Söndagsmatiné: Ser folk skillnaden med ray tracing?

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Ser folk skillnaden med ray tracing?

Youtube-kanalen Linus Tech Tips utmanar sina anställda, de insatta såväl som de okunniga, till att avgöra om ray tracing är på eller av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart det kan se helt fantastiskt ut i rätt titel. Tycker dock fortfarande att det kostar mer än det smakar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av firstofmay:

Klart det kan se helt fantastiskt ut i rätt titel. Tycker dock fortfarande att det kostar mer än det smakar.

Same

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Testpilot

Allt handlar om 'nyans' i detta fallet känner jag:
Hur bra var rasta-metoden ursprungligen kontra hur bra/vilken metod för RT har man valt att använda?

T.ex. BFV har superb implementation av RT då allt från vattenkällor, reflekterande ytor till löv påverkas av funktionen och dess olika implementationer – Vilket lyfter spelet fantastiskt, trots att det är ett snabbt ActionFPS-spel.

Däremot är jag faktiskt inte lika imponerad av RT i nya Metro Exodus Enhanced – Som av någon anledning fortfarande använder rasta-funktioner för rendering av reflektioner vid vissa vattenkällor trots att det ska vara ren RT..?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Aha, så det är det den videon handlar om... Deras clickbait-titlar är så bedrövliga att man knappt kunnat gissa vad de handlar om de senaste åren. Klickar inte på videor där titeln inte tydligt berättar om innehållet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är tekniskt häftigt att det går att göra, men sedan är ju frågan vad som faktiskt spelar roll i ett spel.

I praktiken blir ju snarast frågan om det ser "bättre" ut. Det bör väl se mer realistiskt ut (man har iaf tagit fram bildrutan med ett mer verklighetsförankrat tillvägagångssätt), men det är ju inte samma sak som vad som subjektivt uppfattas som "bättre".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det känns som att RT behöver några generationer till för att verkligen blomma ut. Troligen nästa generation spelkonsoler och Nvidia5000/AMD8000 någonstans.

Just nu är det verkligen detaljer i bilden som skiljer, helt enkelt för att hårdvaran inte orkar. Det kommer ändras med tiden

Permalänk
Avstängd

Ser ingen mening att skaffa nuvarande kort för RT, det behöver bli snabbare. Inte för att de är enkla att få tag på ändå men..

Ser man skillnad? Som vissa redan påpekar i YT-video kommentarerna så finns det titlar där det syns tydligare.

Skulle gärna spela om massa lir med typ OLED skärm o spel som Arkham, Stalker, Thief, Deus Ex m.m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tror väl bestämt att det inte är värt en uppgraderingar än, även om priserna var normala, men jag tror det kan bli bra i framtiden.

Dock är det chockerande att de inte såg rätt på Minecraft RTX. Det spelet ser ju verkligen helt annorlunda ut, kanske inte en bra implementation av raytracing, men en överdriven implementation.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Allt handlar om 'nyans' i detta fallet känner jag:
Hur bra var rasta-metoden ursprungligen kontra hur bra/vilken metod för RT har man valt att använda?

T.ex. BFV har superb implementation av RT då allt från vattenkällor, reflekterande ytor till löv påverkas av funktionen och dess olika implementationer – Vilket lyfter spelet fantastiskt, trots att det är ett snabbt ActionFPS-spel.

Däremot är jag faktiskt inte lika imponerad av RT i nya Metro Exodus Enhanced – Som av någon anledning fortfarande använder rasta-funktioner för rendering av reflektioner vid vissa vattenkällor trots att det ska vara ren RT..?

De har aldrig sagt att det är ren ray tracing rakt igenom. Bara att deras global illumination är det. All fejkbelysning är borta. Det har aldrig varit en hemlighet att reflektionerna är en mix av RT och SSR.

Anledningen till att folk inte gillar RT är att verkligheten inte är lika häftig som fiktion kan vara. Om några år kommer det vara självklart för alla att ljuset ska agera verklighetstroget i spel.

Permalänk
Medlem

För att det ska vara ärligt kan jag tycka att deltagarna ska vara medvetna om vilka spel som använder vilka RT-tekniker.

Det blir lagom missvisande när en deltagare letar efter reflektioner i vattenytan i ett spel som inte har stöd för RT-reflektioner.

Gör om, gör rätt.

Ser fram emot kommande RT och har inget emot att det satsas på RT. För mig är det logiskt att det måste "tvingas" in på marknaden för att ens kunna existera. Med tiden kommer RT att mogna rejält men redan nu finns det värde att få ut i spel med RT-stöd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Konstigt tycker jag att det är så krävande när det inte gör sån stor skillnad grafiskt..

Permalänk
Medlem

Jag lekte med det on/off i Cyberpunk och min slutsats var basically att jag kan se det om jag kollar efter det. Går jag iväg från datorn och någon smyger in i mitt rum och stänger av det, kommer jag inte märka någon skillnad när jag kommer tillbaka förutom att FPSen var mycket högre plötsligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Konstigt tycker jag att det är så krävande när det inte gör sån stor skillnad grafiskt..

Just DET känns inte alls konstigt tycker jag; raytracing är något slags ideal som varit helt hopplöst beräkningstungt, istället har man under decennier lärt sig att fejka sig fram till något som ser extremt bra ut.
Då landar man ganska naturligt i en potentiell övergång som blir något sånt här.

Frågan jag tycker känns mer uppenbar är "varför ens försöka?", men där måste man nog landa i ett mer långsiktigt resonemang om att det skulle bli nästa stora steg när man kommit längre (men omöjligt kan komma längre utan att börja).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

En viktig aspekt i det hela är arbetstid.
Om man har en oändlig mängd tid att lägga på något så man man sitta och finjustera in i det minsta och få saker manuellt se bra ut. Men om RTX skulle ta otroligt mycket mindre tid att implementera så blir den grymt bättre att arbeta med i många fall.

En annan sak är tillgänglig datakraft. Om man har väldigt mycket datakraft för RTX ledig men ej för något annat, så kanske RTX ändå blir bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gizmo_8:

Konstigt tycker jag att det är så krävande när det inte gör sån stor skillnad grafiskt..

Det är snarare helt galet att RT kan fungera i realtid nu. Ray tracing har ju varit standard för renders i 3D-modellering/animering osv i massvis med år, men där handlar det ofta om flera minuters renderingstid per frame, ibland timmar per frame.

Simplare modeller kan man få schysst kvalitet på under 10 sekunder per frame, men det är ju fortfarande 1000 gånger långsammare än vad som krävs för att få 100 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad vi ser idag är ju extremt bra fejkbelysning. 20 år av tekniska framsteg, förfiningar och optimeringar.
Det är som 3G-4G övergången. Första telefonerna med 4G var inte värda att skaffa framför 3G.
Varken RX 6000 eller RTX 3000 är tillräckligt bra för att strålspårning skall vara en solklar vinnare - det dröjer minst en till generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Dock är det chockerande att de inte såg rätt på Minecraft RTX. Det spelet ser ju verkligen helt annorlunda ut, kanske inte en bra implementation av raytracing, men en överdriven implementation.

Jag tror dock de jämförde mellan Minecraft RTX och någon fejk "RT" mod, för om de använde vanilla-versionen så ser man ju sjävklart skillnaden, så jag antar att de gjorde så för att göra det svårare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

De har aldrig sagt att det är ren ray tracing rakt igenom. Bara att deras global illumination är det. All fejkbelysning är borta. Det har aldrig varit en hemlighet att reflektionerna är en mix av RT och SSR.

Ah då förstår jag, jag som missuppfattat det hela då!

Som det har låtit på flertalet andra och även vissa artiklar jag läst har det framställts som att det är RT för all form av belysning, vilket då jag tolkade det underförstått att det därmed gällde även reflektioner och skuggor också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det handlar väl inte bara om hur bra det ser ut. Som jag förstår det går Nvidia hårt på Ray tracing därför att det är många gånger enklare att arbeta med då man i princip inte behöver lägga så mycket manuellt arbete på att fejka alla dessa effekter som man ofta gör nu. I längden kommer man kanske göra spel som enbart kör Ray tracing då det är så mycket enklare för utvecklaren

Permalänk

Jag tycker de titta för mycket på utomhus scener i solen. Inomhus, i mörka utrymmen kan det vara en tydligare skillnad. Jag säger inte att RTX är bättre, enbart att skillnaden är tydligare. La märke till det bl.a. med Resident Evil 8.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Att ray tracing är framtiden är självklart. Det är snart en effekt som alla andra. AA tog en jäkla massa kraft förr, det gör det fortfarande men korten kan hantera det. Ge det tid.
Som det är idag är det mest bara meh för min del faktiskt. Tycker det är antingen rent för mycket effekt eller rent för lite.
Vilket i sig är helt i sin ordning då det är valbart och det är en ny effekt som tar lång tid för programmerarna att lära sig göra "rätt" eller hur en nu ska uttrycka det. Ser framemot när det är en mogen teknik.

Ta CP2077 tex, RT är som mest ok i det spelet. Slå på HDR är justera det korrekt och kolla vilken skillnad det gör. WOW säger jag.
Neon ser ut som neon vilket blir amazing i detta spelet.
HDR gör mycket mer (enligt mig) men konstigt nog bryr sig inte så många om HDR.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

HDR > RT

Permalänk
Medlem

Är löjligt dålig på att plocka upp grafiska skillnader förutom hopp från Low -> High. RT är därför ingenting som sticker ut på något som från början har otroligt snygg grafik (bortsettf rån titlar som Minecraft och Quake II).

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att spela med RTX on utan att kunna se någon skillnad.
Eller att jag måste titta på annat än att spela själva spelet.

Twilight zone

( ͡◒ ͜ʖ ͡◒)

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att ray tracing är framtiden är självklart. Det är snart en effekt som alla andra.

Raytracing har varit framtiden i, tja, decennier.
Skälet att det dyker upp för ett par funktioner i gaming nu är att Nvidia ville angripa offline rendrering som är en hyfsat stor marknad, och lägga den marknaden under sig. De har haft viss framgång med det.

Anledningen att man inte använt raytracing för realtids- och för den delen mycket offline rendrering är att det är ett så ineffektivt sätt att angripa ljusproblemet. Det är det fortfarande, vilket är anledningen att man förenklar, minskar antalet strålar, brusreducerar,….

Vilket utrymme det kommer att få i framtiden får vi se.
Hårdvarutillverkarna och butikerna skall ju ha något nytt att sälja.

Din andra mening är underbar, och så sann.
Raytracing idag används som en effekt. Jag kunde inte låta bli att skaka på huvudet när jag såg att vi t.o.m. fått tillbaka plasthuden i DOOM 3.
Golv är otroligt blankpolerade, det finns osannolika regnvattenpölar i tunnelbanestationer som reflekterar och så vidare. Som blur en gång i tiden. Minns ni?

Egentligen skall ju inte ljussättningen märkas alls. Och de effekter som lämpar sig för att angripas med raytracing är sånt som hjärnan sorterar bort oavsett vad.

Vad spelgrafik anbelangar ser jag helst att man satsar på effektivitet. Billiga krets och mjukvarulösningar lösningar som ger ett bra resultat för största möjliga antal konsumenter. Men det gynnar ju inte intäkterna för aktörer i high-end segmentet.

Permalänk
Medlem

Tumregel:

  • Ser jag ingenting alls i mörka partier och blir irriterad som fan = raytracing på

  • Har jag oftast ledljus i någon mån i mörka partier = raytracing av

Givetvis finns det många fördelar och ögongodis med raytracing, reflektionerna gör ju sitt till. Ett fåtal utvecklare har gjort det bra och då märks det också skillnad. Men "realistiskt ljus" är inte alltid att föredra om utvecklarna inte har tänkt till kring sina ljuskällor. Samma sak som att modda in ENB i äldre spel som saknar raytracing, det blir fantastiskt vackert i ljus... men i mörka partier kan alla skuggorna förstöra spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Strålspårning är inte moget än då det kostar mer än vad det smakar och spelutvecklarna behöver komma mer överens med hårdvarutillverkarna innan det kan ta fart på riktigt.

Fluktkloning (super sampling) som DLSS & FSR kommer vara viktigare så länge monitorerna ligger före grafikkorten i utveckling.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Tyckte väl det lät bekant. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634363-linustechtips-...
Blev inte så mycket diskussion då och även jag själv glömde bort tråden. Men mer diskussion nu som ska läsas!

Ett stort problem är dock hur bra man blivit på att fejka ljussättning, vilket jag sett några nämna i tråden samt diskuterades i klippet om jag inte minns helt fel, Var 1,5 vecka sedan trots allt.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan SDR och HDR är lättare att se än just Ray Tracing, bara på grund av det fortfarande är en jätte liten andel av spel som kan använda RT och fastän det har funnits spel som kan så har det inte visats sig vara så "amazing" som NVIDIA marknadsförde när RTX 2000 serien släpptes.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.