Facebook ignorerar tyskt förbud mot datainsamling i Whatsapp

Permalänk
Melding Plague

Facebook ignorerar tyskt förbud mot datainsamling i Whatsapp

Dataskyddsmyndigheten i Hamburg anser att Whatsapps nya policy bryter mot dataskyddslagar och vill ta ärendet vidare på EU-nivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Its all about the money.
Google, Facebook lever på reklam. De kommer göra det som de anser genererar mest pengar för dem.
Microsoft och Apple är det Vendor lock in som gäller. De kommer låsa in folk emot deras plattform och de kommer komma med ena argument efter det andra att detta enbart är för deras egna plånböckers bästa kunders bästa att inte ha valfrihet.

Så länge som något inte negativt drabbar deras egen plånbok så kommer företag stå på konsumenternas sida. Tex bredbandsbolaget, varför skulle de främst värna om musik och filmindustrinsintressen när deras kunder är de som de säljer bredband till?
Och exakt samma sak blir det med Apple och datainsamling. Varför skulle Apple vara för datainsamling, när de själva inte har något att vinna på denna datainsamling på andra ställen än internt i deras ekosystem? Det är inte alls konstigt att de precis som bredbandsbolag då står på deras konsumenters sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Its all about the money.
Google, Facebook lever på reklam. De kommer göra det som de anser genererar mest pengar för dem.
Microsoft och Apple är det Vendor lock in som gäller. De kommer låsa in folk emot deras plattform och de kommer komma med ena argument efter det andra att detta enbart är för deras egna plånböckers bästa kunders bästa att inte ha valfrihet.

Så länge som något inte negativt drabbar deras egen plånbok så kommer företag stå på konsumenternas sida. Tex bredbandsbolaget, varför skulle de främst värma om musik och filmindustrinsintressen när deras kunder är de som de säljer bredband till.
Och exakt samma sak blir det med Apple och datainsamling. Varför skulle Apple vara för detta när de själva inte har något att vinna på denna datainsamling på andra ställen än internt i deras ekosystem? Det är inte alls konstigt att de precis som bredbandsbolag då står på deras konsumenters sida.

Precis så är det, företag är endast intresserade av att tjäna pengar. Därför gäller det att välja de företag som tjänar pengar på saker som är förenande med ens intressen som kund. Är företagets inkomstkällor oförenliga med ens intressen, t.ex. Google och personlig integritet, då kommer det konstant finnas en friktion där det alltid blir en stor kostnad för för företaget att vara på användarens sida.

Permalänk
Medlem

hoppas dom blir stämda på feta miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hoppas dom blir stämda på feta miljoner.

Skulle förmodligen ”bara” vara en droppe i havet för dom.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och exakt samma sak blir det med Apple och datainsamling. Varför skulle Apple vara för datainsamling, när de själva inte har något att vinna på denna datainsamling på andra ställen än internt i deras ekosystem? Det är inte alls konstigt att de precis som bredbandsbolag då står på deras konsumenters sida.

Apple är ju främst emot att andra samlar data på deras produkter för de vill ha den själva
Datan blir ju mindre värd om facebook osv redan får den gratis.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kunna man ju förstår. FB, nya uppdatering gäller inte Eu, varför skall man tro på dom denna gång dom ljugit en massa andra ggr, Gör dig av med hela fb familjen...

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Apple är ju främst emot att andra samlar data på deras produkter för de vill ha den själva
Datan blir ju mindre värd om facebook osv redan får den gratis.

Apple vill ha viss data. Och för de flesta kunder så är viss data bra.
Ta en sådan sak som att rekommendera musik eller film. Så är jag för att musik och filmtjänster får veta vad för filmer och musik som jag ser på, dessa tjänster ser även om jag börjar se en film och slutar att kolla den, för att då anta att jag kanske ej gillade den. Om denna algoritm gör samma sak på miljontals olika personer, så skulle Ain säkerligen komma med väldigt träffsäkra förslag till mig att se på.

Vissa kan kalla detta för extremt integritetskränkande, vilket den är men stäng då av funktionen. Men jag själv vill ha på funktionen, jag vill att filmer och musik som föreslårs eller kommer i min spellista passar mig så bra som möjligt. Och jag misstänker att Apple har något sådant, som är de flesta kunder innebär bättre upplevelse.
Lite samma sak är det med en vanlig butik för mig, de vet vad jag gillar för prylar och kan på första sidan ha förslag på sådant som troligen passar mig.

Så Apple vill självklart ha viss information och för den stora skaran så är viss information bara smidigt. Problemet är att det är lite vilda västern ute på internet och vi får se vad som händer. Det är bra att myndigheterna börjar gräva i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Skulle förmodligen ”bara” vara en droppe i havet för dom.

Grova brott mot GDPR har en maximal böter på 4% av global omsättning om jag minns rätt. Motsvarar runt 3,4 miljarder USD för Facebook.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Grova brott mot GDPR har en maximal böter på 4% av global omsättning om jag minns rätt. Motsvarar runt 3,4 miljarder USD för Facebook.

men problemet är hur dom 4% står sig mot eventuell ökad vinst du kan göra.

Oljeföretag som spillde olja i alaska tex på 80 talet förhalade ju böter efter dom blev fällda i domstol och överklagade i åratal tills den grad att dom flera gånger om ökade sin vinst och värde genom att återinvestera pengarna dom skulle betalt ut och i slutändan betalade dom ut en promille årtionden senare.

Så säger vi att FB får böta 4% men att datan dom samlar in i princip ger dom 2x vinsten så är det ju bara en liten kostnad för att tjäna mycket mer.

Ska det kännas så borde man ta all vinst från dom och dra dom ansvariga högs upp in för rätta och in i fängelse.
Men i dag är företag sådana giganter att alla hålls bakom ryggen och att böterna inte har nån effekt för när det väl ska betalas så har dom tjänat så mycket pengar extra genom att bryta mot lagen ändå

Det är bara att inse att företag som FB, google, apple styr världen, i framtiden kommer företagen vara din regering också.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt på jakt efter ny telefon då min Oneplus 5 knappt går att ladda längre. Och iPhone framstår mer o mer som ett alternativ. Hade jag aldrig sagt för två år sedan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Är faktiskt på jakt efter ny telefon då min Oneplus 5 knappt går att ladda längre. Och iPhone framstår mer o mer som ett alternativ. Hade jag aldrig sagt för två år sedan.

Helt klart är detta ett plus för Appleprodukter som man får väga in med annat.
Som inlåsningar och en konstig filosofi. För de som undrar varför Apple inte ens har en miniräknare på iPad, så handlar det om att Apple ej kan göra en riktig bra miniräknare iPad ännu som de tycker duger och då gör de ingen: https://www.youtube.com/watch?v=WK_AtW66XI0 Samma veva har det varit med mycket som att kunna multitaska appar, copy & paste osv förut och det kan göra en galen.

Permalänk
Medlem

En EULA som är otydlig, vilseledande, motsägelsefull och svår att förstå?
Är inte det själva syftet med en EULA?

Permalänk
Medlem

Nähä? Vem hade kunnat ana att Facebook, som tjänar storkovan på insamling av data skulle försöka komma runt lagar och regler?

Skrivet av ThomasLidstrom:

En EULA som är otydlig, vilseledande, motsägelsefull och svår att förstå?
Är inte det själva syftet med en EULA?

Snarare har det blivit dess praxis. EULA skall vara så all täckande som möjligt för att företag skall kunna ha sin rygg fri från eventuella repressalier och då blir det oftast väldigt maffig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Kunna man ju förstår. FB, nya uppdatering gäller inte Eu, varför skall man tro på dom denna gång dom ljugit en massa andra ggr, Gör dig av med hela fb familjen...

Ett tips i all välmening. Läs igenom dina inlägg innan du skickar dem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kan det där skitföretaget bara bannas permanent inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Its all about the money.
Google, Facebook lever på reklam. De kommer göra det som de anser genererar mest pengar för dem.
Microsoft och Apple är det Vendor lock in som gäller. De kommer låsa in folk emot deras plattform och de kommer komma med ena argument efter det andra att detta enbart är för deras egna plånböckers bästa kunders bästa att inte ha valfrihet.

Så länge som något inte negativt drabbar deras egen plånbok så kommer företag stå på konsumenternas sida. Tex bredbandsbolaget, varför skulle de främst värna om musik och filmindustrinsintressen när deras kunder är de som de säljer bredband till?
Och exakt samma sak blir det med Apple och datainsamling. Varför skulle Apple vara för datainsamling, när de själva inte har något att vinna på denna datainsamling på andra ställen än internt i deras ekosystem? Det är inte alls konstigt att de precis som bredbandsbolag då står på deras konsumenters sida.

Fast Microsoft tycker jag inte låser kunderna särskilt mycket. De hade en kort period där de försökte sig på en Apple och låsa kunderna rejält med UWP, men detta skrotade dem ganska snabbt. Azure och Office är inte låsta till Windows, utan finns på andra plattformar. DirectX håller de på, men här ser jag heller ingen anledning att släppa det på andra plattformar än Windows då det är gjort för Windows. För andra plattformar så finns Vulkan, och här är det lite upp till spelutvecklare att börja använda det i stället för DirectX. Och Microsoft har ju inte blockerat Vulkan heller, så det finns egentligen inget som stoppar utvecklarna förutom bekvämligheten att inte behöva lära sig något nytt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan man inte förbjuda företag från att köpa uppgifter om människor istället?

Om man nu tvunget måste ha information om potentiella kunder, får det vara via fysiska enkäter eller liknande.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Kan man inte förbjuda företag från att köpa uppgifter om människor istället?

Om man nu tvunget måste ha information om potentiella kunder, får det vara via fysiska enkäter eller liknande.

Insamlande av information i smyg är det värsta.

"Welcome to Big Time Television. All day and every day, making tomorrow seem like yesterday. Now remember when we said there was no future? Well, this is it. Right! Next up, more of the same. "
- Blank Reg från TV-serien "Max Headroom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ett tips i all välmening. Läs igenom dina inlägg innan du skickar dem.

Ett tips i all välmening. Lär dig LÄSA och FÖRSTÅ andras inlägg innan du kritiserar dem. Dessa curlade soja pojkar asså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Ett tips i all välmening. Lär dig LÄSA och FÖRSTÅ andras inlägg innan du kritiserar dem. Dessa curlade soja pojkar asså...

Vad är sojapojkar för hittepå förolämpning?
Var ska man hänga (eller inte) för att lära sig dagens ungdoms språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är sojapojkar för hittepå förolämpning?
Var ska man hänga (eller inte) för att lära sig dagens ungdoms språk?

https://en.wikipedia.org/wiki/Soy_boy

Är väl bara vara online, används ganska friskt över de flesta forum som pratar engelska.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

https://en.wikipedia.org/wiki/Soy_boy

Är väl bara vara online, används ganska friskt över de flesta forum som pratar engelska.

Så någon form av romantisering kring forntidens mansideal som en motreaktion mot dagens mer jämstälda ideologi?
Fräscht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Ett tips i all välmening. Lär dig LÄSA och FÖRSTÅ andras inlägg innan du kritiserar dem. Dessa curlade soja pojkar asså...

Det var inget illa menat med det jag skrev. Tråkigt att du svarar nedlåtande.

Sedan angående soja pojkar, så är jag nog väldigt långt ifrån att vara det. Dricker litervis med mjölk och styrkelyfter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Ett tips i all välmening. Lär dig LÄSA och FÖRSTÅ andras inlägg innan du kritiserar dem. Dessa curlade soja pojkar asså...

Din svenska kritiseras så du försvarar dig med att kritikern måste vara curlad och omanlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Din svenska kritiseras så du försvarar dig med att kritikern måste vara curlad och omanlig?

Ja jösses. Om det är omanligt att uppfattas som normalbegåvad så är det att föredra att vara omanlig.

Visa signatur

Lätt som Paj