Högre priser på skärmbestyckade enheter på ingång

Permalänk
Melding Plague

Högre priser på skärmbestyckade enheter på ingång

TV-apparater har enligt uppgift blivit 30 procent dyrare de senaste månaderna och kretsbristen ser ut att tvinga fler skärmar att följa samma mönster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa på listan?
All bets are open...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare

Here we go, detta är bara början och priserna kommer aldrig gå ner till det dom var innan oavsett, tills bubblan spricker om några år...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

För min del får tillverkare som Samsung och LG gärna skära ner på kostnader vad gäller inbyggd processor och mjukvara och sälja 120hz 4k skärmar istället. Det är ju det vi vill ha, inte TV apparater

Permalänk
Avstängd

All elektronik jag har nu får helt enkelt hålla till obestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

All elektronik jag har nu får helt enkelt hålla till obestämd tid.

Precis, finns ju mycket man vill ha - men inget man egentligen behöver, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

All elektronik jag har nu får helt enkelt hålla till obestämd tid.

eller köp nu innan priset går upp 300% till

Permalänk
Medlem

Elektronik är ju ändå ganska överskattat, som källa till lycka. Framförallt i bilar där allt man egentligen behöver är fyra hjul, en motor och en ratt så man kan ta sig från punkt A till punkt B

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HinFoo:

eller köp nu innan priset går upp 300% till

Fast jag behöver inget mer. Möjligen en surfplatta men jag kan inte säga att det är nödvändigt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HinFoo:

eller köp nu innan priset går upp 300% till

Eller vänta tills det krashar och köp aktier/fonder istället ^^ håll i pengarna nu och lägg på hög och kasta in sen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För min del får tillverkare som Samsung och LG gärna skära ner på kostnader vad gäller inbyggd processor och mjukvara och sälja 120hz 4k skärmar istället. Det är ju det vi vill ha, inte TV apparater

Tror dessa skulle vara dyrare då tillverkarna inte längre kan datamine:a dig. Häromdagen släpptes en kvartalsrapport där det framkom att en tillverkare (minns inte vilken) nästan tjänade lika mycket på reklam och datainsamling som den gjorde på apparaterna i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

All elektronik jag har nu får helt enkelt hålla till obestämd tid.

Precis, bara att lägga alla nya inköp och uppgraderingar på is! Man börjar dock bli nojig att något ska gå sönder innan denna absurda situation har upphört, så man tvingas betala överpris för att få något likvärdigt.
Ny TV köpte jag lyckligtvis ganska nyligt (ca. ett år sedan), så den bör hålla flera år till. Mobilen är 2 år gammal så där åker man kanske på att byta batteri snart, men bara den inte åker i backen bör även den hålla. Värre med datorn som redan är 4 år gammal.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vänta bara, på måndag lanserar jag min nya kryptovaluta som bara går att bryta med tv-apparater. Ju mer pixlar tv:n och värre dynga tv:n visar desto mer bryter man, dygnet runt. Man kan ha igång hur många tv-apparater som helst. På tisdag kommer det inte finnas några tv-apparater att köpa, så beställ nu annars så kommer ni missa. #FOMO

Permalänk
Medlem

Jag tycker att många, inte bara på Sweclockers borde ställa sig frågorna, oavsett produkt.

Behöver jag det här nu?
Kan jag vänta?
Håller mina grejer jag har hemma ett tag till?
Vad spelar det för roll om jag väntar?

Vi kallas ”users” likt drogberoende. Vi kallas ”consumers”, för att vi har ett behov av att handla, att konsumera.

Stanna upp och tänk på det en stund.

Allt för många av oss har stört mycket prylar hemma. Varför?
Till stor del handlar det om att vi köper det och då produceras det. Vi vill inte vara efter, så vi köper det senaste. Och så där, likt marionetter, håller många av oss på.

Har ni en TV, dator el liknande som börjar bli till åren men fungerar? ANVÄND DEN!
Det är inte världens undergång. Passa på att lära er nya saker eller gå ut och upptäck nya saker.

Annars lär filmen Wall-E vara mer en sann profetia än en Disney Pixar-film.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag känner mest: hoppas det jag har håller - i betydelsen inte går sönder - ett bra tag. Jag har turen att inte ha några skriande elektronikbehov - ej i betydelsen begär, det har jag - och är inte avundsjuk på den som cirka måste köpa nytt nu.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Gjorde ett undantag egentligen då jag uppgraderade burken förra året. Då hade sandybridgen gjort sitt. Nu säljs ett 1060 6GB då både jag och tjejen har varsitt 3070.

Men sånt här kan knäcka ekonomin. Fast det vore sunt om man inte köpte nytt hela tiden.

Permalänk
Medlem

"Gratis" storleks-uppgradering: flytta soffan närmare TV:n

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Snusfri

Får klara mig på min Samsung 65" UHD Q6F några år till, vilket inte känns speciellt svårt.
Villhöver en ny skärm till datorn, men det får vänta lite det med då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Samsung har sagt att det finns risk att de inte kan leverera skärmar senare i år pga komponentbrist så visst, det händer saker. Sony har bra mycket sämre erbjudande än förra året, så de har nog redan brist på komponenter men LG har bättre deals än någonsin på sina OLED. Handlar väl precis som för bilindustrin. "Just in time" fungerar bara bra när det finns ett utbudsöverflöd.

Permalänk
Medlem

Köpte relativt nyligen (halvår sen kanske) 1080p-projektor, varefter jag haft en 720p i rätt så många år, så nu kan jag sitta i soffan och dessutom luta mig fram och inte se pixlarna. Mer seriöst så går den att stänga av i motsats till den förra mot slutet och kontrasten och skärpan är bättre. Kollegor talar om 4k och 8k men jag gillar biokänslan så tänker ha den här tills den går sönder.

Kliar det i plånboken får det bli att kasta säkerligen flera tusen på min satanas balkongdörr, lite drygt att inte kunna stänga ordentligt när Kisse velat ut för sextonde gången på en dag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Får se det från den ljusa sidan: detta är bra för min pryl-detox. Håller med ovanstående talare att man nog bör ställa sig frågan vad man egentligen behöver och vad som faktiskt bidrar till ens vardag och inte bara fyller ett tomrum för stunden bara för att man kan.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Skönt att jag precis fått ny panel på min q-led TV. Nu ska den hålla länge hoppas jag!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Då får man vara glad så länge ens LG C9 inte går sönder för reservdelar blir nog också svåra att få tag på. Skickad för ett bra tag sedan in mina nyinköpta hörlurar Jabra H85 Elite och fick i veckan ett mail om att de skulle bli väldigt sena med att leverera tillbaka dem. Troligen pga bristen på elektronik just nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

"Gratis" storleks-uppgradering: flytta soffan närmare TV:n

Varför "" runt gratis ?
Gratis är det ju, om du inte tar in betald hjälp för att flytta soffan.
Det är väl snarare "storleks-uppgradering" som är det som inte riktigt stämmer.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte priserna sticker iväg för mycket och att detta är relativt tillfälligt för egen del:/
Köper väldigt lite prylar, men tänkte köpa LG C1 eller G1 i höst.
Tänkte också skaffa VR och köpa ny dator nästa år, nuvarande är från 2013, så jag har klarat mig på PS4 Pro och nu PS5 sen dess.

Dator går väl att vänta med kanske, men 1080P plasma från 2010 börjar kännas trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Elektronik är ju ändå ganska överskattat, som källa till lycka. Framförallt i bilar där allt man egentligen behöver är fyra hjul, en motor och en ratt så man kan ta sig från punkt A till punkt B

Som Lotus Elise exempelvis.
Inte mycket elektronik och lyx i dem.
Ändå körglada bilar.
Dock inte speciellt billiga.

Eller Mazda MX-5 "Miata" är billigare, men liknande koncept med en lätt bil där det är just att det är lätta och smidiga som är en stor del av charmen.
Ingen massage i baksäten, paraplyer i dörrar och dylikt.
Bara lätt, smidig, körglad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Som Lotus Elise exempelvis.
Inte mycket elektronik och lyx i dem.
Ändå körglada bilar.
Dock inte speciellt billiga.

Eller Mazda MX-5 "Miata" är billigare, men liknande koncept med en lätt bil där det är just att det är lätta och smidiga som är en stor del av charmen.
Ingen massage i baksäten, paraplyer i dörrar och dylikt.
Bara lätt, smidig, körglad bil.

Exakt! Mazda MX-5 "Miata" imponerar nog allra mest på mig av de två. Och om inte bilar fullsmetades av elektronik så skulle de säkert hålla längre, tillika. Samt vara billigare i både drift och inköp )

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Nja, mkt av elektroniken gör bilarna billigare, en tryckknapp är dyrare än en touchfunktion på en instrumentpanel.
Sen så är det svårt att klara av avgaskrav utan elektronik idag, skulle säga att det är omöjligt faktiskt.

Ser man på dagens bilar så är dom sannolikt billigare och mer driftsäkra, service är på vissa modeller var 3000 mil. Ta en bil på 80-90 talet så pratar vi var 1000 mil.

Sen finns det såklart nackdelar, man är rätt låst till verkstäder som har direktkoppling till tillverkaren samt att det inte går att köpa piratdelar i samma utsträckning, det senare ser jag dock bara som positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nja, mkt av elektroniken gör bilarna billigare, en tryckknapp är dyrare än en touchfunktion på en instrumentpanel.
Sen så är det svårt att klara av avgaskrav utan elektronik idag, skulle säga att det är omöjligt faktiskt.

Ser man på dagens bilar så är dom sannolikt billigare och mer driftsäkra, service är på vissa modeller var 3000 mil. Ta en bil på 80-90 talet så pratar vi var 1000 mil.

Sen finns det såklart nackdelar, man är rätt låst till verkstäder som har direktkoppling till tillverkaren samt att det inte går att köpa piratdelar i samma utsträckning, det senare ser jag dock bara som positivt.

Ta en Toyota Corolla från 90 som servas i kostnad mot en bil idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ser man på dagens bilar så är dom sannolikt billigare och mer driftsäkra, service är på vissa modeller var 3000 mil. Ta en bil på 80-90 talet så pratar vi var 1000 mil.

Billigare skulle jag inte säga...

Om det kanske var typ 5-7 år sen jag kollade på Dacia Duster.
Då var billigaste billiga versionen precis under 100kkr strecket.
Gick man upp till paketet ovanför, valde fyrhjulsdrift och några enkla bastillbehör så var det någonstans runt 130kkr.

Såg någon reklam för någon månad sen och fick för mig att kolla för skojs skulle vad de låg på idag.
Kör man samma strategi med näst billigaste paket, välja fyrhjulsdrift och kanske något mer så är man runt 200kkr.

.
Eller om man kollar på Ford Fiesta.
Idag en ny Fiesta ST om man valde något sportpaket med LSD och launchcontroll och något mer så hamnar man runt 300kkr för en ny Fiesta.
Har för mig det var runt 5 år sen de kostade runt 200kkr för en ny Fiesta ST.

Finns naturligtvis de som gjort karriär och tjänar mycket mer idag än vad de gjorde för 5-10 år sen.
Framförallt om man skulle jämföra någon som då pluggade eller var arbetslös och som idag har något välbetalt.

Men generellt känns det som att det är få som har 50-100% högre lön idag än vad de hade för 5-10 år sen.
Ännu färre som har det rent efter skatt.

Förtydliga jämförelse var ST mot ST och inte standardmodell