Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hittar ingen svensk återförsäljare.

Den är kanske inte riktigt lanserad i Sverige än, går att hitta den på cdon, men jag väntar på att den ska gå ner lite i pris när fler svenska återförsäljare får in den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5721386

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jud1th:

Har inte läst så mycket kring nya M1 macarna. Vad är det för kompabilitetsproblem som är vanliga?

"Note: Due to numerous complaints of compatibility issues and Dell's unwillingness to offer support to those affected, all Dell monitors have been removed from our list of recommendations for the time being and until the situation is resolved. At this time, we don't test for compatibility; if you run into any issues using a monitor when connected to a Mac Mini, please let us know in the discussions." https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini

Oklart hur väl det stämmer då Dell förekommer flera gånger på denna listan: https://forums.macrumors.com/threads/mac-mini-m1-compatible-m...

Skrivet av Umbriel:

Den är kanske inte riktigt lanserad i Sverige än, går att hitta den på cdon, men jag väntar på att den ska gå ner lite i pris när fler svenska återförsäljare får in den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5721386

Har kikat närmare på denna och den förra du länkade (PA278QV) och börjar bli mer intresserad. Undrar när den nya kan tänkas landa hos svenska återförsäljare. Den hos CDON säljs av ComputerSalg.

Permalänk
Inaktiv

Förutom Asus PA278CV så finns Asus ProArt PA247CV och Asus ProArt PA279CV.

ProArt PA247CV - Full HD på 24-tum (eller 23,8-tum)
Asus PA278CV - 2K på 27-tum
Asus ProArt PA279CV - 4K på 27-tum

De verkar snarlika. Lite lägre ljusstyrka på den minsta (300 cd/m² istället för 350 cd/m²). 27-tummaren med 4K har 60 Hz istället för 75 Hz och USB 3.0-hubb istället för USB 3.1-hubb.

Permalänk
Inaktiv

Det blev PA278QV till slut @Umbriel. Beställde den idag då Webhallen sänkte priset och jag har presentkort hos Webhallen (som jag också fått rabatt på) så den kostar mig 3500 kr. Orkar inte vänta på att PA278CV ska dyka upp hos SV ÅF eller gå ner i pris (har alltså ingen skärm alls idag). Sen måste jag inte ha USB-C.

Funderade även på PA279CV med är inte övertygad om att 4K på 27-tum är värt det. Dels baserat på detta men också baserat på en YouTube-video. Jag förstår om man kommer från iMac 27 som har 5K på 27-tum (eller iMac 21,5 med 4K på 21,5-tum). Det var dock länge sedan jag använde en Retina-skärm dagligen, bortsett från den korta perioden jag hade MacBook Air M1 och som jag returnerade då skärmen var för liten. Insett att jag inte har något behov av en laptop heller.

Permalänk
Inaktiv

Får tråkigt nog returnera skärmen p.g.a. död pixel. Dock upptäckte jag även att jag inte kunde skala skärmen (större text) utan bara ändra skärmupplösningen till det lägre vilket gör allt suddigt. Så jag får helt enkelt köpa en skärm med 4K-upplösning istället.

Funderar nu på PA279CV då jag i övrigt tyckte att PA278QV var bra byggd, mycket stabilt stativ, praktiska USB-portar och möjligheten att rotera skärmen var väldigt praktiskt när man ska använda portarna. Mycket trevlig skärm alltså, bortsett från oturen med en död pixel samt att 1440p inte tillåter skalning i Mac (tydligen inte ett problem hos Windows).

Det enda som inte var så bra var de inbyggda högtalarna. Alltså de var helt okej för att sitta i en skärm. Vill man ha bättre högtalare köper man kanske externa. Dock var högtalarna i Mac mini faktiskt bättre. Förstår inte alls folk som säger att Mac mini låter skit, tycker den lät mer än bra. Fast folk har väl olika krav/preferenser här såklart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Får tråkigt nog returnera skärmen p.g.a. död pixel. Dock upptäckte jag även att jag inte kunde skala skärmen (större text) utan bara ändra skärmupplösningen till det lägre vilket gör allt suddigt.

Detta är dock inte skärmens fel, utan så det fungerar med 2560x1440-skärmar som PA278QV. Det är för låg ppi för att du ska kunna skala med någon form av behållning eller kvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Detta är dock inte skärmens fel, utan så det fungerar med 2560x1440-skärmar som PA278QV. Det är för låg ppi för att du ska kunna skala med någon form av behållning eller kvalitet.

Menar inte att det är skärmens fel, bara att jag inte visste om det.

Ska koppla in en Windows-dator och jämföra då jag har förstorat i Windows tidigare (22-tums 1080p skärm) utan att uppleva något som suddigt, bara större.

Som sagt, tyckte PA278QV var en fin skärm annars.