Får blåskärm efter några minuter/windows stop code whea uncorrectable error

Permalänk
Medlem

Får blåskärm efter några minuter/windows stop code whea uncorrectable error

Hej alla, jag hoppas att nån här skulle kunna guida mig.

Kan ta allting från början.

Nån dag förra veckan så fick jag blåskärm flera gånger om dagen. Meddelandet löd "windows stop code whea uncorrectable error" utan nån felkod efter det. Jag lyckades lösa problemet med att refresha windows update tills det kom en uppdateringen. Efter det har jag inte fått nån blåskärm föräns idag. Samma kryptiska felmeddelande. Jag känner mig tveksam till att det är nåt hårdvaruproblem då jag har använt och spelat på datorn under hela helgen och inte haft ett enda problem.

Jag har uppdaterat drivrutinen för mitt grafikkort sen innan och nu finns det ingen ny. Jag vill helst undvika att göra en reset på datorn. Nån som har nåt tips?

Kan dela med mig av mina specs ifall det hjälper:
Corsair TX550M, 550W PSU
AMD Ryzen 5 2600 Processor
Gainward GeForce RTX 2080 Phoenix GS
ASUS ROG STRIX B450-E GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem

Jag brukar få WHEA BSOD när jag överklockar och har för lite volt.

Kolla om det finns en nyare bios till moderkortet annars testa ge CPUn lite mer volt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag brukar få WHEA BSOD när jag överklockar och har för lite volt.

Kolla om det finns en nyare bios till moderkortet annars testa ge CPUn lite mer volt.

Yes, jag uppdaterade Bios sam bytte plats på mina RAMminnen till några andra slots. Det verkar ha löst problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag brukar få WHEA BSOD när jag överklockar och har för lite volt.

Kolla om det finns en nyare bios till moderkortet annars testa ge CPUn lite mer volt.

Ovan misshandel med Volt ger mig som tekniker klåda över hela kroppen när det upprepas gång på gång på gång...

Skilj på storhet och enhet!

storhet: spänning enhet: Volt

storhet: ström enhet: Ampere

storhet: resistans enhet: Ohm

Jag vill inte märka ord, och har väldigt sällan gjort det men när tex. ovanstående med misshandeln av enhet använd som storhet som ovan upprepas hela tiden och ingen rättar så kan folk som inte går teknik-utbildningar tro att formuleringarna är rätt!?

se:

"... annars testa ge CPUn lite mer volt"

till att skriva

"... annars testa ge CPUn lite mer spänning"

så tycker jag att det nedre ser väldigt mycket bättre ut.

Jag vet att det finns en engelsk influens på detta med 'voltage' (storhet) och 'Volt' (enhet) i engelskan - men det är en svenskspråkig forum.

Detta är inget personligt menat i det här fallet då ovan är bara taget som exempel ur högen utan det är flertal skribenter som gör samma fel när man pratar om spänningsinställningar för CPU på moderkort (och visst ser det bättre ut än 'volt-inställningar' för CPU på moderkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ovan misshandel med Volt ger mig som tekniker klåda över hela kroppen när det upprepas gång på gång på gång...

Skilj på storhet och enhet!

storhet: spänning enhet: Volt

storhet: ström enhet: Ampere

storhet: resistans enhet: Ohm

Jag vill inte märka ord, och har väldigt sällan gjort det men när tex. ovanstående med misshandeln av enhet använd som storhet som ovan upprepas hela tiden och ingen rättar så kan folk som inte går teknik-utbildningar tro att formuleringarna är rätt!?

se:

"... annars testa ge CPUn lite mer volt"

till att skriva

"... annars testa ge CPUn lite mer spänning"

så tycker jag att det nedre ser väldigt mycket bättre ut.

Jag vet att det finns en engelsk influens på detta med 'voltage' (storhet) och 'Volt' (enhet) i engelskan - men det är en svenskspråkig forum.

Detta är inget personligt menat i det här fallet då ovan är bara taget som exempel ur högen utan det är flertal skribenter som gör samma fel när man pratar om spänningsinställningar för CPU på moderkort (och visst ser det bättre ut än 'volt-inställningar' för CPU på moderkortet)

Är det når jag behöver tänka på? Har aldrig överklockat nåt del av mitt bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ovan misshandel med Volt ger mig som tekniker klåda över hela kroppen när det upprepas gång på gång på gång...

Skilj på storhet och enhet!

storhet: spänning enhet: Volt

storhet: ström enhet: Ampere

storhet: resistans enhet: Ohm

Jag vill inte märka ord, och har väldigt sällan gjort det men när tex. ovanstående med misshandeln av enhet använd som storhet som ovan upprepas hela tiden och ingen rättar så kan folk som inte går teknik-utbildningar tro att formuleringarna är rätt!?

se:

"... annars testa ge CPUn lite mer volt"

till att skriva

"... annars testa ge CPUn lite mer spänning"

så tycker jag att det nedre ser väldigt mycket bättre ut.

Jag vet att det finns en engelsk influens på detta med 'voltage' (storhet) och 'Volt' (enhet) i engelskan - men det är en svenskspråkig forum.

Detta är inget personligt menat i det här fallet då ovan är bara taget som exempel ur högen utan det är flertal skribenter som gör samma fel när man pratar om spänningsinställningar för CPU på moderkort (och visst ser det bättre ut än 'volt-inställningar' för CPU på moderkortet)

Tack för att du uppmärksammade det! De som inte är så bra på svenska kan också tro att man ska särskriva teknikutbildningar med bindestreck. Eller så kan vi fokusera på att hjälpa folk här på forumet?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

se:

"... annars testa ge CPUn lite mer volt"

till att skriva

"... annars testa ge CPUn lite mer spänning"

så tycker jag att det nedre ser väldigt mycket bättre ut.

Jag vet att det finns en engelsk influens på detta med 'voltage' (storhet) och 'Volt' (enhet) i engelskan - men det är en svenskspråkig forum.

Detta är inget personligt menat i det här fallet då ovan är bara taget som exempel ur högen utan det är flertal skribenter som gör samma fel när man pratar om spänningsinställningar för CPU på moderkort (och visst ser det bättre ut än 'volt-inställningar' för CPU på moderkortet)

Ursäkta, jag ser att du skriver "CPU". Detta är ett svenskspråkigt forum, kan du vänligen förtydliga?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt säker här, men har för mig att min fysiklärare försökte förtydliga detta för mig
(100 år sen)
Han drog en jämförelse med vatten i ett vattenrör och el i en kabel. Volt = Vattentrycket och Ampere = vattenmängden som används.
Sen hade han någon förklaring på vattenrörets diameter och kabeldiametern med...hade väl med OHM att göra eller något. Minns inte.
jag minns säkert fel men någonting i denna stilen. Snurrar säkert till det ännu mer

När man säger, testa att ge lite mer volt blir det lite konstigt. man kan säga testa att höja volt/spänningen. Att "ge lite mer" kan man inte göra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard