Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Oja, det som heter ports är där man konfar L3-interface och det som heter profiles är där man konfar portar.

Tyckte även det var tråkigt att hela ASIC:en med portar är sammansatt till en port. Jag hade tänkt mig olika vlan på olika portar och kanske LACP på någon, men inget sådant är möjligt med UDM, eller någon av de gateways som unifi har nu tydligen.

Jag har gjort det enkelt för mig skapat nya nätverk och vlan taggat dessa, sen konfar jag brandväggsreglerna och sätter dom olika portarna mot vlanen. samma lika med wifi.
Tips för Wifi är att använda Radius med MAC adress som auth då kan man ha ett wifi nätverk och slipper ha flera då enheterna skyfflas till rätt vlan direkt per automatik.

Permalänk
Medlem

Kan man använda sin gamla asus rt66u -> Unifi Wifi 6 AP. Kommer köra controller på min nuc. Eller måste man / bör man använda en switch från unifi?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Kan man använda sin gamla asus rt66u -> Unifi Wifi 6 AP. Kommer köra controller på min nuc. Eller måste man / bör man använda en switch från unifi?

Går bra att köra med din asus.
Fördelen med unifi switch är om du vill slippa injektorn för POE.
Eller om du behöver managerbar switch.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Går bra att köra med din asus.
Fördelen med unifi switch är om du vill slippa injektorn för POE.
Eller om du behöver managerbar switch.

Vilken switch skulle du/ni rekommendera. För annars som du säger så måste jag köra med injector. Managerbar switch menas det att kan tex ändra i controllern på portar osv?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Vilken switch skulle du/ni rekommendera. För annars som du säger så måste jag köra med injector. Managerbar switch menas det att kan tex ändra i controllern på portar osv?

Hej

Du behöver inte köra injector, om du har en likadant:

https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6...
https://www.dustinhome.se/product/5010853031/unifi-switch-us-...

Och har dessa också:

https://www.dustinhome.se/product/5011015437/unifi-switch-us-...
https://www.dustinhome.se/product/5011212763/unifi-usw-aggreg... (ska köpas)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Vilken switch skulle du/ni rekommendera. För annars som du säger så måste jag köra med injector. Managerbar switch menas det att kan tex ändra i controllern på portar osv?

Precis så med switchen.

Vill du bara ha POE behöver du inte en unifi heller, men tänkt på att finns några olika varianter som inte är kompatibla med varandra så kika vilken AP'n använder och kollar så switchen har stöd för rätt.
Personligen kör jag vanliga switchar och har gömt ena injektorn bakom soffan och andra i ett skåp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om man skaffar en switch så bör den har PoE+ (802.3at).
Finns ju PoE++ (802.3bt), men det är inte speciellt vanligt.
Har man äldre Ubiquiti prylar så är det rätt vanligt med 24/48V Passive PoE så dessa behöver stödjas.

Passive har nackdelen att den alltid skickar ut ström så risk finns att man gör sönder det i andra änden om man kopplar in fel pryl i en port.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Vilken switch skulle du/ni rekommendera. För annars som du säger så måste jag köra med injector. Managerbar switch menas det att kan tex ändra i controllern på portar osv?

UniFi Switch Lite 8 PoE:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-switch-lite-8-poe

Permalänk
Medlem

Tack för eran hjälp för en kommande Ubiquiti användare.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

En fråga rörande mjukvarukontroller till Ubiquiti AC LR.
Jag har en cirka 3 år gammal AP som fungerat klanderfritt fram till häromdagen.
Då slutade den att sända ut SSID och verkade ha lagt av.
Inititalt när jag skaffade hårdvaran så körde jag Unifi mjukvarukontroller på min PC.
Den slutade vid något tillfälle att funka så jag lät det bero.
AP fungerade ju bra ändå.
Jag hade problem att få igång och konfigurera AP eftersom gränssnittet inte funkade.
Dvs jag såg ingen device i applikationen.
Efter lite chat med Unifi support så installerade jag IOS appen och fick då igång allt igen.
Däremot kan jag fortfarande inte hitta den i webgränssnittet.
I appen står den som en "fristående enhet", dvs ej beroende av en controller.
Min fråga är egentligen om det går att BÅDE köra appen och kunna få den att dyka upp i webgränssnittet.
Jag kan tex inte uppdatera firmware i appen. Inte vad jag kan se iaf.

missat ord
Permalänk

Resetta och installera med appen som "Stand alone device" då kommer det att gå att uppdatera fw mm. Installerar du istället med controllerprogrammet på en PC kan du köra appen om du samtidigt kör controllerprogrammet på PC´n. Alternativt skaffar du en Cloud Key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Resetta och installera med appen som "Stand alone device" då kommer det att gå att uppdatera fw mm. Installerar du istället med controllerprogrammet på en PC kan du köra appen om du samtidigt kör controllerprogrammet på PC´n. Alternativt skaffar du en Cloud Key.

Den verkar vara installerad via appen(fristående) men det finns ju en kontroller som är synlig i appen men den kontrollern är tom.
Dvs där står inte min device med.
Där går det att uppdatera firmware men det lär väl knappast gå om den inte hittar någon device.
Jag misstänker min device är knuten till en "död" kontroller och jag vet inte hur jag ska knyta om den till min nya kontroller.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har installerat en app som heter "Unifi Network", och så ser ut:
Fungerar hur bra som helst. Kör VPN då kan du koppla upp dig när som helst.

https://www.dropbox.com/s/b28cvf0hggzjrwu/1.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/n2n48la6sv63w7v/2.png?dl=0

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Den verkar vara installerad via appen(fristående) men det finns ju en kontroller som är synlig i appen men den kontrollern är tom.
Dvs där står inte min device med.
Där går det att uppdatera firmware men det lär väl knappast gå om den inte hittar någon device.
Jag misstänker min device är knuten till en "död" kontroller och jag vet inte hur jag ska knyta om den till min nya kontroller.

Då får du börja om ifrån början, som @Putte-h123 skrev.
Håll in reset knappen i 5 sekunder, så återställer du den till fabriksinställningarna.
Sedan får du adoptera den med en kontroller eller som enskild enhet med appen.

OBS! Saxat ifrån Ubiquiti:
"Do not disconnect the power cord or PoE Ethernet cable from the device during the reset process."
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205143490-UniFi-How-to-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då får du börja om ifrån början, som @Putte-h123 skrev.
Håll in reset knappen i 5 sekunder, så återställer du den till fabriksinställningarna.
Sedan får du adoptera den med en kontroller eller som enskild enhet med appen.

OBS! Saxat ifrån Ubiquiti:
"Do not disconnect the power cord or PoE Ethernet cable from the device during the reset process."
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205143490-UniFi-How-to-...

Får väl prova det även om jag är rätt nöjd med att den snurrar överhuvudtaget...
Resetknappen är ju också ganska korkat placerad.
Skulle varit mera lättåtkomlig och inte snett placerad inne i ett mindre fack...

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har idag en Ubiquiti UniFi USG - Security Gateway där jag på LAN1 kopplat in Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range som fungerar och syns i controllern. Jag köpte sedan till Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR som jag kopplade på LAN2 där jag fick både problem med att lägga till denna AP:n och sedan adopta vilket jag löste efter flera reset och konfigurering av LAN2 på Gatewayen. Dock efter ett tag fick jag heartbeating missing i controllern på AP:n och sedan disconnected. Enligt Unify delar gatewayen inte ut IP på LAN2 så jag kopplade en switch på LAN1 och sedan båda AP:na på denna switch och ena AP:n fungerar fortfarande men den andra hittas inte i controllern. Resetar jag den går den bara till vitt sken för adoption men controllern hittar den inte. Är det något fel på AP:n möjligtvis? Jag funderar nu på att byta den mot en annan, dock fortfarande Unify då jag har deras ekosystem. Är det något mer jag kan göra eller bör jag fundera på annan setup? Det funkar ju som sagt med den andra AP:n på samma switch kopplad till samma gateway/router.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matsolaw:

Hej,

Jag har idag en Ubiquiti UniFi USG - Security Gateway där jag på LAN1 kopplat in Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range som fungerar och syns i controllern. Jag köpte sedan till Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR som jag kopplade på LAN2 där jag fick både problem med att lägga till denna AP:n och sedan adopta vilket jag löste efter flera reset och konfigurering av LAN2 på Gatewayen. Dock efter ett tag fick jag heartbeating missing i controllern på AP:n och sedan disconnected. Enligt Unify delar gatewayen inte ut IP på LAN2 så jag kopplade en switch på LAN1 och sedan båda AP:na på denna switch och ena AP:n fungerar fortfarande men den andra hittas inte i controllern. Resetar jag den går den bara till vitt sken för adoption men controllern hittar den inte. Är det något fel på AP:n möjligtvis? Jag funderar nu på att byta den mot en annan, dock fortfarande Unify då jag har deras ekosystem. Är det något mer jag kan göra eller bör jag fundera på annan setup? Det funkar ju som sagt med den andra AP:n på samma switch kopplad till samma gateway/router.

LAN1 och LAN2 är två separerade LAN, detta kommer bli struligt för dig.
Du lär köpa en Switch och sätta i LAN1 för att sedan sätta in AP:erna i switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

LAN1 och LAN2 är två separerade LAN, detta kommer bli struligt för dig.
Du lär köpa en Switch och sätta i LAN1 för att sedan sätta in AP:erna i switchen.

Jag trodde att jag skrev att jag kopplade ut LAN2, körde en switch på LAN1 och där kopplade båda AP där den ena ej hittas men den andra fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Jag trodde att jag skrev att jag kopplade ut LAN2, körde en switch på LAN1 och där kopplade båda AP där den ena ej hittas men den andra fungerar utan problem.

Koppla ur den som fungerar, gör reset på den andra och testa igen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Koppla ur den som fungerar, gör reset på den andra och testa igen?

Gjort flera gånger redan :/

Permalänk
Medlem

Unifi AP skall få en adress via DHCP.
Om den inte får får någon via DHCP så defaultar den till 192.168.1.20

Om AP inte hittar controllern kan man göra detta manuellt:
Gör en ssh (skaffa t.ex. putty) till 192.168.1.20
Logga på med unbt/unbt
Kör "set-inform http://ip-of-controller:8080/inform" (byt ip-of-controller till 192.168.1.xxx)

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Unifi AP skall få en adress via DHCP.
Om den inte får får någon via DHCP så defaultar den till 192.168.1.20

Om AP inte hittar controllern kan man göra detta manuellt:
Gör en ssh (skaffa t.ex. putty) till 192.168.1.20
Logga på med unbt/unbt
Kör "set-inform http://ip-of-controller:8080/inform" (byt ip-of-controller till 192.168.1.xxx)

AP:n borde få en IP via DHCP då den går via switchen som delar ut till åtminstone till den andra AP:n. Den verkar ju ha hängt sig i adoption mode då reset ej fungerar. Får kika på att logga in via putty, man borde ju inte behöva det dock för en router utan den borde fungera via reset, speciellt för en konsument som många andra routrar fungerar på ett enklare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Hej,

Jag har idag en Ubiquiti UniFi USG - Security Gateway där jag på LAN1 kopplat in Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range som fungerar och syns i controllern. Jag köpte sedan till Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR som jag kopplade på LAN2 där jag fick både problem med att lägga till denna AP:n och sedan adopta vilket jag löste efter flera reset och konfigurering av LAN2 på Gatewayen. Dock efter ett tag fick jag heartbeating missing i controllern på AP:n och sedan disconnected. Enligt Unify delar gatewayen inte ut IP på LAN2 så jag kopplade en switch på LAN1 och sedan båda AP:na på denna switch och ena AP:n fungerar fortfarande men den andra hittas inte i controllern. Resetar jag den går den bara till vitt sken för adoption men controllern hittar den inte. Är det något fel på AP:n möjligtvis? Jag funderar nu på att byta den mot en annan, dock fortfarande Unify då jag har deras ekosystem. Är det något mer jag kan göra eller bör jag fundera på annan setup? Det funkar ju som sagt med den andra AP:n på samma switch kopplad till samma gateway/router.

Gör en reset på APn och radera den ur kontrollerns konfiguration. Alternativt kolla vilken IP den får och sedan kör du putty och loggar in med SSH. Om den är resettad är användare ubnt och lösenordet ubnt. Annars är den inte resettad och lösenordet står i kontrollern. https://help.ui.com/hc/en-us/articles/218850057-Intro-to-Netw...

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget 100/100 fiberanslutningen, kör med en edgerouter x sfp samt en Unifi AP AC Lite, dethar funktat perfekt i några år nu i vår 2 rummare på 50kvm

Planerar att uppgradera till 1000/1000, vore det på sin plats att uppgradera router+ap?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aabbcc:

Har i dagsläget 100/100 fiberanslutningen, kör med en edgerouter x sfp samt en Unifi AP AC Lite, dethar funktat perfekt i några år nu i vår 2 rummare på 50kvm

Planerar att uppgradera till 1000/1000, vore det på sin plats att uppgradera router+ap?

Kolla vad du har för passtrough från WAN Till LAN på din edgerouter bör gå att googla om du har modell nr. Om den klarar 1000/1000 så är det inget behov utav byte. Unifi AP AC lite hade jag isf försökt byta mot nya som har Wifi 6.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti EdgeRouter X SFP (ER-X-SFP) klarar tyvärr inte av mer än ca 400-500Mbit i throughput. Vill du hålla dig i samma serie så är troligen EdgeRouter 12 (ER-12) ett lämpligt val att uppgradera till. Eller ett hopp över i Unifi serien med en Unifi DreamMachinePro (UDM-Pro).

Byt lämpligen din gamla AP till en U6 Lite (2x2, 2x2), U6 LR (4x4, 4x4) eller kommande U6 Pro (2x2, 4x4).

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frav:

Ubiquiti EdgeRouter X SFP (ER-X-SFP) klarar tyvärr inte av mer än ca 400-500Mbit i throughput. Vill du hålla dig i samma serie så är troligen EdgeRouter 12 (ER-12) ett lämpligt val att uppgradera till. Eller ett hopp över i Unifi serien med en Unifi DreamMachinePro (UDM-Pro).

Byt lämpligen din gamla AP till en U6 Lite (2x2, 2x2), U6 LR (4x4, 4x4) eller kommande U6 Pro (2x2, 4x4).

Själv inväntar jag U6 Pro Så blir det 1:1 byte

Permalänk
Medlem

Jag bytte min AP som totalt verkar ha hängt sig till
Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point samt Ubiquiti UniFi USW Flex Mini - 5-Port / Gigabit Switch så får vi se om den AP:n fungerar bättre och jag kan köra POE via switchen till mina två AP:s.

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för disk till Unifi Dream Machine Pro? Jag har 8 kameror idag och använder en CK2+ med standarddisken. Jag har inte behov av signifikant mycket mer lagring så funderar på en 2 TB SSD för att minska ljudet så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Själv inväntar jag U6 Pro Så blir det 1:1 byte

U6-Pro finns i lager nu igen, lyckades knipa en precis

Visa signatur

Stuff and things!