Apple uppges arbeta på fyra systemkretsar för datorer – med upp till 40 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, det är en deja vu från år 2000. Power Pc vs Intel.
https://www.youtube.com/watch?v=h6ciBW2AfMk
Där bra motargument på den tiden var, visst grym flyttal, men jag kör med heltal.

Du menar att det blir Intels motdrag... visst grymt men vi är bra på... öhm, hmm...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När man tittar på spec. så fär man lite vibbar att även Apple går på en form av chiplet.
Jade C-Die = 1 Chip
Jade 2C-Die = 2 Chip
Jade 4C-Die = 4 Chip

Om så så har vart chip antagligen kapacitet för 16 Gb, så 4 chip är 4 x 16 Gb = 64 Gb.

Vad tror du @Yoshman?

Bara en spekulation/gissning, men men...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

När man tittar på spec. så fär man lite vibbar att även Apple går på en form av chiplet.
Jade C-Die = 1 Chip
Jade 2C-Die = 2 Chip
Jade 4C-Die = 4 Chip

Om så så har vart chip antagligen kapacitet för 16 Gb, så 4 chip är 4 x 16 Gb = 64 Gb.

Vad tror du @Yoshman?

Bara en spekulation/gissning, men men...

Inte omöjligt. Men Apple är så bra på att täta alla läckor så gissningar blir verkligen ren vild spekulation.

Nästa laptop blir en 14/16" MBP inget annat kommer vara nära 2021 (för mitt användarfall). Men ändå spännande att se hur bra den kan bli

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du menar att det blir Intels motdrag... visst grymt men vi är bra på... öhm, hmm...

Olika emot olika grupper. Beroende på prissättning tror jag studenter blir det största gruppen som Intel, Amd kommer förlora. Och för denna grupp är batteritid, kompakthet, tysthet etc väldigt viktiga. Och svaret Intel och amd främst nog får komma emot är att ha billigare och enklare maskiner.
Gaminglaptopparna tror jag inte Apple rör sig på, där kör de på som vanligt.
Problemet för Apple är att göra en laptop som konkurrerar emot Asus Rog, Lenovo ThinkPad P1 och någon medialaptop samtidigt. Jag tror ej de kan göra en laptop som klarar detta och de får välja vad den ska vara anpassad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

De får väl köra ett rebound co-op event med Intel så kan de köra med nya apple monster-cpu och Intels nya GPU tillsammans?

Vad skulle Apple tjäna på det?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min fundering är om Apple kan göra en bra presentation tillskillnad från andra.
En ny pc-cpu släpps. Recensenter drar ihop några spel kör absolut lägsta grafikinställningar som spelen gå att köra i. Kommer fram till att den nya cpun får några procent högre fps än den gamla, ger cpun toppbetyg skriver ett givet köp, släng din gamla cpu etc.

Där vi kanske får se att Apple tar fram Adobe premier kör en videokonvertering på den, kör samma videoredigering på en ledande PC i samma prisklass och utklassar denna. Ja, det skulle imponera på många.
*edit*
Ja, det är en deja vu från år 2000. Power Pc vs Intel.
https://www.youtube.com/watch?v=h6ciBW2AfMk
Där bra motargument på den tiden var, visst grym flyttal, men jag kör med heltal.

Haha! Det är så Apple alltid gjort och alltid kommer att göra. I sina presentationer utklassar de allt, men i verkligheten är det en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Haha! Det är så Apple alltid gjort och alltid kommer att göra. I sina presentationer utklassar de allt, men i verkligheten är det en helt annan sak.

Absolut...

...och med fler Firestorm kärnor piskar den även i multicore och drar en bråkdel ström. Så ja, Apple är _bara_ duktiga på presentationer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Absolut...
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/PassMark_M1_vs_i9_11900.jpg

...och med fler Firestorm kärnor piskar den även i multicore och drar en bråkdel ström. Så ja, Apple är _bara_ duktiga på presentationer.

Skulle säga att Passmark inte gör M1 rättvisa, i "verkligheten" har M1 större fördel bl.a. då Passmark inte alls testar saker som AMD/Intel kan accelerera med SIMD medan M1 kan accelera både med SIMD och/eller NPU (och den är väsentligt snabbare när NPU kan användas, vilket bl.a. börjar leta sig in bild/videobehandling).

Sedan finns ett fall jag inser är rätt rejält nischat, men trots allt ett fall som många här på SweC hävdar de har (själv har jag det p.g.a. vad jag jobbar med). Det är fallet när man relativt ofta använder alla CPU-trådar i bakgrunden (i mitt fall kompilering av kod/shaders) samtidigt som man fortsätter använda datorn interaktivt.

CPU i mina primära datorer är idag: M1 (MacMini), 5950X (stationär jobbdator) samt i7-6650U (Surface Pro). Inget snack om vilket system som har bäst all-core prestanda, men grejen är att den datorn uppför sig rätt kasst m.a.p. det man jobbar med i förgrunden.

Delvis måste det vara en Windows-grej, kör man Linux fungerar just det fallet klart bättre (men jobbar för tillfället med spel -> "tvingad" att köra Windows). Men det är också så att interaktiva program beror kraftigt på single-tråd prestanda och x86 med många kärnor klockar ned sig rejält under hård last -> interaktiva program uppför sig sämre. M1 har samma frekvens oavsett last, interaktiva applikationer har prioritet på de "stora" kärnorna -> man märker i stort sätt ingen skillnad om datorn är 0 % eller 100 % lastad "i bakgrunden".

Så ja, Intels/AMDs snabbaste desktop CPUer matchar M1 i enkeltrådprestanda förutsatt att de absolut inte gör något annat i bakgrunden. I praktiken är M1, även om man bara tittar på CPU-delen, bättre på att hantera interaktiva applikationer.

Skulle gärna vilja testa 8C/16T x86 U-laptops, de klockar ned sig mot 2-2,5 GHz om man faktiskt använder alla kärnor till något. Lär inte bli speciellt rolig upplevelse för det man kör i förgrunden...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Apple?... Yawn!, yes what do you want?. Will 40 cores help when i´m only playing games for fun?... Well No it wont, we don´t do fun at Apple... Umm okey?... Son if you want fun and the freedom to use any program you like... It´s better to use Windows 10 like i do when nobody can see me...having fun!. PS. Don´t tell anyone i said so, allright?. Okey i promise, Thx.
No problem Son... Just go and do fun stuff!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När man tittar på spec. så fär man lite vibbar att även Apple går på en form av chiplet.
Jade C-Die = 1 Chip
Jade 2C-Die = 2 Chip
Jade 4C-Die = 4 Chip

Om så så har vart chip antagligen kapacitet för 16 Gb, så 4 chip är 4 x 16 Gb = 64 Gb.

Vad tror du @Yoshman?

Bara en spekulation/gissning, men men...

Ryktet om 64GB max för nya MacBook Pro passar bra med 256-bitars minne mot LPDDR5.
Higher end (Mac Pro?) RAM har inget vettigt rykte behandlat än, och är en av de intressantaste aspekterna att se hur Apple hanterar skalning av sina SoCs uppåt i prestanda. Stort? Snabbt? Stort och snabbt? Dyrt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Ryktet om 64GB max för nya MacBook Pro passar bra med 256-bitars minne mot LPDDR5.
Higher end (Mac Pro?) RAM har inget vettigt rykte behandlat än, och är en av de intressantaste aspekterna att se hur Apple hanterar skalning av sina SoCs uppåt i prestanda. Stort? Snabbt? Stort och snabbt? Dyrt?

Man får skilja på M1-chippet och M1-kapsel. M1-kapsel innehåller M1-chippet plus två RAM-chip. Som det är byggt sitter RAM-chippen bredvid M1-chippet och utan kontakt med värmespridaren ovanpå M1-chippet så ser jag inga hinder för att ha flera RAM-chip i nästa kapsel. Det kan sitta i princip hur många RAM-chip som helst i en sådan kapsel, den blir bara större. Det är mest en fråga om en kompaktare form av kretskort jämfört med de moderkort + RAM-stickor som PC-världen kör med. Skulle tippa att nackdelarna är att det blir lite dyrare och givetvis att man inte i efterhand kan byta ut/lägga till mer RAM men den nackdelen har ju Apple accepterat för länge sedan. Så en kommande Mac Pro kan ha hur mycket RAM som helst, skillnaden blir bara att mängden blir fix vid köpet.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ryktet om 64GB max för nya MacBook Pro passar bra med 256-bitars minne mot LPDDR5.
Higher end (Mac Pro?) RAM har inget vettigt rykte behandlat än, och är en av de intressantaste aspekterna att se hur Apple hanterar skalning av sina SoCs uppåt i prestanda. Stort? Snabbt? Stort och snabbt? Dyrt?

Och en annan fråga är vilken målgrupp de väljer? Nuvarande Mac Pro är ju inte lite extrem med Xeon, Raedon Pro och en snålutrustad med startpris på 70 000kr.En schysst utrustad kostar runt 160 000kr, beroende på vilka krav man har.
Vill Apple rikta sig in på den stora gruppen som gör lite av varje, det kan vara programmering, videoredigering och spela? Eller satsar de stenhårt på t.ex. filmproducenter och professionella cadarbetare och blir lite likt gamla Silicon Graphics maskiner?
Det är ju inget konstigt att de som jobbar med storfilmer inom Hollywood, bygger rymdraketer åt Elon Musk etc kan betala lite extra för riktigt grymma pålitliga maskiner, men det är kanske inte samma dator som vanligt folk behöver ha.

Vad jag hade hoppas att de på något sätt får 2st olika desktop maskiner. En riktad för de som vill ha det mest extrema och sedan en riktad åt oss andra. Där man kan säga att det finns redan mac mini, men jag ser den mer som en laptop utan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och en annan fråga är vilken målgrupp de väljer? Nuvarande Mac Pro är ju inte lite extrem med Xeon, Raedon Pro och en snålutrustad med startpris på 70 000kr.En schysst utrustad runt 160 000kr. Vill de rikta sig in på den stora gruppen som gör lite av varje, det kan vara programmering, videoredigering och spela? Eller satsar de stenhårt på t.ex. filmproducenter och professionella cadarbetare och blir lite likt gamla Silicon Graphics maskiner.

Vad jag hade hoppas att de på något sätt får 2st olika desktop maskiner. En riktad för de som vill ha det mest extrema och sedan en riktad åt oss andra. Där man kan säga att det finns redan mac mini, men jag ser den mer som en laptop utan skärm.

Du är inne på rätt spår, Mac Mini och iMac är för konsumenter som vill ha en stationär. Spel har Apple aldrig satsat på (mer än mobil-spel nu då med Arcade-tjänsten). Nu kom ju rykten om en uppdaterad Mac Mini också:
https://www.macrumors.com/2021/05/18/apple-working-on-high-en...
Vilket skulle räcka bra till de allra flesta (om det inte är en speldator man är ute efter). Det enda jag egentligen ser saknas i dagsläget är GPU-prestanda och stora mängder Ram om man har sådana behov.

Mac Pro har alltid varit riktad mot marknaden du beskriver, de som körde Silicon Graphics (fina tider det!) en gång i tiden och de hade inga problem att betala för sig då och har det inte nu heller, de vill ha det bästa av det bästa för de saker de sysslar med.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det tror jag först när jag ser det. Lyckas de däremot så blir jag mäkta imponerad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlundia:

Med tanke på den rådande bristen blir man ganska fundersam över hur företagen ska få ut sina nya processorer och grafikkort? Känns som det kommer bli fåtal exemplar av allting i år och skyhöga priser.

Apple har avtal med TSMC med 70% av 7 nm tillverkningen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Olika emot olika grupper. Beroende på prissättning tror jag studenter blir det största gruppen som Intel, Amd kommer förlora. Och för denna grupp är batteritid, kompakthet, tysthet etc pris väldigt viktiga. Och svaret Intel och amd främst nog får komma emot är att ha billigare och enklare maskiner.
Gaminglaptopparna tror jag inte Apple rör sig på, där kör de på som vanligt.
Problemet för Apple är att göra en laptop som konkurrerar emot Asus Rog, Lenovo ThinkPad P1 och någon medialaptop samtidigt. Jag tror ej de kan göra en laptop som klarar detta och de får välja vad den ska vara anpassad för.

För en som jobbar i teknikaffär i en stad med hälften studenter kan jag säga att det är detta som gäller

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är det inte en sanning med modifikation, då både AMDs och Intels processorer internt inte kör X86-rutiner längre,
de skulle nog kunna ställa om fortare än mjukvarusidan i det här fallet.

Mjukvarusidan är bromsklossen.

Tänker du då på att windows inte har nåot vettigt ARM stöd?
Linux funkar utmärkt med ARM.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av RaXha:

Jo, men ett normalt år hade du fått telefonen samma vecka, så lite problem att leverera har de utan tvekan.

Ja dom har problem, men inte som andra leverantörer, jag packade upp 40st MBA med M1, 20st MBP med M1 och 5 MMini med M1 idag, som vi beställde för bara några dagar sen, men vi har fortfarande inte fått in de HP vi beställt i omgångar sen årsskiftet, några 20-tal då och då, men inte alls i samma mängd som Apple prylarna. vi får även in 20-50 Iphone SE i månaden med, några dagar efter att vi beställer dem.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tänker du då på att windows inte har nåot vettigt ARM stöd?
Linux funkar utmärkt med ARM.

Vettigt och vettigt, Windows on Arm finns och Surface Pro X finns med Arm, skulle säga att det största problemet är hårdvaran kombinerat med stöd från Applikationssidan, men mjukvaran kommer om hårdvaran är tillräckligt bra och mjukvaruleverantörerna inser att det finns pengar att hämta på bra Arm-versioner, vi hade behövt få in Nvidia i leken som hade kunnat göra en kick-ass CPU t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man får skilja på M1-chippet och M1-kapsel. M1-kapsel innehåller M1-chippet plus två RAM-chip. Som det är byggt sitter RAM-chippen bredvid M1-chippet och utan kontakt med värmespridaren ovanpå M1-chippet så ser jag inga hinder för att ha flera RAM-chip i nästa kapsel. Det kan sitta i princip hur många RAM-chip som helst i en sådan kapsel, den blir bara större. Det är mest en fråga om en kompaktare form av kretskort jämfört med de moderkort + RAM-stickor som PC-världen kör med. Skulle tippa att nackdelarna är att det blir lite dyrare och givetvis att man inte i efterhand kan byta ut/lägga till mer RAM men den nackdelen har ju Apple accepterat för länge sedan. Så en kommande Mac Pro kan ha hur mycket RAM som helst, skillnaden blir bara att mängden blir fix vid köpet.

Sant.
Och det är heller ingen som har en aning om hur en (eventuell) framtida Mac Pro kommer att organisera sitt minne. Om till exempel Hynix hade byggt ut sina HBM-testnings faciliteter eller något annat liknande från Apples supply chain hade vi åtminstone haft nånting att spekulera kring. Men än så länge - ingenting.

Vad det gäller ryktet om en 8+2 CPU med 16/32 GPU enheter, så handlade det om en lösning för MacBookPro (och eventuellt en större iMac). Anledningen till att ett 256-bit interface mot LPDDR5 verkar vettigt är att det passar med "upp till 64GB RAM", det låter sig byggas väldigt kompakt med snarlik packaging som de redan använder för M1 vilket Apples designers nog skulle uppskatta för nya laptop datorer, och det skulle ge minsta rimliga bandbredd för de 32 GPU enheterna i ryktet.
Det är en helt spekulativ pusselbit, men den passar bra i hålet som resten av ryktet lämnar efter sig.

Om du är intresserad av sånt här kanske du redan sett Apples nya patent som specifikt rör att packa minneskretsar nära en SoC.

Permalänk

Multithread

Skrivet av Mindfighter:

Absolut...
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/PassMark_M1_vs_i9_11900.jpg

...och med fler Firestorm kärnor piskar den även i multicore och drar en bråkdel ström. Så ja, Apple är _bara_ duktiga på presentationer.

Intel Core verkar klara sig bra i multitråd mot M1. 6 trådar Intel är rätt nära 8 trådar M1 och 12 trådar tar klar ledning (Core i7 -8700).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Intel Core verkar klara sig bra i multitråd mot M1. 6 trådar Intel är rätt nära 8 trådar M1 och 12 trådar tar klar ledning (Core i7 -8700).

Har du någon länk? Har bara kollat på gamla Core i7-8700 som hastigast på Geekbench och blir inte direkt imponerad. Speciellt inte med en TDP på 95w.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4987072

Mina resultat från MacBook Air M1 är högre än så!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

M1:an är för övrigt den sämsta SoC:en till Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

M1:an är för övrigt den sämsta SoC:en till Mac

Pff… M1 är ju bara en sunkig tablet CPU numer… iPad M1… Nu ser vi framåt mot vettiga dator CPU:er istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har du någon länk? Har bara kollat på gamla Core i7-8700 som hastigast på Geekbench och blir inte direkt imponerad. Speciellt inte med en TDP på 95w.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4987072

Mina resultat från MacBook Air M1 är högre än så!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

M1:an är för övrigt den sämsta SoC:en till Mac

Litar du på Geekbench?
Jag har jämfört de program som går bra på många trådar från Rosettacode och Debian Shootout med clang++ och Golang.
M1 är nog den enda som kostar som en vanlig PC....sen blir det 2-4 ggr upp!