Kommer Windows 10 någonsin bli bättre än Windows 7?

Permalänk
Medlem

Kommer Windows 10 någonsin bli bättre än Windows 7?

Ja som titeln lyder. Jag har vid olika tillfällen testat Windows 10 och förlorar en tredjedel av min prestanda. Visst jag har en gammal processor men samtidigt har stängt av allt onödigt i 10an

Kommer de kanske göra ett gamingos? Men samtidigt är ju synen på gaming att man ska ha massor menyer med vänner som kan vibba dig och möjligheten att ha reda på dina tusen rutor. Jag har en ruta, spelet. Stängt av allt som inte har med att just kunna spela de spelet.
Ser datorn som en racingbil som ska gå så fort som möjligt.

Liknande tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Ja som titeln lyder. Jag har vid olika tillfällen testat Windows 10 och förlorar en tredjedel av min prestanda. Visst jag har en gammal processor men samtidigt har stängt av allt onödigt i 10an

Kommer de kanske göra ett gamingos? Men samtidigt är ju synen på gaming att man ska ha massor menyer med vänner som kan vibba dig och möjligheten att ha reda på dina tusen rutor. Jag har en ruta, spelet. Stängt av allt som inte har med att just kunna spela de spelet.
Ser datorn som en racingbil som ska gå så fort som möjligt.

Liknande tankar?

Vad för specs? Låter som om du inte kör med SSD? Det är den enda gången jag märkt att Win 7 är snabbare än Win 10. Annars kan jag inte säga att jag tycker att Win 10 är långsamt alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det låter ju galet, har jämfört på hiskeligt många skräpnotebooks och 10 har ju varit överlägset 7 rakt av

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är likt de andra här i tråden att Win 10 faktiskt funkar bättre än Win 7, även på äldre hårdvara. Har uppdaterat Win 7/8 på flera personers datorer till Win 10, och själv sett att det flyter på bättre efteråt, även flera år senare.

Det måste vara något specifikt problem som du stöter på, att tappa en tredjedel av din prestanda låter väldigt fel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Sötast

Är dessa prestandaförluster i benchmarks? isåfall vilka?
Eller är det mer en känsla? För känslor kanju vara baserade på förutfattade meningar och kanske därför du ej känner dig nöjd.

Jag var en motståndare till W10 själv ganska länge, och det finns fortfarande mycket jag inte gillar med 10an... men som tekniker så blev det mer en mardröm att supportera W7 med tiden så är skönt att slippa det numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för specs? Låter som om du inte kör med SSD? Det är den enda gången jag märkt att Win 7 är snabbare än Win 10. Annars kan jag inte säga att jag tycker att Win 10 är långsamt alls.

3770k 4.8 ghz 980ti 840 evo samsung 16gb ddr3 at 2000mhz

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/UU8PzQoR74s

Där är ett exempel

Utifrån vad jag spelar så presterar 7an alltid bättre.
Men kan vara annorlunda i andra spel. Dock vet jag att min bror hade liknande resultat med nya tomb raider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

3770k 4.8 ghz 980ti 840 evo samsung 16gb ddr3 at 2000mhz

Jag körde med en 4670k och Intel SSD och 16GB ddr3 1600mhz utan problem.

Skrivet av ripan_:

https://youtu.be/UU8PzQoR74s

Där är ett exempel

Utifrån vad jag spelar så presterar 7an alltid bättre.
Men kan vara annorlunda i andra spel. Dock vet jag att min bror hade liknande resultat med nya tomb raider.

I den där videon så används dock båda GPU:erna på Win 7, men bara 1 GPU på Win 10 vad jag såg, så inte undra på....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag håller med övriga i tråden. Windows 10 är redan bättre än 7.

Sedan finns det ju folk som ska "trimma" sitt OS och stänga av allt möjligt "onödigt" för att i slutändan få alla möjliga konstiga problem och till och med sämre prestanda.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maweric:

Jag håller med övriga i tråden. Windows 10 är redan bättre än 7.

Sedan finns det ju folk som ska "trimma" sitt OS och stänga av allt möjligt "onödigt" för att i slutändan få alla möjliga konstiga problem och till och med sämre prestanda.

Precis, många tips från (mer eller mindre) okunniga skapar problem och instabilitet. Det är klart att det kan vara kul att experimentera, överklocka exempelvis och på andra sätt försöka maximera prestanda, men man bör inte göra det på sin vanliga dator om man inte är beredd på att installera om Windows när man råkar sabba något viktigt.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är redan miltals bättre än W7. Det enda jag kan tänka att gnälla lite över är Inställningar / Kontrollpanelens funktionsfördelning - att sakerna ligger på två olika ställen. Annars är det stabilt så in i saten för mig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det låter ju galet, har jämfört på hiskeligt många skräpnotebooks och 10 har ju varit överlägset 7 rakt av

Jag har upplevt att användarinteraktionsprestandan har verkligen rasat sedan Windows 7. Inte så att det går långsammare när man väl exekverar det man skall göra, men att hitta fram till det man skall göra eller att kunna hitta rätt fönster nu när det bara finns ramlösa fönster gör det hela rätt jobbigt. Allt för vanligt att jag stänger fel fönster i Windows 10, men i Windows 7 så gick det fortfarande att få klassiskt tema där fönstren var distinkta med ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

https://youtu.be/UU8PzQoR74s

Där är ett exempel

Utifrån vad jag spelar så presterar 7an alltid bättre.
Men kan vara annorlunda i andra spel. Dock vet jag att min bror hade liknande resultat med nya tomb raider.

väldigt dålig video då den inte visar verkligheten som många säger Windows 7 använder 2 Gpu'er och Windows 10 1 Gpu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag måste fortfarande använda Windows Powershell för att få en startmeny och ett skrivbord som ser vettiga ut. Det där "tiles" de körde med för att hänga med i telefonracet (som de ändå förstås förlorade) drabbade ju oss skrivbordsgeneraler rätt hårt, i och med att vi fick ett OS anpassat för handhållna enheter.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

väldigt dålig video då den inte visar verkligheten som många säger Windows 7 använder 2 Gpu'er och Windows 10 1 Gpu.

Verkligheten är att jag förlorar 100 fps på att köra windows 10. Kör jag 7an drar min cpu jämnt med en ryzen 3600 i valorant.

Jag spelar bara competitve-spel såson csgo och valorant.

Jag menar inte de här som ett vilket är bäst os utan vilket man får bäst fps med. Min dator gör en sak, starta spelet.
Mitt windows 7 ser mer ut som w98 än 7. Classic tema och svart bakgrund allt för att få de så snabbt som möjligt pm de möjligtvis går.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ripan_:

Verkligheten är att jag förlorar 100 fps på att köra windows 10. Kör jag 7an drar min cpu jämnt med en ryzen 3600 i valorant.

Jag spelar bara competitve-spel såson csgo och valorant.

Så tråden borde kanske egentligen heta Sämre prestanda med Windows 10 än med Windows 7 och ligga i Stationära datorer: Support och övriga trådar. För det krävs ju lite mer än en enda vagt formulerad och på ett ospecificerat sätt framtagen datapunkt från en random medlem för att dra en så långtgående generell slutsats om de två OS:en som du gör, skulle jag säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ripan_:

Verkligheten är att jag förlorar 100 fps på att köra windows 10. Kör jag 7an drar min cpu jämnt med en ryzen 3600 i valorant.

Jag spelar bara competitve-spel såson csgo och valorant.

Jag menar inte de här som ett vilket är bäst os utan vilket man får bäst fps med. Min dator gör en sak, starta spelet.
Mitt windows 7 ser mer ut som w98 än 7. Classic tema och svart bakgrund allt för att få de så snabbt som möjligt pm de möjligtvis går.

Det kan ju ha att göra med att du "stänger av allt onödigt". En del saker kanske inte var så onödiga, har du testat utan att stänga av en massa tjänster och liknande?

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört att det ska vara så stora fps-skillnader, däremot verkar de flesta få lägre input lag med win7. Något som också ska påverka är att du inte (ivf för Apex) längre kan köra exclusive fullscreen i win10.

Jag har dock inte testat win7 sedan 10an kom och som glad amatör upplever jag att det flyter på bra. För den som är intresserad har blurbusters en forumdel för input lag - varning för ”rabbit hole”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Verkligheten är att jag förlorar 100 fps på att köra windows 10. Kör jag 7an drar min cpu jämnt med en ryzen 3600 i valorant.

Jag spelar bara competitve-spel såson csgo och valorant.

Jag menar inte de här som ett vilket är bäst os utan vilket man får bäst fps med. Min dator gör en sak, starta spelet.
Mitt windows 7 ser mer ut som w98 än 7. Classic tema och svart bakgrund allt för att få de så snabbt som möjligt pm de möjligtvis går.

Så du menar att du kör svart bakgrund för att få spel att gå snabbare??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Ja som titeln lyder. Jag har vid olika tillfällen testat Windows 10 och förlorar en tredjedel av min prestanda. Visst jag har en gammal processor men samtidigt har stängt av allt onödigt i 10an

Kommer de kanske göra ett gamingos? Men samtidigt är ju synen på gaming att man ska ha massor menyer med vänner som kan vibba dig och möjligheten att ha reda på dina tusen rutor. Jag har en ruta, spelet. Stängt av allt som inte har med att just kunna spela de spelet.
Ser datorn som en racingbil som ska gå så fort som möjligt.

Liknande tankar?

Det finns många problem med Windows 10, men att det skulle ha sämre prestanda än Windows 7 var något nytt.
Tvärtom så indikerar det mesta jag sett att Windows 10 presterar lite snabbare än W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Så du menar att du kör svart bakgrund för att få spel att gå snabbare??

Hehe jag läste sig någonstans och kände som du men tänkte att jag inte bryr mig så jag körde så. Ger säkert nada. Vad jag menar är att jag använder bara datorn som spelmaskin. Och alla spel jag testat har fått bättre fps i windows 7. Detta beror ju antagligen på att windows 10 har massor tjänster och som ligger och tuggar i bakgrunden. Finns videos med mer jämförelser men de verkar som att i valorant och csgo är skillnaden störst. Verkar som nyare spel är skillnaden mindre även om just valorant är nytt.

Permalänk
Medlem

Efter att Windows 10 installationen trasades sönder så testar jag köra Windows 7 igen. Märkte att Left 4 Dead 2 funkar klart bättre i Windows 7 än i 10:an. Hade ständiga 1 sekunds frysningar ganska ofta men i Windows 7 har jag inget alls

Kan ha varit med ljuddrivrutinen för Windows 10 som orsakade problemen, men jag har testat olika versioner utan lycka. Kommer att köra på Windows 7 ett tag i alla fall så länge datorn fungerar som den ska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Håller med som många är inne på Win 10 är bättre och stabilare än Win 7, blåskärmar man fått med 10an går nog nästan att räkna på en hand.
Jag upplevde 7an inte alls så rapp och fint som man minns det från den gamla goda tiden.

Däremot hade jag problem med drivrutiner till en surfplatta med 10an men det funka bättre på 7an, äldre hårdvara kanske hade med det och göra...men det är en annan historia.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med som många är inne på Win 10 är bättre och stabilare än Win 7, blåskärmar man fått med 10an går nog nästan att räkna på en hand.
Jag upplevde 7an inte alls så rapp och fint som man minns det från den gamla goda tiden.

Däremot hade jag problem med drivrutiner till en surfplatta med 10an men det funka bättre på 7an, äldre hårdvara kanske hade med det och göra...men det är en annan historia.

Win 7 på en surfplatta? Och det funkar verkligen bättre än ett pek-orienterat os ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

3770k 4.8 ghz 980ti 840 evo samsung 16gb ddr3 at 2000mhz

Du har nästan 10 år gammal hårdvara. Dags att köpa nytt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av ripan_:

https://youtu.be/UU8PzQoR74s

Där är ett exempel

Utifrån vad jag spelar så presterar 7an alltid bättre.
Men kan vara annorlunda i andra spel. Dock vet jag att min bror hade liknande resultat med nya tomb raider.

Skrivet av jnsson:

I den där videon så används dock båda GPU:erna på Win 7, men bara 1 GPU på Win 10 vad jag såg, så inte undra på....

det ovan plus att videon är 3 år gammal dvs mycket optimeringar har gjorts i drivrutiner osv så får nog hitta nå färskare för att få aktuella siffror i dagsläget.

sen förstår jag att du ev känner prestandatapp då w7 saknar väl alla 3 "spectre" (elle va det nu hette) hotfixarna för cpuers sårbarheter som de i samtliga tillfällen sagt kommer delvis påverka prestandan negativt, din cpu är så gammal att du får alla 3 för du har alla 3 sårbarheterna i din uråldriga cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows