Permalänk
Medlem

Var är den svaga länken?

Tjena,
min dator börjar bli lite seg... Har alltid spelar med lägre grafikinställningar, men nu tar det för lång tid att ladda grejer + dippar och frysningar. Gissar att det är mina RAM-minnen som är flaskhals, men även CPUn i viss mån.

Min fråga är: Var får jag mest effekt för pengarna, om man ska uppgradera någon? Att lägga 3000+ kronor på uppgraderingar känns lite tufft, men hör gärna förslag även över min prisklass.
Har inte jättebra koll på datorer och är osäker på saker som ex vilka CPU och moderkort som ska matchas.

System:
i4 4460
GTX 960 2GB
8 GB RAM
Z97-P
500W 80+
1TB HD

Ex:
Spelade nyligen TW: Warhammer II. Riktigt sega laddtider, att starta ny kampanj tog seriöst typ 10+ min att ladda. Samma sak IG i vissa scener. Segt och droppar när man byter vyer/scener, men annars rullar det på ok. Benchmark på ca 58 fps i snitt.
Kollade prestanda i aktivitetshanteraren. CPU låg på 10%, RAM på 7,X GB, Hårddist 100% och GPU 5%. Så gissar att RAM är flaskhals i detta fall? Känns lite abnormalt att CPU och GPU låg så lågt?

Tusen tack för all input!

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem

SSD borde göra laddtiderna mycket kortare och vara som dag och natt annars också. Kostar ju inte så mycket att fixa mer ram heller men behöver ju matchas med det du har nu. Låg FPS beror mest på cpu och gpu men det är omöjligt att lösa för under 3k givet nuvarande läge.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Utöver att skaffa en SSD borde du kolla upp minnet. Är det en eller två moduler? Om det endast är en modul kan det begränsa prestandan rätt så mycket. Om du har mindre än ca. 700 MB ledigt minne kan det innebära att minnet är fullt. Windows börjar automatiskt skriva minnet till disken ("page file") när det börjar närma sig 100% användning. Om detta är fallet skulle det kunna förklara den höga diskanvändningen.

8 GB mer minne borde inte kosta mer än 250 kr begagnat. Definitivt värt att testa.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inget om dagens spel, då jag slutade spela 2004/2005..
Men om det handlar om tajt ekonomi, Bevaka tradera o gör fynd på lite halvnya begagnade saker.. Kanske en 9:e gen i3/i5 Lika så modekort kan man göra fynd.. Oftast en vecka innan löning kan saker gå billigt, så lägg undan en slant så du kan hugga när tillfälle ges.

Många är prylgalna.. de ska ha det senaste även att de inte behöver det.. och för att de ska spara lite på utgifterna så säljer de via tradera o blocket för att få tillbaka en liten peng. Det är på de prylgalnas måste ha syndrom som vi med svagare ekonomi kan få halvhyfsade begagnade saker så det är ett perfekt ekosystem för att elektronik kan leva vidare istället för att konsumeras o bara kasta i el-återvinningen. Jag anser inte att kasta i el-återvinningen som miljö tänk, jag ser det som miljöförstörelse.. Det är bättre att gamla komponenter lever vidare och till slut blir Retro datorer som i slutänden kanske hamnar på museum en dag

Så när du uppgraderat sedan, så lägg ut dina överblivna saker på tradera så kanske någon med ännu sämre ekonomi får en chans att uppgradera från en första generationens i5 till en 4:e

Hårddiskar ska man köpa nytt OM man vill förlita sig på datalagring samt att garantier o sådant finns.
Men en SSD/M2 disk för systemet sedan om du ska lagra saker kör du en HDD då du får mest GB/kr samt HDD är bättre för lagring.
Grafikkort är svindyra även begagnat just nu, så det kanske är en avvägning på om det ska svida eller om du ska vänta på marknaden vänder.
Minnen funkar kalas att köra begagnat

Så får du tips här i tråden på vilken hårdvara dina spel kräver, så överväg vissa saker beggat för att få det lite mer ekonomisk lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Tjena,
min dator börjar bli lite seg... Har alltid spelar med lägre grafikinställningar, men nu tar det för lång tid att ladda grejer + dippar och frysningar. Gissar att det är mina RAM-minnen som är flaskhals, men även CPUn i viss mån.

Min fråga är: Var får jag mest effekt för pengarna, om man ska uppgradera någon? Att lägga 3000+ kronor på uppgraderingar känns lite tufft, men hör gärna förslag även över min prisklass.
Har inte jättebra koll på datorer och är osäker på saker som ex vilka CPU och moderkort som ska matchas.

System:
i4 4460
GTX 960 2GB
8 GB RAM
Z97-P
500W 80+
1TB HD

Ex:
Spelade nyligen TW: Warhammer II. Riktigt sega laddtider, att starta ny kampanj tog seriöst typ 10+ min att ladda. Samma sak IG i vissa scener. Segt och droppar när man byter vyer/scener, men annars rullar det på ok. Benchmark på ca 58 fps i snitt.
Kollade prestanda i aktivitetshanteraren. CPU låg på 10%, RAM på 7,X GB, Hårddist 100% och GPU 5%. Så gissar att RAM är flaskhals i detta fall? Känns lite abnormalt att CPU och GPU låg så lågt?

Tusen tack för all input!

Håller med den första talaren gällande en SSD. Dessutom kan en SSD vara relevant även till en eventuell ny dator längre fram. Även mer ram skulle kunna vara till nytta i vissa fall. Men då tänker jag om du kan köpa typ 8 gb till billigt av någon som uppgraderar eller liknande... vet själv jag har 8 gb DDR3 ram som bara ligger och skräpar, och finns säkert fler som har de.

Annars är din dator hyfsad bruksmaskin. De flesta saker du gör borde rulla på bra antar jag?
Bara i spel som de kanske finns tillfällen du kanske känner du inte hänger med. Men det är värt att tänka på att spel sällan blir mycket roligare för man har mer ögongodis, så länge de funkar okej vill säga. Man kan alltid önska mer när det kommer till spel men det är knappast en garanti för man blir lyckligare för det =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Så prestandan är sämre nu än förut alltså? Hur mycket ledigt utrymme finns på hårddisken? Är den full händer allt möjligt konstigt, i synnerhet också om RAM är fullt.

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att göra på den där datorn egentligen förutom att stoppa in en SSD för att göra den piggare. Det kommer att hjälpa med laddtiderna i spel. Tycker det är lite bortkastade pengar om du försöker uppgradera den för spel.

Spara pengarna och lägg undan en tusenlapp i månaden eller nått och köp en ny istället.

Exempel
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...