Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Trevlarns Har fått en del beröm på besiktningen genom åren med min. Tyvärr blev den pendlad på saltvägar ett par vintrar och blev jämnbrun under Plötsligt blev allt ett jätteprojekt, men jag ska ta det lite i taget. Försöka stoppa rosten så länge. Båda dörrarna på förstasidan är angripna på min, finns det plåt att få tag på (med dubbelvikning)?
Original tycker jag blir lite väl gubbigt på 740, tänkte försöka fixa en lite mer subtil upphottning med tidsenliga fälgar och sänkning bara. Ha som sommarglidare.

Besiktning gubbarna brukar bli smått tokiga på min. Jag har rost på en spaklåda bak och skärmarna är lätt angripna på insidan men inget som syns. Enda dörren som är dålig är förar dörren som är bytt efter en gammal påkörning och den "nya" dörren var inte jättefin.
Svårt att slipa till så det blir fint har jag märkt men bättre än innan iallafall.
Det är gubbiga bilar och det är det som är charmen tycker jag. Att hotta en ikke turbo gör inte mycket för farten heller.
Brukar få beröm att jag försöker hålla den orginal då alla är idag sönder stylade i många fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bygga nya möbler i min första bostadsrätt. Håller på att bygga en tvbänk med två utdragbara lådor i mitten och ett par skåp på vardera sida med lucks och hyllplan. Sen blir det är speciellt skrivbord med 140 kg kapacitet på elektriska justerbara ben. Sen som skiva blir det 25 mm björk plywood med ett special laminat som är extremt matt, anti mikrobiell yta, hydrofonisk yta samt reparerbar yta om man någonsin skulle mot förmodan att repa ytan. Har testat på en provbit av det laminat som jag ska använda, för i mina ögon så lät det som rent skitsnack. Men efter att jag repade skiten ut laminatet med kniv så försvann alla repor med hjälp av ett strykjärn och en våt trasa. Efter skrivbordet blir det ett vitrinskåp för min konstsamling. Inte mycket data eller annan teknik.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Åka ut till havet med hundarna, grilla hutlösa mängder mat och arbeta på mitt 3D portfolio så att jag kan byta karriär.

Permalänk
Medlem

Bestiga Kebnekaise med sonen, rappelera, spela airsoft, bada, sova i hängmatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

se hur länge jag kan ligga still innan frun eller barnen vill att jag ska fixa nått

Jag gissar på < 20 minuter. Återkom gärna efter sommaren med resultat. Det här testet tänker jag med göra!

Som övrigt projekt: Inleda en förstudie med någon from av moddnings-test hur jag skall vattenkyla en ny dator (AMD 58005900(1)+Radeon 6800XT) i ett uråldrigt Lian-Li chassi (2x92cm fläktar i front/bak) och inga hål för radiatorer.

Teoretiskt har jag nog koll, "ska bara" omsätta det i praktik (bland alla andra planer som familjen har)

(1) Skrivfel, Ändrade från: 5800 till 5900, 2021-05-18/TU
Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

https://www.thingiverse.com/search?q=Nautilus+Speaker&type=th...

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

Jag vill vattenkyla min cpu och gpu men är lite smått osäker på praktiken vad kommer till fittings och vilket märke man skall välja för bästa prestandan. Målet är att datorn skall bli sval och inte flyga iväg på fläktarna vid spel eller högre arbetslast. Hur hittar man sweetspot på fläktarna till att börja med. Har laborerat lite i bios testat olika fläktar. Har en 5000D burk med 10700F på 4,2mhz kyld med ett slutet corsair 240 mm och ett asus 3080 TUF med luftkylare. Är väl 240 mm som får kämpa mestadels just nu. Behöver stöttning med att komma fram till en prövad bästa lösning. Svårt dock att få det helt tyst och beskriva ljudupplevelsen.

tillägg info
Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirkat:

Får man fråga vad du har för ränta och belåningsgrad nu? Om du har en belåningsgrad under 70% så kanske du kan du nog lättare förhandla bättre ränta eller byta bolånegivare. Har själva planer på om möjligt att byta till Avanza bolån+ efter utbyggnaden av ut huset är färdigt och fått det omvärderat (och köpt pantbrev osv). Detta även för att slippa ringa och säga att man vill ha ränterabatt varje år, vilket känns som en medveten strategi av många banker för att tjäna pengar (att folk glömmer bort detta och får dålig ränta, och har hänt mig vilket bara blir irriterad på)
I och med att ränteläget är så pass lågt det är idag så lägger vi hellre pengar i investeringar än i amortering, så 1% amortering istället för 2% tänker vi när utbygget och klart, men med möjlighet att om nu ränta skulle gå upp så kan vi plocka pengar från investeringarna för att betala av en del av lånet

Sen på bollen med att svara, men här kommer det

Just nu har jag en ränta om 1,19% (Hypoteket) och en belåningsgrad om ca 55% (= 1% amortering). Dessutom är jag belånad ca 4.65 gånger min årsinkomst (= ytterligare 1% amortering).

Men nu kritade jag faktiskt på en för en ny, lite mindre, lägenhet igår. Om värderingen av min lägenhet stämmer någorlunda borde jag efter försäljning, mäklararvode och allt landa på en belåning runt 4x årsinkomsten istället. Så det ska bli förbaskat skönt att kunna lägga pengar på aktier/fonder istället för amorteringar. Tror i runda slängar att jag kommer spara 4500 kr/mån (1700 kr lägre avgift, 500 kr mindre ränta och 2300 kr mindre amortering).

Tycker för övrigt att ditt upplägg låter klokt. Kan tipsa om Stabelo också, vad gäller bolån. För min del skulle de bli billigast, så jag kommer sannolikt att landa där efter flytt. 1.04% 1-årig ränta.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För att orka bygga ut/om altanen med diverse ateraljer som på bild ser bra ut behöver jag energi, den energin kommer ifrån att testa så många udda och andra ÖL-sorter som finns, även VIN ska provas i RDI tillsammans med den nya grillen som bara står och suktar efter att få komma igång på riktigt.

Medans altanen tar form ska det byggas spaljé, det ska målas om i kök/vardagsrum, yngsta sonen ska få en genomgång på sitt krypin , att åka iväg på semester finns inte, det blir hemester i all ära. En fisketur eller tio kanske hinns med.

Kanske orka med att knappa på tangentbordet till några spel, om kvällarna inte inbjuder till ett senare dopp i pölen vi har på orten.

Sen om allt går åt pipan är det helt okej, kommer fler tillfällen men ser fram emot drycken

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

1. Byta ut en trasig blå SMD 0805 LED i bakplanet. Dock risk för att den kommer att lysa starkare än alla andra.

2. Göra klart balkongfönster öppnare/stängare och eventuellt bestycka med extra sensorer för att hålla koll på faktiskt stängt läge så att gardinerna inte går ner automatiskt trots att balkongfönstret kanske är öppet.

3. Integrera en kyl/frys Whirlpool W7 931T OX med servern för att få larm vid fel temperatur, dörrar öppna alldeles för länge, kompressor igång för länge och även kompressortemperatur(egen givare i det fallet då där verkar inte sitta en befintlig där som man kan "tjuvlyssna" på som dom andra).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack för tipset! Har ett gammal DMG där ett par rader i displayen är trasiga och som jag funderat på vad jag ska göra med. IPS mod verkar ju riktigt trevligt och ganska enkelt, och kombinerar man det med en batterimod så får man en riktigt trevlig maskin.

Det är en DMG som jag ska göra om jag beställde den här skärmen plus glas. https://handheldlegend.com/products/game-boy-backlight-dmg-ip...