3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Sitter och dagdrömmer bara 😅
Lite önsketänkande...

Men hur vart det 2018? När alla som hade investerat i nya miningrigs och var tvungen att bli av med dom snabbt för att täcka förlusterna?

En 3090 minar ca 120kr/dag.
Om man panikköpte en grafikkort för 3 månader sen för låt oss säga 25k så har du tjänat 10.800kr (om du inte sålde något tidigare.

Om du kan mina i 2 månader till och får ihop 7200kr till som 18.000kr.

Bet betyder ändå att en miner kan sälja kort för kanske mellann10-15k iaf för att göra en fin vinst och lyckas sälja kortet om marknaden blir ”överfull”.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Sitter och dagdrömmer bara 😅
Lite önsketänkande...

Men hur vart det 2018? När alla som hade investerat i nya miningrigs och var tvungen att bli av med dom snabbt för att täcka förlusterna?

En 3090 minar ca 120kr/dag.
Om man panikköpte en grafikkort för 3 månader sen för låt oss säga 25k så har du tjänat 10.800kr (om du inte sålde något tidigare.

Om du kan mina i 2 månader till och får ihop 7200kr till som 18.000kr.

Bet betyder ändå att en miner kan sälja kort för kanske mellann10-15k iaf för att göra en fin vinst och lyckas sälja kortet om marknaden blir ”överfull”.

Sen kanske man vill vara laglig och då försvinner 30%-50% direkt i och med sekunden du blir tilldelad kryptot. Och skulle du trade:a och göra förlust.. då kan du bara dra 70% av förlusten. Det räcker liksom inte bara att titta på värdet på plånboken.

Permalänk
Medlem

Det finns nog bra många fler kryptoägare som struntar i SKV än de som faktiskt pallar med alla de där papprena.

Hittils har jag aldrig hört talas om någon som åkt dit för fusk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Sen kanske man vill vara laglig och då försvinner 30%-50% direkt i och med sekunden du blir tilldelad kryptot. Och skulle du trade:a och göra förlust.. då kan du bara dra 70% av förlusten. Det räcker liksom inte bara att titta på värdet på plånboken.

Du börjar inte skatta förrän du överstigit beloppet som korten kostat dig (förutsatt att du inte använder korten till något annat än mining).

Ponera att man investerar i 10 st 3070-kort. Då får man igen alla utgifter inom 5 månader och därefter tickar en passiv inkomst på ca 20 000 kr i månaden. Helt korrekt så försvinner lite drygt 50 % i skatt, men det är fotfarande inte illa pinkat för att bokstavligt talat inte göra ett skit Sedan kan man alltid hoppas att ETH stiger, och då kapitalskattar man endast 30 % på denna vinst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Det finns nog bra många fler kryptoägare som struntar i SKV än de som faktiskt pallar med alla de där papprena.

Hittils har jag aldrig hört talas om någon som åkt dit för fusk.

Skönt resonemang. Egentligen räcker det ju att kika på betalströmmen och sköntaxera jävlarna tills de ger sig. Det finns inga vattentäta sätt att omvandla krypto -> fiatvaluta. Så fort du gör det.. så träder KYC in och du är rökt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Onion:

Du börjar inte skatta förrän du överstigit beloppet som korten kostat dig (förutsatt att du inte använder korten till något annat än mining).

Ponera att man investerar i 10 st 3070-kort. Då får man igen alla utgifter inom 5 månader och därefter tickar en passiv inkomst på ca 20 000 kr i månaden. Helt korrekt så försvinner lite drygt 50 % i skatt, men det är fotfarande inte illa pinkat för att bokstavligt talat inte göra ett skit Sedan kan man alltid hoppas att ETH stiger, och då kapitalskattar man endast 30 % på denna vinst.

Ska man mine;a så får man ju lägga miningriggen i ett företag. Då får du ju dra av för el och sånt. Låter man samma företag äga huset man bor i så får man koppla in luftvärmepumpen och man återvinner värmen som grafikkorten genererar. Sen hur man huset från företaget.. ja.. det finns ju oändliga möjligheter att snurra det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skönt resonemang. Egentligen räcker det ju att kika på betalströmmen och sköntaxera jävlarna tills de ger sig. Det finns inga vattentäta sätt att omvandla krypto -> fiatvaluta. Så fort du gör det.. så träder KYC in och du är rökt.

Jag talar inte för mig själv. Men det pratas mycket om SKV och förra året var det en 1500ish personer som valde att deklarera innehav, enligt nån som kände nån osv.

Vad är KYC?

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Jag talar inte för mig själv. Men det pratas mycket om SKV och förra året var det en 1500ish personer som valde att deklarera innehav, enligt nån som kände nån osv.

Vad är KYC?

Know your Customer. Tänk dig frågorna du får om ditt bankkonto då och då. Nä'r du växlar pengar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Know your Customer. Tänk dig frågorna du får om ditt bankkonto då och då. Nä'r du växlar pengar mm.

Du måste faktiskt inte skicka allt till din bank

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Boys det får bli 3080ti!
Det är den ända lösningen!

Miningen håller också på att försvinna sakta men säkert så om några månader kanske man kan köpa en 3090 för 5-6000kr 😍😍

Haha, hva er det dere Svensker røyker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

haha det undrar jag med 😂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

Kanske går att hitta ett defekt kort för den prislappen

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag är dock lite nervös kring att köpa en begagnad 3090 då det kan vara så att den är minas och då kan temp modellerna vara lite för ”skadade”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag är dock lite nervös kring att köpa en begagnad 3090 då det kan vara så att den är minas och då kan temp modellerna vara lite för ”skadade”?

Throttlas om temperaturen blir för hög. De är gjorda för att tåla området men ja, kretsarna mår ju så klart bäst vid lägre temperatur. Tror inte det blir någon större skillnad, beror också på när kortet köptes. Bara byta kylkuddar.

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något nytt från Elgiganten angående förra veckans rtx 3080 erbjudande eller var det bara ett stort scam dom gjorde för att få mer klubbmedlemmar?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ännu finns ings rapporter om 3080/3080 som de facto gått sönder av mining.
Usla thermal pads som med tiden försämrat kylförmågan (och hashrate) däremot verkar vara ett faktum hos iallafall Gigabytes modeller. Spelprestandan verkar ej påverkas av detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Du har väl fortfarande garanti hos tillverkaren, så bara skicka in om det är något som går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ännu finns ings rapporter om 3080/3080 som de facto gått sönder av mining.
Usla thermal pads som med tiden försämrat kylförmågan (och hashrate) däremot verkar vara ett faktum hos iallafall Gigabytes modeller. Spelprestandan verkar ej påverkas av detta.

Det hade varit lite förvånande om de hade gått sönder. Elektronik gillar stabila temperaturer, gaming är nog sämre för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Du har väl fortfarande garanti hos tillverkaren, så bara skicka in om det är något som går sönder?

Garanti täcks väl bara av första köparen? Inte mig som köper den begagnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Ingen som hört något nytt från Elgiganten angående förra veckans rtx 3080 erbjudande eller var det bara ett stort scam dom gjorde för att få mer klubbmedlemmar?

Jag har fått mitt 3090 ftw3 ultra. Ska gå hämta ut den snart. Tror inte jag sett att någon har fått 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Garanti täcks väl bara av första köparen? Inte mig som köper den begagnad?

För mig har det inte varit några problem när jag köpt det begagnat iaf, varken hos tillverkaren eller där det är köpt från början. Men det kanske beror på tillverkare eller något? EVGA vet jag att det inte ska vara några problem hos iaf, så länge man har orginalkvittot. MSI har jag inte heller haft problem med. Inet har jag inte haft problem med.
Men folk kanske har haft andra erfarenheter än vad jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag köpte en men sitter fortfarande och väntar. Skickade mail till NoN igår om de kan se vart i kön jag är men har inte fått svar än.

Har nu fått svar och de säger att de har ett kösystem men inte kan kolla på individuella köplaster. Aja får väl hoppas att kortet kommer innan RTX 4000-serien släpps.

Permalänk
Medlem

Alltså dessa satans bottar på proshop, suger ju åt sig alla kort på en millisekund..

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

För mig har det inte varit några problem när jag köpt det begagnat iaf, varken hos tillverkaren eller där det är köpt från början. Men det kanske beror på tillverkare eller något? EVGA vet jag att det inte ska vara några problem hos iaf, så länge man har orginalkvittot. MSI har jag inte heller haft problem med. Inet har jag inte haft problem med.
Men folk kanske har haft andra erfarenheter än vad jag haft.

Enligt den svenska lagstadgade konsumentköpslagen så har du som konsument 3 år på dig att reklamera en felaktig produkt. Köper du från en privatperson så gäller inte konsumentköpslagen längre (du har ju inte köpt från ett företag).

"Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för ett företag att lämna men du har alltid reklamationsrätt enligt konsumentlagstiftningen i tre år. Rätten att reklamera en felaktig vara enligt lagen finns alltså i tre års tid, vare sig du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vad det är för typ av tjänst du har köpt.

Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och din vara går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet. "
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem

Webhallen fick in 5st 3080 Palit Gamerock OC i fredags, första gången sen oktober som dom levererar de kortet... Det händer något iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Enligt den svenska lagstadgade konsumentköpslagen så har du som konsument 3 år på dig att reklamera en felaktig produkt. Köper du från en privatperson så gäller inte konsumentköpslagen längre (du har ju inte köpt från ett företag).

Okej, ja jag har som sagt aldrig haft problem med EVGA eller MSI när det gäller grafikkortsdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

"Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för ett företag att lämna men du har alltid reklamationsrätt enligt konsumentlagstiftningen i tre år. Rätten att reklamera en felaktig vara enligt lagen finns alltså i tre års tid, vare sig du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vad det är för typ av tjänst du har köpt.

Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och din vara går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet. "
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

I teorin ja, sedan har jag aldrig varit med på att en återförsäljare skulle nekat garanti om produkten varit inom garantitiden, originalkvittot finns och att produkten inte använts på fel sätt.

Skulle se det som väldigt badwill ifall åf hade betett sig på det sättet, och hade undvikit en sådan åf även som konsument i förstaled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Webhallen fick in 5st 3080 Palit Gamerock OC i fredags, första gången sen oktober som dom levererar de kortet... Det händer något iaf

kan inte se att det hänt nåt med brorsans gamerock oc på webhallen? när beställde du? kanske @webhallen kan hjälpa till? får la hålla tummarna då han tar studenten denna månaden så blir han lite extra glad.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Där packas mitt 3080 Suprim X från Webhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Där packas mitt 3080 Suprim X från Webhallen!

När la du din order?