Tillåtet att sälja keps med olämplig symbol?

Permalänk
Medlem

Tillåtet att sälja keps med olämplig symbol?

Rubrik förtydligad, §3.1 /mod
Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

En liten annorlunda betydelse i Asien
Svastika (sanskrit, lyckobringare)

På själva frågan, inte en aning om det är förbjudet i Europa / Sverige men är väl få som vill bli associerade till den symbolen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En liten annorlunda betydelse i Asien
Svastika (sanskrit, lyckobringare)

På själva frågan, inte en aning om det är förbjudet i Europa / Sverige men är väl få som vill bli associerade till den symbolen här.

Lite märkligt att det står Nordic Symbol. Men det är inte första gången man hittar konstiga saker på Amazon.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Alltså, det där var fult av dig,
Vem vet vad alla trackande AI algoritmer kommer att
spamma mig med på alla sidor med reklam nästa månad...
Bara för att jag klickade på en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Alltså, det där var fult av dig,
Vem vet vad alla trackande AI algoritmer kommer att
spamma mig med på alla sidor med reklam nästa månad...
Bara för att jag klickade på en länk.

Va?
Det är en helt vanlig länk till Amazon med en produkt!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog lagligt men de borde verkligen skämmas och hängas ut offentligt. För så dåligt photoshopande borde inte vara lagligt.

Skrivet av pacc:

Alltså, det där var fult av dig,
Vem vet vad alla trackande AI algoritmer kommer att
spamma mig med på alla sidor med reklam nästa månad...
Bara för att jag klickade på en länk.

Bäst att du tar en sväng på bing så du fortsätter få reklam om unga singlar i ditt område.

Skrivet av Mangee75:

Va? Det är ju en vanlig Amazon länk?

Hen syftar nog på att om du kollar efter vissa produkter så kommer bl.a. google och amazon att visa liknande produkter en tid framöver. Om du t.ex. kollar efter skruvdragare så kommer du inom kort se en massa reklam om just skruvdragare. Tittar du på hakkors så… (…kommer du inte spammas med nazistreklam.)

Med det sagt så vill jag tro att hen var lite ironisk men vem vet, kanske inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tyvärr är det nog lagligt men de borde verkligen skämmas och hängas ut offentligt. För så dåligt photoshopande borde inte vara lagligt.

Bäst att du tar en sväng på bing så du fortsätter få reklam om unga singlar i ditt område.

Hen syftar nog på att om du kollar efter vissa produkter så kommer bl.a. google och amazon att visa liknande produkter en tid framöver. Om du t.ex. kollar efter skruvdragare så kommer du inom kort se en massa reklam om just skruvdragare. Tittar du på hakkors så… (…kommer du inte spammas med nazistreklam.)

Med det sagt så vill jag tro att hen var lite ironisk men vem vet, kanske inte.

Jag sökte efter Nordic keycaps och fick upp denna på Amazon

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Man får väl se till att den är den vänstervinklade (sauvastika) symbolen, vanlig i Asien - alltså inte i den vinkelriktningen vår kände österrikare hade..

nu är problemet att folk nog inte håller reda på höger och vänstervänd och blir provocerade ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man får väl se till att den är den vänstervinklade (sauvastika) symbolen, vanlig i Asien - alltså inte i den vinkelriktningen vår kände österrikare hade..

nu är problemet att folk nog inte håller reda på höger och vänstervänd och blir provocerade ändå.

wikipedia har iallafall 12st flaggor från nazityskland ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazitysklands_flagga ) där svastikan är lagd åt samma håll som kepsen.

men amazon.se är väl amazon.de fast direktöversatt med google translate, vad jag minns har tyskarna varit stenhårda på att förbjuda nazisymboler och hakkors, det var inte längesen de censurerade vilket spel det nu var, wolfenstein kanske?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

wikipedia har iallafall 12st flaggor från nazityskland ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazitysklands_flagga ) där svastikan är lagd åt samma håll som kepsen.

men amazon.se är väl amazon.de fast direktöversatt med google translate, vad jag minns har tyskarna varit stenhårda på att förbjuda nazisymboler och hakkors, det var inte längesen de censurerade vilket spel det nu var, wolfenstein kanske?

Tyskland är rätt hårda mot nazi-symboler och så, men denna keps finns även i den tyska butiken, det är bara att byta se mot de i url:en. Dock tror jag de riskerar rätt hårda böter där. Här är det inte olagligt att sälja saker med symbolen på om den inte är i ett sånt sammanhang att det handlar om hets mot folkgrupp, vilket jag har svårt att se att detta når upp till. Däremot att ha denna keps på sig offentligt är nog värre.

Tyskarna censurerar en massa spel från bland annat nazistiska symboler. Wolfenstein 3D var väl lite speciellt eftersom det var Hitler som var slutbossen, så det räckte inte att byta ut symbolerna, således blev det totalförbjudet där.

Sen är inte Amazon.se en översatt Amazon.de utan snarare är alla amazon-butiker samma. Du kan byta se mot de för att få den tyska sidan för samma produkt om den finns där, men du kan också byta mot it, com, fr och så vidare för samma grej i de länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

wikipedia har iallafall 12st flaggor från nazityskland ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazitysklands_flagga ) där svastikan är lagd åt samma håll som kepsen.

men amazon.se är väl amazon.de fast direktöversatt med google translate, vad jag minns har tyskarna varit stenhårda på att förbjuda nazisymboler och hakkors, det var inte längesen de censurerade vilket spel det nu var, wolfenstein kanske?

Skillnaden är att den äldre modellen som använts i Asien och andra ställen före har inte blivit svängd till 45°.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/keps-med-hakkors-s...

Läste inte hela artikeln först, men såg nu att inlägget refererades i Aftonbladet xD

Permalänk

Delvis kan man säga att det är en "Nordisk symbol" fast ändå inte. Då Finska flygvapet använde den symbolen i blått redan från 1918. Sedan kom tyskland och gjorde sitt med det.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Svastikan har används av Asiatiska länder långt innan nazisterna använde den.
Men symbolen i asien är inte svängd/tiltad så vitt jag vet (vilket svastikan på kepsen är)

Den kan vara vänd åt båda hållen. Men inte lutad.
Symbolen används fortfarande som sitt ursprung i många av asiatiska länderna, västvärlden är dock rätt ignoranta och tror att allt som påminner om en svastika är nazism och det är enda ursprunget av denna symbol.

"Svastikan har mångtusenåriga traditioner i delar av Asien, bland annat Indien och Japan, och är alltjämt populär där. I indisk, persisk och armenisk kultur är den en uråldrig symbol för solen samt Mithra. Den förekommer som heraldiskt vapen för flera japanska adelsätter. Den används likaså inom hinduismen och den tibetanska religionen såsom lyckotecken.

I Indien är den medurs vridna svastikan vanligast, medan den moturs vridna varianten är vanligast i Kina, Korea och Japan, där den bland annat symboliserar buddhistiska tempel på kartor, på samma sätt som det latinska korset symboliserar kristna kyrkor. På kinesiska (mandarin) kallas den wàn, på japanska för manji.

I traditionell hinduisk kultur skiljer man mellan svastika (medurshakkors) och sauvastika (moturshakkors). Svastikan är en solsymbol och imiterar solens lopp över himlen (på norra hemisfären från öst till väst) medan sauvastikan symboliserar natten och krafter som förknippas med mörker, ibland med den skräckinjagande gudinnan Kali"

Så jag förstår reaktionerna antar jag eftersom den är lutad som nazisternas svastika. Skillnad om den ej varit detta.

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Lite märkligt att det står Nordic Symbol. Men det är inte första gången man hittar konstiga saker på Amazon.

Hakkorset ingick en gång i tiden i ASEA:s logga. Symbolen har även använts i Finland, bland annat av flygvapnet. Att symbolen är roterad 45 grader uppfattar jag dock som något nazistiskt.

Skrivet av Nivity:

Svastikan har används av Asiatiska länder långt innan nazisterna använde den.
Men symbolen i asien är inte svängd/tiltad så vitt jag vet (vilket svastikan på kepsen är)

På japanska kartor används ofta hakkorset (卍) som symbol för buddhisttempel. Korset är dock spegelvänt jämfört med den nazistiska versionen. Nazisterna hade ofta ett roterat kors, men det ser man inte i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/keps-med-hakkors-s...

Läste inte hela artikeln först, men såg nu att inlägget refererades i Aftonbladet xD

Haha det måste vara nyhetstorka i gammalmedia 😂

https://www.vlt.se/artikel/natjatte-tillat-forsaljning-av-kep...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är inte några olika symboler alls. Den indiska och europeiska har gemensamt ursprung, och finns åt båda hållen och med eller utan 45° lutning både här och där sedan tusentals år. Att den ena är omvänd eller att den ena är på högkant är bara en myt. Det gemensamma ursprunget är anledningen till att Hitler lallade om arier och skickade arkeologiska expeditioner till Indien. Ett derivat av samma symbol med fler ekrar och ibland fler hakar, Kolovrat, användes förövrigt i slaviska länder.

Så båda symbolerna används för att beskriva något positivt, och har gjort det i tusentals år. Sedan kom nazisterna och approprierade den och fördärvade den. Och med tanke på att nazismens brott på många sätt är en global fråga så kan man ju tänka att den borde den dragits i smutsen överallt. Skillnaden är att i Asien användes den i högre utsträckning till annat, och brotten var inte lika nära inpå, så där överlevde den. Det finns exempel på svenska kyrkor som har svastikor, som numera gjorts om. Så svastikan har använts i norden fram till modern tid. Också innan göticism-vågen på 1800-1900-talen

https://en.wikipedia.org/wiki/Swastika_(Germanic_Iron_Age)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

Personligen tycker jag att alla symboler alltid ska avdramatiseras så fort som möjligt för att förhindra att de förstörs för all framtid. Men i fallet med svastikan så är det nog så pass sent att det kommer ta lång tid. Det är nog först när antisemitism inte längre är ett aktuellt problem som den sakta kan komma tillbaka i mönster osv i västvärlden.

Permalänk
Avstängd

Hakkorset sågs som en lycko-symbol på många håll fram till nazisterna, och även efteråt i en del kulturer som inte brydde sig så mycket om nazister som hinduer och så. Det fanns en artikel i det sista numret av Flashback, alltså papperstidningen som kom i totalt tre nummer, som handlade om detta med bland annat bilder på Coca-cola-förpackningar från tidigt nittonhundratal med hakkors och ett kanadensiskt damhockeylag med hakkors på uniformen från 1919 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu tar VLT på sig äran, utan hänvisning till TS 🙄
https://www.vlt.se/artikel/efter-vlt-s-avslojande-ehandelsjat...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu tar VLT på sig äran, utan hänvisning till TS 🙄
https://www.vlt.se/artikel/efter-vlt-s-avslojande-ehandelsjat...

Ska man stämma dom
Kul att VLT läser på Sweclockers forum! Det blev ju bra reklam för Sweclockers på Aftonbladet också

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition