Intel lanserar "Tiger Lake-H" – åtta kärnor och 5,0 GHz till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar "Tiger Lake-H" – åtta kärnor och 5,0 GHz till bärbara datorer

Kraftfulla bärbara tar nu klivet över till 10 nanometer och arkitekturen "Willow Cove", något Intel menar gör stor skillnad – särskilt i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Undrar hur bra Tiger Lake-H skalar klockfrekvensmässigt med högre strömbudget. Funderar på om det hade kunnat vara en bättre kandidat för portning till desktop istället för Rocket Lake.

Permalänk
Medlem

Jag finner det intressant att de först slår sig för bröstet med den uppgraderade grafikprocessorn som ska ge så bra prestanda, för att sedan på slutet presentera en uppsjö olika datorer vilka har "diskret grafikkort" som gemensam nämnare.
Är IGPn så dålig att den inte ens duger till en "essential" dator?

Permalänk
Medlem

Nåja. Man ska aldrig lita på tillverkarens egna siffror och särskilt inte efter det fullständiga moraliska haveriet med principled technologies. Men stämmer det enligt oberoende recensenter är det såklart kul. AMD behöver få en smäll på fingrarna efter deras idiotiska vurmande för miners.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag finner det intressant att de först slår sig för bröstet med den uppgraderade grafikprocessorn som ska ge så bra prestanda, för att sedan på slutet presentera en uppsjö olika datorer vilka har "diskret grafikkort" som gemensam nämnare.
Är IGPn så dålig att den inte ens duger till en "essential" dator?

Med ”först” menar du i denna pressreleasen? Vilken slide tänker du på (så yxigt att navigera dom på mobilen så ser inte vilken du syftar på)? För mig hade det känts märkligt att fokusera på igpu här då Tiger Lake-H:s segment är ju kraftfulla laptops som likt tidigare h-serie nästan alltid hamnar i modeller med dedikerad grafikkrets, så på samma sätt som för rocket lake har man ju skalat ner igpun, troligen för att få plats med fler CPU kärnor vilket är en rätt rimlig avvägning imo då det fyller mindre funktion när det ändå paras i de flesta fall med dGPU.

Anandtech testade nyligen Xe med 32 EU om man är intresserad av prestandanivån https://www.anandtech.com/show/16658/intels-integrated-graphi...

Har själv en tiger lake laptop med 96 EU och för att vara en ultrabook utan dgpu så är det helt klart duglig grafikprestanda och lättare gaming funkar rätt bra. Absolut en kompetent iGPU

Skrivet av Ozzed:

Nåja. Man ska aldrig lita på tillverkarens egna siffror och särskilt inte efter det fullständiga moraliska haveriet med principled technologies. Men stämmer det enligt oberoende recensenter är det såklart kul. AMD behöver få en smäll på fingrarna efter deras idiotiska vurmande för miners.

Säga vad man vill om Intels märkliga PR kring tester, men att faktiskt visa prestanda i scenarion som är relevanta för användaren och skiva ut information om testsystem osv som dom faktiskt har börjat göra är ändå positivt, och betydligt bättre än något flummig ”2x performance*” påstående.

*upp till såklart

Permalänk

Kan det vara en begränsande faktor för AMD Ryzen 5000 serien att den "bara" har 8x PCIe 3.0 lanes, där Intel har 16x lanes för i7 10750H som är snabbare i grafik än AMD 5000 serien. Kan den högre bandbredden mellan CPU och GPU i Intel 10000 serien och Tigerlake H vara anledningen till att de är lite snabbare i spel?
Med det sagt tycker jag personligen att AMD 5800H är en snabb och bra processor som jag kör som Daily driver.

Permalänk

Helt klart mycket intressant cpu, som säkerligen kommer sitta i min nästa jobblaptop.
Jag undrar varför intresset inte är högre, men det har väl med att göra att så många väntar på DDR5.

Annars den personen som påstod att privatpersoner hade behov av motsvarande cpu för några år sedan på sin privata workstationen hade blivit påhoppad utan des like, där folk hade nämnt Amdahl's lawetc.
Och sagt att även om man multitaskar med notepad, mspaint och windows inbyggda calculator samtidigt så räcker 2 core + ht alldeles utmärkt. Och att man i dessa program inte får några prestandavinster med fler kärnor.. Och nu kommer det en cpu som i det närmaste var en beast emot vad de flesta ansåg skulle behövas.

Undra hur länge denna cpu kommer ligga på toppen? Det dröjer väl innan laptops med ddr5 kommer, så kanske blir denna herre på täppan i över ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Med ”först” menar du i denna pressreleasen? Vilken slide tänker du på ...? För mig hade det känts märkligt att fokusera på igpu här då Tiger Lake-H:s segment är ju kraftfulla laptops som likt tidigare h-serie nästan alltid hamnar i modeller med dedikerad grafikkrets, ...

Jag syftar på denna slide.
Bara för att en dator har kraftfull CPU behöver den inte användas till ändamål som kräver en kraftig GPU. Särskilt inte om designern/tillverkaren klassar datorn som att bara ha det väsentligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag syftar på denna slide.
Bara för att en dator har kraftfull CPU behöver den inte användas till ändamål som kräver en kraftig GPU. Särskilt inte om designern/tillverkaren klassar datorn som att bara ha det väsentligaste.

Får nog nog ändå lyfta på ögonbrynet om det är den där som får dig att skriva:

”Jag finner det intressant att de först slår sig för bröstet med den uppgraderade grafikprocessorn som ska ge så bra prestanda”

Inte direkt reaktionen jag får när jag ser den. Är ju bara en notis om att det är ny arkitektur? Prestanda för xe nämns väl inte alls?

Dock får jag hålla med om att ”essential” är en märklig produkt-klass i sammanhanget, dock är det ju fortfarande inom ramen för högpresterande maskiner inom ”gaming/creative/workstation”, men jag förstår din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Undrar hur bra Tiger Lake-H skalar klockfrekvensmässigt med högre strömbudget. Funderar på om det hade kunnat vara en bättre kandidat för portning till desktop istället för Rocket Lake.

Nej det fanns inte plats, LGA 1700 25% än 1200

@Vzano

"Under huven på Tiger Lake-H rullar arkitekturen Willow Cove, som är en vidareutveckling av Sunny Cove vars prestanda vid en given klockfrekvens (IPC) är 19 procent högre än hos den föregående och Skylake-baserade H-serien. Precis som de strömsnåla "Tiger Lake"-syskonen, levereras nykomlingarna med Wifi 6- och Thunderbolt 4-stöd."

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Första testet, ligger lika med zen 3 men vill ha ca 20% mer ström då https://www.youtube.com/watch?v=ot9z0N2z67I&ab_channel=Hardwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Första testet, ligger lika med zen 3 men vill ha ca 20% mer ström då https://www.youtube.com/watch?v=ot9z0N2z67I&ab_channel=Hardwa...

Anandtechs test gick live tidigare i veckan

https://www.anandtech.com/show/16680/tiger-lake-h-performance...

” The area where the new TGL-H and particularly today’s tested Core i9-11980HK performs extremely well and is undoubtedly the leader among mobile x86 CPUs, is in its single-threaded performance. The new Willow Cove CPU cores alongside with the extremely high 5GHz boost frequencies achieved by the chip means that it manages to differentiate itself to even AMD’s more recent Cezanne Zen3 based Ryzen Mobile chips. While the performance lead isn’t large, it’s extremely solid at a 7-10% advantage throughout a very large number of workloads throughout our test suite.”

” At 45W, the multi-threaded performance of the chip is well sustainable and reasonable for this kind of device form-factor and cooling solution, but here it needs to be put into context, particularly against the nearest competition, which is AMD’s Ryzen 9 5980HS. In our benchmarks, both the Core i9-11980HK and the Ryzen 9 5980HS battle it out, sometimes with the Intel chip coming ahead, sometimes with the AMD chip leading the results. The issue with this comparison though is that we’re comparing a 45W chip vs a 35W chip, and more often in compute heavy workloads such as rendering or encoding, the AMD chip comes ahead even though it has a lower TDP.”

Intel ligger fortfarande tekniskt efter amds 5000-serie, något som framkommer väldigt tydligt här:

” The Ryzen 9 has a prolonged 300s semi-turbo state where it sustains 42W power until thermal saturation of the laptop. During this period, with similar power consumption to the 11980HK and also quite similar thermal results of around 80-83°C, both platforms seem to be quite similar – except for the fact that AMD Zen3 cores able to operate at all-core boost frequencies of around 4GHz, while the Willow Cove cores of the TGL-H system operate at around 3200MHz and below.”

Ouch, tur för intel att spellaster (och många andra) är vad dom är så att dom kan behålla högre frekvenser, annars hade dom åkt på dyngstryk. Inte för att det kommer spela någon jättestor roll i detta fallet. Det kommer säkert finnas fler modeller med intel och dom kommer ha bättre tillgång.