AMD gör "Ryzen 9 5950XT" i upp till 5,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD gör "Ryzen 9 5950XT" i upp till 5,0 GHz

Alltmer pekar mot att förfinade Ryzen 5000-processorer är på ingång och att toppmodellen kan komma att toppa 5,0 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte sett en 5950X som inte gör 5+ GHz out of the box utan PBO på minst 1 eller 2 känor. Min som inte är den bästa boostar till 5,2 som högst på 4 kärnor.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Gambit_2K:

Fortfarande inte sett en 5950X som inte gör 5+ GHz out of the box utan PBO på minst 1 eller 2 känor. Min som inte är den bästa boostar till 5,2 som högst på 4 kärnor.

Ja, det känns onekligen som att AMD verkligen spelade säkert med klockfrekvensangivelserna på kartongen för Ryzen 5000-serien.

Permalänk
Medlem

Min boostar alldeles utmärkt upp till 5,0 GHz på runt 4 kärnor utan PBO kan vara ett golden sample. 😋

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, det känns onekligen som att AMD verkligen spelade säkert med klockfrekvensangivelserna på kartongen för Ryzen 5000-serien.

Vilket i sig kan vara reaktionen från 3000 seriens(eller den tidigare?) där 4.6GHz (om jag minns den exakta frekvensen rätt) knappt uppnåddes och fick mycket kritik för det. Tar det som ett tecken på att de lyssnade och justerade på sin marknadsföring och går på linjen att överleverer istället för att underleverera... i.a.f. på denna front

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Satariel:

Min boostar alldeles utmärkt upp till 5,0 GHz på runt 4 kärnor utan PBO kan vara ett golden sample. 😋

I detta fallet handlar det mer om att AMD kan med säkerhet påstå att ALLA processorer som säljs klarar 5 GHz. Att de flesta R9 5950x generellt klarar 5 GHz eller mer på fåtal kärnor är ett etablerat faktum vid det här laget men troligtvis inte alla.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Många gör ju redan 5Ghz plus med lätthet. Så kan man nå nya höjder med dessa är det högst intressant. Då det är en refresh hoppas jag ju att mitt Crosshair VII får stöd för dessa. Det vore riktigt trevligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Många gör ju redan 5Ghz plus med lätthet. Så kan man nå nya höjder med dessa är det högst intressant. Då det är en refresh hoppas jag ju att mitt Crosshair VII får stöd för dessa. Det vore riktigt trevligt

Det handlar nog snarare om att AMD insåg att de var lite för konservativa förra gången med att bara utlova 4,9 GHz. Förra XT lanseringen var ju minst sagt ett antiklimax så kanske 2% snabbare kanske 3% på sin höjd gentemot de exemplar som idag inte boostar så bra.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HappyPie:

Vilket i sig kan vara reaktionen från 3000 seriens(eller den tidigare?) där 4.6GHz (om jag minns den exakta frekvensen rätt) knappt uppnåddes och fick mycket kritik för det. Tar det som ett tecken på att de lyssnade och justerade på sin marknadsföring och går på linjen att överleverer istället för att underleverera... i.a.f. på denna front

Jag tror, som du säger, att det i högsta grad är på grund av backlashen från Ryzen 3000. Skadar ju som sagt inte att lägga förväntningarna lägre och istället överleverera.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se var priset för 5950XT hamnar när de fasas ut från marknaden efter att nästa generation kommit ut.
Skulle kunna bli en fin, långlivad, ersättare till min R5 3600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det handlar nog snarare om att AMD insåg att de var lite för konservativa förra gången med att bara utlova 4,9 GHz. Förra XT lanseringen var ju minst sagt ett antiklimax så kanske 2% snabbare kanske 3% på sin höjd gentemot de exemplar som idag inte boostar så bra.

Jag tillhör den skaran som kan sitta och tweaka saker i veckor för någon enstaka procents bättre prestanda eller ett fåtal grader svalare etc, så för mig är XT-modellerna högintressanta. Kanske inte om jag redan har motsvarande ur samma generation. Som det är nu sitter jag fast med en gammal 3900X, och hade tänkt köpa en 5990X så fort det gick få tag på. Men nu blir det en no brainer att vänta in TX - modellerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det handlar nog snarare om att AMD insåg att de var lite för konservativa förra gången med att bara utlova 4,9 GHz. Förra XT lanseringen var ju minst sagt ett antiklimax så kanske 2% snabbare kanske 3% på sin höjd gentemot de exemplar som idag inte boostar så bra.

Tror snarare det handlar om insikten att:
"Zen3 <5GHz" => kommer sälja som smör.

Så varför leverera mer än så när man i ett senare skede kan casha in igen genom att släppa "Zen3 =5GHz" som oxå säljer som smör?

Sa det redan då 5950X släpptes, det bara lyste en framtida XT variant av det släppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror snarare det handlar om insikten att:
"Zen3 <5GHz" => kommer sälja som smör.

Så varför leverera mer än så när man i ett senare skede kan casha in igen genom att släppa "Zen3 =5GHz" som oxå säljer som smör?

Sa det redan då 5950X släpptes, det bara lyste en framtida XT variant av det släppet.

Jo precis det är mer eller mindre samma processor med en XT label.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag som sitter på ett moderkort men som sen sköt upp datorbyggandet när marknaden gick åt helvete, väntar ivrigt på en ny stepping. Då jag uppgraderar så absurt sällan så vill jag ha det värsta denna gången, och det är 16-kärnor, och tar gärna en ny stepping.

Det har absolut ingenting med prestanda att göra, mer än att jag vill kunna ha kvar CPU och moderkort i en massa år framöver för filmredigering och annat. Om 8K-video blir standard om 6 år vill jag kunna uppgradera grafikkortet och lita på att CPU'n är så bra den kan vara för plattformen.

Men framförallt så vet jag, sedan jag köpte 2500K istället för 2600K, att jag kommer börja leta efter 5950X/XT's om 5 - 6 år om jag köper en 5900X/XT. Och då är det lika bra att jag köper det värsta på en gång och ger mig själv sinnesfriden att veta att en uppgradering kräver en ny plattform.

Sinnesfrid är mycket värt när man blir äldre och har en massa andra projekt + 35 nya mail varje vardagsmorgon att besvara.

Så kör på! Jag vill se 5 GHz i CPU-Z!

Sen förutsätter det ju att dom är kompatibla och att ASUS lägger till stöd i efterhand. Men det räknar jag kallt med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Jag som sitter på ett moderkort men som sen sköt upp datorbyggandet när marknaden gick åt helvete, väntar ivrigt på en ny stepping. Då jag uppgraderar så absurt sällan så vill jag ha det värsta denna gången, och det är 16-kärnor, och tar gärna en ny stepping.

Det har absolut ingenting med prestanda att göra, mer än att jag vill kunna ha kvar CPU och moderkort i en massa år framöver för filmredigering och annat. Om 8K-video blir standard om 6 år vill jag kunna uppgradera grafikkortet och lita på att CPU'n är så bra den kan vara för plattformen.

Men framförallt så vet jag, sedan jag köpte 2500K istället för 2600K, att jag kommer börja leta efter 5950X/XT's om 5 - 6 år om jag köper en 5900X/XT. Och då är det lika bra att jag köper det värsta på en gång och ger mig själv sinnesfriden att veta att en uppgradering kräver en ny plattform.

Sinnesfrid är mycket värt när man blir äldre och har en massa andra projekt + 35 nya mail varje vardagsmorgon att besvara.

Så kör på! Jag vill se 5 GHz i CPU-Z!

Sen förutsätter det ju att dom är kompatibla och att ASUS lägger till stöd i efterhand. Men det räknar jag kallt med.

En prestandaskillnad på ett par procent idag är ju samma som en prestandaskillnad på ett par procent om 6 år. Känns som att det bör kvitta.

Om du vill ha bästa på AM4-plattformen så kanske du ska vänta lite ändå, risken är att det kommer ut en 6000-serie på AM4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du vill ha bästa på AM4-plattformen så kanske du ska vänta lite ändå, risken är att det kommer ut en 6000-serie på AM4...

Sånna osannolika rykten ska man inte basera sina framtida köp på.
Tror helt klart att nästa generation blir på AM5 och som lär va ännu dyrare än dagens Zen3. Speciellt om det är ddr5 exklusivt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En prestandaskillnad på ett par procent idag är ju samma som en prestandaskillnad på ett par procent om 6 år. Känns som att det bör kvitta.

Om du vill ha bästa på AM4-plattformen så kanske du ska vänta lite ändå, risken är att det kommer ut en 6000-serie på AM4...

Som sagt, det handlar mer om sinnesfrid än prestandaskillnaden.

Jo, jag har följt ryktena kring en eventuell 6000-serie med 6 nm. Vi får se efter sommaren då jag nu tänkt köpa CPU och kanske GPU. Som det ser ut nu så kommer jag nog behålla mitt RX580 ett år till. Det är mest CPUn jag vill ha då det skulle snabba upp mitt flöde när jag renderar timmeslånga ljudfiler (en podcast) samt videofiler i Davinci Resolve.

Men det är rätt sjukt att en 2600k fortfarande är användbar så länge man anpassar sitt arbetsflöde och håller sig till 1080p-video utan massa tunga effekter/filter i Davinci Resolve. Att en rendering tar 5 minuter när det gäller ljud är dock mer störande än man kan tro då man ofta renderar ett 10-tal olika versioner per avsnitt. För att inte tala om 20+ minuter för videor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Då kanske de som saknar suffix uteblir denna gång (5900/5800 är OEM). Då X/XT-varianterna i 3000-serien inte direkt var värda det extra priset så vill de få folk att köpa dem denna omgång. Det skulle ju så klart kunna vara större skillnader denna gång dock. Om det inte dyker upp något om non-X/XT inom snar framtid så verkar det som i5 11400/11400F kommer behålla pris/prestanda-kronan.

Lanseringar av R5 3600/X/XT:
7/7 2019: Ryzen 5 3600X
30/9 2019: Ryzen 5 3600
7/7 2020: Ryzen 5 3600XT

XT kom 1 år efter och non-X knappt 3 månader efter. Det enda jag hört angående 5600: https://www.sweclockers.com/nyhet/30596-amd-ryzen-5-5600-rykt...
De kanske kastar om ordningen denna gång, man kan ju alltid hoppas för 5600 känns mer intressant från en pris/prestanda-ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tror, som du säger, att det i högsta grad är på grund av backlashen från Ryzen 3000. Skadar ju som sagt inte att lägga förväntningarna lägre och istället överleverera.

Får mysiga flashbacks från Sandy Bridge lanseringen. Är visserligen bra att de kan maxa frekvenserna så väl från fabrik som man gör, men saknar den där ZOMG-känslan när något nyanserat klockade så in i helvete bra. :'(

Permalänk
Medlem

Spännande. Då kanske det blir en uppgradering från 6700K till hösten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vet man nått nytt om denna eller ska man hugga en 5950x för 7800 riksdaler?
Känns som lösa rykten, blev det ens bekräftat officiellt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)