PermalÀnk
●
Skrivet av Powerjimmy:

Ny video ute, har inte mycket tid till fisket just nu pga jobb och renovering!

HĂ€ftigt! 👍

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det nĂ„gon hĂ€r som flugfiskar efter abborre? Funderar pĂ„ om man ska ta en klass 6 eller 7 pĂ„ mitt spö. Kommer fiska dĂ€frĂ„n flytring i olika sjöar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Är det nĂ„gon hĂ€r som flugfiskar efter abborre? Funderar pĂ„ om man ska ta en klass 6 eller 7 pĂ„ mitt spö. Kommer fiska dĂ€frĂ„n flytring i olika sjöar.

Klass 6 hade jag kört pÄ.

Flugfiskar dock inte efter aborre sjÀlv, men har du en bra sjö för aborre Àr det sÀker svinkul.

LÀngtar tills isen slÀppt hÀr runt omkring, mÄste ut med flytringen och prova nya spöt.
Skaffade mig ett Sage Igniter #6 custom och en Sage Spectrum LT 5/6 till det.

PermalÀnk
Medlem
●

Vilket ekolod ska jag vÀlja?

Lowrance HDS Live 7" eller Humminbird Helix 7?

PermalÀnk
●
Skrivet av waimea:

Vilket ekolod ska jag vÀlja?

Lowrance HDS Live 7" eller Humminbird Helix 7?

Live Àr ju Nice!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

Vi var ett gÀng pÄ sex kompisar som var ute i fredags och försökte fiska Havsöring vid Sandön (Kungsbacka) men kammade hem noll, nÄgon som lyckades bÀttre?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

PermalÀnk
●

Äntligen kom man ut och fiska lite!

Har varit i full rulle med renoveringen av nyköpt radhus sen pÄ de fick jag en arbetsskada av en arbetsolycka vilket resulterade i kryckor i ca 2 mÄnader.. Men nu e man pÄ bÀttringsvÀgen!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

https://youtu.be/FXqsWr-nXnA

Har varit i full rulle med renoveringen av nyköpt radhus sen pÄ de fick jag en arbetsskada av en arbetsolycka vilket resulterade i kryckor i ca 2 mÄnader.. Men nu e man pÄ bÀttringsvÀgen!

Vad Àr meningen med en fiskevideo dÀr man inte ens fÄr se fisken? Detta mÄste jag tyvÀrr sÀga var en av dom trÄkigaste videorna jag sett i hela mitt liv ang fiske..

PermalÀnk
●
Skrivet av babgjyshi:

Vad Àr meningen med en fiskevideo dÀr man inte ens fÄr se fisken? Detta mÄste jag tyvÀrr sÀga var en av dom trÄkigaste videorna jag sett i hela mitt liv ang fiske..

Fair enoght! För att visa fisken mÄste jag montera av min kamera frÄn bröstet sen stÀlla den i position för att filma mig nÀr jag hÄller upp fisken, sen ber jag ej min fiskebroder att avbryta sitt fiske för att komma bort och filma mig, de e inte alla som har ett kamera team med sig vid fiske eller extra kameror

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

Har varit i full rulle med renoveringen av nyköpt radhus sen pÄ de fick jag en arbetsskada av en arbetsolycka vilket resulterade i kryckor i ca 2 mÄnader.. Men nu e man pÄ bÀttringsvÀgen!

Vad Ă€r det för rulle? Är det en Okuma Pitch Black?

PermalÀnk
●

@Gustenrocks nÀ der Fladen Maxximus Furvux-8 UL.
Extremt mycket rulle för pengarna, jag tom sÄlde min penn conflic 2 UL för jag anvÀnder hellre denna rullen

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

Ny video ute, har inte mycket tid till fisket just nu pga jobb och renovering!
Samt enbart abborrfiske nu nÀr de e lite kyligare
https://youtu.be/c0ZOyYB2E80

Har inte fiskat pÄ lÀnge. Minns att Agat var bra för abborre. Vilken fÀrg kör du pÄ jiggen? Grubby shad

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

PermalÀnk
●
Skrivet av Herr Kantarell:

Har inte fiskat pÄ lÀnge. Minns att Agat var bra för abborre. Vilken fÀrg kör du pÄ jiggen? Grubby shad

Varierar, cola, sandmask, lila

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
●

HorngÀdda

Drog ut för att fiska lite silver, dock blev de brons i havsöring men platinum i horngÀdda!
Blir nog att smacka pÄ sig vadar a och ta med sitt streetstick 2-10gram och fiska horngÀdda i veckan!
Isf kommer de sÄklart upp en film pÄ de med
Om ni gillar sÄ suba för kommande saker

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad finns det för bra köp/sÀlj-sidor för fiskeprylar? Gjorde ett impulsköp förra sommaren men har aldrig anvÀnt prylarna.

Tacksam för tips dÄ jag har svÄrt att tro att Sweclockers marknad Àr den mest lÀmpade sÀljplatsen för detta.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Otori:

Vad finns det för bra köp/sÀlj-sidor för fiskeprylar? Gjorde ett impulsköp förra sommaren men har aldrig anvÀnt prylarna.

Tacksam för tips dÄ jag har svÄrt att tro att Sweclockers marknad Àr den mest lÀmpade sÀljplatsen för detta.

https://forumbilder.com/images/2021/05/08/D8758D1C-AC86-4CBA-81ED-6CAD9990248E.jpg

Jag har tidigare anvÀnt mig utav, fb grupper ex (Sportfiske köp/sÀlj/byt) Tradera och Fiskenack.
Alla har fungerat bra. Tradera Àr vÀl enligt mig bekvÀmligaste. Men lÀttast Àr nog fb grupper.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag brukar anvÀnda mig av facebook marketplace

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tack för tipsen.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tog en tur till lokala tjÀrn för att fiska lite öring. fick Ärets första och största röding för min del pÄ bottenmete med mask ist

Lite kass bild dock

Visa signatur

Aka Specialized pÄ irc

PermalÀnk
●

ElÀnde och fisk

De gÄr ju inte alltid sÄ som man vill nÀr man ska fiska!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●

TÀnkte börja fiska igen och som vanligt har man *host* slarvat bort grejerna. Ska man vÀnda sig till nÀtet eller butik?
Planen Àr bara att lÀgga 1k pÄ spö osv. och 500kr pÄ drag sÄ man kommer igÄng.
Favoriten dÄ var vibrax 8g svart/orange. NÄgon som har tips pÄ drag? Försöker fiska mest gÀdda och regnbÄge, Àr inte efter det vÀrsta bÀsta men nÄgot roligt/prisvÀrd drag, helst under 100 sÄ man blir pÄ dÄligt humör om man kastar bort draget.
Samt vad ska man köra för trÄd?
Tar gÀrna emot tips pÄ riktigt prisvÀrda grejer Kan lÀgga mer om det Àr vÀrt

Visa signatur

Quake, vÀrldens bÀsta e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

PermalÀnk
Medlem
●

NÄgon som har erfarenhet av kustfiske med ett Shimano Beastmaster FX 12' 28-70g? Har precis investerat i tidigare nÀmnda spö och undrar om nÄgon har erfarenhet av detta eller lillebrodern pÄ 11'?

Samtidigt undrar jag vad ni hade rekommenderat för rulle till detta spöet. Per idag har jag en Abu Garcia i (40-serien) om jag inte missminner mig. Denna börjar kÀnnas lite för liten. Jag behöver nÄgon som Àr precis i klassen under riktiga havsanordningar. Det Àr trots allt ett vanligt haspelspö.

Fiskar i Trondheimsfjorden dĂ€r jag bor och kan fĂ„ precis vilken viktklass som helst pĂ„ kroken egentligen. Bottenmetar efter plattfisk och kan fĂ„ havsöring, torsk, sej, lyrtorsk och hajar om sĂ„ utrustningen tillĂ„ter. 😊

Blir att investera i riktig havsutrustning den dagen jag skal ut med bÄt. Det finns trots allt alla möjliga varelser under vattnet hÀr upp till flera hundra kilon.

Kanske har jag fiskefrĂ€nder hĂ€r i forumet som fiskar runt Trondheim. Hör gĂ€rna av er! 😊

Visa signatur

‱ Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 ‱ PSU: Corsair Vengeance 650M ‱ GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC ‱ CPU: AMD Ryzen 5 3600 ‱ CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L ‱ RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB ‱ MoBo: Asus ROG Strix B450-F ‱ M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB ‱ OS: Windows 10 Home Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

Efter nÄgra Ärs uppehÄll har jag Äterigen fÄtt fram fiskeprylarna frÄn förrÄdet.

Ett Shimano Beast Master pÄ 2.4 m tillsammans med en Mitchell-haspel. OsÀker pÄ modell, beteckningarna Àr sedan lÀnge bortnötta.

Var förbi Skeppa förut och fick lite ny lina pĂ„spolad pĂ„ spolarna. Valde 0.3 Nylon och 0.17 flĂ€tlina, bĂ€gge fireline. Har under alla Ă„r tidigare endast anvĂ€nt Abulon, men nu lĂ€t jag sĂ€ljaren föreslĂ„ lina. Med tanke pĂ„ priset sĂ„ har man ju höga förvĂ€ntningar. 😋

Blir lite strömmingsfiske idag hade jag tĂ€nkt, om det inte blir pĂ„ tok för mycket regn. FĂ„r hoppas pĂ„ att man har lite tur med vĂ€dret iallafall. 😁

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Galvanizer:

Efter nÄgra Ärs uppehÄll har jag Äterigen fÄtt fram fiskeprylarna frÄn förrÄdet.

Ett Shimano Beast Master pÄ 2.4 m tillsammans med en Mitchell-haspel. OsÀker pÄ modell, beteckningarna Àr sedan lÀnge bortnötta.

Var förbi Skeppa förut och fick lite ny lina pĂ„spolad pĂ„ spolarna. Valde 0.3 Nylon och 0.17 flĂ€tlina, bĂ€gge fireline. Har under alla Ă„r tidigare endast anvĂ€nt Abulon, men nu lĂ€t jag sĂ€ljaren föreslĂ„ lina. Med tanke pĂ„ priset sĂ„ har man ju höga förvĂ€ntningar. 😋

Blir lite strömmingsfiske idag hade jag tĂ€nkt, om det inte blir pĂ„ tok för mycket regn. FĂ„r hoppas pĂ„ att man har lite tur med vĂ€dret iallafall. 😁

En flÀtlina (finns visserligen bÄde flÀtade och "fused" men kallas generellt för flÀtlina) Àr gudomlig jÀmfört med en tjockare och stretchande nylonlina, jag tror du kommer bli mer Àn nöjd sÄ lÀnge du Àr medveten om bÄde fördelar och nackdelar med bÄda sorters linor. Det finns tillfÀllen och fisketekniker dÀr nylon absolut Àr att föredra.

PermalÀnk
Medlem
●

Har tyvÀrr haft pÄhÀlsning i förrÄdet och blivit av med mina dragvÀskor (spöna fick jag som tur var behÄlla dÄ jag hade dom i lÀgenheten)

Nu till min frÄga. NÄgon som kan rekommendera en bra vÀska med lÄdor lagom stora för jerks/swimbaits och lite större gummibeten?

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av htbtoma:

Har tyvÀrr haft pÄhÀlsning i förrÄdet och blivit av med mina dragvÀskor (spöna fick jag som tur var behÄlla dÄ jag hade dom i lÀgenheten)

Nu till min frÄga. NÄgon som kan rekommendera en bra vÀska med lÄdor lagom stora för jerks/swimbaits och lite större gummibeten?

Val av vÀska Àr ju vÀldigt personligt, och beror mycket pÄ prioritering och hur den ska anvÀndas, men för att starta sÄ kan jag nÀmna att vÀskan jag har frÄn Berkley Ätminstone Àr vÀldigt prisvÀrd (du fÄr lÀgga nÀstan lika mycket pÄ bara lÄdorna, om du ska köpa liknande separat).
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-vaska-ink...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ute igÄr en svÀng efter jobbet, fick en gÀdda pÄ knappt 95cm.

Man skulle fasen inte jobba sÄ lÀnge sjön Àr isfri egentligen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
Medlem ★
●

Inget direkt mÀrkvÀrdigt, men lite "vlog-style" frÄn förra veckans besök i Stavreströmmen/GimÄn. Nytt PB pÄ harr, inte dumt.

PermalÀnk
●

DÄ va de dax igen.. Dock ej sÄ lÀmpligt att va ute i bÄt i stekande sol nÀr man Àr lite kÀnslig mot solen men men..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej!

Jag har inte fiskat pÄ 15-20 Är och Àr intresserad att börja igen.
Sist jag fiskade var det haspelrulle med skeddrag som gÀllde och det Àr det jag Àr inne pÄ nu ocksÄ. Men jag tittar pÄ bÄde spön och rullar och det Àr en djungel

NÄgon som har rekommendationer pÄ inte allt för dyr utrustning?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz đŸ“č3080Ti STRIX OC 12GB đŸ“ŒCorsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify đŸ’œSamsung 970 EVO plus 500GB/1TB đŸ“șAsus PG348Q 34"