Quest 2 dedikerad AP router, förvirrad.

Permalänk
Medlem

Quest 2 dedikerad AP router, förvirrad.

Hej. Jag fick för mej att precis beställa en ny router för att enbart ha till att köra Quest 2 genom wifi, men hur mycket jag än googlar hittar jag inga tydliga svar för hur man sätter upp det och jag är lite handikappad när det kommer till den här delen av datorvärlden.

- Jag har en gammal "Netgear C3700" från Comhem. Routern jag nu köpt är en "ASUS RT-AX56U".

- Som jag förstått det ska min Netgear vara kopplad till internetkabeln, sen kopplar jag en cat6 från dess LAN port till min nya Asus WAN port. Från dess LAN port kopplar jag in den till PCns LAN port.

- När det är gjort öppnar jag upp webläsaren, skriver in ip för min nya router, och där bland alla options sätter den till AP, access point.

- Med det gjort ska jag alltså kunna få en dedikerad 5ghz kanal med internet till min Quest 2, right?

Är det något jag missat, nåt som måste ställas in nånstans eller är helt fel? Kommer jag kunna komma åt min Asus router så här eller måste jag koppla in den separat först? Måste jag göra något med min gamla netgear? Den har något som kallas "router mode" påslaget, ska jag stänga av det då?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som att du har tänkt rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Haha, kort och bra svar, tack, då känner jag mej lite mindre nervös

Permalänk
Medlem

Hm, blev osäker nu, ska det verkligen vara LAN -> WAN, och inte LAN->LAN? Nån pratade om att -> WAN ger en "double NAT", vilket tydligen är dåligt? :s nu blev jag förvirrad igen.

Permalänk
Medlem

Om den är inställd som AP så kan det inte bli dubbel NAT.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om det är inställd som AP så blir WAN porten en LAN port.
Det går också bra att sätta den i valfri LAN port på Asus sidan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W