Slutna, allround-over-ear-hörlurar till PC för runt 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Slutna, allround-over-ear-hörlurar till PC för runt 1500 kr.

Jag vill köpa hörlurar till datorn. De kommer huvudsakligen att användas till spel och vardagligt lyssnande på musik. Jag prioriterar ljudkvalité och komfort.

Nu är jag verkligen en rookie i ljudvärlden men jag tror mig veta att jag inte vill ha ett par studiolurar med helt platt ljud, dvs, jag vill fortfarande ha någon sorts bas, utan att den för den delen blir överdriven.

Sladdar bekommer mig inte så lurarna behöver inte vara wireless. Viss ljuddämpning är också ett plus då fläktarna i datorn låter ganska mycket.

Jag ser gärna att priset hamnar mellan 1000-1500 kr men om ni har någon produkt för någon hundralapp extra som ni starkt kan rekommendera får ni gärna framföra det också.

Tl;Dr jag vill ha allroundlurar för både musik och spel.
- slutna hörlurar
- over-ear
- bra ljudbild
- åtminstone skaplig komfort
- lite bas (inte helt platt ljud)
- budget 1000-1500 kr (+-)

Tack!

Fan vad svårt det är det här med ljud.

Permalänk
Medlem

Sennheiser Hd569 samt Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm är båda två bra alternativ. De flesta skulle nog säga att DT770 låter bättre, men jag är själv rätt fäst vid Sennheisers passform.

Båda har bra passiv ljudisolering vilket är ganska svårt att hitta i mitt tycke.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Sennheiser Hd569 samt Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm är båda två bra alternativ.

Båda har bra passiv ljudisolering vilket är ganska svårt att hitta i mitt tycke.

Tack för svar!
Första sökresultat gällande Sennheiser Hd569 säger: "The lacking bass and clipped high end may not be ideal for rock music, but the excellent midrange and relatively flat sound..." Tycker du ändå att det finns bas där? Jag har ju uttryckt att jag inte vill ha ett helt platt ljud, utan att det gärna får vara lite bas.

Permalänk
Medlem

Tycker också Beyerdynamic DT770 Pro låter som bästa valet här baserat på dina kriterier Men som alltid är ju ljud tycke och smak, men många brukar uppskatta Beyerdynamics ljudbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Sennheiser Hd569 samt Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm är båda två bra alternativ. De flesta skulle nog säga att DT770 låter bättre, men jag är själv rätt fäst vid Sennheisers passform.

Båda har bra passiv ljudisolering vilket är ganska svårt att hitta i mitt tycke.

Skrivet av Pixelina:

Tycker också Beyerdynamic DT770 Pro låter som bästa valet här baserat på dina kriterier Men som alltid är ju ljud tycke och smak, men många brukar uppskatta Beyerdynamics ljudbild.

Tack för tipset!
Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm kräver en amp förmodar jag? Har du någon rekommendation på den fronten också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Tack för tipset!
Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm kräver en amp förmodar jag? Har du någon rekommendation på den fronten också?

Äh, köp lurarna först och utgå därifrån. Tycker du att det låter bra ur moderkortet så behöver du inte lägga mer pengar i onödan. Själva hörlurarna och en ljudkälla som inte är dålig (ex. Spotify) spelar störst roll.'

De gångerna man behöver en förstärkare är oftast om du har lurar som är riktigt tunga att driva eller lurar med väldigt låg impedans. Anledningen till att jag öht har kvar mina två förstärkare är för att 1) Darkvoicen ser riktigt frän ut och får lurar att låta annorlunda på ett bra sätt. 2) O2+ODAC gör det väldigt enkelt för mig att styra volymen och välja mellan högtalare eller lurar, detta går givetvis att göra med en enkel volymkontroll men det var min första hörlursförstärkare och jag förstod inte bättre
Utan dessa anledningar hade jag nog klarat mig utan en förstärkare till alla dessa jädra lurar man samlat på sig under åren.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd

Beyerdynamic gör löjligt bra kvalité för förvånandsvärt lågt pris.
Stort utbud av båda slutna och halvslutna.
vissa helt slutna kan jag tycka har till och med lite för mycket bas.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående.. DT770 80ohms. ingen amp behövs
(har haft DT770 250Ohms, med amp, ett par år och är skitnöjd med dem)

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Takstar Pro 82, grymma lurar för priset (även jmf mot hörlurar i 1000-1500kr). Finns på alibaba, alt så kan du köpa coolermasters variant MH751/752 o få en mic på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Tack för svar!
Första sökresultat gällande Sennheiser Hd569 säger: "The lacking bass and clipped high end may not be ideal for rock music, but the excellent midrange and relatively flat sound..." Tycker du ändå att det finns bas där? Jag har ju uttryckt att jag inte vill ha ett helt platt ljud, utan att det gärna får vara lite bas.

Tycker de låter rätt nice. Men DT770 har mer bas. De passar inte mina öron dock, skaver tyvärr.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Tycker de låter rätt nice. Men DT770 har mer bas. De passar inte mina öron dock, skaver tyvärr.

Jag har rätt stora öron så det låter som att det kanske kan bli ett problem för mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Takstar Pro 82, grymma lurar för priset (även jmf mot hörlurar i 1000-1500kr). Finns på alibaba, alt så kan du köpa coolermasters variant MH751/752 o få en mic på köpet.

Låter som ett rätt bra förslag. Lite synd att de inte finns i Sverige för en rimlig summa och jag orkar inte med utlandsfrakt om de inte skulle bli bra/vara trasiga vid ankomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Äh, köp lurarna först och utgå därifrån. Tycker du att det låter bra ur moderkortet så behöver du inte lägga mer pengar i onödan. Själva hörlurarna och en ljudkälla som inte är dålig (ex. Spotify) spelar störst roll....

Skrivet av Attatyrk80:

Beyerdynamic gör löjligt bra kvalité för förvånandsvärt lågt pris.
Stort utbud av båda slutna och halvslutna.
vissa helt slutna kan jag tycka har till och med lite för mycket bas.

Skrivet av d3rrty:

Håller med föregående.. DT770 80ohms. ingen amp behövs
(har haft DT770 250Ohms, med amp, ett par år och är skitnöjd med dem)

Tack för input! Jag väntar med amp och ser hur det är.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/30941...

coolermaster finns i sverige

dessa behöver ingen dac/amp heller!