Radeon™ Software Adrenalin 21.5.2 Optional

Permalänk
Medlem

Radeon™ Software Adrenalin 21.5.2 Optional

Mer info och nedladdning här.

Support For

  • Days Gone

  • Microsoft® DirectX® 12 Agility SDK & Microsoft® Shader Model 6.6

    • Learn more from AMD here and Microsoft here.

Fixed Issues

  • Uninstalling or upgrading Radeon Software using the factory reset option may delete AMD chipset driver folders if they are stored in the same directory as the Radeon Software installation. Users who wish to perform a factory reset are recommended to use the latest AMD cleanup utility instead.

  • Cyberpunk 2077™ may experience shadow corruption on Radeon RX 6000 series graphics when ray tracing is enabled.

  • Intermittent loss of signal during AMD Link’s Stream Optimization if HEVC is used on Radeon RX 5000 series graphics products or later.

  • The download or launch Ryzen Master buttons in Radeon Software may intermittently disappear or may fail to initialize Ryzen Master.

  • FPS logging may log incorrectly or fail to log on RyzenTM Mobile 4000 series and RyzenTM Mobile 5000 series.

  • Radeon Software may experience a crash when Record & Stream tab is in use and a display is hot plugged.

Known Issues

  • Radeon™ Software might not get updated on Windows 7 platforms when updating from 21.4.1 or 21.5.2 to this release, if factory reset is enabled. As a workaround, users who wish to perform a factory reset are recommended to use the latest AMD cleanup utility instead.

  • Resident Evil Village™ may experience an intermittent application hang or TDR on AMD Radeon VII graphics products in the first mission of the game.

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

  • Connecting two displays with large differences in resolution/refresh rates may cause flickering on Radeon RX Vega series graphics products.

  • Radeon performance metrics and logging features may intermittently report extremely high and incorrect memory clock values.

  • Radeon FreeSync™ may intermittently become locked while on desktop after performing task switching between extended and primary displays upon closing a game, causing poor performance or stuttering. A system restart is a potential workaround if this is experienced.

  • If Ryzen Master is not detected in Adrenalin software after installation, a system restart may be required.

  • If Blue or Black screen is observed in mobile systems, temporarily disable Enhanced sign-in

AMD Link for Windows Known Issues

  • Intermittent grey frame corruption might be observed when streaming with HEVC on certain configurations via an Internet connection. A workaround is to use the AVC encoding setting instead.

Permalänk
Hjälpsam

"Microsoft® DirectX® 12 Agility SDK & Microsoft® Shader Model 6.6"
https://www.sweclockers.com/nyhet/31721-directx-12-agility-me...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Hoppas folk ger Days Gone en chans. Underskattad titel och det lilla jag hunnit spela av PC-versionen under dagen har varit riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hoppas folk ger Days Gone en chans. Underskattad titel och det lilla jag hunnit spela av PC-versionen under dagen har varit riktigt bra.

Jo jag hade jätte skoj med spelet förra sommaren och fixade en ganska enkelt platinum trophie.
Det är lite segt I början men blir ganska snabbt beroende framkallande 😍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voffen1:

Jo jag hade jätte skoj med spelet förra sommaren och fixade en ganska enkelt platinum trophie.
Det är lite segt I början men blir ganska snabbt beroende framkallande 😍

Haha ja, ganska mycket att göra men helt klart en av de lättare trophies jag tagit med. Ganska rimliga med, ser fram emot att plocka de igen.

Challenge trophisarna har jag provat när jag spelade igenom på PS5 men blir att försöka ta dessa på PC, utmanande och bra.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel. Det får bli ett omspel på PC om ett tag när mitt minne svikit mig.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Nu när detta är en nyhet på framsidan av sweclockers hade det varit bra med en information av vad agility faktiskt innebär.

Nu har jag googlat fram svaret och insett att det inte är någon grafisk teknologi i sg själv, utan att utvecklare kan kringå windows update, för att snabbare få in funktioner i sina spel om jag förstod det rätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CubaCola:

Nu när detta är en nyhet på framsidan av sweclockers hade det varit bra med en information av vad agility faktiskt innebär.

Nu har jag googlat fram svaret och insett att det inte är någon grafisk teknologi i sg själv, utan att utvecklare kan kringå windows update, för att snabbare få in funktioner i sina spel om jag förstod det rätt.

Så här har jag förstått, om du har en lite äldre version av W10 (ned till hösten 2019), installeras senaste DX12 via spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu när detta är en nyhet på framsidan av sweclockers hade det varit bra med en information av vad agility faktiskt innebär.

Nu har jag googlat fram svaret och insett att det inte är någon grafisk teknologi i sg själv, utan att utvecklare kan kringå windows update, för att snabbare få in funktioner i sina spel om jag förstod det rätt.

Skrivet av Ratatosk:

Så här har jag förstått, om du har en lite äldre version av W10 (ned till hösten 2019), installeras senaste DX12 via spelet.

Inget illa ment, men det fanns ju länkar till både AMD och Microsoft, dessutom länkade Ratatosk till Sweclockers egen artikel i andra posten, så att googla känns som den långa vägen istf att klicka.

Är det fö inte så som det fungerade tidigare, med äldre DirectX? Att spelet alltid installerade den version av DirectX det behövde? Fast det ställde ofta till problem, att någon dll-fil ibland saknades, så man var ändå tvungen att hämta hela DirectX för säkerhets skull. Tanken med att gå ifrån det var kanske att minska installationsfilerna och inte släpa med DirectX hela tiden, men nu återgår man alltså till det "nygamla"? Spelet kollar din DirectX-version, och installerar ev sin egen nyare.

Formuleringen under Microsoftlänken är ju också lite oklart skriven då:

We already have our first Agility SDK out, with support for the full DirectX 12 Ultimate feature set and Shader Model 6.6:

  • That’s right, many of the DirectX 12 Ultimate features that used to be limited to devices with May 2020 Update, can now run on substantially more gamers’ machines today, since the Agility SDK runs on the November 2019 Update and up!

  • Shader Model 6.6 is an update that’s so new that support for it will only roll out with the next Windows 10 OS

För om Shader Model 6.6 (som faktiskt är nya saker) stöds redan nu genom Agility SDK, innan "OS:et som stödjer" Shader Model 6.6 är ute, stöds det ju redan nu. I den här drivrutinen, i det här OS:et. Tack vara Agility SDK. Och det var väl det som var hela meningen med Agility SDK?

Edit:
Sen kan jag tänka mig att AMD vill vara snabba på bollen med Shader Model 6.6, för jag inbillar mig att där finns utökade möjligheter att optimera mer för RDNA 2 på pc-sidan, att få en paritet i flexibiliteten/programmeringen som förmodligen redan finns på Xbox SeriesX, vilket t ex skulle kunna innebära förbättrad raytracingprestanda. Men det är ju bara vad jag tror.

Permalänk
Medlem

spelade ps4 versionen men slutade eftersom kontrollerna sög, pc versionen är minst 10 ggr bättre på alla sätt, otroligt bra spel

Permalänk
Medlem

Och fortfarande verkar HDMI ljudproblem finnas i kombination med att usb mus används.

Jag har kopplat datorn i sign in PC > Marantz SR7010 > HU7205 TV, bara hdmi.

Och ljudet hackar och skrapar när man använder tex Tidal, Foobar, Qobuz vid scrollande och övriga rörelser med musen, och även tangentbordet.
Och har provat alla USB portar, utan större framgång.

Trodde detta skulle fixas med AGESA 1.2.0.2, men tydligen verkar det vara nåt slags designfel i på både CPU och GPU på både 5800x och 5700XT i kobination med varandra som ger detta ytterst irriterande fel.

Och många andra verkar ju ha detta problem med samma kombo av cpu familj och gpu serie. Så jag drog tydligen en nitlott som Hifi och musikälskande person som vill ha rent och klart ljud.
Detta verkar inte AMD kunna ge med så pass nya saker som detta faktist är. Vilket är tråkigt på annars väldigt kapabla prylar

Och att ändra UEFI alla PCIe inställningar till Gen3 tar inte bort problemet, bara lindrar det i bästa fall.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Nu på morgonen hände något märkligt, när jag klev upp nu på morgonen och slog på min skärm så vägrade mitt grafikkort att synka med min 240Hz skärm, det blinkade och man kunde bara se flimmer och delar av desktopen under 2 sec, sedan svartskärm i 5 sekunder innan flimret fortsatte.

Jag kunde se en dialogruta "För att slutföra förändringarna krävs omstart" Jag valde att starta om bara genom att trycka enter.
När datorn startat om fortsatte flimret på samma sätt, jag fick ta en 60 Hz skärm och ansluta till HDMI porten på mitt 6900XT för att ens kunna analysera läget.

När jag försökte starta Radeon software så sa den att din drivrutinsversion och radeon software stämmer inte överens, installera om mjukvaran. Detta var 21.4.1 som jag kört utan problem i snart 2 månader som helt plötsligt stökar till det.

Jag laddade ner 21.5.2 och gjorde en Factory reset install. Det löste problemen.

Är detta något som ni har erfarenhet av?
Kan det vara Windows som gjort någon uppdatering under natten?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Ibanez_:

Och fortfarande verkar HDMI ljudproblem finnas i kombination med att usb mus används.

Jag har kopplat datorn i sign in PC > Marantz SR7010 > HU7205 TV, bara hdmi.

Och ljudet hackar och skrapar när man använder tex Tidal, Foobar, Qobuz vid scrollande och övriga rörelser med musen, och även tangentbordet.
Och har provat alla USB portar, utan större framgång.

Trodde detta skulle fixas med AGESA 1.2.0.2, men tydligen verkar det vara nåt slags designfel i på både CPU och GPU på både 5800x och 5700XT i kobination med varandra som ger detta ytterst irriterande fel.

Och många andra verkar ju ha detta problem med samma kombo av cpu familj och gpu serie. Så jag drog tydligen en nitlott som Hifi och musikälskande person som vill ha rent och klart ljud.
Detta verkar inte AMD kunna ge med så pass nya saker som detta faktist är. Vilket är tråkigt på annars väldigt kapabla prylar

Och att ändra UEFI alla PCIe inställningar till Gen3 tar inte bort problemet, bara lindrar det i bästa fall.

Hade en del störningar mest i bilden från min HTPC, för mig hjälpte det att byta HDMI-kablar.
Gäller dock en 3200G APU och inte ett grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Är detta något som ni har erfarenhet av?
Kan det vara Windows som gjort någon uppdatering under natten?

Inte något problem jag har erfarenhet av, men Windows 10 hade en funktionsuppdatering till 21H1 som jag laddade ner aktivt i natt, och .net också om jag minns rätt. Utan problem. Har ju dock redan 5.2.1.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nihilist71:

Nu på morgonen hände något märkligt, när jag klev upp nu på morgonen och slog på min skärm så vägrade mitt grafikkort att synka med min 240Hz skärm, det blinkade och man kunde bara se flimmer och delar av desktopen under 2 sec, sedan svartskärm i 5 sekunder innan flimret fortsatte.

Jag kunde se en dialogruta "För att slutföra förändringarna krävs omstart" Jag valde att starta om bara genom att trycka enter.
När datorn startat om fortsatte flimret på samma sätt, jag fick ta en 60 Hz skärm och ansluta till HDMI porten på mitt 6900XT för att ens kunna analysera läget.

När jag försökte starta Radeon software så sa den att din drivrutinsversion och radeon software stämmer inte överens, installera om mjukvaran. Detta var 21.4.1 som jag kört utan problem i snart 2 månader som helt plötsligt stökar till det.

Jag laddade ner 21.5.2 och gjorde en Factory reset install. Det löste problemen.

Är detta något som ni har erfarenhet av?
Kan det vara Windows som gjort någon uppdatering under natten?

"När jag försökte starta Radeon software så sa den att din drivrutinsversion och radeon software stämmer inte överens, installera om mjukvaran. Detta var 21.4.1 som jag kört utan problem i snart 2 månader som helt plötsligt stökar till det."

Detta har jag erfarenhet av på min HTPC, det var Windows Update som försökte ladda ned en drivrutin.
Jag löste det, som du gjorde, genom att installera Betan i stället för WHQL, betan verkar vara så ny, att Windows håller sig i skinnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ja något har windows pysslat med under natten för den har 21H1 i beredskap men den verkar ha laddat ner en eller två "förberedande" patchar som den verkar ha tryckt in på eget bevåg.

Hursomhelst så verkar det funka bra nu med senaste versionen av Radeon / Adrenaline.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

@nihilist71, såg inte dina inlägg igår (då hade jag skrivit i denna tråd) men märkte av något liknande som jag skrev om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

@nihilist71, såg inte dina inlägg igår (då hade jag skrivit i denna tråd) men märkte av något liknande som jag skrev om här.

Tjena, tusen tack för ditt PM, detta hände IGEN i natt, två dagar i rad tryckte den in samma gamla AMD driver vilket resulterade i att min GPU inte synkade med min 240 Hz skärm.

Jag sökte frenetiskt i morse på internet och landade i samma som dig att helt enkelt blockera drivrutinsuppdateringar, trots att det inte känns helt optimalt minst sagt!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag gick tillbaks till 21.4.1 då jag warzone kraschade väldigt ofta med både 21.5.1 och 21.5.2 på mit 5700xt.

Permalänk
Medlem

Konstiga saker hände med drivrutinen 21.5.2. Inte ett spel var helt plötsligt rekommenderade minikraven oavsett genomsnittliga fps:en. Det blev bättre när jag installerade om drivrutinen, men Left 4 Dead 1 med sina 200 fps ligger på minimum kravet medan Left 4 Dead 2 är ok

Innan jag installerade om drivrutinen så hade alla spel rött X

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Konstiga saker hände med drivrutinen 21.5.2. Inte ett spel var helt plötsligt rekommenderade minikraven oavsett genomsnittliga fps:en. Det blev bättre när jag installerade om drivrutinen, men Left 4 Dead 1 med sina 200 fps ligger på minimum kravet medan Left 4 Dead 2 är ok

Innan jag installerade om drivrutinen så hade alla spel rött X
https://media.discordapp.net/attachments/867323592416428052/867324511934218240/unknown.png

Verkar vara ett problem som har fixats i 21.7.2:

Fixed Issues

  • Game Compatibility advisor in AMD Radeon™ Software may incorrectly advise some users their CPU and/or GPU do not meet the minimum requirements to play some games. If some users are still experiencing this issue, reinstall or upgrade your driver and perform a factory reset. Learn more from AMD here on performing a factory reset.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Verkar vara ett problem som har fixats i 21.7.2:

Fixed Issues

  • Game Compatibility advisor in AMD Radeon™ Software may incorrectly advise some users their CPU and/or GPU do not meet the minimum requirements to play some games. If some users are still experiencing this issue, reinstall or upgrade your driver and perform a factory reset. Learn more from AMD here on performing a factory reset.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...

Bara det att jag inte kan uppdatera till en nyare drivrutin då AMD skulle sluta supporta äldre grafikkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Såg detta på techpowerup.com där det står att gamla grafikkorten ska fungera med 21.8.2 Beta versionen. Man kan undra om det står rätt i texten för skulle inte supporten för grafikkorten i t ex R9 200 klassen upphöra?
https://www.techpowerup.com/download/amd-radeon-graphics-driv...

Citat:

Download the latest AMD Radeon drivers for best game performance, compatibility and to fix driver issues.

Radeon Adrenalin 2020 comes with a completely redesigned interface. This download supports the following AMD Radeon graphics cards:

AMD RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT
AMD RX 5700 / 5600 / 5500 Navi
Radeon VII / Radeon RX Vega
AMD Radeon RX 580 / 570 / 560, RX 480 / 470 / 460
All AMD Radeon R9 / R5 / R3
and many more, incuding older models all the way back to the Radeon HD Series

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Såg detta på techpowerup.com där det står att gamla grafikkorten ska fungera med 21.8.2 Beta versionen. Man kan undra om det står rätt i texten för skulle inte supporten för grafikkorten i t ex R9 200 klassen upphöra?
https://www.techpowerup.com/download/amd-radeon-graphics-driv...

Tror dessvärre det är felaktiga uppgifter, står inget sånt på sidan för drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Tror dessvärre det är felaktiga uppgifter, står inget sånt på sidan för drivrutinen.

Tror också att det är fel i texten. Annars får AMD bestämma sig om det ska vara support eller inte för äldre kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Någon hos techpowerup som har klippt och klistrat från en gammal inaktuell artikel.
Det är RX400 eller nyare som gäller.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...