Permalänk
Avstängd

i9 10900k adaptive vcore?

Har inte kunnat överklocka min cpu pga jag inte lyckats sätta en adaptive vcore, vill inte köra manuell vcore.
Så här ser det ut nu men min vcore blir för låg i load/stress.

All core 4.9ghz
LlL 4
AC/DC 0.01
Adaptive vcore: auto
mitt moderkort är Asus z490 e gaming

Nu fick jag en tanke på om jag helt enkelt inte bara kunde ändra Adaptive vcore från "auto" till säg, Adaptive vcore + 0.010v osv tills jag får min önskade vcore?

Permalänk
Skrivet av asus574:

Har inte kunnat överklocka min cpu pga jag inte lyckats sätta en adaptive vcore, vill inte köra manuell vcore.
Så här ser det ut nu men min vcore blir för låg i load/stress.

All core 4.9ghz
LlL 4
AC/DC 0.01
Adaptive vcore: auto
mitt moderkort är Asus z490 e gaming

Nu fick jag en tanke på om jag helt enkelt inte bara kunde ändra Adaptive vcore från "auto" till säg, Adaptive vcore + 0.010v osv tills jag får min önskade vcore?

Hade samma dilemma för min 8700k, också ASUS moderkort.
Det jag gjorde som funka var:

  1. Hitta en stabil manuell vcore (t.ex. 1.29v)

  2. Bytte till adaptive och satte 'Adaptive Turbo Mode CPU Core Voltage' till manuell vcore+0.001, så i exemplet blir det 1.291v

  3. Offset på -0.001 så att den blir 1.29v.

  4. Bytte även LLC från 5 till 4.

  5. AVX Negative 1 (viktigt)

AC/DC 0.01 kan du behålla.

Hade samma load vcore i adaptive som i manuell med dessa inställningar, enda nackdelen är väl AVX 1. Adaptive funkar åtminstone med dessa inställningar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Har inte kunnat överklocka min cpu pga jag inte lyckats sätta en adaptive vcore, vill inte köra manuell vcore.
Så här ser det ut nu men min vcore blir för låg i load/stress.

All core 4.9ghz
LlL 4
AC/DC 0.01
Adaptive vcore: auto
mitt moderkort är Asus z490 e gaming

Nu fick jag en tanke på om jag helt enkelt inte bara kunde ändra Adaptive vcore från "auto" till säg, Adaptive vcore + 0.010v osv tills jag får min önskade vcore?

Prova min ”guide” här;
#18445224

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad händer om du sätter adaptive vcore till det som du kan köra den med manuell vcore?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dvcorleone:

Hade samma dilemma för min 8700k, också ASUS moderkort.
Det jag gjorde som funka var:

  1. Hitta en stabil manuell vcore (t.ex. 1.29v)

  2. Bytte till adaptive och satte 'Adaptive Turbo Mode CPU Core Voltage' till manuell vcore+0.001, så i exemplet blir det 1.291v

  3. Offset på -0.001 så att den blir 1.29v.

  4. Bytte även LLC från 5 till 4.

  5. AVX Negative 1 (viktigt)

AC/DC 0.01 kan du behålla.

Hade samma load vcore i adaptive som i manuell med dessa inställningar, enda nackdelen är väl AVX 1. Adaptive funkar åtminstone med dessa inställningar för mig.

Tack för svar, dock förstår jag inte hur du menar.
Menar du Adaptive Turbo Mode CPU Core Voltage 1.29v och en offset på 0.001?
I såna fall har jag redan testat, sätter jag tex 1.29v så får jag helt andra siffror, och en load på 1.12v ungefär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Prova min ”guide” här;
#18445224

Har läst igenom men och du skriver all man kan höja via offset vilket var min fråga
Dock får jag som sagt inte rätt vcore när jag tex anger 1.29v, jag måste typ ange 1.35v med en offset på 0.05 för att få 1.2v i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Har läst igenom men och du skriver all man kan höja via offset vilket var min fråga
Dock får jag som sagt inte rätt vcore när jag tex anger 1.29v, jag måste typ ange 1.35v med en offset på 0.05 för att få 1.2v i load.

Jo jag vet. Det blir så. Vet inte varför!
Man får prova sig fram med offset för att nå den nivå man vill...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Suxxx:

Vad händer om du sätter adaptive vcore till det som du kan köra den med manuell vcore?

Jag gjorde detta på min gammla i7 9700k jag ville ha 1.27v, Angav 1.27v adaptive och allt fungerade utmärkt
Testade samma sak när jag fick min i9 10900k, runt 1.27v adaptive och väl i windows öppnar cpu-z och ser att vcore ligger runt 1.6v.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jo jag vet. Det blir så. Vet inte varför!
Man får prova sig fram med offset för att nå den nivå man vill...

Ok tack, frågan är om jag kan låta adoptive ligga på "auto" och endast lägga till en offset för att få min önskade vcore?

Permalänk
Skrivet av asus574:

Tack för svar, dock förstår jag inte hur du menar.
Menar du Adaptive Turbo Mode CPU Core Voltage 1.29v och en offset på 0.001?
I såna fall har jag redan testat, sätter jag tex 1.29v så får jag helt andra siffror, och en load på 1.12v ungefär.

Ja, alltså har du t.ex. 1.29v stable manuellt, så sätt 1.291v på 'Adaptive Turbo Mode CPU Core Voltage' och en offset -0.001v. Sen ändrar du så som jag beskrev (det var i alla fall så jag lyckades hitta samma voltage i Windows för manuellt och adaptive).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo jag vet. Det blir så. Vet inte varför!
Man får prova sig fram med offset för att nå den nivå man vill...

Det beror på load line calibration som drar ner spänningen vid belastning om du inte har den på level 0 /ultra extreme. Men du vill ha dem på typ level 4 eller 5 / medium för att få grundare spänningsdalar, men då måste vcore var lite högre men det blir samma spänning vid belastning.

https://www.youtube.com/watch?v=zqvNkh4TVw8&t om ni vill nörda ner er.

Permalänk
Medlem

Har nog med svid behavior att göra. Testa ändra den

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Suxxx:

Det beror på load line calibration som drar ner spänningen vid belastning om du inte har den på level 0 /ultra extreme. Men du vill ha dem på typ level 4 eller 5 / medium för att få grundare spänningsdalar, men då måste vcore var lite högre men det blir samma spänning vid belastning.

https://www.youtube.com/watch?v=zqvNkh4TVw8&t om ni vill nörda ner er.

När jag kör 1.29v manuell vcore LLC4 = 1.2v load.
1.29v adoptive LLC4 = 1.13v load och 1.21v idle, så uppenbart blir det inte rätt vcore.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tingkan:

Har nog med svid behavior att göra. Testa ändra den

svid behavior är AC/DC = så ändra svid behavior när man satt AC/DC kommer inte fungera.
Jag har testat
AC/DC 1.1/0.5
LLC4
adaptive auto
Dock är vcore helt olika beroende på test, från 1.17v i en del test till 1.28v i andra.