Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Kul att jag hittade denna tråd då jag precis börjat gå i tankarna att skaffa en MTB.

Bor ute på landet och har ganska mycket grus och skogsvägar som jag vill ta mig runt på då jag fotar en del.
Dock är cykeln som jag skaffade när jag bodde i stan för 7+ år sedan inte särskilt skön att ta sig runt på så fort jag lämnar asfalten.

Fråga 1: Funkar det fint att ha MTB som enda cykeln eller blir det obekvämt om man ska cykla långt på tex asfalt?

Fråga 2: Om man ska köra långt på MTB, vill man kunna låsa fjädringen fram eller det är skit samma? Förstått det som att det kan vara skönt att låsa den om man ska cykla på plan mark.

Fråga 3: Är heldämpat något man ens behöver överväga om man inte ska tävla / dra runt på "tuffare" leder konstant?

Fråga 4: Var behöver man lägga sig prismässigt för att få en "komplett" cykel? Kollat runt en del på olika märken och recensioner och får lite uppfattningen att även om man köpen en MTB för ~7k så är där saker man "borde" byta ut direkt.

Fråga 1: Svaret beror på lite olika faktorer. För mig som är MTB:are, 27år, någorlunda vältränad och frisk rygg fungerar det alldeles utmärkt. Gissar att du har en cykel där man sitter lite mer upprätt vilket är bättre för just ryggen framförallt. MTB har oftast en mer framåtlutande position med påföljder att man som novis (eller person med svag bukmuskulatur) oftast lägger överkroppsvikten på armarna/händerna vilket är olämpligt om man har exempelvis ledproblem i de områdena. Sen såklart är ju "långt" högst subjektivt

Fråga 2: Låsning av framgaffeln är bäst tillämpat när man står upp och trampar, så att en del av ditt tramp inte sugs upp av dämparen.

Fråga 3: Jag skulle säga att du inte behöver tänka på heldämpat om inte komfort är jätteviktigt för dig. Och kör du på billigare heldämpade (e.g. olåsbara) så får du lägga mer energi på trampandet.

Fråga 4: Jag har inte så bra koll på marknaden men gissningsvis har priserna gått upp nu i Coronatider. Precis som med datorbyggande så skulle jag rekommendera att börja med en billig cykel där du kan byta ut komponenterna stegvis och på så sätt lära dig vad som händer när du byter ut t.ex. vevpartiet. Sen förstår jag att alla inte vill meka med sin cykel men finns nog alltid någon person att få tag i som kan göra det åt en. Men oavsett prislapp så får du alltid en komplett cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ptja, vill du aktivt cykla MTB eller vill du ha en praktisk allround-cykel som även klarar stigar och grus? Jag kör längre sträckor (20-70 km) men inte speciellt brôtigt där mycket är rotiga stigar eller grus. Jag har testat med framdämpat, heldämpat och cyklokross men inte tyckt någon av dem varit perfekt för mitt användningsområde. Skaffade istället en modern stel mountainbike i stål med rejäla däck (29+), hydrauliska skivbromsar, 12 växlar etc och det är perfekt. Slängt på en stor ramväska också så kan jag ta med mig extrakläder och mat utan att behöva en ryggsäck. Det är min enda cykel så använder den även när jag cyklar till jobbet på asfalt och det är inga konstigheter. Sålde av de andra cyklarna jag hade och har inte ångrat mig en sekund.

Primärt vill jag skaffa en för att kunna ta mig runt på de flesta underlag.
Häromkring är det ganska blandat med grusväg, skogsvägar, stigar osv. Vissa är plana och andra har småsten, rötter, makadam osv. Jag vill helt enkelt kunna cykla överallt där det är framkomligt :).
Jag vill ha den både som ett verktyg att scouta ställen att fota på samt att ha som träningsredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Primärt vill jag skaffa en för att kunna ta mig runt på de flesta underlag.
Häromkring är det ganska blandat med grusväg, skogsvägar, stigar osv. Vissa är plana och andra har småsten, rötter, makadam osv. Jag vill helt enkelt kunna cykla överallt där det är framkomligt :).
Jag vill ha den både som ett verktyg att scouta ställen att fota på samt att ha som träningsredskap.

Skulle i så fall inte avfärda en stel stålcykel i så fall. Fördel att det är en väldigt simpel cykel och därmed mindre underhåll. Jag har en sån här: https://konaworld.com/unit_x.cfm. Finns billigare varianter också från ex.vis. Marin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Kul att jag hittade denna tråd då jag precis börjat gå i tankarna att skaffa en MTB.

Bor ute på landet och har ganska mycket grus och skogsvägar som jag vill ta mig runt på då jag fotar en del.
Dock är cykeln som jag skaffade när jag bodde i stan för 7+ år sedan inte särskilt skön att ta sig runt på så fort jag lämnar asfalten.

Fråga 1: Funkar det fint att ha MTB som enda cykeln eller blir det obekvämt om man ska cykla långt på tex asfalt?

Fråga 2: Om man ska köra långt på MTB, vill man kunna låsa fjädringen fram eller det är skit samma? Förstått det som att det kan vara skönt att låsa den om man ska cykla på plan mark.

Fråga 3: Är heldämpat något man ens behöver överväga om man inte ska tävla / dra runt på "tuffare" leder konstant?

Fråga 4: Var behöver man lägga sig prismässigt för att få en "komplett" cykel? Kollat runt en del på olika märken och recensioner och får lite uppfattningen att även om man köpen en MTB för ~7k så är där saker man "borde" byta ut direkt.

  1. Beror på vad du menar långt, ska du över 5mil på asfalt så kanske det är värt med flera cyklar. Det är inte obekvämt, men du sparar energi med en annan cykel som passar bättre för det. MTBs är inte direkt växlade för väg heller så efter 40km/h blir det bara skumt att trampa. Men ska du bara några kilometer eller 1-4 mil så absolut inget fel med en mtb. Bibs lär du vilja ha oavsett cykel och det ska fixa komforten mycket.

  2. Det är främst för när du ska upp för branta backar som är helt släta eller sprintar, cyklar du bara på plan mark är det imo skönt att låta den dämpa. Då försvinner alla små gropar osv som vi har gott om på våra vägar.

  3. Nej du kommer enormt långt utan heldämpat och sparar många tusen. Heldämpat betyder ju en till dämpare som ska in på service 1-2 gånger om året.

  4. Imo beror det på dig och hur kräsen du är. Pedaler är ju en stor en, mina stl47 fötter står inte bra på standard pedaler så jag bytte direkt när jag köpte en ny cykel (efter att ha varit utan cykel i många år). Så det är något man typ byter oavsett prisklass