Permalänk
Medlem

Köpa ny bil, men vilken?

Hej,

Har sedan länge kört en Skoda Superb 2012 men måste nu byta bil och söker därmed råd av er som besitter mer kunskap än vad jag gör.

Jag söker en bil som i huvudsak skall ta mig runtom i Stockholm med omnejd kanske ett per gånger i månaden.
Bilen skall även användas till att åka till Svenska / Norska fjällmarker för vandring under sommartid.

Låt säga att vi kan betala 100 - 150'.

Mina önskemål är egentligen en bil som inte dricker så mycket soppa, som är bättre ljudisolerad än Skodan var samt kanske inte är för liten för mig som är 190 cm lång och dryga 90 kg tung.

Det är i huvudsak två personer som färdas i bilen men vore fint om det ibland kunde färdas fyra.

Är van vid kombi så kanske något med viss lastrymd också.

Tänker mig kanske att Japanskt / Koreanskt vore något men det är bara baserat på det jag har "hört" i lunchrummet på jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

en subaru så klart!

om du lägger till lite extra så får du en sån här:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/subaru_forester_2_0_4...

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Går att hitta Toyota Avensis runt årsmodell 15-16 för 150 000 ish.
Bekväma bilar och pålitliga.
Ingen aning om hur dom är när det gäller ljudnivå jämfört med din Superb dock.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Om bränslesnål är viktigast så borde det bästa vara en mindre dieselmotor. Exempelvis en V70 Drive eller en V50 om du får plats. Motorn är rätt seg speciellt i V70 men snål och bilen är ju bekväm i övrigt. Annars är jag lite sugen på en BMW 523 kombi, inte särskilt snål men bra i övrigt.

Alternativt kan du köpa en mindre bil, kanske en Skoda yeti? Förvånansvärt gott om plats och rätt snål.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad på meningslösa inlägg.*

Fördel att läsa vad TS efterfrågar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om du inte har dåliga erfarenheter så tycker jag du ska ska snegla på en Skoda Octavia eller kanske en Seat Leon.
Leonen är billigare i inköp och saknar (beroende på modell) ibland de bekvämligheter skodan har.
Den nya Octavian som kom 2014 har betydligt bättre komfort än den gamla, men mkt beror ju på storlek på fälgar och däck.

När det gäller ljudkomfort så kan man nog inte säga att japanare eller koreaner eller ett specifikt märker är tystare eller bullrar mer, man behöver pröva varje modell. Men kolla gärna vilka däck som är monterade. Ett par 16" däck med högre profil är alltid tystare än ett par 18 med låg profil.

Du sa inget om motor, men då du kör lite så låter det som bensin är det du ska köra på.
1.0 maskinerna på 115HK är helt ok på octavian och går snålt.

Kör man inte så mkt (som du inte verkar göra) så spelar inte någon cl hit eller dit i bensinförbrukning så stor roll, så stirra dig inte blind på förbrukningssiffror.

Går du på 2016 modellerna inom VAG (Octavia, Leon, Golf, Audi osv) så brukar Carplay finnas med, trevligt om man behöver navigera. Men kolla specifikationen.

exempelbil:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/seat_leon_1_4_tsi_125_x...

Permalänk
Medlem

Jag har en Suzuki Ignis som jag köpte sprillans ny 2.5 år sen, du har ungefärlig samma behov som jag, och den är som gjord för småkörsel och funkar bra vid långa sträckor om du inte reser varje dag från land till land.

Känner inte skoda'n, men kan säga att den är extremt ljudisolerat i förhållande till Dacia Duster (som låter som en plåtburk med lösa skruvar), men inte så tyst som en BMW eller lite lyxigare Volvo.

Men den är billig i drift, kostar lite pengar (gav. 145K för min helt ny), och då även med dragkrok, sommar och vinterdäck, back kamera, försäkringen är billig (kan bero på min ålder dock), jag betalar ungefär 2K per år i delkasko plus, och ca 400 i vägavgift. Den är väldig snäll m.h.t.. bränsle , och även vid småkörsel. Jag använder den lite här och där, men fyller på bensin allt från 1 ggr. i mån (tank typ 350,- SEK i bensin) till 1 ggr. varandra mån. Så för mig är den osannolikt billig att äga och köra.

OOf - Är Norsk, och stavar på Svenska ungefär som en kratta
Permalänk
Medlem

En ~5 år gammal Subaru Outback 2.0 diesel är väl det bästa och mest praktiska alternativet med fyrhjulsdrift och relativt bränslesnål och inte alltför hög skatt

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har inte jättestor koll men enligt lite andra trådar/forum/yt så kanske Renault Talisman kan vara något? Verkar vara en rätt fin bil som drar 0.3 typ och som finns med massa extra utrustning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har ingen bil men skulle det bli en så lutar det åt en Suzuki Jimmy, ballt litet fordon med riktiga terräng egenskaper passandes för fjällresan men ljudisoleringen kanske inte den bästa, kostar lite över 200k också.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för era utförliga och informativa svar.

Det ser ut att finnas en hel del kandidater där ute som kanske skulle kunna vara aktuella.
Min Superb har haft stora dieselmotorn och har varit väldigt trevlig att köra, jag har alltid tyckt att den har känts "lätt" och att den svarar bra på mina inputs. Sen drog den så lite lite soppa också att jag blev mörkrädd när jag fick tillfälle att köra mammas stora Tiguan SUV.

Mina enda krav är egentligen att man skall kunna slänga in 2-3 vandringsrycksäckar och dra upp till fjällvärlden utan att törsten ökar markant.

Jag ska kika på de modeller som det har tipsats om i tråden. Återigen tack så mycket!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Hedersmedlem

Om du trivdes bra med Superben så kanske en ny Skoda?

Annars V70/V60 2014 och nyare? Rymlig, bekväm och snål om man köper en med VEA-generationen av motorerna. Skulle rekomendera en med automat, är inte helt förtjust i hur de är att med manuell låda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Extremaz:

Har inte jättestor koll men enligt lite andra trådar/forum/yt så kanske Renault Talisman kan vara något? Verkar vara en rätt fin bil som drar 0.3 typ och som finns med massa extra utrustning.

Drar definitivt inte 0.3 liter milen. 1.5 dCi-motorn drar typ 0.45 om man orkar leva med den skithögen, 1.6 dCi drar typ 0.6, och det är den man vill ha om man inte gillar att byta motor stup i kvarten.

Talisman är däremot sjukt billiga sett till vad man får. Renault brukar dock köpas av folk som skiter i service, ryktet blir därefter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du kör majoritet korta sträckor, så kan det vara bättre med en bensinare, då den når upp i arbetstemperatur snabbare: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Annars är toyota rav4 en trevlig och pålitlig bil:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_rav4_2_0_d_4d_...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tänk på att om du kör majoritet korta sträckor, så kan det vara bättre med en bensinare, då den når upp i arbetstemperatur snabbare: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Annars är toyota rav4 en trevlig och pålitlig bil:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_rav4_2_0_d_4d_...

Har nyligen bytt från en RAV4 och kan instämma att det är en mycket trevlig bil, dock tyckte jag att den inte var supersmidig i stan.

Permalänk
Medlem

Skulle fundera på en elbil i ditt läge. När du sedan ska ha semester hyr den bil som du behöver.

Elbil= extremt billig i drift snart kommer Dacia med en ny för under 200`000kr (med det som vi svenskar anser behövas i en bil) sedan får du 70`000kr av staten så ny elbil 130`000kr. Kan du inte ladda hemma kolla på jobbet eller välj matbutiker där du samtidigt kan ladda bilen. service kostnad elbil på ca 0,7kr/mil det kan du glömma på en bensin eller dieselbil sedan "tankar" du en elbil för ca 4kr/mil hemma

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-rekordbilliga-elbilen-sa-l...

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Inom ett år så kommer det finnas så många EL bilar till ok pris så den gamla tekniken med otto motor kommer bli svårsåld.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Drar definitivt inte 0.3 liter milen. 1.5 dCi-motorn drar typ 0.45 om man orkar leva med den skithögen, 1.6 dCi drar typ 0.6, och det är den man vill ha om man inte gillar att byta motor stup i kvarten.

Talisman är däremot sjukt billiga sett till vad man får. Renault brukar dock köpas av folk som skiter i service, ryktet blir därefter.

Jag gissar att han tittat på TeamOdiffat där den ena av dem skaffade en långmilad Talisman för att ha som ändalyktstransport med låg förbrukning. Då citerades NEDC-förbrukningen som jag har för mig är 0,38 eller något i den stilen. Men vi vet ju att NEDC sällan har med verkligheten att göra. Jag får ned min småbil i den om jag kör konstant i 70-80 km/h med sommardäck, men den ska ju egentligen gälla blandad körning och inte snålast tänkbara hastighet. Annars snittar jag nog decilitern över angivet, ibland lite till. Den nyare WLTP är lite närmare verkligheten än NEDC.

När jag hade en V60 D4 (nya, så VEA-motor) som hyrbil har jag för mig att jag hamnade någonstans runt 0,55 även om jag inte minns exakt. Tror inte att jag körde V70 Drive på mindre när jag hade en sådan som Freerider och körde ned den till Göteborg, men den var ju föga förvånande mycket slöare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Har nyligen bytt från en RAV4 och kan instämma att det är en mycket trevlig bil, dock tyckte jag att den inte var supersmidig i stan.

Ah det är iofs sant, jag fick aldrig köra den i stockholm eller liknande, utan malmö som största stad. Vill dock minnas att jag var imponerad över svängradien trots fyrhjulsdrift.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är KVD relevant såhär i nådens år 2021?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

Ja, kvarndammen är helt ok.

Permalänk
Medlem

Vi är själva på byta bil.
Har just nu en V70 T4F 180HK.

Och är ute efter något likande igen, för mig måste det vara minst 150HK samt lite lull lull Typ bra ljud osv.
Efter som jag har high performace sound i min bil, vi lyssnar jämt på musik.

Har sneglat mycket på Seat Leon ST FR bilarna, tycker man får mycket för pengarna.
Inte prov kört den än..

https://www.blocket.se/annons/varmland/seat_leon_fr_st_1_4_ts...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kör BMW 2018 Xdrive 118d. 150hk. Bra lastutrymme. Bra komfort. Bra ljud med minsta ljudpaket.

Säten kan fällas helt om man vill ha rejält lastutrymme. Billig service och delar. Billig försäkring och skatt.

0.54 liter blandat på sommaren. 0.6 liter om man kör inspirerat och olagligt.
0.48 liter långkörning.

Flimmrande baklysen är enda problemet men är billiga att fixa själv.

Betalade 170k vid 4500 mil.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande behov och budget i våras och slog till på en Volkswagen Golf Sportscombi TGI (2016), d.v.s. biogas-hybrid. Man kommer 40 mil på gas och sen är det en fullstor bensintank utöver det.

Kostade mig 99000 kr och den hade gått cirka 10 000 mil. Tycker den känns riktigt bra hittills och gillar att köra 100% förnybart bränsle. Jag vet att det är sämre med gas-mackar i Norrland och nästan obefintligt i norra Norge men den har som sagt bensin också om man inte vill planera sin resa efter mackarna.

Permalänk
Medlem

En elbil såklart! Nu kör man bra kampanjpris på MG ZS hos flera handlare, 1990kr/mån vid privatleasing är sanslöst billigt.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?q=m...
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Annars kommer ju MG med en mindre kombi inom kort, i Oktober närmare bestämt.

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5
https://alltomelbil.se/mg-lanserar-tva-elbilar-i-europa-en-ko...

Permalänk
Medlem

Provkör en Kia picanto, du får en helt ny bil för typ 130, med 7 års nybilsgaranti.
Inte så stor bil, men kanske funkar ändå?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Skulle kikat på en nyare Skoda Superb om du gillar din nuvarande bil. Alternativt en V70, Subaru Outback eller RAV4 som jag också tycker är bra alternativ för dig!
Alla småbilar som ovan skribenter rekommenderar är ju inte i närheten utav din skoda i varken körupplevelse, driftkostnad eller lastutrymme. Glöm och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga någon mindre dieselmotor eftersom du ville ha något snålt. Sen när du säger Stockholm tänker jag små fickparkeringar spontant så något SUV liknande? Sen fjällen kanske det är gött med fyrhjulsdrift. Och du nämnde japanskt vilket talar för att du vill att skiten håller så länge som möjligt (förutom vanligt service vilket är alla bilar).

Så:
* Diesel
* SUV
* fyrhjulsdrift (inget måste, det känner du själv om du vill ha)
* Japansk (då du kanske redan har snöat in dig på sånna)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_rav4_2_0_d_4d_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Honeth:

Jag skulle nog säga någon mindre dieselmotor eftersom du ville ha något snålt. Sen när du säger Stockholm tänker jag små fickparkeringar spontant så något SUV liknande? Sen fjällen kanske det är gött med fyrhjulsdrift. Och du nämnde japanskt vilket talar för att du vill att skiten håller så länge som möjligt (förutom vanligt service vilket är alla bilar).

Så:
* Diesel
* SUV
* fyrhjulsdrift (inget måste, det känner du själv om du vill ha)
* Japansk (då du kanske redan har snöat in dig på sånna)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_rav4_2_0_d_4d_...

SUV för att man bor i stan? Det är väl bättre att ha en liten bil som får plats i parkeringsrutorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

SUV för att man bor i stan? Det är väl bättre att ha en liten bil som får plats i parkeringsrutorna.

Det behövs för att komma över alla Helldéns fartgupp och annat som det spenderas pengar på i syfte att jävlas med allt och alla som inte har med cyklar att göra. Helst bör man ha spårvidd som en buss också.

(Fast småbilen är lättare att hitta en plats till än SUV:en jag lånar ibland. Det skiljer runt en meter i längd.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det behövs för att komma över alla Helldéns fartgupp och annat som det spenderas pengar på i syfte att jävlas med allt och alla som inte har med cyklar att göra. Helst bör man ha spårvidd som en buss också.

(Fast småbilen är lättare att hitta en plats till än SUV:en jag lånar ibland. Det skiljer runt en meter i längd.)

Ja ok. Lite som en citybike, "vi tar en mountainbike och sätter på en pakethållare så blir det en stadscykel för det krävs ju riktigt feta och trögrullande däck för att forcera trottoarkanter.."