google home på svenska samt Google Nest Hub Max

Permalänk
Medlem

google home på svenska samt Google Nest Hub Max

Hej!
Har två frågor kring google som jag bakar in i samma tråd.
För det första så undrar jag om det finns några nackdelar att byta till google home på svenska?
Jag har kört med engelska sen ett antal år tillbaka. Anledningen var att på den tiden så saknades det en massa funktioner i Google Home på svenska som fanns om man använde engelska.
Är det så fortfarande, eller finns det ingen anledning att använda engelska längre?

Sen till min andra fråga, kring Google Nest Hub Max.
Jag har sneglat lite på en Google Nest Hub, tycker det verkar lite trevligt med displayen. Den har dock ingen kamera, vilket Max har. Tycker det känns som en självklarhet att ha en kamera för videosamtal. Däremot är Max 1500kr dyrare och finns, vad jag kan se, enbart att köpa av cdon som svensk återförsäljare.
Så undrar egentligen om det är värt att köpa en Max 2021? Den har några år på nacken nu. Har dock inte sett några tecken på en uppföljare? Någon som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har köpt två stycken Google Nest Hub Max, från franska sajten FNAC. En står hos min mamma som bor på ett demensboende och en står hos mig i vardagsrummet. Perfekt för att köra videosamtal, har varit särskilt bra under corona-tider och karantän. Kan dock inte köra gruppsamtal i Sverige tyvärr. Bra bild och ljud. Kan även använda den som övervakningskamera via Nest, bra när man är bortrest för att kolla till sitt hem om inte annat. För övrigt så visar den bilder som en fotoram, lite småtrevligt faktiskt.

Uppdateringarna som kom i den mindre Nest Hub verkar inte så intressanta för min del. Men man får väl fundera på vad man tänkt ha den till, vad syftet är. Den mindre har ganska dåligt ljud om man vill spela upp musik t.ex. Max är inget hifi-underverk heller men såklart lite bättre åtminstone.

Jag har för övrigt ett antal mindre Google Home Mini och den lite större Google Home i andra rum. Används för att lyssna på musik hos barnen eller att tända/släcka Philips Hue osv.

Din första fråga, angående språket. Jag har kört på svenska enbart, och det funkar OK. Vissa saker kanske är lite mer ologiska.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Faktum är att jag beställde faktiskt en Nest hub, dvs inte en Max. Satt och övervägde vad jag egentligen ville ha med Max. Visst större skärm och kamera hade vart trevligt. Men då bara Duo och Zoom fanns som stöd så såg jag inte någon användsområde för videochattande då jag enbart gör det via messenger. Så kände att 1500kr extra för en större skärm inte var värt det för mig. Utan jag avvaktar, förhoppningsvis till en gen2 som kanske har mer funktioner som lockar över mig.

Sen till språket, du kanske inte har jämfört med engelskan, men saknar du funktioner som finns på engelska? Är egentligen det jag intresserad över att veta då jag inte kan hitta någon vidare info om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det är såklart en begränsning att det bara är Duo som fungerar. Hade ju velat köra Skype eller Messenger eller vad som helst egentligen. Hade också verkligen velat ha en "auto answer" så att jag kan ringa och samtalet automatiskt kopplas upp.

Har några kompisar som har en Max också, det är ju lite kul att kunna ringa med video på det sättet. Den följer med rätt bra med kameran, den hittar ansiktet på den som pratar osv. Bra ljud, bra bild.

På morgonen när jag kommer ut i vardagsrummet så ser den mig och skriver "God morgon <moonroy>" och visar lite väder och eventuell kalenderbokning osv. Jag använder broadcast-funktionen för att meddela barnen när det är dags för mat.

Jag använder inte så mycket andra funktioner. Netflix och annat är ointressant för min del på den skärmen. Vet inte riktigt vad för mer jag skulle kunna göra än att sätta nån timer, tända nån lampa osv. Den är ju lika korkad som övriga google-enheter, när man ställer en fråga så får man ofta svaret att den inte fattar, men tar man fram telefonen och söker själv i google så hittar man svar.

Sen tjuvlyssnar den ju såklart, rätt vad det är så kommer det en kommentar från den. Särskilt störande är det när de säger "HEY GOOGLE" i reklamfilmer eller i tv-program.

Permalänk
Rekordmedlem

Det hade nog varit värt att kolla in Lenovo smart display också.
https://www.lenovo.com/se/sv/smart-display/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.