110/220 selektor inbyggd, men äldre prylar saknar detta.

Överväg att sälja av dina prylar om du har för många, och se om du kan skicka bara en låda, då kan det vara du kommer ner i 5000,- spänn om du bara tar med det du får svårt med att hitta i USA, minnen från din barndom, 3080 kort etc.

Det brukar vara billigast att bara köpa nytt när du väl bor där, lite roligare med.

Permalänk
Medlem

Nu var det inte nyligen jag flyttade till USA (10 årsedan), har sedan flyttat vidare till Kanada.

Det jag gjorde när jag flyttade till USA, var bara ta det som fick plats i en resväska. Jag var nyexaminerad när jag flyttade så hade inte mycket grejer när det kom till möbler och sådant. Utan det mesta fick plats i några flyttlådor, som mina föräldrar snällt erbjöd sig att lagra. Sedan när man hälsade på hemma i Sverige så packade man minimalt till Sverige och plockade successivt med sig resten hit.

Vet inte vart i USA du ska flytta eller om du redan har ett boende, men västkusten är det iaf rätt så populärt att hyra ut lägenheter (möjligen även hus) möblerade vilket gör att du inte behöver oroa dig över den biten. Var bara beredd på att dem älskar heltäckningsmattor...

Lycka till med flytten!

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Grymt! Alltid funderat på att ta samma kliv!

Flyttar du på grund av jobb?

Hur gör man om det inte är på grund av ovan. Får man flytta till USA enbart för att man vill?

Intressanta länkar för dig. Hade hört av mig till dom för att jämföra och se vad som ingår.

- https://transporteca.se/billig-flytt-utomlands/
- https://www.travelcargo.se/flytta-utomlands/
- https://www.interdell.se/tjaenster/sjoefrakt/

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

När jag flyttade till Japan hade jag bara med mig en reseväska med i stort sett bara kläder. Rekommenderar absolut det om möjligt.

När jag sen flyttade ner till Australien 4-5 år senare hade jag på något vis samlat på mig fyra flyttkartonger värt av bös som jag tydligen inte kunde göra mig av med, samt reseväskor och ytterligare en större platt kartong för min cykel. Andra har redan nämnt hur dyrt det är att skicka saker. I mitt fall blev det enklast att köpa extra plats för bagage och ta med mig allt på flyget, vilket inte var helt lätt.

Så i kort, ta med dig så lite som möjligt. Du kommer säkert tjäna bra i Amerikat, du kan köpa nytt.

Skrivet av Nucky:

Får man flytta till USA enbart för att man vill?

Första steget är att inse vilket visum som möjligen kan passa en.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kul med svar Bakgrunden till min flytt är i första hand studier, men jag hoppas och tror att det kan bli mer permanent vad det lider.

Mycket av det ni skriver har jag såklart funderat på. Att det kommer bli dyrt är jag medveten om och jag kommer definitivt behöva göra mig av med de flesta prylar, möbler och attiraljer jag har samlat på mig.

Jag vet också att jag borde försöka få fram offerter snarast men det blir lite moment 22 eftersom jag inte har exakt koll på vad jag vill skicka, hur mycket det väger och hur stor volym som krävs.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag flyttade till Boston/USA med min familj på 90-talet. Då tog vi med oss en liten (20 fot) container dit och en stor (40 fot) container hem. Generella mått hittar du här: https://www.vilkenstorlek.se/bygg/container-storlek-dimension...

Ska du flytta med möbler eller bara kläder? Vi tog med en bil hem därav den stora containern. Här kan du se en generell prisbild av vad det kostar att skicka en container: https://www.icontainers.com/ship-container/sweden/

Spännande resa du har framför dig!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Flyttade för att arbeta i Asien för ca 10 år sen med bara 2 resväskor. Sen 4 år senare flyttade jag tillbaka hem till Sverige och under den tiden hade jag samlat på mig en del saker som jag ville ha med mig hem. Jag undersökte då både flyg och båtfrakt och räknande med att prylarna jag ville ha med hem skulle få plats på en pall eller en halvpall. Detta visade sig vara väldigt dyrt till min förvåning och började då titta på alternativ.

Det jag kom fram till att de var mycket billigare att boka en business flygbiljett samt extra bagage vilket gjorde att jag fick ta med mig runt 100kg i bagage på flyget. Om jag minns rätt blev det 6st kolli där 4st var resväskor och 2st stora flyttlådor.

Olika flygbolag har olika regler kring hur många kollin man får ta med sig samt maxvikt men det som är viktigt att komma ihåg är att om du har flera stop och flyger med olika flygbolag se till att boka hela resan från de flygbolaget som du kommer ha längst restid med. Du ärver de bolagets och deras regler kring vikt och kollin om du har byte till ett annat bolag under resans gång förutsatt att du har bokat hela resan via dem.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Inaktiv

Been there. Done that. Många gånger. Gör så här:

Kör hälften av dina prylar till återvinningen, hälften till Second Hand. Resten säljer du på Blocket.

När du kommer dit du skall, hyr en U-Haul och hämta vad du behöver på närmaste IKEA. Kvittot kommer att bli ungefär två meter långt. Mycket billigare, enklare och snabbare än frakt av möbler. När du sedan lämnar så säljer du rubbet på en alldeles vanlig 'garage sale', tar max en timma.

Om detta är första gången för dig så kommer du att ha svårt att göra dig av med dina prylar. Efter att du kuskat runt ett tag ett tag har du mycket lättare för att göra dig av med prylar. Det klassiska nybörjarfelet är att man gör sig av med prylarna först när man kommit tillbaka vilket ju bara korkat. Lika gott att göra dig av med prylarna direkt så slipper du böka med magasineringen.

Tips: Inhandla viltvåg (typ digital hängvåg på Biltema) för att kolla att resväskorna väger exakt så mycket som dom får väga.

Edit:
Tangentbord med ÅÄÖ behövs för trafiken hemåt. Ta gärna med de köksredskap du är van vid, typ potatisskalare, manuell visp, osthyvel, slickepott, citruspress, te-sil, kaffeprylar etc. Det där är kulturellt betingat och infödingarna kan vara jobbigt okunniga/primitiva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S0Me0n3:

<klipp>
Olika flygbolag har olika regler kring hur många kollin man får ta med sig samt maxvikt men det som är viktigt att komma ihåg är att om du har flera stop och flyger med olika flygbolag se till att boka hela resan från de flygbolaget som du kommer ha längst restid med. Du ärver de bolagets och deras regler kring vikt och kollin om du har byte till ett annat bolag under resans gång förutsatt att du har bokat hela resan via dem.

Helt rätt och mycket viktigt. Reser man långt och för lång tid hamnar snabbt på en viktbudget och då gäller det att ha koll på reglerna hos inblandade flygbolag.

Permalänk
Medlem

tips för flyttfåglar:

I 110v länderna kan man till en ofta låg kostnad installera en 230 plugg utan problem förutsätt att man äger sin bostad. Börjar bli ganska vanligt att det redan finns då elektrisk utrustning över 1500W förekommer i större utsträckning.

Skrivet av JoOngle:

Kom också ihåg att elektriska prylar inte alltid funkar i USA, vi har 220-240v här i Sverige, och i USA har dom 110v. Oavsett så behöver du nya kontakter till ALLA dina elektriska prylar, och inte ALLA apparaten funkar på 110v. Några av dina apparater har en liten 110/220v switch (titta efter dom) och du kan byta till 110 när du väl är i USA), laptop adapters och laddare till mobil funkar vanligtvis direkt då dom har automatisk 110/220 selektor inbyggd, men äldre prylar saknar detta.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

tips för flyttfåglar:

I 110v länderna kan man till en ofta låg kostnad installera en 230 plugg utan problem förutsätt att man äger sin bostad. Börjar bli ganska vanligt att det redan finns då elektrisk utrustning över 1500W förekommer i större utsträckning.

I USA och Canada har dom 2-fas 110V in till husen. Man kör alltså i princip med 220V. Med lite lagom kreativ kabeldragning så fixar man alldeles prima 220V-uttag.

Permalänk
Medlem

Igen, tack för tips!

Alternativet att faktiskt packa det mesta i vanliga resväskor och ta med när jag flyger själv bubblade upp lite igen (efter att jag tidigare tänkt att det kommer ju aldrig funka). Det här med att resa själv med flera kollin som @S0Me0n3 skriver är intressant. Tyvärr kommer det vara osäkert om jag får resa överhuvudtaget (amerikanska ambassaden har förnärvarande pausat processandet av t.ex. student-visum) så jag måste och packa och förbereda för att kunna få iväg allt med kort varsel.

Som jag typ skrev innan så får möbler inte följa med. Elektronik kändes tidigt också som en dålig idé, dvs om det inte är småprylar med transformatorer som klarar 110-240 VAC in. Det här med att "justera" elinstallationen för att få 220V.. njae. Möjligheten var inte helt okänd för mig men jag ska ha extremt trängande behov för att överväga ett sånt tilltag. I ett hypotetiskt fall där man hade haft "rätt" spänning i vägguttagen hade jag nog släpat med förstärkare, slutsteg och cd-spelare men nu blir det inget med det. Sååå fäst vid grejerna är jag inte. Jag har ett par ganska kompetenta stativhögtalare som jag monterat ihop själv, dessa vill jag ta med.

Några köksprylar får nog åka med som @anon214822 tipsar om. Moccamastern kan dock inte hänga med och den kommer bli saknad.
Igår gick jag igenom mina verktyg och bra-och-ha attiraljer. En bra bunt med grejer och jag känner att det blir både smidigare och mer kostnadseffektivt att inte rensa allt, även om jag inte har några proffsgrejer. Många grejer med sladd måste ju avyttras oavsett på grund av nätspänningsdiskrepansen.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det av det du tar med dig du inte kan köpa på plats? Ju längre du är där, desto bättre att köpa på plats, du kommer ju att hinna slita ut det. Räkna in returen också. Antagligen har du då samlat på dig prylar.

Det du verkligen behöver ta med dig, det får plats i handbagaget.

Permalänk
Medlem

Håller med många andra här, försök flytta med minimalt bohag från Sverige. Speciellt i dessa tider då sjöfrakt kan bli dyr historia. Om du ska studera där är det heller inte säkert att du kommer bo på samma ställe under hela studietiden utan tvingas flytta p.g.a hyreskostnader, bo med andra osv. Ska du bo på campus så räkna med att du kan behöva jobba under studietiden om du inte har en gedigen budget. De flesta fall finns det bara ett halvdant kök/köksvrå att tillgå i gemensamma utrymmen så det lär bli en del snabbmat.

Beroende på delstat, och county i vissa fall, så ser det olika ut hur regler kring hyresrätter fungerar och i värsta fall finns det inte ens garantier att boendet är tillgängligt när man väl kommer dit vilket hänt sambon, både i LA och LV. Att då hålla reda på en container eller en massa flyttkartonger och bo på motel när man väntar eller letar annat lämpligt boende kan bli tufft.

Får man fråga vilken delstat du ska till?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersknyffel

@Olegh, jag kan slå ett slag för Alfa Moving som har sitt huvudkontor i Jönköping. Förvånansvärt omfattande vad de kan lösa och dem gånger vi har arbetat med dem så har det varit proffsigt från början till slut.

www.alfamoving.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad är det av det du tar med dig du inte kan köpa på plats? Ju längre du är där, desto bättre att köpa på plats, du kommer ju att hinna slita ut det. Räkna in returen också. Antagligen har du då samlat på dig prylar.

Det du verkligen behöver ta med dig, det får plats i handbagaget.

Det är uppfattat att du förordar en grundlig utrensning Jag svänger mer och mer åt det hållet men vi får se var det slutar.

Skrivet av Opatagio:

Håller med många andra här, försök flytta med minimalt bohag från Sverige. Speciellt i dessa tider då sjöfrakt kan bli dyr historia. Om du ska studera där är det heller inte säkert att du kommer bo på samma ställe under hela studietiden utan tvingas flytta p.g.a hyreskostnader, bo med andra osv. Ska du bo på campus så räkna med att du kan behöva jobba under studietiden om du inte har en gedigen budget. De flesta fall finns det bara ett halvdant kök/köksvrå att tillgå i gemensamma utrymmen så det lär bli en del snabbmat.

Beroende på delstat, och county i vissa fall, så ser det olika ut hur regler kring hyresrätter fungerar och i värsta fall finns det inte ens garantier att boendet är tillgängligt när man väl kommer dit vilket hänt sambon, både i LA och LV. Att då hålla reda på en container eller en massa flyttkartonger och bo på motel när man väntar eller letar annat lämpligt boende kan bli tufft.

Får man fråga vilken delstat du ska till?

North Carolina. Boende och levnadskostnader kommer jag ha det väldigt smidigt med eftersom jag ska flytta in hos min långdistansflickvän.

Skrivet av Freemax:

@Olegh, jag kan slå ett slag för Alfa Moving som har sitt huvudkontor i Jönköping. Förvånansvärt omfattande vad de kan lösa och dem gånger vi har arbetat med dem så har det varit proffsigt från början till slut.

www.alfamoving.com

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Antingen så reser du över med bara en persedelpåse med minsta nödvändiga eller så skaffar du en 20-fots container och fyller och skickar med båt.

Sedan så har USA tappat ganska mycket attraktion sedan sekelskiftet. Ännu mer på senare år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det är uppfattat att du förordar en grundlig utrensning Jag svänger mer och mer åt det hållet men vi får se var det slutar.

Jag sitter lite kluven här för jag har av min erfarenheter landat i en väldigt minimalistisk stil, att resa med lätt packning. Jag tycker mig känna igen hur jag själv tänkte i början, den här instinkten att rusta mig för det okända genom att ta med så mycket som möjligt ("kan vara bra att ha" etc). Vänd på det, ju mindre du har med dig, desto mer plats finns det för något nytt och annorlunda.

Samtidigt vill jag respektera att du har din resa och att du skall få upptäcka saker själv, i din egen takt och på dina villkor. Vill inte pådyvla dig för mycket.

Lite OT men ett tips iallafall: kolla in musiklivet. Gå på festivaler, spelningar och klubbar. Amerikanarna har en härlig kultur runt live-musik. Jag tycker USA är ett rätt torftigt, fult och lätt deprimerande land att leva i men det verkar som dom på något kanaliserar desto mer genom musiken. Där finner de levande kultur och den amerikanska folksjälen. Dyk med huvudet före in i den lokala kulturen och bara upplev så mycket som möjligt!