Powersupply fråga om det räcker eller inte?

Permalänk

Powersupply fråga om det räcker eller inte?

Hejsan!

Varit lite off hårdvaru gamet ett tag så har tappat lite av vad man ska tänka på osv,

Idag sitter jag med en Ryzen 5 5600X och ett 1070ti Strix med en Corsair HX750W Silver (gamla versionen av HX aggen)
och har en H115i som kyler cpu, kör idag med Push/Pull på dom men kan lika gärna koppla bort 2 fläktar eftersom det get så lite verkan i stora hela, har även 2x NVME ssder + 2x Sata SSD och 1 HDD plus 2 extra chassi fläktar kopplade i datorn

så till min fråga ifall man skulle titta på o få tag i ett RTX3090, AMD 6900XT eller tom det värsting kortet från AMD Sapphires 6900XT Toxic skulle ett 750W räcka eller behöver man uppgradera psun?

3090 har ju rekomenderat 750W med en usage på 350W
6900Xt har rekomenderat lite beronde på specc men 850W och 300W vid drift
Sapphire säger för sitt Toxic kort rekomenderat 850W och 400W drift

men om jag kommer ihåg lite lätt så är det väll att den rekomenderade W antalet är för att skydda sig själva så man inte har ett "skit" agg som smäller så fort man kopplar in kortet och mer drift W antalet man ska titta på?

Tack på förhand!

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Hejsan!

Varit lite off hårdvaru gamet ett tag så har tappat lite av vad man ska tänka på osv,

Idag sitter jag med en Ryzen 5 5600X och ett 1070ti Strix med en Corsair HX750W Silver (gamla versionen av HX aggen)
och har en H115i som kyler cpu, kör idag med Push/Pull på dom men kan lika gärna koppla bort 2 fläktar eftersom det get så lite verkan i stora hela, har även 2x NVME ssder + 2x Sata SSD och 1 HDD plus 2 extra chassi fläktar kopplade i datorn

så till min fråga ifall man skulle titta på o få tag i ett RTX3090, AMD 6900XT eller tom det värsting kortet från AMD Sapphires 6900XT Toxic skulle ett 750W räcka eller behöver man uppgradera psun?

3090 har ju rekomenderat 750W med en usage på 350W
6900Xt har rekomenderat lite beronde på specc men 850W och 300W vid drift
Sapphire säger för sitt Toxic kort rekomenderat 850W och 400W drift

men om jag kommer ihåg lite lätt så är det väll att den rekomenderade W antalet är för att skydda sig själva så man inte har ett "skit" agg som smäller så fort man kopplar in kortet och mer drift W antalet man ska titta på?

Tack på förhand!

Dessa rekommendationer är ju som du är inne på ungefärliga och generellt ordentligt försiktiga. De kan ju omöjligt veta vad du har för övriga komponenter, så någon form av exakthet i rekommendationen är ju orimlig att förvänta sig.
Dock är det ju bra att inte ligga alldeles vid maxbelastning, så helt galet är det väl inte.

Men om du tittar på rekommendationerna som du tog upp som exempel så ser du ju direkt exempel på att det är väldigt ungefärligt och beror på vem som rekommenderat, först ett kort som drar 350W och att de rekommenderar 750W, sedan ett som drar 300W där de rekommenderar 850W.

Ja, 750W bör ju räcka egentligen. Hade kanske hellre tittat på snäppet högre ändå om jag köpt nytt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Dessa rekommendationer är ju som du är inne på ungefärliga och generellt ordentligt försiktiga. De kan ju omöjligt veta vad du har för övriga komponenter, så någon form av exakthet i rekommendationen är ju orimlig att förvänta sig.
Dock är det ju bra att inte ligga alldeles vid maxbelastning, så helt galet är det väl inte.

Men om du tittar på rekommendationerna som du tog upp som exempel så ser du ju direkt exempel på att det är väldigt ungefärligt och beror på vem som rekommenderat, först ett kort som drar 350W och att de rekommenderar 750W, sedan ett som drar 300W där de rekommenderar 850W.

Ja, 750W bör ju räcka egentligen. Hade kanske hellre tittat på snäppet högre ändå om jag köpt nytt.

ok var lite som jag då tänkte helt enkelt men tack för svar

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag grubblade mycket på detta när jag byggde nytt men slutade på 750W mest pga begränsningar i SFX. jag vet att LTT nämnde att under hård press på 3090 (ex överklockat) har vissa märkt på att 750 ej räcker utan rekommenderat 1000+. Detta värkar dock ha varierat mellan nätagg och troligtvis haft med kvaliteten att göra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl