Vad använder ni för att göra rent en tv panel.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att göra rent en tv panel.

Hej

Har en 65” Samsung qr90 tv. Har stora problem att få panelen ren och fin från (främst) hand/ fingeravtryck. Köpte en spray men bli bara kladd efter den. Vatten och microfiber duk funkar bäst men även där får man jobba för att det skall bli bra till slut. Har ni några tips? Gör alltid rent när tv är kall.

Sprayen

Permalänk
Medlem

Kör också på vatten och microfiber, har kört på sånna här tidigare: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/rengo..., men tycker att resultatet blir sådär, samt att man hinner aldrig använda upp burken innan den har torkat ut

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Börjar tro att det är fel på min panel, alltså fingeravtryck är för jävligt att få bort, borde man ha ljummet vatten kanske?

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att försöka låta bli att fingra på skärmen? Damm och flugskit är enkelt att få bort med microfiber och eventuellt lite ljummet vatten.

https://www.amazon.de/8-Piece-Microfibre-Cleaning-Mobile-Scre...

Permalänk
Medlem

Har provat en del olika för att göra rent, men inget är bra tycker jag, blir en hinna och som du säger. blir inte rent.
Den enda som var bra var en spray från AM(eller annat märke men samma design).Den använde vi när jag arbetade med rep av tv-apparater.. Alla andra tycker jag är dåliga. Nu för tiden blir det mikroduk och vatten.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag kör med vanligt fönsterputs och fiberduk. Funkar bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag kör med vanligt fönsterputs och fiberduk. Funkar bra.

😶

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det bästa är väl att försöka låta bli att fingra på skärmen? Damm och flugskit är enkelt att få bort med microfiber och eventuellt lite ljummet vatten.

https://www.amazon.de/8-Piece-Microfibre-Cleaning-Mobile-Scre...

No shit 🙈. Men har man fyra barn så är det svårt att skicka alla till skolan med blåklockor, blir lite misstänksamt då 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har provat en del olika för att göra rent, men inget är bra tycker jag, blir en hinna och som du säger. blir inte rent.
Den enda som var bra var en spray från AM(eller annat märke men samma design).Den använde vi när jag arbetade med rep av tv-apparater.. Alla andra tycker jag är dåliga. Nu för tiden blir det mikroduk och vatten.

https://inetimg2.se/img/688x386/2202455_0.jpg

Yes exakt, blir som en hinna och det stör mig, man ser ju inte det när tv’n är på så det är väl skitsamma egentligen kanske, bara stör mig!

Permalänk
Medlem

Vatten löser ju inte upp fett tyvärr. Men ja vatten så långt det går och ska man använda medel för att få bort fettet så lite som möjligt. Det är när man kör för högre koncentrat det blir lämningar. Så du kan ju testa med vatten efter de där medlena. Jag har inga barn men jag har katt med klor så brukar skydda mina med filtar. Grejen är att hon trollar en när hon vill ha mat och hon har upptäckt att hon får bra med reaktioner när hon börjar veva på tv panelerna misstänker jag. En annan favorit var att hoppa upp på min plattskärm. Tur man har stabil fot som fixar 4 kg katt ovanpå

Fast hon har blivit bättre sista året så har vågat köra utan ett tag.

Kan ju kanske hjälpa mot barnfingrar också om de nu inte bara tar bort filtarna för att få kladda?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vi kör fönsterputs här hemma. Körde tidigare en lösning som var gjord för skärmar men som inte alls var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du en åsikt så kläck ur dig den istället för att posta något som inte framför diskussionen på något sätt bevisligen verkar du tycka det är dåligt och har en åsikt om det som kanske hade varit lärorik för mig

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulan74:

Yes exakt, blir som en hinna och det stör mig, man ser ju inte det när tv’n är på så det är väl skitsamma egentligen kanske, bara stör mig!

Jag kastade de medel jag testade och skippade de helt. Jag har inga barn, hundar eller katter som smutsar ner skärmen och jag har heller inte vana att ta på skärmen alls. Varför pillar folk på skärmen när de pekar?

Med mikroduk och vatten får man ju bort det mesta. Mikroduk tar bort fett, men inte lika fort som fönsterputs. Fönsterputs tar jag ibland om jag ska göra rent lite äldre skärmar som jag inte är lika rädd om. Men det går säkert att använda fönsterputs om man sprayar i duken och inte på skärmen.

Skrivet av Krakkan:

Den ska jag nog prova nästa gång jag köper från Inet

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag har en sprayflaska med vatten och pyttelite Yes diskmedel i. Funkar till allt! TVn, fönster, speglar, diskbänk, diska, matbordet, soffbordet, bilinteriör etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har du en åsikt så kläck ur dig den istället för att posta något som inte framför diskussionen på något sätt bevisligen verkar du tycka det är dåligt och har en åsikt om det som kanske hade varit lärorik för mig

Trodde det var allmänbildning att inte använda kemikalier på skärmar, det kan förstöra ytan på skärmen, särskilt plast.

https://youtu.be/E9Gh3lF7KIE?t=88

Det är av samma anledning att man inte tar fönsterengöring på glasögon, antireflex och sådana behandlingar kan bli förstörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Trodde det var allmänbildning att inte använda kemikalier på skärmar, det kan förstöra ytan på skärmen, särskilt plast.

https://youtu.be/E9Gh3lF7KIE?t=88

Det är av samma anledning att man inte tar fönsterengöring på glasögon, antireflex och sådana behandlingar blir förstörda.

Läste på lite nu. Att använda fönsterputs är något man gjort länge MEN dagens tv-apparater har ej glasruta längre (som man förr hade) utan en tunn film på som kan ta skada. Så kalla det allmänbildning skulle jag verkligen inte vilja men nyttigt vetande absolut

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag kastade de medel jag testade och skippade de helt. Jag har inga barn, hundar eller katter som smutsar ner skärmen och jag har heller inte vana att ta på skärmen alls. Varför pillar folk på skärmen när de pekar?

Med mikroduk och vatten får man ju bort det mesta. Mikroduk tar bort fett, men inte lika fort som fönsterputs. Fönsterputs tar jag ibland om jag ska göra rent lite äldre skärmar som jag inte är lika rädd om. Men det går säkert att använda fönsterputs om man sprayar i duken och inte på skärmen.

Den ska jag nog prova nästa gång jag köper från Inet

Den är bra men trasan man får med kan lämna tygrester

Permalänk
Medlem

Har använt fönsterputs i 10 år på min utan att det blivit något fel på ytan. Tv'n har inte glasruta. Har nyare TV-apparater nåt annat material? Har fått för mig att speciella medlel att rengöra med är som antirynkkräm är för kärringar, none effective.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har använt fönsterputs i 10 år på min utan att det blivit något fel på ytan. Tv'n har inte glasruta. Har nyare TV-apparater nåt annat material? Har fått för mig att speciella medlel att rengöra med är som antirynkkräm är för kärringar, none effective.

Finns säkert många faktorer som påverkar. Vilket rengöringsmedel, material på tvn, hur ofta man torkar och hur mycket medel man använder etc.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det gör någon skillnad med vanligt vatten vs destillerat vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har använt fönsterputs i 10 år på min utan att det blivit något fel på ytan. Tv'n har inte glasruta. Har nyare TV-apparater nåt annat material? Har fått för mig att speciella medlel att rengöra med är som antirynkkräm är för kärringar, none effective.

Nyare skärmar och TV-apparater har bland annat anti-reflex-filter och andra lager som kan skadas av kemikalier och pappersbaserade saker som hushållspapper.

Mikrofiberduk är det jag använder.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Ja destillerat vatten skall ju vara bättre i syfte att det finns partiklar i vanligt kranvatten kollade videon som ”goedendag” postade nyss 👍🏻

Permalänk
Medlem

Köper ny tv/skärm när det är så mycket damm på den att man inte ser igenom. Torkar aldrig av dem, fastnar bara i hörnen och gör det värre.

/s

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

En ytterst liten droppe diskmedel i typ 1 liter vatten är perfekt blandning som funkat i alla år här hemma.

Permalänk
Medlem

Torka av dammet med fluffig mikrofiberduk. Torka sen av igen med fuktig ny wettex disktrasa som är vikt 1 gång. Torka med en vikta sidan. lämnar inga ränder, kladd eller damm efter sig.

Permalänk
Avstängd

Har glasögon så kör med samma till tvn, men det är väldigt sällan det behövs. Mikrofiberduk förstås.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Det står tydligt i Samsungs instruktioner att man inte ska använda några som helst kemikalier eller lösningsmedel utan bara en ren microfiberduk, möjligtvis aningen fuktad med vatten. Där står också att man bör undvika att röra panelen helt. Jag har fått lite småfläckar, sonen är ganska bra på att inte peta på den men ibland går det inte att undvika, men microfiber och mjuk och försiktig gnuggning har löst det varje gång.

Men jag har också läst en om en del som missat detta och testat med något rengöringsmedel vartefter de har fått stora och tydliga fläckar, som de sen har fått bort med bara microfiber, vatten och gnuggning. Så ytbehandlingen är nog inte så fruktansvärt känslig utan går att återställa, men det är förstås mycket enklare om man bara kör på rätt verktyg från början.

Permalänk
Medlem

Nu tog jag ljummet vatten och en droppe diskmedel för jag hade en del fingeravtryck på tv’n. Resultatet blev perfekt 👌🏻

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vatten löser ju inte upp fett tyvärr. Men ja vatten så långt det går och ska man använda medel för att få bort fettet så lite som möjligt. Det är när man kör för högre koncentrat det blir lämningar. Så du kan ju testa med vatten efter de där medlena. Jag har inga barn men jag har katt med klor så brukar skydda mina med filtar. Grejen är att hon trollar en när hon vill ha mat och hon har upptäckt att hon får bra med reaktioner när hon börjar veva på tv panelerna misstänker jag. En annan favorit var att hoppa upp på min plattskärm. Tur man har stabil fot som fixar 4 kg katt ovanpå

Fast hon har blivit bättre sista året så har vågat köra utan ett tag.

Kan ju kanske hjälpa mot barnfingrar också om de nu inte bara tar bort filtarna för att få kladda?

Så gör min kisse med när han vill ha min uppmärksamhet. Han väger dock 11 kg och är en väldigt stor Main Coon. Om han reser sig mot tv,n så välter den. Gissa vilka klor han har.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.