Google: "Stadia lever och frodas"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Stadia lever och frodas"

Stadia möter motgångar i form av nedlagd spelstudio och avhopp i personalstyrkan, men enligt Google är allt frid och fröjd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 procent utvecklar för Stadia enligt undersökningen. Då är det ju ändå 120 spel på G.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bristen på grafikkort och konsoler har nog varit en boost för tjänster som Stadia. Jag tycker också att tjänsten fortfarande funkar bra, efter ungefär 1½ år. Sedan köper jag inte spel där längre, eftersom jag har en dator som klarar spel, men spelen som hänger med Pro-abonnemanget kan ofta vara väldigt spelvärda. Över lag en bra och prisvärd tjänst skulle jag säga, som tycks utvecklas hela tiden.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Om man ska nämna något positivt så är det att de inte helt gett upp och lagt ner iallafall. Kan bara bli bättre, men med konkurrenterna som redan finns kommer Stadia nog aldrig bli ett seriöst alternativ för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Som singelplayer plattform levererar tjänsten riktigt bra, sämmre ur multiplayer synpunkt pga begränsad spelarbas!

Det ska dock bli intressant då jag är sugen på Humankind som kommer även till stadia och har crossplatform stöd, kan vara precis vad stadia behöver

Permalänk
Medlem

Kom precis på att jag hade en aktiv prenumeration som jag inte avslutat. Tack.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

I Game Developers Conferences (GDC) årliga undersökning svarar endast sex procent av 3 000 utvecklare att de är intresserade av att utveckla till Stadia, och knappa fyra procent att de just nu utvecklar mot Stadia.

Detta i kombination med uttalandet om att det ska komma 100+ spel verkar fishy. Enda som skulle förklara det hela är att GDC är irrelevant för Stadiautvecklare så de som faktiskt utvecklar blev inte tillfrågade? Personligen skulle jag inte använda stadia även om det var gratis - tycker google vet för mycket redan

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fördelen med stadia jämfört mot PS5 och XSX är .. att det existerar och går att köpa. Har fått mer gratis spel än jag hinner spela. Fördröjningen är faktiskt låg med tanke på att man spelar i molnet, den är definitivt ok. Förutom på FarCry 5, enda spelet jag spelat där man verkligen märkte latency, returnade det. Ubisoft har problem med att deras spel på Stadia börjar lagga också när spelet varit igång ett tag (minnesläckor?).

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande på Stadia sedan launch. Senast spelade jag ut CP2077 🙂

Permalänk
Medlem

Stadia är bra och fungerat riktigt smidigt. Kommer inte ihåg vilken sida det var men de mätte latency och den var inte märkbart högre än Xbox One.
Spelat lite då och då sen launch och har inga problem. Kunde önskat lite battre bild/skärpa mot att de använder mer bandbredd om man har det. Man kan ju inte få allt dock.

Men att folk att oroliga är mest för att man hör de högljudda. Google har så vitt jag vet inte lagt ner något utan ersattare där man betalar för tjänsten. De har lagt ner massa andra saker ja, men 90%+ av de sakerna använder få utanför staterna.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Lego Master

Inget alternativ för mig som har en rejäl spelbas på Steam redan. Nvidias GeForce NOW passar mig mycket bättre.
Har testat att spela lite via Microsoft molngamingtjänst med, men tyckte latenserna var lite för höga. Och då satt jag hemma, mitt i 5GHz wifi med 500 Mbit fiberlina. Jag vill inte ens fundera på hur det skulle funka ute på stan med 4G.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Så länge Google fortfarande vill att Stadia ska bli competitive så är det verkligheten att det också fungerar utmärkt och frodas, enligt Google, vad folk faktiskt upplever och vad statistik och reviews osv visar är inte relevant, tycker Google.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av talonmas:

4 procent utvecklar för Stadia enligt undersökningen. Då är det ju ändå 120 spel på G.

Iom att jag inte hittat någon siffra på exakt fördelning så är det nog rimligt att anta att åtminstone några av de tillfrågade utvecklarna kommer från samma studio/projekt. Så det är nog lite färre titlar än så, även om jag inte vågar ge mig på någon exakt matematik så här på morgonkvisten

Permalänk
Keeper of Traditions

Tror inte en sekund på att det internt inte redan har lagts ner helt. Det går på tomgång ett tag tills det tar stopp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Sagt det förr och säger det igen. Stadia är framtiden.
Redan nu för de som vill. Tjänsten är klockren.
Billig, hög kvalitet och framförallt, enkel.
De som klagar har inte provat eller är av typen "åh nej, de har inte Mega Monster Mongo 32 och det spelet är jättepopulärt den här veckan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Stadia är bra och fungerat riktigt smidigt. Kommer inte ihåg vilken sida det var men de mätte latency och den var inte märkbart högre än Xbox One.
Spelat lite då och då sen launch och har inga problem. Kunde önskat lite battre bild/skärpa mot att de använder mer bandbredd om man har det. Man kan ju inte få allt dock.

Men att folk att oroliga är mest för att man hör de högljudda. Google har så vitt jag vet inte lagt ner något utan ersattare där man betalar för tjänsten. De har lagt ner massa andra saker ja, men 90%+ av de sakerna använder få utanför staterna.

>50% ökning av latency på ett 60FPS-spel märker nog de flesta som inte är väldigt okänsliga.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra när domedagsprofeterna vädrar blod? De kommer med sina "rykten" om en tjänst, produkt eller ett företags undergång och förr eller senare får de ju rätt. De får liksom aldrig fel utan glider bara undan och bidar sin tid. Får de däremot rätt så ekar det på internet. Nån som minns tiden då det inte gick en vecka utan ett nytt rykte om att Apple var dömt? Sen kom Ipod, sen Iphone och när Ipad kom så hade ryktena tystnat. Profeterna får nog vänta ett tag nu innan de får rätt där. Det är intressant hur snabbt vinden kan vända. Som att tonen ändrats när de kommer till Half Life 3. Man blir inte automatiskt utskrattad längre så fort man skriver "HL3". Är man optimist är man naiv och är man pessimist så är man realist. Med det sagt så tror jag Stadia dömt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Stadia har någon framtid under Google. Medan Google har resurser så har de uppvisat ett historiskt ointresse att leverera tjänster långsiktigt. Fungerande tjänster fasas ut och byts ut mot nya sämre eller plockas bort i helhet. Intrycket jag får är att Google håller masken uppe för Stadia för att kunna sälja skiten till någon annat bolag framöver och hoppas på en sådan där teknik-typisk övermättad prislapp för en halvrealiserad produkt.

Permalänk
Medlem

Wave och Plus var väl också felfria och bra tills de stängdes ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta i kombination med uttalandet om att det ska komma 100+ spel verkar fishy. Enda som skulle förklara det hela är att GDC är irrelevant för Stadiautvecklare så de som faktiskt utvecklar blev inte tillfrågade? Personligen skulle jag inte använda stadia även om det var gratis - tycker google vet för mycket redan

Tyvär så är det nog så även om jag gillar Stadia att stort antal av dessa titlar givetvis inkluderar små indie spel som de slänger med i Pro delen

Visst Ubi och Ea släpper mer och mer, men samtidigt så är de enda titlarna som går att förboka Humankind samt Life is strange: Trucoulors!

Tror de skulle behöva en exklusiv kioskvältartittel samt kanske få Riot ombord!

Permalänk
Medlem

Det är framför allt en sak som stoppar mig från att skaffa Stadia och det är möjligheten att installera spelen jag köper på egna enheter. Hade Google sålt spelen via Google Play, med möjlighet att streama via Stadia och installera på egen enhet, så hade det känts tryggare att köpa spel då Play inte kommer försvinna inom den närmaste tiden. Att köpa spel som man bara kan streama med Stadia är ett idiotiskt koncept och garanterat den främsta anledningen till att det inte blivit någon större succé. Ska man ha en streamingtjänst så ska man erbjuda ett stort bibliotek för en månadsavgift, inte sälja spelen styckevis till fullpris. Microsoft, Sony och Nvidia har fattat hur man driver en bra streamingtjänst för spel. Det Google försöker sig på är bara ren idioti, och det kommer straffa Google såväl som deras kunder till slut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Fördelen med stadia jämfört mot PS5 och XSX är .. att det existerar och går att köpa. Har fått mer gratis spel än jag hinner spela. Fördröjningen är faktiskt låg med tanke på att man spelar i molnet, den är definitivt ok. Förutom på FarCry 5, enda spelet jag spelat där man verkligen märkte latency, returnade det. Ubisoft har problem med att deras spel på Stadia börjar lagga också när spelet varit igång ett tag (minnesläckor?).

Fick blur/lagg på streamen ibland men tror det berodde på telias standard router, för efter att jag stoppade in tp kabel i chromcastens nät del har jag inte haft ett endaste problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är framför allt en sak som stoppar mig från att skaffa Stadia och det är möjligheten att installera spelen jag köper på egna enheter. Hade Google sålt spelen via Google Play, med möjlighet att streama via Stadia och installera på egen enhet, så hade det känts tryggare att köpa spel då Play inte kommer försvinna inom den närmaste tiden. Att köpa spel som man bara kan streama med Stadia är ett idiotiskt koncept och garanterat den främsta anledningen till att det inte blivit någon större succé. Ska man ha en streamingtjänst så ska man erbjuda ett stort bibliotek för en månadsavgift, inte sälja spelen styckevis till fullpris. Microsoft, Sony och Nvidia har fattat hur man driver en bra streamingtjänst för spel. Det Google försöker sig på är bara ren idioti, och det kommer straffa Google såväl som deras kunder till slut.

Stadia passar bra för mig. Jag har inga problem att köpa spel som sedan enbart kan streamas via Stadia. Sen att många inte tycker om det, ja alla tjänster passar inte alla.

Dessutom blir argumentet att du ska kunna installera Stadia-spel på din egen enhet märkligt, då de körs på särskilda servrar och mjukvara som du inte har. Det är en Stadia-version av spelet som körs, inte en pc-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vad ska man göra när domedagsprofeterna vädrar blod? De kommer med sina "rykten" om en tjänst, produkt eller ett företags undergång och förr eller senare får de ju rätt. De får liksom aldrig fel utan glider bara undan och bidar sin tid. Får de däremot rätt så ekar det på internet. Nån som minns tiden då det inte gick en vecka utan ett nytt rykte om att Apple var dömt? Sen kom Ipod, sen Iphone och när Ipad kom så hade ryktena tystnat. Profeterna får nog vänta ett tag nu innan de får rätt där. Det är intressant hur snabbt vinden kan vända. Som att tonen ändrats när de kommer till Half Life 3. Man blir inte automatiskt utskrattad längre så fort man skriver "HL3". Är man optimist är man naiv och är man pessimist så är man realist. Med det sagt så tror jag Stadia dömt.

Apple var dömt, men sedan så kom Steve Jobs tillbaka efter sin spirituella drog resa och räddade företaget med bland annat hjälp av ett stort lån från Microsoft.

Jo lite utskrattad blir man nog ändå fortfarande när det kommer till HL3, även om chansen för att spelet kommer släppas framöver är betydligt större nu när Alyx finns ute.

Visst är det tråkigt med hur synen på optimism och realism är, men för egen del så har jag tyvärr svårt att se vad Stadia bidrar med.
Det finns väl också väldigt lite som pekar emot att det går bra för tjänsten, lägger ner first party produktionen från ingenstans och menar på att 100 spel är väldigt mycket, medans andra platformer kommer få betydligt fler spel i år.
Vi pratar då också om en platform som borde försöka komma ifatt andra aktörer.

Sen är man såklart fortfarande lite sur över att de skyltade med prestanda i nivå med PS5 innan lansering, men hade sedan svårt att prestera lika bra som Xbox one X efter lanseringen.

För mig är tjänsten helt ointressant då det är en nedgradering jämfört med hur min nuvarande upplevelse ser ut, så det finns typ inget som lockar.
Ifall de lyckas lösa problemen med tiden så kan streaming förhoppningsvis leva upp till den nivån som jag är ute efter om typ 10 år, om ens då.
Men då är jag också tekniskt intresserad och hela tiden vill ha högre kvalité framför tillgång, även om tillgång kanske inte är helt oviktigt.

När speedrunners som spelar Punch Out är nöjda så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

https://preview.redd.it/97ezsdsjjhz31.jpg?width=1397&format=pjpg&auto=webp&s=f9b6d05815c8c9c32f355701b6dd7d633754089c

>50% ökning av latency på ett 60FPS-spel märker nog de flesta som inte är väldigt okänsliga.

Jag lirar Destiny 2 på Stadia. Märker ingen lagg alls.

Har en gaming laptop och D2 på Steam men så sjukt skönt att lira utan fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Dessutom blir argumentet att du ska kunna installera Stadia-spel på din egen enhet märkligt, då de körs på särskilda servrar och mjukvara som du inte har. Det är en Stadia-version av spelet som körs, inte en pc-version.

Det behöver ju inte vara samma version som körs. Många spel kan man ju köra både Windows- och Linuxversionerna av om man äger dem på Steam. Portal 2 köpte jag till PS3 och fick PC-versionerna (Windows och senare Linux) på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Stadia passar bra för mig. Jag har inga problem att köpa spel som sedan enbart kan streamas via Stadia. Sen att många inte tycker om det, ja alla tjänster passar inte alla.

Dessutom blir argumentet att du ska kunna installera Stadia-spel på din egen enhet märkligt, då de körs på särskilda servrar och mjukvara som du inte har. Det är en Stadia-version av spelet som körs, inte en pc-version.

Det är bra med xcloud, där kan du välja att strömma spelen eller att installera. Rätt smidigt om man kan testa flera olika spel genom att streama och sedan om man fastnar för ett spel kan man välja att installera om man vill få lite skarpare bild/ mindre latens. Som ett exempel då, det andra är ju att du kanske har spelet installerat på din konsol men tänkte ta ett bad och fortsätter på din spelning genom strömma till telefonen istället. Det är mycket bra microsoft har gjort, att du kan fortsätta ditt spel på konsol, pc och telefon och spelet sparas automatiskt. Förhoppningsvis kan de komma ikapp stadia lite. För Xcloud idag är inget vidare stabilt samt att det är väldigt cpu krävande om man kör det på en laptop. Men det är ju trots allt i beta stadie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag lirar Destiny 2 på Stadia. Märker ingen lagg alls.

Har en gaming laptop och D2 på Steam men så sjukt skönt att lira utan fläktljud.

Härligt, jag avundas personer som du, tyvärr så kan inte jag njuta av D2 på stadia.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Angående latency.
När man kör en mjukvarusynth med mer än 40ms latemcy är det svårt att spela i takt, så om man inte känner av 100ms så år man nog okänslig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många som inte har provat Stadia, eller som inte är målgruppen, som hatar. För mig som casual gamer, som mest spelar single player, så är det grymt!

Om jag hade haft en schysst speldator eller senaste konsolen hade jag inte varit intresserad av spelstreaming, men då hade jag inte heller tillhört målgruppen, tänker jag.

Skrivet av Elektron:

Det är bra med xcloud, där kan du välja att strömma spelen eller att installera. Rätt smidigt om man kan testa flera olika spel genom att streama och sedan om man fastnar för ett spel kan man välja att installera om man vill få lite skarpare bild/ mindre latens. Som ett exempel då, det andra är ju att du kanske har spelet installerat på din konsol men tänkte ta ett bad och fortsätter på din spelning genom strömma till telefonen istället. Det är mycket bra microsoft har gjort, att du kan fortsätta ditt spel på konsol, pc och telefon och spelet sparas automatiskt. Förhoppningsvis kan de komma ikapp stadia lite. För Xcloud idag är inget vidare stabilt samt att det är väldigt cpu krävande om man kör det på en laptop. Men det är ju trots allt i beta stadie.

xcloud verkar helt klart intressant, tyvärr verkar det inte fungera bra på PC än. Jag kan tänka mig att skaffa det senare, vill dock att det ska funka bra på min laptop och på pc kopplad till TVn.

Jag äger inget Xbox så att man kan spela på båda ger inget mervärde för mig. Förstår att det kan vara bra för Xboxägare!