uppdatera win 10 enterprise 64 bits

Permalänk

uppdatera win 10 enterprise 64 bits

har problem att få hitman 3 att starta, har sökt runt lite i jakten på lösningar, och har fått standard tippsen som uppdatera grafik drivisarna(gjort), stäng av program som kan orsaka konflikter som körs i bakgrunden(gjort) etc, och även att jag ska ha mitt windows fullt uppdaterat. grejjen är(enligt folk jag pratat med) är att man inte ska förlita sig på windows uppdate då den inte uppdaterar allt, utan vill man uppdatera allt så får man manuellt gå in och dra hem en stor fil med uppdateringar.
problemet är att jag bara hittar dessa uppdaterings filer till de vanliga versionerna utav win 10 men inget till enterprise 64 bit.
vet någon vart man kan få tag i denna filen med de absolut nyaste uppdateringarna?
vet inte om det är lösningen på hitman 3 problemet, men det är värt ett försök då det känns som jag har testat det som kan testas.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan ladda hem senaste utgåvan dvs Windows 10 20H2 Här, då får du senaste "service pack".

21H1 släpps inte riktigt än, och kräver att du går med i Windows Insider. Något som inte är jättesvårt, men det ska ju absolut inte behövas för att spela hitman.

Har du gjort basic-grejerna som att installera om, och köra "view integrity" i steam?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du kan ladda hem senaste utgåvan dvs Windows 10 20H2 Här, då får du senaste "service pack".

21H1 släpps inte riktigt än, och kräver att du går med i Windows Insider. Något som inte är jättesvårt, men det ska ju absolut inte behövas för att spela hitman.

Har du gjort basic-grejerna som att installera om, och köra "view integrity" i steam?
https://i.imgur.com/XESyror.png

jepp, har kollat på så många guider nu som ska lösa detta problemet och jag har gjort allt som guiderna har tipsat om, inklusive det du tipsade om, så i ett desperat försök så tänkte jag testa om uppdatering utav windows var lösningen. men jag håller med, det ska ju inte behövas, men vad gör man inte när man är desperat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du kan ladda hem senaste utgåvan dvs Windows 10 20H2 Här, då får du senaste "service pack".

21H1 släpps inte riktigt än, och kräver att du går med i Windows Insider. Något som inte är jättesvårt, men det ska ju absolut inte behövas för att spela hitman.

Har du gjort basic-grejerna som att installera om, och köra "view integrity" i steam?
https://i.imgur.com/XESyror.png

uppdateringen du länkade till är den uppdateringen som jag har hittat och den är till de vanliga windows 10 versionerna, jag har windows 10 enterpise och till enterprise så krävs det en annan uppdatering(det står så när man startar uppdateringen), och det var uppdateringen till enterprise jag var ute efter

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har problem att få hitman 3 att starta, har sökt runt lite i jakten på lösningar, och har fått standard tippsen som uppdatera grafik drivisarna(gjort), stäng av program som kan orsaka konflikter som körs i bakgrunden(gjort) etc, och även att jag ska ha mitt windows fullt uppdaterat. grejjen är(enligt folk jag pratat med) är att man inte ska förlita sig på windows uppdate då den inte uppdaterar allt, utan vill man uppdatera allt så får man manuellt gå in och dra hem en stor fil med uppdateringar.
problemet är att jag bara hittar dessa uppdaterings filer till de vanliga versionerna utav win 10 men inget till enterprise 64 bit.
vet någon vart man kan få tag i denna filen med de absolut nyaste uppdateringarna?
vet inte om det är lösningen på hitman 3 problemet, men det är värt ett försök då det känns som jag har testat det som kan testas.

Windows update ska vid normalfallet uppdatera hela Windows.
Men om datorn är knuten till ett företag (vilket är troligt eftersom Enterprise bara kan köpas genom volymlicensavtal) så kan ju företaget bestämma hur uppdateringar ska installeras.

Vill du ha de senaste versionerna av drivrutiner så behöver du installera dessa manuellt genom respektive tillverkares hemsida.

Bios behöver alltid installeras genom tillverkarens hemsida, förutom för Microsoft (Surface) datorer.

Men om du uppdaterat BIOS och grafik (Geforce experience/AMD Adrenaline) manuellt så är ju problemet sannolikt något annat.

Vad har du för dator du har? Är det ett hembygge?

edit: om du kör winver så ser du vilken version av windows du har.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Windows update ska vid normalfallet uppdatera hela Windows.
Men om datorn är knuten till ett företag (vilket är troligt eftersom Enterprise bara kan köpas genom volymlicensavtal) så kan ju företaget bestämma hur uppdateringar ska installeras.

Vill du ha de senaste versionerna av drivrutiner så behöver du installera dessa manuellt genom respektive tillverkares hemsida.

Bios behöver alltid installeras genom tillverkarens hemsida, förutom för Microsoft (Surface) datorer.

Men om du uppdaterat BIOS och grafik (Geforce experience/AMD Adrenaline) manuellt så är ju problemet sannolikt något annat.

Vad har du för dator du har? Är det ett hembygge?

edit: om du kör winver så ser du vilken version av windows du har.

grafik och allt annat är det senaste, förutom windows.
det är ett hembygge och datorns spec klarar av hitman 3 galant utan problem enligt hitman 3 krav.
min win 10 version är 1607.
men hur ska jag då gå tillväga för att uppdatera enterprise?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

grafik och allt annat är det senaste, förutom windows.
det är ett hembygge och datorns spec klarar av hitman 3 galant utan problem enligt hitman 3 krav.
min win 10 version är 1607.
men hur ska jag då gå tillväga för att uppdatera enterprise?

Kör du Windows 10 1607 LTSB eller har stängt av automatiskt uppdatering genom group policies?
Annars borde du ha möjligheten att kliva vidare i versioner även med Enterprise.

Du skulle få mindre problem om du bara installerade en version tänkt för konsumenter. Dvs Windows 10 Pro eller Home.

Hur som helst.
"Rätt sätt" att uppdatera Enterprise är att man loggar in med sin volymlicensanvändare på https://licensing.microsoft.com där man kan tanka en ny ISO och gör uppgraderingen, vanligen med något verktyg eftersom man hanterar många datorer.

Jag är tveksam till att man kan gå runt det, men ska nyfikenhetssöka lite på ämnet.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Kör du Windows 10 1607 LTSB eller har stängt av automatiskt uppdatering genom group policies?
Annars borde du ha möjligheten att kliva vidare i versioner även med Enterprise.

Du skulle få mindre problem om du bara installerade en version tänkt för konsumenter. Dvs Windows 10 Pro eller Home.

Hur som helst.
"Rätt sätt" att uppdatera Enterprise är att man loggar in med sin volymlicensanvändare på https://licensing.microsoft.com där man kan tanka en ny ISO och gör uppgraderingen, vanligen med något verktyg eftersom man hanterar många datorer.

Jag är tveksam till att man kan gå runt det, men ska nyfikenhetssöka lite på ämnet.

alltså win uppdateras titt som tätt automatiskt, kanske med någon veckas mellanrum, men det som fick mig att reagera, var när folket jag pratade med nämnde att man inte ska förlita sig på win uppdate då den ibland inte installerar allt, därför böev jag nyfiken på hur man uppdaterar.

det var en kompis som installerade detta enterprise, okunnig som man är så tänkte man, "windows som windows, vad spelar det för roll", men tydligen spelar det en roll. just nu kan jag inget göra, men nästa gång en windows installation kommer på tals, så blir det den vanliga versionen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

1607 är alltså versionen från juli 2016, rätt gammal nu. Funkar inte Windows update borde du kunna ta ner senaste versionen som en ISO och montera och uppgradera. https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

alltså win uppdateras titt som tätt automatiskt, kanske med någon veckas mellanrum, men det som fick mig att reagera, var när folket jag pratade med nämnde att man inte ska förlita sig på win uppdate då den ibland inte installerar allt, därför böev jag nyfiken på hur man uppdaterar.

det var en kompis som installerade detta enterprise, okunnig som man är så tänkte man, "windows som windows, vad spelar det för roll", men tydligen spelar det en roll. just nu kan jag inget göra, men nästa gång en windows installation kommer på tals, så blir det den vanliga versionen.

Det finns olika uppdateringar.
De som kommer varannan vecka med framförallt småfixar och säkerhetsförbättringar.

Sen släpps större uppdateringar med nya funktioner och utseende två gånger om året.
Dessa heter tex 1607 (den släpptes 2016 07), 1703 1709 ... 20H1 (första halvan 2020) o s v.

Den sortens uppgraderingarna kan man snarare se som att gå från Windows 7 till Windows 8 än att månadens säkerhetsfix installeras.

Dessa stora patchar kommer även via Windows update nuförtiden, men det är möjligt att det inte funkade i 1607 versionen av Windows 10 Enterprise.

I så fall måste man göra den manuellt.

Din polare kanske kan trilla förbi med en usb-pinne med installationsmediat för Windows 10 20H2 Enterprise, så kan du göra den stora uppgraderingen med den?

Enterprise går inte att få tag i för vanliga konsumenter, förutom testversionen Snake länkar till.
Men det är tveksamt att man kan uppgradera en skarp Enterprise till en evaluation.

Det bästa vore om du installerade om med vanliga Windows 10 Home/Pro. Då skulle du slippa allt detta krångel framöver.

Permalänk
Vila i frid

Om du är lokal administratör och har tillåtelse att fritt mecka med datorn tillhandahållen av företaget kan du prova med att sätta UseWUServer till 0 så hämtar den uppdateringar direkt från Microsoft Update istället er WSUS-server.
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

Det fungerar iaf på domänanslutna datorer från 2 av Sveriges top-20 företag.

Permalänk
Rekordmedlem

De som brukar installera enterprise gör det nog oftast för att slippa uppdateringar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mrqaffe:

De som brukar installera enterprise gör det nog oftast för att slippa uppdateringar

De två jag testat mot har varit drabbade av Solarwind/Orion. Det kostar att vara försiktig - av fel anledning.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

De som brukar installera enterprise gör det nog oftast för att slippa uppdateringar

Slippa? Det tror jag inte

Kanske att bestämma själva vilka som ska ut, så att man inte rullar ut uppdateringar som förstör saker. Och kanske med en veckas fördröjning eller två.

Enterprise installeras ju bara på företagsdatorer som ska styras via gruppolicys.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com