3080 + 1070Ti i samma dator. 1070Ti = kass prestanda

Permalänk
Medlem

3080 + 1070Ti i samma dator. 1070Ti = kass prestanda

Jag blir lite smått tokig på ett problem som jag har. Jag fattar detta faller inom 0,000001% av userbase men ni kanske känner igen problemet. Jag har två grafikkort. Ett 3080 och ett 1070 Ti. Jag har 5st skärmar. Fyra stycken skärmar är kopplade på mitt 3080. Prestandan är bra på samtliga skärmar där.

När inget är igång på datorn och jag kör igång en youtube på den skärmen som är kopplad till mitt 1070 ti så laggar de kraftigt. Jag ser att den droppar frame rate. Drar jag över fönstret till en av de andra skärmarna så är prestandan top notch.

Jag tänkte de kanske va bandbreddsrelaterat. Så jag började experimentera lite med brandbredden. Satte bussen för den sekundära till 4x och 2x. ingen skillnad. Mitt primära kör i 16x. Tyvärr har jag inte tillräckligt med lanes för att få 16x på bägge grafikkorten. 4X är det bästa mitt moderkort klarar av. Jag är inte säker på om detta har ens med problemet att göra. Kräver verkligen youtube i fullhd så mycket brandbredd av pci-x bussen? Känns väl inte som de borde kräva mer än 2x eller 4x?

Dessa problem började när jag bytte plattform över ifrån Intel till AMD. Kör idag en AMD R7 3800x. Den är betydligt mer kraftig än min gamla i7-6700K. Hade inga såna här prestanda problem med mitt sekundära grafikkort innan bytet över till AMD. Jag funderar på om det kan vara någon annan bios setting man kanske ska prova. Men vet inte riktigt vad i så fall.

Jag har provat byta ifrån DP till HDMI-kabel för skärmen som är kopplad till 1070 TI kortet. Ingen skillnad.

CPU: AMD Ryzen 7 3800X
Moderkort: ASUS Prime B450-Plus
RAM: 32GB
Primary PCI-express GPU: ASUS 3080 STRIX Gaming
Secondary PCI-express GPU: Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti

Någon som känner igen detta lite halv udda problem?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Sötast

Damn! 5 skärmar? Du får vara snäll och ladda upp din setup!

Min första tanke när jag såg rubriken var PCI-e lanes men tänkte då främst på spel.

Det är såklart ingen exact science men man kan väl räkna 100% prestanda i en 16 slot, 95% i en 8x och 90% i en 4x slot så du bör definitivt få ut en fungerande prestanda i windows.

Hur ser det ut med nvme diskar dock? nvme diskar knycker ju pci-e lanes så det skulle eventuellt kunna ha med detta att göra.

Har du testat med endast 1070't för att se att det mår bra?
Har du testat att byta plats på grafikkorten för att se om det ev är slotrelaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Damn! 5 skärmar? Du får vara snäll och ladda upp din setup!

Min första tanke när jag såg rubriken var PCI-e lanes men tänkte då främst på spel.

Det är såklart ingen exact science men man kan väl räkna 100% prestanda i en 16 slot, 95% i en 8x och 90% i en 4x slot så du bör definitivt få ut en fungerande prestanda i windows.

Hur ser det ut med nvme diskar dock? nvme diskar knycker ju pci-e lanes så det skulle eventuellt kunna ha med detta att göra.

Har du testat med endast 1070't för att se att det mår bra?
Har du testat att byta plats på grafikkorten för att se om det ev är slotrelaterat?

Jag har 1 nvme. Detta moderkort har bara en nvme slot. Jag har kört 1070 ti kortet solo och de funkar fint. Även 3080 kortet fungerar fint solo. Här är en bild på setup:en

Skärmen i mitten är 43" de övriga 27".

Jag har ett relativt nyinstallerat Windows också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Märker du någon skillnad om du kopplar ur en/alla skärmar från 3080 medans Youtube är igång på 1070ti?
Eller räcker det med att 3080 är monterad i datorn?
Har du testat att avinstallera drivrutinerna för 3080 kortet?

Permalänk
Medlem

Prova byt "accelerering" för webläsare/spel osv från hardware till software, och från directx till opengl, sen i nvidia control panel ändra manuellt "renderer" för varje program till lämplig gpu.

Jag har ej haft problem med att köra 2st gpuer, men har alltid haft alla skärmar i gpu 1.

Då har jag använt opengl för att rendera saker på gpu 2, för att undvika lagg i spel som renderats i gpu 1

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Denna tråd är full med tips gällande problem likt ditt.
Återkoppla gärna om du fann orsaken.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Märker du någon skillnad om du kopplar ur en/alla skärmar från 3080 medans Youtube är igång på 1070ti?
Eller räcker det med att 3080 är monterad i datorn?
Har du testat att avinstallera drivrutinerna för 3080 kortet?

Jag provade att precis koppla ur alla skärmar förutom en på vardera grafikkort. Ingen skillnad. Samma prestandaproblem för skärmen som är ansluten till 1070 TI kortet.

Jag har provat att avinstallera drivers. Men jag har inte provat DDU. Kan köra en vända och se om det blir bättre.

Edit: Provat DDU nu. Ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Prova byt "accelerering" för webläsare/spel osv från hardware till software, och från directx till opengl, sen i nvidia control panel ändra manuellt "renderer" för varje program till lämplig gpu.

Jag har ej haft problem med att köra 2st gpuer, men har alltid haft alla skärmar i gpu 1.

Då har jag använt opengl för att rendera saker på gpu 2, för att undvika lagg i spel som renderats i gpu 1

Jag provade att stänga av HW acceleration inne i Chrome. Då får jag full prestanda. Fast då används inte grafikkortet. Så det är kanske förväntat att de ska bli bättre då? Hur som helst så kan jag inte köra med HW acceleration disablat. Den behövs för vissa saker som jag kör i Webbläsaren.

Jag ska prova experimentera lite mer med inställningarna och se om jag kan hitta ett sätta att lösa det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Denna tråd är full med tips gällande problem likt ditt.
Återkoppla gärna om du fann orsaken.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Tack för tipset. Jag har kollat igenom länken och tipsen där. Inget tycks hjälpa. Det enda som hjälper än så länge tycks vara att inaktivera hw-acceleration i Chrome. Men det är ingen bra lösning då de får andra saker att sluta fungera.
Jag kanske ska prova leta upp ett äldre grafikkort och byta ut 1070 ti och se om de hjälper.

Om du kommer på något annat tips så skriv gärna i tråden

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag provade att stänga av HW acceleration inne i Chrome. Då får jag full prestanda. Fast då används inte grafikkortet. Så det är kanske förväntat att de ska bli bättre då? Hur som helst så kan jag inte köra med HW acceleration disablat. Den behövs för vissa saker som jag kör i Webbläsaren.

Jag ska prova experimentera lite mer med inställningarna och se om jag kan hitta ett sätta att lösa det.

Om du provar säga åt nvidia controlpanel att forceras att rendera på gpu nummer 2, får du dålig prestanda på huvudskärm och bra på dina sista skärmar då?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Jag har egentligen minimal input i detta, men dubbelkolla PCI bifurcation-inställningarna i UEFI. Om de mot förmodan är inställda på något annat än auto kan det vara en problemkälla. Men det kanske är det du pillat med när du pratar om att du ändrat bandbredd till korten?

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Om du provar säga åt nvidia controlpanel att forceras att rendera på gpu nummer 2, får du dålig prestanda på huvudskärm och bra på dina sista skärmar då?

Provade nu. Det gjorde ingen skillnad. Bra prestanda på skärmarna som var kopplade på 3080 kortet och kass prestanda på de som va kopplat på 1070 Ti kortet. Testade med bara 3080 valt och med bara 1070 ti kortet valt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag har egentligen minimal input i detta, men dubbelkolla PCI bifurcation-inställningarna i UEFI. Om de mot förmodan är inställda på något annat än auto kan det vara en problemkälla. Men det kanske är det du pillat med när du pratar om att du ändrat bandbredd till korten?

Exakt. Jag har tre lägen i min UEFI. Auto, 2X och 4X. Provat samtliga lägen där och kör just nu på Auto-läget.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Du kan ju köra med en snabb webbläsare för Youtube, eller en annan standalone chrome on det behövs, med software acceleration

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Du kan ju köra med en snabb webbläsare för Youtube, eller en annan standalone chrome on det behövs, med software acceleration

True men det känns lite fattigt att behöva köra med en sådan handikappad lösning. Jag kör ju Chrome till allt och vill inte behöva tänka "annan webbläsare när fönstret ska över till den skärmen". Det känns som en verklig nödlösning och inte riktigt en optimal fix på själva problemet.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Såg det inte när jag skummade igenom, men antar att du provat att byta runt vilken skärm som går till 1070Ti kortet? Har du testat med annat grafikkort, för att utesluta att det inte är något fuffens med själva 1070Ti kortet? Skulle du behöva så har jag några äldre AMD kort som ligger och skräpar som du gärna kan låna för att testa med. Har själv tänkt uppgradera från 3 till 5 skärmar snart så detta blev en väldigt spännande tråd att stöta på!

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

vad säger msi afterburner om klocksen på 1070TI kortet?

Låter som det har satt sig i idle, alltså typ 300Mhz.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag sätter mina ören på g-sync.
Om du stänger av g-sync för just chrome i nvidias inställningar så kan det funka.
Sätt uppdateringen på fast för just bara chrome programmet.

Jag får göra så med vissa program där jag märker musen laggar. Sen funkar allt prima.
Du tappar inte hw accelerationen. Var så ett tag på Spotify men är numera löst.

Permalänk
Medlem

Vilka slots är det du använder?
AMDs "vanliga" cpuer har 20lanes tillgängliga för användaren, där 16 går till gpu, och 4 till NVMe m.2 (4 till chipset)
De första två x16-slotsen brukar dela på de 16 lanes som är till gpu, och den sista är vanligen x4 genom chipset.
Kör du x16 + x4 så går antagligen 1070Ti genom chipset, vilket kanske kan vara orsaken

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Såg det inte när jag skummade igenom, men antar att du provat att byta runt vilken skärm som går till 1070Ti kortet? Har du testat med annat grafikkort, för att utesluta att det inte är något fuffens med själva 1070Ti kortet? Skulle du behöva så har jag några äldre AMD kort som ligger och skräpar som du gärna kan låna för att testa med. Har själv tänkt uppgradera från 3 till 5 skärmar snart så detta blev en väldigt spännande tråd att stöta på!

Yes. jag har flyttat kabeln som är ansluten till 1070 ti kortet. Den skärmen som är ansluten till 1070 ti kortet är den som blir laggig. Oavsett vilken skärm det är som är ansluten just för stunden.

Skrivet av Defender:

vad säger msi afterburner om klocksen på 1070TI kortet?
Låter som det har satt sig i idle, alltså typ 300Mhz.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka MSI Afterburner. Men när jag har en podcast igång så går den ner runt 300mhz. Om jag då börjar flytta runt chromefönstret och skakar lite med musen så är den uppe och hoppar runt 1700mhz och därrunt. Är det normalt? När jag kör youtubevideos som är betydligt med visuella så står den ganska stabilt runt 1885mhz. Ungefär samma frekvenser ser jag när jag kör mitt 3080 även om jag upplever att jag behöver skaka runt chromefönstret över betydligt fler skärmar för att provocera den att gasa på mera.

Skrivet av Superthug:

Jag sätter mina ören på g-sync.
Om du stänger av g-sync för just chrome i nvidias inställningar så kan det funka.
Sätt uppdateringen på fast för just bara chrome programmet.

Jag får göra så med vissa program där jag märker musen laggar. Sen funkar allt prima.
Du tappar inte hw accelerationen. Var så ett tag på Spotify men är numera löst.

Jag vet inte riktigt hur jag gör detta. Jag ser att det finns en "preferred refresh rate (CG437K P)" men det är min skärm som är kopplad till 3080. Mina skärmar är 1st CG437K P och 4st ASUS PB278. Mina ASUS skärmar stödjer inte g-sync. Borde inte de vara avstängt då? Hur som helst. Jag gick i nvidias kontrollpanel och inaktiverade G-SYNC över hela systemet. Det hjälpte tyvärr inte :/

Skrivet av sweisdapro:

Vilka slots är det du använder?
AMDs "vanliga" cpuer har 20lanes tillgängliga för användaren, där 16 går till gpu, och 4 till NVMe m.2 (4 till chipset)
De första två x16-slotsen brukar dela på de 16 lanes som är till gpu, och den sista är vanligen x4 genom chipset.
Kör du x16 + x4 så går antagligen 1070Ti genom chipset, vilket kanske kan vara orsaken

Mitt moderkort är ett PRIME B450 Plus. Det finns bara stöd för 2st PCI-E. Så inte mycket val kring vilka slots som ska användas. Jag har provat att köra PCI-e slotsen med 16X - 2X. 16X - 4X. 16X - Auto. Ingen skillnad med något av dessa som jag kan se.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Yes. jag har flyttat kabeln som är ansluten till 1070 ti kortet. Den skärmen som är ansluten till 1070 ti kortet är den som blir laggig. Oavsett vilken skärm det är som är ansluten just för stunden.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka MSI Afterburner. Men när jag har en podcast igång så går den ner runt 300mhz. Om jag då börjar flytta runt chromefönstret och skakar lite med musen så är den uppe och hoppar runt 1700mhz och därrunt. Är det normalt? När jag kör youtubevideos som är betydligt med visuella så står den ganska stabilt runt 1885mhz. Ungefär samma frekvenser ser jag när jag kör mitt 3080 även om jag upplever att jag behöver skaka runt chromefönstret över betydligt fler skärmar för att provocera den att gasa på mera.

Jag vet inte riktigt hur jag gör detta. Jag ser att det finns en "preferred refresh rate (CG437K P)" men det är min skärm som är kopplad till 3080. Mina skärmar är 1st CG437K P och 4st ASUS PB278. Mina ASUS skärmar stödjer inte g-sync. Borde inte de vara avstängt då? Hur som helst. Jag gick i nvidias kontrollpanel och inaktiverade G-SYNC över hela systemet. Det hjälpte tyvärr inte :/

Mitt moderkort är ett PRIME B450 Plus. Det finns bara stöd för 2st PCI-E. Så inte mycket val kring vilka slots som ska användas. Jag har provat att köra PCI-e slotsen med 16X - 2X. 16X - 4X. 16X - Auto. Ingen skillnad med något av dessa som jag kan se.

Jag tror också på för få pcie lanes.
Innan du byter moderkort kan du prova att köra allt via ssd.
Funkar det kommer du säkert vilja testa en fräsch inst på nvme.
(du clonade väl inte ssd - nvme), cloning eller flytt av ssd från intel till amd har gett många konstiga fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag tror också på för få pcie lanes.
Innan du byter moderkort kan du prova att köra allt via ssd.
Funkar det kommer du säkert vilja testa en fräsch inst på nvme.
(du clonade väl inte ssd - nvme), cloning eller flytt av ssd från intel till amd har gett många konstiga fel

Jag kör mitt OS på NVME lagringen. Den är en fräsch ominstallation och inte någon clone eller liknande

Jag funderar på om jag inte ska köpa 2st 43" skärmar till istället. Så jag i slutändan har 3st 43" istället. En med G-Sync och snabba pixlar och två stycken med IPS och så hög bildkvalitet som möjligt istället och bara 60 hz. Jag spelar ändå bara på mittenskärmen. Det löser ju mitt problem också. Då kan jag koppla alla tre skärmar till mitt ensamma 3080 kort antar jag.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har något minne av att setuper med flera grafikkort kan bete sig så här när ett kort renderar och ett annat kort visar upp bilden.

Vad händer om du sätter 1070-skärmen som primär bildskärm och startar chrome där först?
Om det inte gör någon skillnad, påverkar det att ställa vilket grafikkort som är primärt i bios?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är att 1070 Ti går genom chipset, testa att byta plats på korten och se om beteendet skiftar kort.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara uppdatera mitt inlägg med att jag har inte löst det men jag har löst de. Problemet är med största sannolikhet pga att AMD 3800X med b450 moderkortet som jag kör som bara kan ge 20 lanes en stor flaskhals. Min lösning är att köra med färre skärmar helt enkelt. Så nu sitter jag här med 3st 43" 4K skärmar istället. Då funkar allt prima. Det roliga är att det är ju fler pixlar än jag hade tidigare. Antagligen mer skärmyta också kanske. Men ibland är det bara konstigt.

Skärmarna som jag valt är:
1x https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg437kp-...
2x https://www.inet.se/produkt/2216203/lg-43-43un700-4k-uhd-ips-...

Acer skärmen används för Spel. LG skärmarna för surf, jobb och allt annat typ. Jag ska vid tillfälle se om jag kan få HDR fungera över alla skärmarna med spel över alla skärmarna. Antagligen kommer mitt 3080 spy vid det läget. Men mest för det är kul att prova, så ska jag prova

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tänkte bara uppdatera mitt inlägg med att jag har inte löst det men jag har löst de. Problemet är med största sannolikhet pga att AMD 3800X med b450 moderkortet som jag kör som bara kan ge 20 lanes en stor flaskhals. Min lösning är att köra med färre skärmar helt enkelt. Så nu sitter jag här med 3st 43" 4K skärmar istället. Då funkar allt prima. Det roliga är att det är ju fler pixlar än jag hade tidigare. Antagligen mer skärmyta också kanske. Men ibland är det bara konstigt.

Skärmarna som jag valt är:
1x https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg437kp-...
2x https://www.inet.se/produkt/2216203/lg-43-43un700-4k-uhd-ips-...

Acer skärmen används för Spel. LG skärmarna för surf, jobb och allt annat typ. Jag ska vid tillfälle se om jag kan få HDR fungera över alla skärmarna med spel över alla skärmarna. Antagligen kommer mitt 3080 spy vid det läget. Men mest för det är kul att prova, så ska jag prova

Bra att det "löst" sig
Det är dock inte de 20 lanes som ryzen kan dela ut till grafik som är flaskhalsen.
Problemen uppstår eftersom den andra x16-sloten går genom ditt B450 chipset och elektriskt är x4 (dessutom 2.0 och inte 3.0)
På ett X370/X470/X570 hade du haft valet att köra i x8+x8 i de två första, men direkt på de lanes som går till CPU, det hade troligen löst problemen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tänkte bara uppdatera mitt inlägg med att jag har inte löst det men jag har löst de. Problemet är med största sannolikhet pga att AMD 3800X med b450 moderkortet som jag kör som bara kan ge 20 lanes en stor flaskhals. Min lösning är att köra med färre skärmar helt enkelt. Så nu sitter jag här med 3st 43" 4K skärmar istället. Då funkar allt prima. Det roliga är att det är ju fler pixlar än jag hade tidigare. Antagligen mer skärmyta också kanske. Men ibland är det bara konstigt.

Skärmarna som jag valt är:
1x https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg437kp-...
2x https://www.inet.se/produkt/2216203/lg-43-43un700-4k-uhd-ips-...

Acer skärmen används för Spel. LG skärmarna för surf, jobb och allt annat typ. Jag ska vid tillfälle se om jag kan få HDR fungera över alla skärmarna med spel över alla skärmarna. Antagligen kommer mitt 3080 spy vid det läget. Men mest för det är kul att prova, så ska jag prova

Ny bild på setup önskas! Tråkig "lösning" men kanske blev bättre såhär ändå?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bra att det "löst" sig
Det är dock inte de 20 lanes som ryzen kan dela ut till grafik som är flaskhalsen.
Problemen uppstår eftersom den andra x16-sloten går genom ditt B450 chipset och elektriskt är x4 (dessutom 2.0 och inte 3.0)
På ett X370/X470/X570 hade du haft valet att köra i x8+x8 i de två första, men direkt på de lanes som går till CPU, det hade troligen löst problemen

Intressant. Det där visste jag inte om. Jag ringde och pratade med en person jag känner på Inet och fick den förklarning jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men om ett annat moderkort hade räckt så hade det varit en billigare lösning helt klart.

Skrivet av LURKOVIC:

Ny bild på setup önskas! Tråkig "lösning" men kanske blev bättre såhär ändå?

Hehe, Sure thing. Jag behöver bara få snyggat till min installation. Just nu står skärmarna på en bänk bakom mig. Snacka om nackbrytare.
Planen är att montera upp skärmarna på ett skärmstativ som kan bultas i bordet som är tekniskt sett byggd för 15KG men jag räknar kallt med att den mäktar med 17,5KG om jag inte väcklar ut armen helt.

Det kommer ta ett par dagar att borra och skruva fast allt på plats. Men lovar visa lite bilder sen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Äntligen fått fixat mina stativ. Det fick bli en del med vinkelslip och borrande i 2mm plåtskiva som jag fick köpt i affären. Men det tycks fungera faktiskt.

Här är resultatet:

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Äntligen fått fixat mina stativ. Det fick bli en del med vinkelslip och borrande i 2mm plåtskiva som jag fick köpt i affären. Men det tycks fungera faktiskt.

Här är resultatet:
https://www.bildtagg.se/file/7qsjsq200t78pcpigtbz11w

Tjusigt! Där kan man sitta och få både nytta och nöje gjort 👌😁

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850