Permalänk

Huawei/Oneplus/Xiaomi

Hej
Har en Huawei P20 Pro i dagsläget som jag vill byta ut. Velar lite kring hur man ska tänka kring att fortsätta med Huawei ?

Läste att Leica kommer avsluta samarbetet med Huawei och förbudet att använda Google Play etc kvarstår. Ska man gå över till Xiaomi eller Oneplus istället ? Har de bra telefoner liknande Huawei ? Eller ska man satsa på någon av Huawei:s telefoner ändå ?

P50 Pro kommer väl eventuellt släppas snart.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du inte är i behov av playstore - fortsätt Huawei.
Behövs playstore - köp valfritt.
Kör själv Xiaomi och är stört-nöjd.
P20 Pro bör ju fungera finfint även idag - varför byta? Ännu mindre till en nyare Huawei (just för att du får sämre 'mjukvara' med bättre hårdvara)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Om du inte är i behov av playstore - fortsätt Huawei.
Behövs playstore - köp valfritt.
Kör själv Xiaomi och är stört-nöjd.
P20 Pro bör ju fungera finfint även idag - varför byta? Ännu mindre till en nyare Huawei (just för att du får sämre 'mjukvara' med bättre hårdvara)

Jag vet inte om jag är i behov av Playstore då jag aldrig varit utan det. Vissa säger ju att det inte är några problem alls att klara sig utan. Men kommer man åt Google Maps, Bank ID och dylikt ändå ?

Nu när Leica lämnar Huawei känns det som ett sjunkande skepp. Eller ändå inte kanske, då de eventuellt byggt på sig mycket kunskap om kamerateknik och därmed kommer stå sig högt fortsättningsvis. De säljer väl bra med mobiler i Kina/Asien. Men de har helt klart tappat mycket västerländska kunder pga. förbudet av Google.

Det känns lite lockande också och testa Oneplus eller Xiaomi. Jag vill gärna ha bra batteritid och bra kamera. Därför man varit nöjd med Huawei. P20 är relativt ny men den får sin repor och batteriet är inte alls vad det var när mobilen var ny.

Så sammanfattningsvis:
Köpa en Huawei P40 eller P50 Pro
Köpa en Xiaomi (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)
Köpa en Oneplus (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Jag vet inte om jag är i behov av Playstore då jag aldrig varit utan det. Vissa säger ju att det inte är några problem alls att klara sig utan. Men kommer man åt Google Maps, Bank ID och dylikt ändå ?

Nu när Leica lämnar Huawei känns det som ett sjunkande skepp. Eller ändå inte kanske, då de eventuellt byggt på sig mycket kunskap om kamerateknik och därmed kommer stå sig högt fortsättningsvis. De säljer väl bra med mobiler i Kina/Asien. Men de har helt klart tappat mycket västerländska kunder pga. förbudet av Google.

Det känns lite lockande också och testa Oneplus eller Xiaomi. Jag vill gärna ha bra batteritid och bra kamera. Därför man varit nöjd med Huawei. P20 är relativt ny men den får sin repor och batteriet är inte alls vad det var när mobilen var ny.

Så sammanfattningsvis:
Köpa en Huawei P40 eller P50 Pro
Köpa en Xiaomi (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)
Köpa en Oneplus (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)

Google Maps, nej. Bank ID och Swish finns på App Gallery

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

google maps kan du ju köra genom webbläsaren (inte riktigt samma, men nästan när man använder lägg på skrivbordet), eller installera vid sidan via en apk-fil

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

google maps kan du ju köra genom webbläsaren (inte riktigt samma, men nästan när man använder lägg på skrivbordet), eller installera vid sidan via en apk-fil

Fast vad jag vet kommer inte Google Maps fungera om du installerar den via APK, då den nog kräver Google Play Tjänster något som inte är förinstallerat på enheten. Att köra i webbläsaren går, men går väl inte o få navigering så som det går i appen via webbläsaren?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Så sammanfattningsvis:
Köpa en Huawei P40 eller P50 Pro
Köpa en Xiaomi (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)
Köpa en Oneplus (vilka senaste modeller finns och vilka nya är påväg ?)

Mi 10/11 Valfri modell som passar din budget.
Spara pengar, Note 9/10 (?)
https://www.mistore.se/sv/mobiltelefoner/redmi-note-series/
Xiaomi kort: Note eller Mi

OnePlus: De sköt priset i taket, ingen aning vad som gäller för dem, ingen är missnöjd med OnePlus av dem jag känner som har en så de verkar funka.

MrWhoseTheBoss på youtube har riktigt fina guider och jämför många telefoner på ett rättvist sätt.
GSMArena reviews är också något att se för jämföra kamera kvalité t.ex. såhär:
https://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=1&idPhone1=10662&...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Köpte en xiaomi MI 10t lite för någon månad sedan när jag råka ha sönder min förra mobil (xiaomi MI 9T). Har varit riktigt nöjd med båda telefonerna. Köpte en billigare variant nu helt enkelt för att jag inte behöver starkare hårdvara. Ringer, skickar meddelanden, surfar lite, kollar sociala medier och fotar lite emellanåt med min telefon. Men gillar MI's interface som är lätt att navigera, bra batteritid och laddar fullt på typ 30 minuter. Har aldrig upplevt att telefonen blir seg eller strular på något sätt.

Så rekommenderar starkt xiaomi

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast vad jag vet kommer inte Google Maps fungera om du installerar den via APK, då den nog kräver Google Play Tjänster något som inte är förinstallerat på enheten. Att köra i webbläsaren går, men går väl inte o få navigering så som det går i appen via webbläsaren?

Jag har en p40 PRO och laddat ner Google maps via apk fungerar klockrent.
Det som kan strula är t.ex easy park som använder Google maps underliggande. Där ser jag inte kartan men kan skriva parkeringskoden och parkera, fungerar för mig.

Sen finns det många andra kartappar man kan använda. Huaweis egna petal maps tycker jag är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Xiaomi MIUI 12.5

MIUI 12.5

Hej på er.
Är det någon som fått sin MIUI 12.5 uppdatering?
Hur upplever ni MIUI 12.5?
Fick min uppdatering i förmiddags. Märkte en klar förbättring på gränssnittet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

MIUI 12.5

Hej på er.
Är det någon som fått sin MIUI 12.5 uppdatering?
Hur upplever ni MIUI 12.5?
Fick min uppdatering i förmiddags. Märkte en klar förbättring på gränssnittet.

Har kört det ett par veckor nu på redmi note 10 pro och märker ingen större skillnad mot 12.
Har dock plockat bort det mesta av dom förinstallerade programmen sen innan, så möjligt det blivit större påverkan på dom programmen med uppdateringen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har haft en Xiaomi Mi A2 senaste 2 åren och har varit tillräckligt nöjd för att nu när jag ska byta köpt en Xiaomi Poco M3, fanns för bra pris på Webhallen i veckan (1190:-) men verkar nu ha utgått helt.

Är varken super user eller spelar på telefonen så en vanlig standardlur med bra lagring (128 Gb) och på pappret starkt batteri (6000 mAh) räcker för mig de 2 år innan jag brukar byta.

Den luren som jag nu bytt bort från har haft visst strul. Fick byta laddkontakten för nån månad sen pga att den var utsliten, frontkameran har ibland inte funkat i WhatsApp, och nu när 2 år passerat så har jag vissa problem med att batteriet är svårt att ladda om det fått gå ner till 0% och såklart har batteriet inte samma uthållighet som när det var nytt. Men i det stora hela har den jobbat på och ställt upp!

Permalänk
Medlem

Gick från P20 Pro via 6T till Mi Note 10, petade in 12.5.1.0.RFDEUXM idag, flyter bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Installerar öppna Betan på min 6T just nu.
https://forums.oneplus.com/threads/oxygenos-android-11-open-b...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.