Airpods Max saknar stöd för förlustfritt ljud i Apple Music

Permalänk
Melding Plague

Airpods Max saknar stöd för förlustfritt ljud i Apple Music

Förlustfritt ljud är på ingång i Apple Music, men de egna premiumhörlurarna Airpods Max hänger inte med i utvecklingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas dom löser det frammåt annars blir la konstigt andra kan utnyttja det i sina hifi-lurar men inte apples top modell själva?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Lite konstigt av Apple att inte lansera allt samtidigt. Alltså nya hörlurar och förlustfri ljud i Apple Music.

Men troligtvis så är det så att Apple inte gör så stor grej av enbart förlustfri ljud i Apple music, men att skribenter letar efter nyheter.
Bluetooth Le Audio är på igång, nästan alla större tillverkare har någon bluetooth 5.2 enhet ute. Men de är extremt tysta om det. Frågan är om Apple väntar in den slår igenom innan de släpper nya Airpods Max hörlurar?

Permalänk
Sötast

Ajdå, de måste haft rejäl otur när de tänkt ut sitt produktsegment.

Men oroa er inte! Som tröst för deras 'otur' så kommer de kommer utan tvekan att släppa en ny version av Airpods Max med stöd för detta för endast 8595:- inom kort!

Permalänk
Avstängd

Är det Apple som snålat in på sina lurar eller är det så att den bluetooth teknik som finns nu inte klarar den kvaliteten på ljudet än?
Finns det bluetooth lurar som klarar det? I så fall dåligt att Appels dyra lurar inte har det stödet.

Permalänk
Medlem

Det känns onekligen som en miss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Hur starkt skillnaden upplevs är ofta individuellt

För 99% av konsumenter är det placebo. Sen är jag själv ett freakshow som hör skillnad på 16/24-bit och får ont i öronen av fladdermöss (som andra inte ens tycks höra). Hör också spoltjut i nästan all elektronik, måste sova med fläkt på natten för att döva bort små ljud från t.ex. kylskåpet annars vaknar jag.

Permalänk
Skrivet av anon324648:

För 99% av konsumenter är det placebo. Sen är jag själv ett freakshow som hör skillnad på 16/24-bit och får ont i öronen av fladdermöss (som andra inte ens tycks höra). Hör också spoltjut i nästan all elektronik, måste sova med fläkt på natten för att döva bort små ljud från t.ex. kylskåpet annars vaknar jag.

Jag har stor skillnad mellan 320 kbps och 16-bit wav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ajdå, de måste haft rejäl otur när de tänkt ut sitt produktsegment.

Men oroa er inte! Som tröst för deras 'otur' så kommer de kommer utan tvekan att släppa en ny version av Airpods Max med stöd för detta för endast 8595:- inom kort!

Låter som på dig att det är negativt att de möjligen skulle släppa en ny produkt med stöd.

Permalänk
Medlem

I en sann Apple anda så kommer dom nog att lansera en högtalarkabel 3.5-lightning som du behöver för att få en förlustfri musik. Kostar bara 2000 för 50 cm, 3000 för 100 cm. Sen så kommer det inte funka förrän du lämnar in headsetet hos en auktoriserad Apple butik där dom kommer att uppdatera hårdvaran med en mjukvara.

Tagit bort sidospår /mod
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ajdå, de måste haft rejäl otur när de tänkt ut sitt produktsegment.

Men oroa er inte! Som tröst för deras 'otur' så kommer de kommer utan tvekan att släppa en ny version av Airpods Max med stöd för detta för endast 8595:- inom kort!

Airpods Max Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Låter som på dig att det är negativt att de möjligen skulle släppa en ny produkt med stöd.

...för alla som nyss köpt airpods max skulle jag tro att man är lätt bitter...?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...för alla som nyss köpt airpods max skulle jag tro att man är lätt bitter...?

Nu är det väl så att dessa hörlurar aldrig haft stöd för det? Jag har inte så bra koll men det var väl inget stöd som magiskt försvann antar jag.

Min poäng är alltså att de som köpte lurarna lär ju ha vetat om det innan (eller så gjorde de inte research på det). Svårt att beskylla Apple då.

Rätta mig givetvis om jag har fel men antog att det aldrig funnits stöd (i någon tjänst) för Airpods.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

...för alla som nyss köpt airpods max skulle jag tro att man är lätt bitter...?

Bitter.. Alltså det är något man får räkna med att ens produkter inte kanske stöder nya format. Det är därför man bör väl granska in produkterna inann köp. Det är ju allmänt känt att i prinicp alla bluetoothhörlurar man köper idag går under tekniken Bluetooth classic och bluetooth le audio snart kommer. Sedan kan vissa tillverkare som Apple självklart göra egna codec, vissa pratar på extrem komprimering på gamla bandet. Fördelen med Le är ju att den går under low energi som innebär mindre ström etc.
https://www.electronicdesign.com/technologies/embedded-revolu...

*edit*
Det bästa köp man ofta kan göra med elektronik är att inte köpa något och spara pengarna. Såklart att det finns undantag, men rent generellt.

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt orimligt att Bluetooth hörlurar inte klarar det? Bluetooth duger ju inte till överföringen. Sen är ju AirPods Max rätt dumt designade iom att de inte har en äkta analog ingång som kan driva hörluren så därför verkar inte inte fungera rakt av att koppla in dem till en DAC för att få hi-res.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt nyheten eller vad man vill förmedla.

Är det en nyhet att analogt ljud inte stödjer digitala features? Nyheten får det att låta som negativt.
Känns lite som Sverker som kastade DVD-spelaren i soptunnan för att den inte kunde spela VHS-band

Edit:
Visar sig att det är ingen ren analog input till dessa hörlurar. Är en inbyggd DAC som konverterar det analoga ljudet, iofs samma förutsättningar som om man hade DACen i ljudkortet på datan som konverterade. Men men.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag förstår inte riktigt nyheten eller vad man vill förmedla.

Är det en nyhet att analogt ljud inte stödjer digitala features? Nyheten får det att låta som negativt.
Känns lite som Sverker som kastade DVD-spelaren i soptunnan för att den inte kunde spela VHS-band

Det finns 2st problem.
1: Man har köpt ett par gamla prylar och de stöder ej något nytt som kommer. Ja sånt är livet iblant. Köper man dyra produkter från ett känt märke har man kanske större förhoppningar.

2: Man har ej köpt hörlurar ännu. Självklart tror man att flaggskepsprodukten då stöder det bästa ljudcodecen som tillverkaren har på sina tjänster. Detta är inte mer konstigt att om man köper en väldigt dyr ny mobil från ett känt märke, så förväntar man sig att denna kommer stöda android 12 som redan innan man köpte mobilen hade släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

För 99% av konsumenter är det placebo. Sen är jag själv ett freakshow som hör skillnad på 16/24-bit och får ont i öronen av fladdermöss (som andra inte ens tycks höra). Hör också spoltjut i nästan all elektronik, måste sova med fläkt på natten för att döva bort små ljud från t.ex. kylskåpet annars vaknar jag.

Finns bra studier på detta med känslighet för ljud och framförallt i samband med sovande. Finns ett namn för detta, minns det dock inte.

Slutledningen vad jag kunde urläsa var att det blir lätt ett race till botten, man har tystare vid sovandet men då blir örat/hjärnan bara känsligare. Slutar med att man knappt kan sova pga pulslag och det är ju svårt att få bort. Behövdes inte heller extrem känslig hörsel, antar det är hjärnans inbyggda "brusresucering" man tampas med.

Att du kan sova med fläkt på är ju bra, jag är ju lite sån att en fläkt hade ja flippat på men handlar nog mer om stress än nått annat, ibland kan vissa ljud vara helt omöjliga att sova med och nästa gång somnar jag i soffan med borrande grannar.

Permalänk

De kommer nog släppa en ny versionen som är bättre och lägger till namnet PRO och en prislapp på minst 2k extra.

Så Airpods Max PRO släpps väl i höst/vinter

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Så vilka trådlösa hörlurar klarar Förlustfritt ljud?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Så vilka trådlösa hörlurar klarar Förlustfritt ljud?

På android sidan så kan man köra Sony WH-1000XM serien som stödjer LDAC i 990kbps
Tror aptx HD är motsvarande än LDAC i 660kbps fast de har lite olika karakteristik i var saker klipps i frekvens.
Det är väl det närmaste förlustfritt man kan komma idag på trådlösa över blåtand.

Jag har svårt att höra skillnad mellan 240 och 320 kbps så i don't know. Kör mina WH1000xm3 i LDAC ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Så vilka trådlösa hörlurar klarar Förlustfritt ljud?

Tror LDAC är lossless när den streamar i sin högsta bitrate, men jag kan ha fel. Om så är fallet så har väl de flesta lite mer påkostade Sony-lurar det, åtminstone mina MDR-1000X som börjar vara rätt gamla nu.

Permalänk
Medlem

apple älskar verkligen adaptrar, måste tjäna bra på dom.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv

Förlustfri ljudöverföring? Hur mäter man och noterar hur individen upplever ljud och vad jämför man med. Våra öron anpassar sig och vänjer sig väldigt fort och tycker om ett ljud som bara lite innan inte lät så skoj. I teorin kanske det funkar men det finns för många omätbara parametrar helt enkelt. Det är svårt nog med högtalare och jag har själv upplevt hur lättmanipulerad hjärnan är när man jämför. Efter bara nån minut så gillar man och när man byter tillbaka så sker samma sak, mixar man båda paren så sker samma sak och lyssnar man igen på dom enskillda paren sker samma sak igen. Det tar en liten stund dock så att snabbt svänga mellan ger inte ett trovärdigt resultat.

Permalänk
Medlem

Hmm. Både lurarna och telefonen har Lightning-kontakt. Telefonen har digitalt ljud ut (adaptern till 3,5mm innehåller en DAC).
Sen så har Apple en sladd med 3,5mm-plugg i ena änden och Lightning i den andra, som är till för den här hörluren.

Undrar om den senare innehåller en ADC... I så fall skulle Apple kunna lösa frågan genom att släppa en Lightning-till-Lightning-kabel med rätt slags logik i (men jag är inte övertygad om att Apple vill göra det).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Precis som när Ios 7 skulle lanseras så skulle ens Iphone bli vattentät genom en mjukvare uppdatering. Tyvärr funkade det inte.

Det var en 4chan trollning, och aldrig något apple gick ut med... *suck*

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Klart Apple löser det kommer ny version som alla Apple sheeps måste köpa kostar bara 1000 kr extra, se så spring iväg och köp.

Permalänk
Medlem

Frågan är la snarare om några BT lurar alls kan spela förlustfritt ljud?
Är rätt säker på att inga klarar det, och då faller det väll ganska naturligt att inte Airpods Max gör det heller?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Intressant att SweClockers lägger ut nyhet så fort Spotify tillkännager HiFi, men när Apple gör detsamma - ingenting. Först när det kommer ut information om att deras nyaste hörlurar inte kommer stödja det, ja då lägger man ut en klart vinklad nyhet som får allting att låta rätt negativt, och bakar in nyheten om Apple Music HiFi i den. Biased much? Riktigt tråkigt att se, SweClockers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ajdå, de måste haft rejäl otur när de tänkt ut sitt produktsegment.

Men oroa er inte! Som tröst för deras 'otur' så kommer de kommer utan tvekan att släppa en ny version av Airpods Max med stöd för detta för endast 8595:- inom kort!

Nästan som att det var planerat såhär. 🤔😩😂

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2