När kommer marknaden att krascha?

Permalänk
Medlem

När kommer marknaden att krascha?

Känns som de spårat ur helt just nu. Priset på ett RTX 3070 kan till och med gå för 14000+ på tradera i vissa enstaka fall.
Idag gick en trasigt för 9000 (https://www.tradera.com/item/341372/468078068/rtx-3070-oem-de...).

När etherium droppar profit, kommer dessa då bli i överflöd och marknaden droppa?
Känns ju som en naturlig dipp när den kommer.

Permalänk
Medlem

Vad är mest troligt?

* Alla slutar gräva.
* Man hittar något nytt att gräva.

Det här kommer inte att sluta bara för att man inte längre kan gräva etherium.

Permalänk
Medlem

Folk plottar chia nu så sälj diskar och grafikkort medans det är hett

Permalänk

Vi får se nu när nvidia släpper sina nya nerfade kretsar. Men misstänker att det blir en kortvarig nergång, då 3060 nu går att mina med i linux med i 3/4 hastighet. Eller runt 37MH och det fungerar med 1x risers

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Hade marknaden varit förutsägbar hade alla på jorden varit miljonärer. Ingen vet med andra ord.

Men visst, när det inte blir så lönsamt att mina med grafikkort kommer priserna på dessa att sjunka. Om det inte kommer nya valutor, naturkatastrofer, handelskrig eller något annat oförutsägbart.

Personligen killgissar jag att priserna kommer sjunka inom något halvår men om priset kommer rasa eller inte vågar jag inte ens gissa på.

Permalänk
Sötast

wow..... jag blir sugen på att sälja mitt 3070.

Köpte det för 6500.... 13000 kr hade väl inte suttit fel just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad är mest troligt?

* Alla slutar gräva.
* Man hittar något nytt att gräva.

Det här kommer inte att sluta bara för att man inte längre kan gräva etherium.

Fast de finns väl en ganska hög risk iom ETH2 m.fl som inte är lika energikrävande?

Permalänk

Så fort jag börjar gräva! (Har inte börjat än men funderar på att sätta ihop en massa gamla NAS och diskar som ligger i skåpet...) Så se upp!

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeNyfiken66:

Så fort jag börjar gräva! (Har inte börjat än men funderar på att sätta ihop en massa gamla NAS och diskar som ligger i skåpet...) Så se upp!

du var tvungen att testa mina btc? Tack Nicke, tack!

Permalänk

En gammal visdom jag läste någon gång är att marknader brukar ta rulltrappan upp och hissen ner. Det handlar om psykologin att det finns en assymetri mellan girigheten att gå in i spekulationsmarknader tar tid att bygga upp, men rädslan att förlora pengar slår till snabbt och skoningslöst.

Gällande grafikkorten har vi ju folk som spekulerar i att köpa upp stora lager för att ägna sig åt mining, samt scalpers som spekulerar i att sälja till ett högre pris. Om de här grupperna börjar se en nedgång kan det gå snabbt då det gäller att vara först ut.

Man får hålla tummarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara doom and gloom. Vi gamers som redan har 30xx kort kan faktiskt få gratis upgrades när 3080Ti kommer, om man lyckas få tag i ett kort.

Permalänk
Medlem

Gott folk. Kinas minig fabriker verkar ha fått staten på sig. Har hört att en eventuell avvecklingen kan vara på gång. Hitta till om ni ser en batch till salu 😀

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Känns som de spårat ur helt just nu. Priset på ett RTX 3070 kan till och med gå för 14000+ på tradera i vissa enstaka fall.
Idag gick en trasigt för 9000 (https://www.tradera.com/item/341372/468078068/rtx-3070-oem-de...).

När etherium droppar profit, kommer dessa då bli i överflöd och marknaden droppa?
Känns ju som en naturlig dipp när den kommer.

Ungefär lika enkelt som att vet vad det är för väder om 2 veckor.

Enda som är säkert är att GPU-mining kommer krascha igen, när det väl händer så sitter tusentals personer med GPUs som de inte kan sälja begagnat och sen börjar ÅF sänka priser till normala nivåer.

Ska man ta förra kraschen som exempel så händer det plötsligt och marknaden är överfylld med GPUer och Komplett gråter över att de inte kan returnera sina 10000 GPUs som de köpte in och försökte sälja med 200% över rekommenderat marknadspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ungefär lika enkelt som att vet vad det är för väder om 2 veckor.

Enda som är säkert är att GPU-mining kommer krascha igen, när det väl händer så sitter tusentals personer med GPUs som de inte kan sälja begagnat och sen börjar ÅF sänka priser till normala nivåer.

Ska man ta förra kraschen som exempel så händer det plötsligt och marknaden är överfylld med GPUer och Komplett gråter över att de inte kan returnera sina 10000 GPUs som de köpte in och försökte sälja med 200% över rekommenderat marknadspris.

Hur såg det ut förra kraschen? Var priserna på GPUs på t.ex tradera dyrare än nypris då också? När var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur såg det ut förra kraschen? Var priserna på GPUs på t.ex tradera dyrare än nypris då också? När var detta?

Bara kolla på grafen för utvecklingen för att se när förra crashen var, slutet av 2017 gick värdet i tacket, föll sedan under 2018. I bästa fall är vi på väg dit igen men kommer ta tid för priserna att gå ned då det är tightare på utbudssidan (AMD/Nvidia) än senast.
Vill du djupdyka mer så går du till prisjakt och kollar historiska priser på exempelvis 1000-serien från Nvidia och hur de priserna korrelerade mot bitcoin.

https://www.coindesk.com/price/bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Känns som de spårat ur helt just nu. Priset på ett RTX 3070 kan till och med gå för 14000+ på tradera i vissa enstaka fall.
Idag gick en trasigt för 9000 (https://www.tradera.com/item/341372/468078068/rtx-3070-oem-de...).

När etherium droppar profit, kommer dessa då bli i överflöd och marknaden droppa?
Känns ju som en naturlig dipp när den kommer.

Saken är den att, miners idag är inte lika beroende av Eth som vid tidigare nedgångar av värdet. Idag finns det en hel drös med alt coins med lika eller bättre profit än Ethereum.

Så även om Eth försvinner från GPU mining så kommer någon annan cryptovaluta att ta över så länge man gör en vinst på det.

Och marknaden är så pass ostabil just nu att få väljer att sälja sina kort i väntan på vad som händer, och dom flesta gjorde ett jäkla misstag genom att sälja sina kort och det dom hade minat sist, hade dom fortsatt mina och hållt på sitt Eth hade det varit betydligt fler miljonärer idag.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Saken är den att, miners idag är inte lika beroende av Eth som vid tidigare nedgångar av värdet. Idag finns det en hel drös med alt coins med lika eller bättre profit än Ethereum.

Så även om Eth försvinner från GPU mining så kommer någon annan cryptovaluta att ta över så länge man gör en vinst på det.

Och marknaden är så pass ostabil just nu att få väljer att sälja sina kort i väntan på vad som händer, och dom flesta gjorde ett jäkla misstag genom att sälja sina kort och det dom hade minat sist, hade dom fortsatt mina och hållt på sitt Eth hade det varit betydligt fler miljonärer idag.

https://www.nicehash.com/algorithm

Sortera på antal miners i fallande ordning. Ethereum utgör en förkrossande majoritet och jag tror inte det bådar gott för lönsamheten när alla söker sig till alternativa valutor.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

https://www.nicehash.com/algorithm

Sortera på antal miners i fallande ordning. Ethereum utgör en förkrossande majoritet och jag tror inte det bådar gott för lönsamheten när alla söker sig till alternativa valutor.

Fast lär ju sprida ut sig på ett trettiotal mynt(iaf som det ser ut just nu), som även kommer att öka i rewards när miners börjar sälja/byta dessa.

Sen kommer det ju nya mynt hela tiden, lär ju inte vara riktigt lika enkelt dock utan man lär nog få hoppa runt en hel del.

Men man får se hur det ser ut, kommer själv inte att sälja några kort ev att jag byter ut några om 30 serien blir billigare.
Sen får dom stå och arbeta, så man får ut så mycket man kan innan det blir en ny rush på marknaden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur såg det ut förra kraschen? Var priserna på GPUs på t.ex tradera dyrare än nypris då också? När var detta?

Som exempel så kunde 1080ti gå för runt 8-10k begagnat eller 10-15 k för nytt motsvarande ( nypris vid release 2 år tidigare var 4500-5000 SEK ).

Dessa kort kunde köpas så lågt som 2000kr begagnat direkt efter kraschen ( början av 2019? ) då man kunde få nästa 2000-serien helt nytt för 4-5k igen.

Permalänk
Samsung Sverige

Det enkla svaret på frågan när marknaden "krashar" är ju när utbudet av produkten överstiger efterfrågan. Speciellt om det innebär att grafikkorten börjar säljas närmare MSRP igen. Men att sätta en tid för det känner jag ligger långt bortom min förmåga.

Precis som många andra är inne på är det många ingående faktorer och osäkerheter som påverkar. Säg exempelvis att populära miningländer skulle införa högre beskattning, eller som i Kinas fall, gå mot förbud. Det kan påverka marknaden kraftigt över en natt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av edson:

På grund av bitcoinkursen? Eller vad?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

knappast, bara en hel del större mining fabriker i kina som blir nerstängda nu så dom dumpar en hel del ethereum och bitcoins på marknaden nu.

För oss som minar så ser läget bara bättre ut, högre blockrewards och lägre svårighet, igår fick jag 0.015 eth/dag nu 0.037... så är nu man minar för framtiden...

Så är bara att mina på och se glad ut, sälja sen när eth har återhämtat sig.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas på förbud mot hittepåvalutor.
Tekniken är intressant och har vettiga användningsområden men att skapa oändligt många ”valutor” är inte hållbart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vi får väl hoppas på förbud mot hittepåvalutor.
Tekniken är intressant och har vettiga användningsområden men att skapa oändligt många ”valutor” är inte hållbart.

Håller med dig, men vem bestämmer vad som är "hittepåvaluta" och inte? Grejen med Bitcoin (osv) är ju att det är decentraliserat, det går inte med en vanlig valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Håller med dig, men vem bestämmer vad som är "hittepåvaluta" och inte? Grejen med Bitcoin (osv) är ju att det är decentraliserat, det går inte med en vanlig valuta.

Sannolikt upp till varje land, men t ex EU skulle väl kunna göra lite nytta också.

För att förtydliga min åsikt lite, jag är väl snarare för en reglering så att det inte poppar upp nya valutor som svampar snarare än att totalt förbjuda att det finns sådan valuta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."