TV:n brann till - säkringen gick - reklamation?

Permalänk
Medlem

TV:n brann till - säkringen gick - reklamation?

Hej,

Jag köpte en 65 tums LG TV från Elgiganten 2017. De senaste månaderna har det kommit en ruta på TV:n där LG erbjuder gratis byte av "nätdel" på TV:n pga ett produktionsfel på vissa TV:n av den modell jag har.

Skrivet av LG:

Although the overheating issue set out above may only occur on a few models and not all the Target Models, LGE has decided to offer the free power board replacement service to the Target Models for the benefit of the customers.

Därför har jag inte heller agerat. Men igår satt sonen och spelade Xbox och då brann det till bakom TV:n, det började lukta bränt. Säkringen gick. Vi kopplade ur TV:n och bytte säkring.

Läste någonstans i forumet att Elgiganten erbjuder 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt om det är ett produktionsfel.

Det jag funderar på, nåt har ju kortslutit i TV:n, troligtvis i nätdelen då, och det kan ju ha lett till följdfel och senare huvudvärk.
Så nu är jag tveksam till att bara få nätdelen utbytt.

Är det upp till mig att avgöra om jag vill ha en reparationsåtgärd eller kan jag hänvisa till att det är ett produktionsfel på TV:n och utnyttja reklamationsrätten?

Här är hänvisningen till produktionsfelet: https://www.lg.com/sg/support/announcements-detail/SGNTC20200...

Permalänk
Medlem

Ingen expert på området, men tycker själv du får skylla dig själv, fått varning men ändå inte gjort något åt det. Fast oavsätt vad jag tycker så får du troligtvis det på garanti.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta LG direkt iom att Elgiganten inte lär vilja ha med detta att göra efter att garanti / reklamationsrätt gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hej,

Jag köpte en 65 tums LG TV från Elgiganten 2017. De senaste månaderna har det kommit en ruta på TV:n där LG erbjuder gratis byte av "nätdel" på TV:n pga ett produktionsfel på vissa TV:n av den modell jag har.
Därför har jag inte heller agerat. Men igår satt sonen och spelade Xbox och då brann det till bakom TV:n, det började lukta bränt. Säkringen gick. Vi kopplade ur TV:n och bytte säkring.

Läste någonstans i forumet att Elgiganten erbjuder 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt om det är ett produktionsfel.

Det jag funderar på, nåt har ju kortslutit i TV:n, troligtvis i nätdelen då, och det kan ju ha lett till följdfel och senare huvudvärk.
Så nu är jag tveksam till att bara få nätdelen utbytt.

Är det upp till mig att avgöra om jag vill ha en reparationsåtgärd eller kan jag hänvisa till att det är ett produktionsfel på TV:n och utnyttja reklamationsrätten?

Här är hänvisningen till produktionsfelet: https://www.lg.com/sg/support/announcements-detail/SGNTC20200...

Nu är det ju dock mer än 3 år sedan 2017 så de kommer nog svära sig fria från ansvar. Har fått samma meddelande men inte orkat bry mig om åtgärd, kanske är något man ska fundera på ändå då....

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd och @Chrisj

Tack för era poängteringar. Jag håller med, vet inte riktigt vad jag tänkte där en stund, åren rullar i rasande takt
Skulle TV:n vara körd så finns det ju en bra anledning på att titta på den nya 75" standarden

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

@Sh4d0wfi3nd och @Chrisj

Tack för era poängteringar. Jag håller med, vet inte riktigt vad jag tänkte där en stund, åren rullar i rasande takt
Skulle TV:n vara körd så finns det ju en bra anledning på att titta på den nya 75" standarden

Tror lg kör 77" och finns för 30k nu. annars 65 för 16k? Tror jag.

Men st är ju om LG kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Det är alltid tre års reklamationsrätt enligt svensk lag, men den har ju gått ut nu. Gissar att det enda du kan göra är att kontakta LG och se om de tar det på goodwill eftersom det uppenbarligen är ett känt konstruktionsfel.

Permalänk
Medlem

Kontakta LG de brukar vara rätt bra på goodwill, känns skönt att jag tog det där utbytet av nätdel känner jag nu!

Permalänk
Medlem

Bara snacka med LG dom kommer byta på goodwill, dom är bra att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Det kostar ju inte så mycket mer än lite tid att kolla med LG hur dom ställer sig till problemet, du kan ju inte få mer än nej till svar, min uppfattning är dock att LG är bra att ha att göra med.

Permalänk
Bargain hunter 🏹

Det står inget om någon tidsbegränsning på LG:s hemsida så det bör fortfarande gälla. Ett halvår gammalt program så tror ännu mer på det fortfarande gäller oavsett inköpsdatum.

Permalänk
Medlem

Varit med om typ samma sak på en 3,5-4 år gammal TV. Fick ut över 50% av TVns inköpspris på hemförsäkringen.