Renoverar och drar ethernet. Möjlighet till POE finns. Köra på mesh eller APs?

Permalänk
Medlem

Renoverar och drar ethernet. Möjlighet till POE finns. Köra på mesh eller APs?

Vi håller på att renovera huset och i samband med det kommer vi att dra ethernet till väl valda delar av huset för att göra wifi-täckningen bättre. Huset är ganska stort och dessutom suterräng, så det fungerar dåligt med en enskild router.

Som jag har förstått saken så är en poäng med mesh att övergången från en AP till en annan sker automatiskt. Dvs. till skillnad från "vanlig" wifi med t.ex. en router och en accesspunkt, där wifi-klienter mycket väl kan hålla kvar vid en dålig signal (där den kopplade upp sig från början) trots att man förflyttat sig till en plats där det finns en annan mer lämplig AP. Så har det varit för mig i alla fall, när jag har använt flera APs med vanligt wifi, och har alltid behövt slå av/på wifi på klienten för att den ska välja bättre AP.

Samtidigt har jag sett kommentarer om att det är meningslöst att köra mesh om man har ethernet, eftersom man då lika gärna kan använda vanliga APs. Stämmer det? Eller behöver man en särskilt setup då också?

Och som följdfråga: Är det lönt/värt att köra på PoE? Jag inbillar mig att det vore väldigt skönt att slippa stoppa in en strömkabel utöver ethernet eftersom jag annars kommer behöva "norpa" ett eluttag på varje ställe som jag sätter ethernet-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Vi håller på att renovera huset och i samband med det kommer vi att dra ethernet till väl valda delar av huset för att göra wifi-täckningen bättre. Huset är ganska stort och dessutom suterräng, så det fungerar dåligt med en enskild router.

Som jag har förstått saken så är en poäng med mesh att övergången från en AP till en annan sker automatiskt. Dvs. till skillnad från "vanlig" wifi med t.ex. en router och en accesspunkt, där wifi-klienter mycket väl kan hålla kvar vid en dålig signal (där den kopplade upp sig från början) trots att man förflyttat sig till en plats där det finns en annan mer lämplig AP. Så har det varit för mig i alla fall, när jag har använt flera APs med vanligt wifi, och har alltid behövt slå av/på wifi på klienten för att den ska välja bättre AP.

Samtidigt har jag sett kommentarer om att det är meningslöst att köra mesh om man har ethernet, eftersom man då lika gärna kan använda vanliga APs. Stämmer det? Eller behöver man en särskilt setup då också?

Och som följdfråga: Är det lönt/värt att köra på PoE? Jag inbillar mig att det vore väldigt skönt att slippa stoppa in en strömkabel utöver ethernet eftersom jag annars kommer behöva "norpa" ett eluttag på varje ställe som jag sätter ethernet-uttag.

Helt klart trevligt med PoE.
Men du kan lika gärna köra på injektors till de enheter som behöver det.
Då behöver du inte oroa dig över PoE standarder när du handlar i framtiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart trevligt med PoE.
Men du kan lika gärna köra på injektors till de enheter som behöver det.
Då behöver du inte oroa dig över PoE standarder när du handlar i framtiden.

Varför använda fler kablar än nödvändigt?
Det är nog enklare att byta en PoE-switch i framtiden om man vill exempelvis byta till andra kameror med nyare standard än att byta kamera/injektor även om det kanske inte är speciellt krångligt utan bara tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart trevligt med PoE.
Men du kan lika gärna köra på injektors till de enheter som behöver det.
Då behöver du inte oroa dig över PoE standarder när du handlar i framtiden.

Men motverkar inte det hela tanken på PoE? Min tanke var att sätta en liten AP (typ Deco M9 eller liknande i storlek) precis på väggen vid ethernet-uttaget. Det kommer finnas eluttag vid dessa ställen också, men det känns lite dumt att konstant uppta ett av el-uttagen (och dessutom ha en extra kabel ihopbuntad och dinglandes). Injectors lägger väl bara till ännu fler prylar som upptar plats osv? Eller missförstår jag vad en injector är? Fick googla lite snabbt då jag inte vad bekant med dem. Vet väldigt lite on PoE.

Skrivet av tcntad:

Varför använda fler kablar än nödvändigt?
Det är nog enklare att byta en PoE-switch i framtiden om man vill exempelvis byta till andra kameror med nyare standard än att byta kamera/injektor även om det kanske inte är speciellt krångligt utan bara tidskrävande.

Är PoE-kablarna i sig standard-safe så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Men motverkar inte det hela tanken på PoE? Min tanke var att sätta en liten AP (typ Deco M9 eller liknande i storlek) precis på väggen vid ethernet-uttaget. Det kommer finnas eluttag vid dessa ställen också, men det känns lite dumt att konstant uppta ett av el-uttagen (och dessutom ha en extra kabel ihopbuntad och dinglandes). Injectors lägger väl bara till ännu fler prylar som upptar plats osv? Eller missförstår jag vad en injector är? Fick googla lite snabbt då jag inte vad bekant med dem. Vet väldigt lite on PoE.

Är PoE-kablarna i sig standard-safe så att säga?

Eventuell injector sätter du ju vid switchen eller patchpanelen.
Och visst, det blir lite mer kablar just där.
Men du behöver inte en POE switch som fungerar med just den utrustningen du tänkt ansluta.
Skall du smacka upp massor av kameror och AP's så visst, kör på en POE switch.
Men för ett par enheter så kan man ju lika gärna köra injectors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Eventuell injector sätter du ju vid switchen eller patchpanelen.
Och visst, det blir lite mer kablar just där.
Men du behöver inte en POE switch som fungerar med just den utrustningen du tänkt ansluta.
Skall du smacka upp massor av kameror och AP's så visst, kör på en POE switch.
Men för ett par enheter så kan man ju lika gärna köra injectors.

En stor fördel med en PoE-switch är att man på distans kan stänga av strömtillförseln till en AP eller kamera och på så sätt boota om den. Ingen fara om man alltid är hemma, men då switchar oftast är mest stabila har jag insett den stora fördelen med att kunna boota om enheter som hängt sig...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av insats:

Men motverkar inte det hela tanken på PoE? Min tanke var att sätta en liten AP (typ Deco M9 eller liknande i storlek) precis på väggen vid ethernet-uttaget. Det kommer finnas eluttag vid dessa ställen också, men det känns lite dumt att konstant uppta ett av el-uttagen (och dessutom ha en extra kabel ihopbuntad och dinglandes). Injectors lägger väl bara till ännu fler prylar som upptar plats osv? Eller missförstår jag vad en injector är? Fick googla lite snabbt då jag inte vad bekant med dem. Vet väldigt lite on PoE.

Är PoE-kablarna i sig standard-safe så att säga?

Du kan ju ha PoE-injektorerna vid kablarna samlingspunkt, där du kanske också har en patchpanel, så slipper de uppta elkontakter ute i rummen. Om du ska dra kabel och köra PoE kan jag spontant rekommendera att du inte köper renodlade Meshprodukter som Deco utan satsar kulorna på mer stabila traditionella accesspunkter från tex Ubiquiti UniFi eller Aruba Instant On.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Men motverkar inte det hela tanken på PoE? Min tanke var att sätta en liten AP (typ Deco M9 eller liknande i storlek) precis på väggen vid ethernet-uttaget. Det kommer finnas eluttag vid dessa ställen också, men det känns lite dumt att konstant uppta ett av el-uttagen (och dessutom ha en extra kabel ihopbuntad och dinglandes). Injectors lägger väl bara till ännu fler prylar som upptar plats osv? Eller missförstår jag vad en injector är? Fick googla lite snabbt då jag inte vad bekant med dem. Vet väldigt lite on PoE.

Är PoE-kablarna i sig standard-safe så att säga?

Det är samma kablar som "standard" CAT5/6. Jag skulle dock rekommendera att du ser till att skaffa riktig kopparkabel. Köper man billigare finns det risk att det är CCA (Copper Clad Aluminium) som är sämre. Det är inte värt den lilla slanten man sparar. Sist jag köpte tror jag det var Clas Ohlsson som hade solid kopparkabel. Kjell har CCA, men det kan ju ha ändrat sig.

Tydligen är en av skillnaderna att CAT6 har grövre ledare än CAT5 -> Maxeffekten som kan tas ut är högre. Köp AWG24 så skall det räcka. Typ denna: https://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltac...

Permalänk
Medlem

Du vet inte vad mesh är och det verkar ställa till problem här.

Tillverkarna vet heller inte vad mesh är. Det mesh är, är ju antingen flera routrar med inbyggd accesspunkt som kan köra trådlös backhaul eller en router med inbyggd accesspunkt och flera accesspunkter utan routerfunktion som kan köra trådlös backhaul. De meshnoder med ethernet kan köras med trådad backhaul.

Många vanliga accesspunkter (APs) som inte marknadsförs under mesh går att köra med trådlös backhaul och alltså som meshnoder. Många förstärkare går att köra som meshnoder, många vanliga routrar går att köra som meshnoder.

Med backhaul menar jag bara hur enheterna kommunicerar med nätverket. Vissa meshsystem kan ha en egen radio för backhaul, de flesta har det inte. Skaffa system som går att köra med kabel och kör de som accesspunkter oavsett vad de kallas är alltså min rekommendation.

Roaming, att enheterna byter mellan noder sömlöst görs av klienterna/enheterna i sig. Där finns standarder som 11r, 11k och 11v för att hjälpa till, men implementeringarna skiljer.

PoE kan du köra över vanliga nätverkskablar så länge de är koppar.

Ska du köra PoE så är det nog APs i företagssegmentet du letar efter, meshsystem som riktas mot konsument brukar inte ha PoE.

Sen får du såklart fundera på vad du behöver och hur mycket du vill lägga. En WiFi 6/11ax accesspunkt i SME-segmentet kostar ju ca 1600 kr styck och uppåt, medan du kanske får två WiFi-routrar med WiFi 6/11ax för 1600-1800 kr (800-900 kr styck med WiFi 6/11ax på 2,4 GHz såväl som 5 GHz) och du kan ställa om router nr två till accesspunkt.

Ska du dra nätverkskabel och sätta upp uttag så kommer du ha möjlighet att köra det mesta med kabel. TV-apparater, TV-spel, Chromecast (går med adapter), Apple TV, hemmabioljud, datorer som lever på skrivbord, kameror och så vidare kan du ju köra med kabel. Så tänk lite längre än att dra kabel till lämpliga placeringar för APs.

Permalänk
Medlem

Mesh handlar inte om att enheter kan "gå mellan ap", utan att enheterna pratar med varandra direkt utan att gå via en central punkt.

Traditionellt är det en switch med X antal klienter. Alla pratar via denna switch. Där är AP bara alternativet för kabel.

mesh är att AP1 och AP2 pratar med varandra direkt, via WIFI. Mesh är dock bara ett handelsnamn, när man pratar nätverk är det ingen skillad på Mesh över WIFI eller kabel, handlar bara om nätverkets topografi.

flera AP, oavsett det är mesh eller inte, är ingen garant för att enheter funkar bra att roama (gå mellan AP). Problemet med WIFI är att ansvaret ligger mellan noderna (AP) och klienterna, med en dum klient så kan inte noderna göra något.
Finns vissa protokoll inom WIFI som ska hjälpa med att flytta klienter mellan AP, men det är inte idiotsäkert då det finns flera standarder och alla enheter stödjer inte alla metoder.

Jag förespråkar alltid flera AP kopplade med kabel, hur topografin ser ut är mindre viktig - du kan dra kabel mellan två eller fler AP (daisy chain) om dom stödjer det (2 nätverksportar, tex Unifi UAP-AC-PRO). Du kan ha 1, 2 eller 20 switchar mellan AP och Router.

Du måste alltid dra ström, antigen med 230v uttag eller via PoE. PoE är bättre i nästan alla fall, då du endå måste dra en kabel till AP.

Så dra kabel från dina punkter till en samlingsplats. PoE switchar (802.3.AF, AT) är billiga i dag och du kan ju börja med 2, 4 eller 8 PoE portar för att öka till hur många du vill i framtiden. Ska man vara "framtidssäker" så kör på 802.3AT (PoE+) men jag ogillar att kalla saker det, för det finns redan PoE standarder över detta men vem vill ha WIFI enheter som drar 50+ W st? Flesta normala AP kör ju på vanlig PoE (802.3AF), ca 14-15w max.

Permalänk
Medlem

Okej, nu känner jag mig lite klokare. Tack för all info!

Så, "mesh" eller inte är m.a.o. inte så viktigt, utan begreppet jag snarare sökte var att uppnå välfungerande roaming. Det i sig går alltså inte fullt ut att garantera då det i slutändan är klienternas ansvar att sköta. Men - det finns mer/mindre lämpliga produkter för ändamålet, där Ubiquiti verkar bra om man kan tänka sig den prisklassen, och det finns stöd för PoE i det segmentet. Är detta ren korrekt summering?

När det gäller PoE så har jag då en fråga:

Skrivet av cheben:

Det är samma kablar som "standard" CAT5/6.

Det har jag inte alls förstått innan, trodde man hade särskilda kablar.. Så för att stödja PoE i ett ethernet-uttag behöver man alltså "bara" en PoE-switch eller en injector i andra änden? Om så är fallet så behöver jag egentligen inte ens tänka på PoE vid tillfället då kablarna dras, eftersom jag kan fixa det senare om jag landar i att jag vill ha det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av insats:

Det har jag inte alls förstått innan, trodde man hade särskilda kablar.. Så för att stödja PoE i ett ethernet-uttag behöver man alltså "bara" en PoE-switch eller en injector i andra änden? Om så är fallet så behöver jag egentligen inte ens tänka på PoE vid tillfället då kablarna dras, eftersom jag kan fixa det senare om jag landar i att jag vill ha det?

Du har förstått helt rätt. PoE använder helt normala nätverkskablar.

Permalänk
Medlem

T.ex. UniFi 6 Lite är väl trevliga om man inte har behov av WiFi 6/11ax på 2,4 GHz och eventuellt vill köra UniFi Controller. Du kan givetvis köra TP-Link, Netgear, Zyxel, Aruba etc i samma prisklass/segment också. Alternativt något helt annat. Finns grejer för 500 kr som har stöd för 11k/v.

Permalänk
Hedersmedlem

Däremot gör du klokt i att, när du ska renovera, sätta ut minst två uttag på varje ställe. Man vet aldrig när behov förändras, och det låter dig t.ex. att sätta en switch och en AP i samma rum utan att behöva köra t.ex. PoE passthrough.

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla tips!

Sista frågan då: Det är en elektriker som kommer att göra arbete (i samband med el-dragningarna). Han har inte så bra koll på ethernet har jag märkt. Vad ska jag säga att han ska sätta i "hubben" (centralen där routern m.m finns)? Är det en switch-board det kallas? Alltså en sådan panel med ethernet-uttag och märkningar på vilken som leder till vilket uttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av insats:

Tack igen för alla tips!

Sista frågan då: Det är en elektriker som kommer att göra arbete (i samband med el-dragningarna). Han har inte så bra koll på ethernet har jag märkt. Vad ska jag säga att han ska sätta i "hubben" (centralen där routern m.m finns)? Är det en switch-board det kallas? Alltså en sådan panel med ethernet-uttag och märkningar på vilken som leder till vilket uttag.

Det kallas patchpanel. Har du ett eget skåp för nätverket, be han sätta minst 4 strömuttag också för att framtidssäkra. Se till att patchpanelen minst är Cat6 eller helst Cat6A-klassad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Precis, allt ska in i patchpanelen i centralen. Se till att du har plats för en switch (PoE eller inte får du avgöra, men om man ska ha mer än typ 2 AP så lönar det sig nog med en PoE-switch - färre kablar och snyggare).
Jag kör TP-Link, deras EAP225 v3 har funkat fint för mig, EAP245 v3 och EAP265 ska vara bra också. EAP620/660 är riktig ax på både 2.4GHz och 5GHz.

Vissa gillar Ubiquiti, man får väl avgöra själv, det är dock inte ax på 2.4GHz på Ubiquitis grejer än precis som @Petterk skriver (ifall det är viktigt).

Att tänka på är att om du ska ha seamless roaming så behöver du ha igång management-mjukvaran, i alla fall med TP-Link eftersom det är den som pratar med de olika AP och underlättar roamingen. Går dock att köra på RPi, separat appliance etc. Vet inte hur det är med Ubiquiti.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Okej, nu känner jag mig lite klokare. Tack för all info!

Så, "mesh" eller inte är m.a.o. inte så viktigt, utan begreppet jag snarare sökte var att uppnå välfungerande roaming. Det i sig går alltså inte fullt ut att garantera då det i slutändan är klienternas ansvar att sköta. Men - det finns mer/mindre lämpliga produkter för ändamålet, där Ubiquiti verkar bra om man kan tänka sig den prisklassen, och det finns stöd för PoE i det segmentet. Är detta ren korrekt summering?

När det gäller PoE så har jag då en fråga:

Det har jag inte alls förstått innan, trodde man hade särskilda kablar.. Så för att stödja PoE i ett ethernet-uttag behöver man alltså "bara" en PoE-switch eller en injector i andra änden? Om så är fallet så behöver jag egentligen inte ens tänka på PoE vid tillfället då kablarna dras, eftersom jag kan fixa det senare om jag landar i att jag vill ha det?

Exakt, du behöver inte tänka på det alls.

En sak att tänka på: Jag skulle dra en massa kabel om jag rev ner nog för att komma åt. Mer än jag tror att jag behövde, samt dra lite tomrör. Överväg att dra in i innertak med om du kan. Jäkligt smutt att sätta en AP direkt i taket med kabel som kommer ut direkt under. Isåfall sätter man en större kopplingsdosa och sen keystone uttag på. Ett sådant här. Jag har det på ett ställe hemma

Permalänk
Medlem

Om man ska skicka mycket ström genom kablarna så kan det vara värt att kolla lite på vad man köper för kabel.
Generellt sett så är lägre AWG (=tjockare tråd) bättre eftersom du får förluster i kabeln.
Kan vara värt att dra skärmad kabel också, om den är skärmad så leder den bort värmen bättre.

Så min rekommendation om du ska dra längre än 10m så i alla fall AWG 26, gärna skärmad S/FTP och Cat 6a för att säkra för framtiden.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomle:

Om man ska skicka mycket ström genom kablarna så kan det vara värt att kolla lite på vad man köper för kabel.
Generellt sett så är lägre AWG (=tjockare tråd) bättre eftersom du får förluster i kabeln.
Kan vara värt att dra skärmad kabel också, om den är skärmad så leder den bort värmen bättre.

Så min rekommendation om du ska dra längre än 10m så i alla fall AWG 26, gärna skärmad S/FTP och Cat 6a för att säkra för framtiden.

Generelt rekommenderas inte skärmad kabel i heminstallationer alls, förutom i väldigt specifika fall. Så länge du inte har långa buntar med 50 eller fler kablar som samtliga kör exempelvis PoE 30W eller liknande behöver man inte tänka på värmen. Enligt standard kör CAT6 och CAT6A minst AWG24, så att köpa en högre AWG-gauge så betyder det att den inte följer standarden.

Min starkaste rekommendation är att man inte kör skärmad kabel, då det brukra innebära långt mer problem än vad man ev. försöker lösa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Mediaskåp brukar det heta om det inte är samma som elcentralen för övrigt. I fackspråk heter det mediacentral.

Du skulle använda elektriker så gör det inte svårt, om du vill ha utrustningen i ett skåp säg då det när du ber om offert och specificera om du vill ha mer än patchpanel där, typ switch, router etc och om det ska vara en WiFi-router (det är inga problem att ha den utanför och koppla tillbaka signalen) att skåpet ska ha plastdörr så att signalerna har någonstans att ta vägen.

Allt finns hos elgrossisten. Oskärmad kategori 6 (eller 6A) räcker långt. Finns olika grova kablar och så vidare, och den biten har säkert din elektriker koll på. Be elektrikern skriva typ kabelmodell/artikelnummer och modell av mediacentral på offerten så kan du kolla själv. Gör det samma med uttagen då det kan finnas lite val att göra där när det gäller typ och utseende. 6A är väl att föredra om man tänker typ 10 Gigabit/s på längre avstånd, rent generellt är de dock grövre.

Permalänk
Medlem

Många bra tips! Känner att jag har bra koll nu.

Så här tänker jag mig slutresultatet nu:

Dubbla ethernet-uttag där uttag ska finnas. Där jag vet att det ska finnas en AP kommer jag sätta ethernet och ett eluttag högt uppe på väggen (i den typen av höjd som lampkontakter ibland sitter) så att jag har säkrat upp för både PoE-enheter och för de som saknar. Ja, det blir ett "onödigt" eluttag om jag kör PoE-enheter, men samtidigt är det mer kostsamt med PoE-APs så jag tänker att det blir en bra lösning ändå. Det gäller bara två hallar dessutom och det kommer inte märkas avsevärt.

Kablar blir Cat6a (ska undvika "CCA"). I elcentralen blir det patchpanel.

Vilka nätverksenheter jag i slutändan skaffar får jag se sen.. Kanske blir det TP-link Deco MD9 eftersom jag har de hemma och vet att de funkar bra (även om de är sladdburna och att det delvis är meningslöst) och kostar inte så mycket. Men det beslutet kan komma senare med ovanstående infrastruktur på plats.