Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten

Permalänk
Melding Plague

Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten

Nya moderkort och nätaggregat tarvas för att nå bättre energieffektivitet och en mindre kontakt, något Intel hoppas blir verklighet med "Alder Lake-S".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra. 👍
Bättre energieffektivitet och en mindre kontakt, Win win.

Den som köper nytt får detta och begagnatmarknaden får ett uppsving.
Kommer ta lång tid innan detta är ens i närheten av det folk sitter med men någonstans måste det börja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Samma här! Hoppas Intel failar. Ser inget positivt för deras dumma standard.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Man borde väl kunna köpa en adapter billigt eller?

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Grejen är ju den att någon gång behöver ett skifte ske, 3,3V/5V används i princip aldrig längre i moderna datorer(cpu, gpu, nvme ssd osv)

Känns liksom som att det är dax, även om jag köpte ett nytt nätaggregat som lär hålla länge förra månaden. Jag lovar hade dom skjutit upp det ett år eller två till, så hade folk klagat lika mycket då.

Jag menar där kommer alltid folk som köper ju nya titt som tätt. Så jag kan förstå från Intels sida att man vill göra ett skiftet vid plattforms byte.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Så nätaggen kommer kosta samma men Moderkorten kommer öka med 50-100% i pris. Inte direkt lockande. Och eftersom de vill slå sig in på budget/OEM sidan vill de verkligen göra det till en marknads-bred standard.

Permalänk
Medlem

Måste väl leda till dyrare moderkort då de strömreglerande komponenterna ska sitta där istället. Åtminstone jag byter moderkort oftare än vad jag byter nätaggregat.

Blir bara dyrare, och vad för man i utbyte? En mindre "24-pinskontakt"?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Grejen är ju den att någon gång behöver ett skifte ske, 3,3V/5V används i princip aldrig längre i moderna datorer(cpu, gpu, nvme ssd osv)

Känns liksom som att det är dax, även om jag köpte ett nytt nätaggregat som lär hålla länge förra månaden. Jag lovar hade dom skjutit upp det ett år eller två till, så hade folk klagat lika mycket då.

Jag menar där kommer alltid folk som köper ju nya titt som tätt. Så jag kan förstå från Intels sida att man vill göra ett skiftet vid plattforms byte.

Som sagt finns inget positivt med deras standard när de vill skjuta strömförsörjningen till moderkorten istället. Moderkort är redan dyra idag och nu ska vi förlira oss på Asus, MSI, Gigabyte istället för korrekt ström? Tror inte det är positivt för någon.

Permalänk
Medlem

Det låter utmärkt. Dagens "moderna" nätagg är ofta större än hela, kompetenta datorer som Intels NUC.

Hela snacket om modulära nätagg handlar egentligen om att de allt som oftast kommer med kablar de flesta inte behöver.

Permalänk
Medlem

Moderkort från Seasonic och BeQuiet i framtiden? Lär väl bli någon slags samarbeten om strömförsörjningen ska behandlas med av moderkortet.

Mitt 80+ Platinum agg är inte gammalt så lär hålla fast vid det så länge som möjligt och antar att någon slags konverteringslösning kommer finnas den första tiden i varje fall om det nu blir 12VO som standard.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Bara typ 15 år för sent. Men ändå.

Och ni som klagar på att det blir dyrare moderkort med mera. Det borde gå utmärkt att köra på den gamla stenålderslösningen med en adapter till nya kort för nästan inga pengar alls.
Och nej, spänningsreglering i moderkort för andra spänningar är verkligen inte dyrt. Det som är dyrt är att ha ett nätaggregat med kablar med massa strömkapacitet på spänningar som inte ens används. Man kan med mindre förluster och färre kablar skapa precis de spänningar man behöver, och inte ett skit mer, direkt i moderkortet med ATX12VO.

Mindre datorer går ju i princip att köra med adapterklump precis som laptops och NUCs.

Kanske slipper man äntligen dessa "kompakta" ITX-riggar med stort nätagg i fronten som gör att man har uselt luftflöde och lika stort footprint som ett full-ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desplow:

Det låter utmärkt. Dagens "moderna" nätagg är ofta större än hela, kompetenta datorer som Intels NUC.

Hela snacket om modulära nätagg handlar egentligen om att de allt som oftast kommer med kablar de flesta inte behöver.

Så moderkort som redan är dyra som det är, blir ännu dyrare (Du flyttar bara komponenter från nätaggregatet till moderkortet), samtidigt som att nätaggregatet knappast blir billigare, då dem bara ökar sin marginal?

NUC och liknande kör redan med externa nätagg så det spelar ingen roll där heller...

Modulära nätagg kommer med kablar du inte behöver , men som jag behöver.

Skrivet av Aleshi:

Utmärkt! Bara typ 15 år för sent. Men ändå.

Kanske slipper man äntligen dessa "kompakta" ITX-riggar med stort nätagg i fronten som gör att man har uselt luftflöde och lika stort footprint som ett full-ATX.

Pico-PSU är redan en grej och fungerar grymt bra för dem som inte behöver fullstora eller SFX-agg, och kräver inte en förändring av hela industrin med få fördelar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Nja. Men det blir säkert bra i framtiden om man ser det på lång sikt. ATX är gammalt och de får anpassa det för de nya behoven.

Men som konsument som ska köpa nytt så finns det vid den aktuella datorn när det först kommer endast nackdelar. Både nätdel och moderkort lär i början vara dyra. Och begränsa sig till endast några få ssd utan att gå upp i klass känns sådär. Moderkorten vad jag hört kommer endast stödja ström till runt 6st ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Moderkort från Seasonic och BeQuiet i framtiden? Lär väl bli någon slags samarbeten om strömförsörjningen ska behandlas med av moderkortet.

Mitt 80+ Platinum agg är inte gammalt så lär hålla fast vid det så länge som möjligt och antar att någon slags konverteringslösning kommer finnas den första tiden i varje fall om det nu blir 12VO som standard.

Spontant tänker jag mig att det är ett klart mindre steg för moderkortstillverkarna att bygga in lite spänningskonvertering på moderkorten än det är för PSU-tillverkarna att börja bygga moderkort.
(Och BeQuiet har väl liksom många andra kända märken inte ens egen tillverkning, så ännu större steg när utgångsläget är att varken bygga PSU eller moderkort.)

Tänker mig iaf att det inte lär behövas så mycket samarbete egentligen. "Kontraktet" verkar ju rätt tydligt, nätagget levererar 12V, moderkortet får omvandla till de andra spänningar som kan tänkas behövas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Inget hindrar ju att man gör en extra modulär kabel med s-ata-ström där man bygger in en dc/dc omvandlare som orkar driva så många enheter som går att ansluta på kabeln.

Sen får man tänka på att i de flesta nya datorer så sitter det bara en enda lagringsenhet och då på moderkortet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Detta är väl fortfarande för datorer från Dell, HP, etc. så där får man ju fördelen att de istället för en egen standard kör med en gemensam sådan. För entusiast-marknaden tror jag fortfarande det är flertalet år bort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Enda gången detta är vettig lösning är för OEM på "kontorsdatorer".

Det är bara slöseri med plats annars, framförallt på mATX och mITX moderkorten.

Till er som inte vill ha fulltstort ATX nätagg till ITX: det finns bra SFX också.

Permalänk
Medlem

Jag snålar aldrig på nätaggregat, utan väljer bäst i test modellen med högst certifiering jag har råd med. Mitt nuvarande supernova P2 har väl en 8-9 or kvar på garantin så det är inte så lockande att byta, nej. Men blir det standard till nästa gång jag byter moderkort så är det ju bara rätta sig i ledet helt enkelt. Så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Detta är väl fortfarande för datorer från Dell, HP, etc. så där får man ju fördelen att de istället för en egen standard kör med en gemensam sådan. För entusiast-marknaden tror jag fortfarande det är flertalet år bort.

Titta hur lång tid det tog att gå från AT till ATX så kanske man har en fingervisning? (från idé till att det blir standard)

Permalänk
Medlem

Personligen är jag inget fan av 12VO.

ATX har sina problem.

Kollar man tillbaks i tiden så hade AT aggen +12V, +5V -12V, -5V.
Sedan försvan -5V rätt snabbt, tidiga ISA kort kunde nyttja det i bland tex ljudkort.

Med ATX kom +3.3V till, används av ram RAM, PCI, AGP etc sedan har vi ju 5V standby för tex USB.
-5V var valfritt så många ATX agg har det inte och som sagt enbart tidiga ISA kort behövde det.
Så ATX har i regel +12V, -12V, +5V, +3.3V och 5V standby.

I dagsläget använder tex NVME SSD's 3.3V i bland, -12V kan användas av ljudkort men vi snackar ofta 0.5A på en nätdel så behövs det kan man lika väl flytta det till moderkortet och det talas om att nästa ATX standard kanske skippar -12V och gör den optional.
Faktum är att 3.3V ofta finns på moderkortet med då det ger bättre kontroll över 3.3V linan, tex har jag ett Pentium 3 moderkort med egen 3.3V, den tar rimligen 5V och konverterar, detta gör att man kan köra 3.45V också tex med en jumper.

Sedan med DDR så gick man ju från 3.3V till 2.5V på ram så då har man ännu mindre som nyttjar den.

I dagsläget behöver man 12V, 5V och 3.3V men 3.3V anser jag man kan göra på moderkortet för NVME eller kanske direkt på NVME enheten.
Problemet är att 3.3V är en del av PCI-E standarden så nåt kanske behöver göras på den fronten med.

Jag hade hellre sett en 12V + 5V nätdel där man fixade -12V på moderkortet när det behövs och + 3.3V på moderkortet för PCI-E.

På så vis slipper man dumma adapterkablar mellan moderkort och hårddiskar och onödiga begränsningar som strömstyrka och kvalite på strömmen från moderkortet.

Med 12VO så riskerar man ju att få moderkort med usel 5V lina ut till SATA diskar tex då många lär skimpa på det.
Spelar igen roll att din 12VO nätdel är top of the line om moderkortet nu har en usel VRM för 12V till 5V konvertering.

Reviewers kommer behöva testa moderkort som om dom var nätdelerar, konsumenter kommer behöva läsa på om moderkortens förmåga att leverera ström och kvaliten på denna, inte lägre bara nätdelen.

Jag hade hellre sett en kompromiss med 12V + 5V endast nätdel.

Det kanske ser jättebra ut med effektiviteten och allt med 12VO som LTT visade på om man kör bara en NVME SSD med vad händer när man slänger på lite diskar mobot ska driva?

Personligen hoppas jag 12VO går samma väg som BTX och att ATX uppdateras till 12V och 5V endast med smidigare anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Titta hur lång tid det tog att gå från AT till ATX så kanske man har en fingervisning? (från idé till att det blir standard)

Intel har väl dock redan från början sagt att denna nya standard tagits fram för OEM-datorer? Sådant kan ju alltid ändras förvisso.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så moderkort som redan är dyra som det är, blir ännu dyrare (Du flyttar bara komponenter från nätaggregatet till moderkortet), samtidigt som att nätaggregatet knappast blir billigare, då dem bara ökar sin marginal?

NUC och liknande kör redan med externa nätagg så det spelar ingen roll där heller...

Modulära nätagg kommer med kablar du inte behöver , men som jag behöver.

Modulära nätagg ger inte möjlighet att välja bort ATX-härvan. Och nej, det är lögn att man bara flyttar komponenter och att det skulle bli dyrare. Behöver inte moderkortet -12V eller 40A 5V så kan du nu slänga bort det helt. Och du flyttar inte in metervis med kabel in i moderkortet. Att ha massa oanvända spänningar och kablar för dessa är att skapa onödiga kostnader.

Skrivet av SuperSverker:

Pico-PSU är redan en grej och fungerar grymt bra för dem som inte behöver fullstora eller SFX-agg, och kräver inte en förändring av hela industrin med få fördelar

Pico-PSU är begränsat och onödigt dyrt då det fortfarande måste fungera på en uppsjö olika moderkortsdesigner som förväntar sig standard ATX. Det gör det till en nischprodukt. Få chassin byggs för Pico-PSU dessutom.
Om spänningsbehovet och spänningsmatningen styrs av samma design sparar man pengar och resurser. Det enda man behöver skala nu är 12V för att matcha behov. Borta är oanvänd överkapacitet.

Permalänk
Medlem

Är en standard jag absolut kan överväga men just nu ser det ganska osannolikt ut att bli Intel i nästa mobo, så det är ifall det adopteras av AMD samt då på entusiastnivåerna och inte instegs som beskrivs i artikeln.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Så nätaggen kommer kosta samma men Moderkorten kommer öka med 50-100% i pris. Inte direkt lockande. Och eftersom de vill slå sig in på budget/OEM sidan vill de verkligen göra det till en marknads-bred standard.

Det är inte alls så det fungerar. Idag måste kraftaggregaten uppfylla en standard som innebär att dom måste kunna leverera 3.3V och 5V med en kapacitet som i princip aldrig används längre. Bara onödigt. Ta bort det. Ger billigare och kompaktare och tillförlitligare kraftaggregat samt tunnare och smidigare kablar.

En annan fördel är att man kan använda vilken 12V som helst för att driva moderkortet, till exempel ett vanligt blybatteri (tänk bil, båt, UPS etc).

Blir då moderkorten dyrare? Knappast. I många fall inte alls. Beror på vad som finns på moderkorten, inklusive vilka anslutningar dom har, men om dom nu inte använder så mycket av 3.3V eller 5V som blir det ingen större skillnad för moderkorten.

Jag har sysslat med konstruktion av kraftaggregat och jag tycker det här är riktigt förbannat bra. Borde ha gjorts för länge sedan! Nuvarande sättet är bara så stenkorkat.

Permalänk
Rekordmedlem

Vore väldigt bra om man fick en enda spänning som skulle driva allt men sedan om det är 12V som passar bäst är en annan sak, på lite sikt lär det gå att anpassa kretsarna direkt till standardspänningen så inget behöver bli dyrare utan borde bli billigare och väljs spänningen rätt kan man också mycket enkelt koppla på batterier direkt så man slipper en separat ups.
Man borde samtidigt göra om formatfaktorn helt för att optimera "allt" och inte bara ge sig på elanslutningen, tex kanaler/kammare som styr luften likt hur Apple och servrar har byggt eller varför inte standardiserade möjligheter att leda ut värme i lådväggarna för passiv kylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har sett HP-datorer med inbyggt 12V-konvertering på moderkortet, upptäckte det när vi skulle sätta in en SSD i en labbdator och såg SATA-ström komma från moderkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med flesta men jag byter moderkort oftare än ett nätagg och betalar hellre lite mer för ett nätagg istället för att betala mer varje gång jag köper ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer bli på itx moderkort, där plats redan är en bristvara.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeedarn:

Undrar hur det kommer bli på itx moderkort, där plats redan är en bristvara.

Det som kan bli jobbigt för moderkorten är att driva allt som kan kopplas in på olika anslutningar, typ en drös SATA-diskar etc. Om man nu tänker sig att ITX-kort inte har så många anslutningar behöver det inte bli så farligt. Man kanske löser det genom att skippa SATA-kontakterna.