Bild och ljud hackar efter dragning av nätverkskabel

Permalänk
Medlem

Bild och ljud hackar efter dragning av nätverkskabel

Hej!
Har en stationär dator från 2018, kör windows 10. Har endast använt wifi tills för några dagar sedan. Drog en 20 meters nätverkskabel från routern till datorn. Internetuppkopplingen är stabil på strax över 100/100 med kabeln i.

Problemet är att all bild med tillhörande ljud började hacka efter jag kopplade in ethernetsladden. Man hör vad folk säger, men det är riktigt irriterande. Detta gäller alla videor i webbläsare (youtube, facebook, netflix i både firefox och chrome). Provade att ladda ner en video till hårddisk, där hackar det också. Även offline spel i steam hackar. Musik i spotify låter som vanligt, alltså är det nog ett grafik/video-problem, och inte ett ljudproblem.

Drog ur nätverkskabeln, gick tillbaka till wifi. Problemet kvarstår. Kopplade in min dator på sambons skrivbord, långt från någon nätverkskabel, och där funkade det fint. Startade en youtube-video (wifi), inget hackar. Kopplade in sambons skärm till min dator på mitt skrivbord, då hackar ljud och bild.

En till skum grej: listan i device manager blinkar ibland. Är det något som kopplas in och ur, så listan uppdateras? Webbkameran (ansluten via USB) blinkar också in och ut ur listan över devices i windows settings och i control panel. Den försvinner och dyker upp igen, med någon sekunds mellanrum. (Datorn är inställd på engelska, så jag använder de engelska orden.)

Enligt google är det förmodligen någon drivrutin som spökar. Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan komma på, inklusive moderkort, grafikkort, ljud, wifi, ethernet. Windows säger att jag har de senaste drivrutinerna. Har startat om flera gånger.

Kan det vara nätverkskabeln som spökar? Är det något interferens-hokus-pokus? Skulle det funka att koppla en nätverksswitch mellan den 20 meter långa ethernetkabeln och datorn?

Jag har en kanin lös i lägenheten, så den 20 meter långa kabeln mellan router och dator går i hörn och tak, fint fäst med kabelklamrar. Vill verkligen inte riva loss den om jag verkligen behöver.

Operativsystem: Microsoft Windows 10, alla drivrutiner uppdaterade (tror jag)
Processor: AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB
Processorkylare: Arctic Cooling Freezer 33
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Hårddisk: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB + Crucial MX500 250GB M.2
Nätaggregat: FSP Hyper 600W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås
Övriga komponenter: nätverkskort ASUS PCE-AC68
Temperaturer: 53 grader enligt BIOS vid omstart

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är nätverkskabeln sheilded?
De kan skapa jordstörningar med konstiga problem som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Är nätverkskabeln sheilded?
De kan skapa jordstörningar med konstiga problem som följd.

Nej, den är inte shielded/skärmad.
Behöver jag byta ut hela 20 meters kabeln till skärmad, eller kan det räcka att dra sista biten till datorn med en skärmad kabel?

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte ha skärmad.
Var bara en spontan grej jag tänkte på, har inga andra bra idéer...

Permalänk
Samsung Sverige

Det låter nästan som något jordrelaterat. Är datorn och routern anslutna till jordade uttag?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter nästan som något jordrelaterat. Är datorn och routern anslutna till jordade uttag?

Kontakten till datorn är jordad, anslutet till jordat eluttag.
Routern sitter i ett jordat eluttag, men själva kontakten till routerns strömsladd är ojordad, endast "2 piggar" utan jord.

Permalänk
Medlem

"listan i device manager blinkar ibland."
Inte Windows som installerar om ditt nätverkskort gång på gång då ? W10 få damp ibland och installerar samma drivrutiner om och om igen ibland, vilket leder till till och frånkoppling av enhet.

Testa en ping google -n 100 och kolla om du får timeouts (alltså i kommandotolken)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cia0312:

gick tillbaka till wifi. Problemet kvarstår.

Verkar ju åtminstone inte vara nätverkskabeln som är problemet eftersom problemet kvarstår utan nätverkskabeln inkopplad.

Hade du tidigare använt nätverksuttaget på datorn? Om det var första gången med nätverksuttaget kan den ha installerat någon drivrutin. Lättaste sättet att kolla är att avaktivera nätverkskortet i enhetshanteraren för att se om problemet kvarstår.

Kvarstår problemet i felsäkert läge? Har du testat att ominstallera grafikdrivrutiner med DDU?

Permalänk
Medlem

Från det beskrivs, så verkar det som du har problem när din dator är placerad på ditt skrivbord, men problemen försvinner när du kopplar in datorn vid din sambos skrivbord, stämmer det? Kan du bekräfta det och i så fall kan två teorier vara:
*Något löst/dålig kontakt i datorn som gör inverkan när du flyttat datorn, kanske grafikkortet som sitter dåligt i sin PCI-E port?
*Något elfel vid ditt skrivbord som på något sätt uppstått nyligen?

Kan du prova datorn i andra eluttag och bekräfta att det funkar på andra ställen, men du får alltid samma fel vid ditt skrivbord (oavsett WiFi eller nätverkskabel)?

Väldigt bra om du lyckas isolera felet till att det inte funkar om jag gör X (t ex kopplar in den vid ditt skrivbord), så du hittar en felkälla som kan utforskas vidare.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Det logiska är att det har med ethernet-porten/nätverkskortet att göra.

En snabb googling hittade nedan:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?105752-Strix-B450-F...

Prova att uppdatera bios (om du inte redan har den senaste). Verkar som att moderkortet kan vara boven?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"listan i device manager blinkar ibland."
Inte Windows som installerar om ditt nätverkskort gång på gång då ? W10 få damp ibland och installerar samma drivrutiner om och om igen ibland, vilket leder till till och frånkoppling av enhet.

Testa en ping google -n 100 och kolla om du får timeouts (alltså i kommandotolken)

Ping statistics for 142.250.74.110:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 3ms, Maximum = 18ms, Average = 3ms

Inga timeouts. (Nätverkskabel inkopplad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Verkar ju åtminstone inte vara nätverkskabeln som är problemet eftersom problemet kvarstår utan nätverkskabeln inkopplad.

Hade du tidigare använt nätverksuttaget på datorn? Om det var första gången med nätverksuttaget kan den ha installerat någon drivrutin. Lättaste sättet att kolla är att avaktivera nätverkskortet i enhetshanteraren för att se om problemet kvarstår.

Kvarstår problemet i felsäkert läge? Har du testat att ominstallera grafikdrivrutiner med DDU?

Det var allra första gången jag använde datorns nätverksuttag. Inget har kopplats in där innan. (Finns bara ett, hör till moderkortet.)
Problemet kvarstår om jag avaktiverar alla nätverkskort ("network adapters") och spelar upp en video sparad på hårddisk.

Det var väldigt svårt att testa i felsäkert läge. Allt ljud stängdes av i felsäkert läge, och jag kunde inte heller spela upp video från hårddisk. Steam ville inte heller starta, så jag kunde inte kolla någon spelgrafik. I felsäkert läge med internet (youtube) verkar problemet kvarstå, men det är svårt att säga, då det inte är något ljud. Man hör ljudet hacka mycket lättare än man ser bilden hacka.

Blir nog att testa DDU härnäst, den kanske fixar något jag missat.

Permalänk
Medlem

Har inte en aning men igår ändrade jag upplösning på skärmen och tog en lägre. Sen började datorn lagga en hel del. Men då jag gick tillbaka till rekommenderad upplösning så försvann lagget.

Annars är aktivitetshanteraren en bra grej att försöka hitta var lagget uppstår. På prestanda ser man åtminstone CPU, Disk o wifi. Sen brukar det finnas något att ta på.

En nätverkskabel om 100 Mbps är gammal och skulle själv ha ersatt den själv. Mitt senaste moderkort har ethernet på 2.5 Gbps. Men cat 5E eller CAT 6 räcker för 1 Mbps. Kostar drygt hundra kr för 20M. Sen finns det modernare som Cat 7 som kan ta 10 Gbps och de är även skärmade. Hittar en 15M för 279 på Teknikdelar. (Man bör inte korsa andra ledningar då man drar kabeln, kan bli störningar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Från det beskrivs, så verkar det som du har problem när din dator är placerad på ditt skrivbord, men problemen försvinner när du kopplar in datorn vid din sambos skrivbord, stämmer det? Kan du bekräfta det och i så fall kan två teorier vara:
*Något löst/dålig kontakt i datorn som gör inverkan när du flyttat datorn, kanske grafikkortet som sitter dåligt i sin PCI-E port?
*Något elfel vid ditt skrivbord som på något sätt uppstått nyligen?

Kan du prova datorn i andra eluttag och bekräfta att det funkar på andra ställen, men du får alltid samma fel vid ditt skrivbord (oavsett WiFi eller nätverkskabel)?

Väldigt bra om du lyckas isolera felet till att det inte funkar om jag gör X (t ex kopplar in den vid ditt skrivbord), så du hittar en felkälla som kan utforskas vidare.

Kopplade in datorn på andra sidan rummet, i annat eluttag. Samma ström- och skärmkabel som jag har vid mitt skrivbord. Fungerar bra, både över wifi och med annan kortare ethernetkabel mellan router och dator. Alltså verkar problemen endast uppstå när datorn är placerad vid mitt skrivbord.

Problemen kvarstår vid mitt skrivbord oavsett om jag har ethernet, wifi, eller ingen internetuppkoppling alls. Samma resultat om jag avaktiverar någon eller samtliga "network adapters".

Är det kabelhärvan under mitt skrivbord som är problemet? Varför hackar allt i närheten av den 20 m långa nätverkskabeln? Känns som om nästa steg är att ta bort den 20 m långa kabeln och se om problemen kvarstår.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cia0312:

Kopplade in datorn på andra sidan rummet, i annat eluttag. Samma ström- och skärmkabel som jag har vid mitt skrivbord. Fungerar bra, både över wifi och med annan kortare ethernetkabel mellan router och dator. Alltså verkar problemen endast uppstå när datorn är placerad vid mitt skrivbord.

Problemen kvarstår vid mitt skrivbord oavsett om jag har ethernet, wifi, eller ingen internetuppkoppling alls. Samma resultat om jag avaktiverar någon eller samtliga "network adapters".

Är det kabelhärvan under mitt skrivbord som är problemet? Varför hackar allt i närheten av den 20 m långa nätverkskabeln? Känns som om nästa steg är att ta bort den 20 m långa kabeln och se om problemen kvarstår.

Det borde egentligen varit ditt andra försök, att pröva annan kabel som går "raka vägen" till routern.
Men det är märkligt att du har problemen vid ditt skrivbord oavsett anslutningstyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cia0312:

Problemen kvarstår vid mitt skrivbord oavsett om jag har ethernet, wifi, eller ingen internetuppkoppling alls. Samma resultat om jag avaktiverar någon eller samtliga "network adapters".

När du har den inkopplad vid ditt skrivbord.
Har du några enheter inkopplade som du inte kopplade in när du flyttade den till de andra platserna?

Jag förstår att du inte hade nätverket inkopplat på den ena andra platsen.
Något annat? Webbkamera, USB disk, annat tangentbord eller mus?

Tanken här är ifall en enhet kan ha fått för sig att orsaka detta, anledningen till tanken är att du skriver att enhetshanteraren "blinkar".

Om du har Task manager öppen medans du spelar upp video. Ser du någon skillnad mellan funkar och inte funkar? Eller någon process som drar konstigt mycket CPU tid eller börjar dra CPU tid precis när det hackar ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag hade listat ut det. Antingen var det webbkameran som fuckade upp allt, eller interferens när jag drog ethernet- och strömkabel parallellt i samma kabelkanal.
Nu är allt kopplat som det var när jag hade problem, och allt funkar felfritt.
Blir inte klok på det här!
Eftersom allt funkar så släpper jag det här.

Tack för hjälpen allihopa, det värmer att folk tar sig tid att hjälpa.

Bonus: bild på kränkt kanin. Hon knipsar kablar, så man måste stänga in henne när man har sladdar lösa.
https://imgur.com/gallery/VIZDYg4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cia0312:

Jag trodde jag hade listat ut det. Antingen var det webbkameran som fuckade upp allt, eller interferens när jag drog ethernet- och strömkabel parallellt i samma kabelkanal.
Nu är allt kopplat som det var när jag hade problem, och allt funkar felfritt.
Blir inte klok på det här!
Eftersom allt funkar så släpper jag det här.

Tack för hjälpen allihopa, det värmer att folk tar sig tid att hjälpa.

Bonus: bild på kränkt kanin. Hon knipsar kablar, så man måste stänga in henne när man har sladdar lösa.
https://imgur.com/gallery/VIZDYg4

Fy vad irriterande! Det värsta jag vet är när fel uppstår och man inte blir klok på vad det kan vara och felet sedan försvinner utan att man blir klok på det heller.
Men bra att felet försvann. Gör nu inte som jag, jag brukar grubbla mig fördärvad över hur det kom sig att felet försvann "bara så där, utan anledning".