Åldersgränser på spel?

Permalänk
Medlem

Åldersgränser på spel?

Hej,

Jag har en dotter som har ett djupt intresse för spel som Witcher 3 och Red Dead Redemptions 2, problemet är att de har en åldersgräns på 18 år. Jag har givetvis själv spelat igenom båda spelen och kan tycka att åldersgränsen är lite väl hård? Vanligen är jag hård med åldergräns, vi ser inte film eller serie som anger en klart högre ålder och här kan jag alltid se varför, men när det kommer till dessa spel blir jag lite mer frågande?

Jag spelade igenom GTA 5 som har 18 års gräns och detta spelet har jag full förståelse för gränsen man satt..

Visst kan man bara bita i det sura äpplet och säga nej, du får vänta tills du är 18 vilket i detta fallet är 6 år bort, det känns dock lite hårt. Jag spelade själv ex GTA långt innan jag var 18 men samtidigt var det inte lika rått på den tiden. En tanke har varit att spela spelet några missions i förhand och när man vet att det blir känsliga scener så tar man över men det känns lite väl hattigt och det finns uppenbara risker med det.

Så 2 frågor, hur tänker ni runt åldersgränsen på spel? Och finns det kanske moddar till dessa spel som gör att de blir mer barn tillåtna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Viking

Det är bara en rekommendation för föräldrar som inte själv spelar/spelat spelet. Anser du att åldersgränsen är hård är det väl inga problem?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Saxat från "http://dataspelsakuten.se/aldersgranser"

Citat:

PEGI, Pan-European Game Information är en organisation som kontrollerar innehållet i dataspel och sätter åldersgränser därefter. Åldersgränserna är tänkta som vägledning för föräldrar så att de lättare kan avgöra vilka spel som är lämpliga för deras barn.

Följande åldermärkningar används av PEGI:

3+ Ett spel som är lämpligt för mindre barn, fritt från läskigheter och våld.
7+ I stort sett som ovanstående fast med inslag som kan vara skrämmande för barn under sju år.

12+ Spel som innehåller våld riktat mot fiktiva karaktärer. Våld mot människor och djur tagna från verkligheten. Nakenhet och svordomar kan förekomma.

16+ Verklighetstroget våld och sexuella inslag gör att ett spel hamnar i denna kategori. Mycket grovt språk, kriminell aktivitet och bruk av droger tillåts också i dessa spel.
18+ Den högsta åldersgränsen skiljer sig från den näst högsta genom att tillåta mycket grovt våld.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl det är lite från person till person, är ditt barn "normalt" med betoning på att hon inte har problem med att se vad som är är ett spel och verklighet ser jag inga problem med att hon ska få spela ett spel som witcher 3 iallfall, det är monster och fantasty tappning, men är ju en del sex med. Är hon 12 som jag fick det till tycker jag det är fine, men det blir lite svårare med rdr2 då det är väldigt realistiskt men testa att spela det med henne i början kanske? Se hur hon reagerar. Minns mycket väl att det fanns en unge som var lika gammal som mig som INTE kunde skilja på spel och verklighet och ja, det var age of empires vi spelade och han tyckte det kändes legit att göra en spiklubba och försöka slå ner folk, vi andra kids förstod att det inte var en så bra idé haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har en dotter som har ett djupt intresse för spel som Witcher 3 och Red Dead Redemptions 2, problemet är att de har en åldersgräns på 18 år. Jag har givetvis själv spelat igenom båda spelen och kan tycka att åldersgränsen är lite väl hård? Vanligen är jag hård med åldergräns, vi ser inte film eller serie som anger en klart högre ålder och här kan jag alltid se varför, men när det kommer till dessa spel blir jag lite mer frågande?

Jag spelade igenom GTA 5 som har 18 års gräns och detta spelet har jag full förståelse för gränsen man satt..

Visst kan man bara bita i det sura äpplet och säga nej, du får vänta tills du är 18 vilket i detta fallet är 6 år bort, det känns dock lite hårt. Jag spelade själv ex GTA långt innan jag var 18 men samtidigt var det inte lika rått på den tiden. En tanke har varit att spela spelet några missions i förhand och när man vet att det blir känsliga scener så tar man över men det känns lite väl hattigt och det finns uppenbara risker med det.

Så 2 frågor, hur tänker ni runt åldersgränsen på spel? Och finns det kanske moddar till dessa spel som gör att de blir mer barn tillåtna?

Tycker generellt att gränserna ofta brukar vara väl tilltagna, har inga barn och har inte spelat något av spelen utan baserar bara på det jag tagit in från andra källor - så ta min åsikt med en skopa salt - men känner spontant att 12 nog är väl lågt.
Åtminstone för Witcher, där skulle jag nog sätta det mer eller mindre i relation till GTA 5 med tanke på sex och typen av våld. Men 14-15 skulle jag nog anse vara ok för den nivån.

Minns själv att det fanns spel i klass med typ StarCraft som var med gräns 16 eller till och med 18+ när man var yngre, kändes lite mer överdrivet.

Det finns många andra spel i liknande genrer som du kanske skulle kunna börja med.
Horizon Zero Dawn kanske?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad, försök att hålla det lite konstruktivt.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, åldersgränserna är satta som rekommendationer. De är där för att vägleda framförallt föräldrar som inte har någon koll alls på vad spelen innehåller. I slutändan är det du som förälder som avgör vad som är lämpligt för dina barn eller inte. Då vissa barn mognar tidigare än andra kan åldersgränser kännas väldigt flytande. Känner du att gränsen för ett visst spel är satt väl högt och att ditt barn kan hantera det så ser jag inga problem med att du låter barnet spela.

Sedan kan det ju självklart vara en god idé att sitta tillsammans och spela, då har du möjligheten att förklara saker och barnet har möjlighet att fråga om det är något som känns konstigt. Kommunikation mellan föräldrar och barn är nog det allra bästa sättet att hantera sådant på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ska försöka följa det och se det som en stark rekommendation. Många gånger så har vi som inte har studier inom i hur spel påverkar alltid kunskapen att avgöra om det är skadligt eller inte.

Samtidigt så får man ju utgå lite från att man känner sitt barn och bryr sig om hur det mår. Tänker att bara genom att man reflekterar som du gör @Jimmy så visar det ju på att du gjort det.
Sen handlar ju det inte bara om våld andra gånger utan kanske lite moraliska aspekter som kan påverka barn i spelen.

Men, som många andra tipsat om, sätt dig tillsammans och se hur hon reagerar. Du gjorde ju bedömningen att GTA kanske inte var så klokt att spela.

Men lite OT: Jäkligt skönt att höra om en far som verkligen bryr sig om sin kid och har spelat igenom spel innan och droppar en fråga här för att bolla tankar. Tänk om alla föräldrar var så kloka

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tycker att man ska försöka följa det och se det som en stark rekommendation. Många gånger så har vi som inte har studier inom i hur spel påverkar alltid kunskapen att avgöra om det är skadligt eller inte.

Samtidigt så får man ju utgå lite från att man känner sitt barn och bryr sig om hur det mår. Tänker att bara genom att man reflekterar som du gör @Jimmy så visar det ju på att du gjort det.
Sen handlar ju det inte bara om våld andra gånger utan kanske lite moraliska aspekter som kan påverka barn i spelen.

Men, som många andra tipsat om, sätt dig tillsammans och se hur hon reagerar. Du gjorde ju bedömningen att GTA kanske inte var så klokt att spela.

Men lite OT: Jäkligt skönt att höra om en far som verkligen bryr sig om sin kid och har spelat igenom spel innan och droppar en fråga här för att bolla tankar. Tänk om alla föräldrar var så kloka

Det finns massa studier och ingen länkar våld till spel, att påstå att barn tar skada är samma argument som användes för rock n roll, film, mortal kombat på Sega 16-bit etc Inte heller moraliskt förfall kan kopplas till någon form av media, normala personer lär sig att skilja på saker och de som inte gör det kommer ju materialet inte spela någon roll. Du har flera galningar genom åren som lyssnat på all möjlig musik, läst alla möjliga böcker och tolkat saker som ingen annan ser, vart dessa hittar sin trigger är ju oväsentligt.

Vad man låter barnen spela är ju obetydligt i relation till hur du interagerar med barnen och lär dem saker, bygger du på deras rädsla blir det rädda barn som blir rädda vuxna, bygger du på deras kritiska tänkade blir det kritiskt tänkande individer etc etc. Folk som idag fyller världen med skumma konspirationsteorier m.m. är ju inte folk som spelat spel, folk som stormar byggnader är inte gamla gamers primärt, inte heller de som skjuter folk på stan kan jag sätta pengar på.

Problemet är inte vad barn/unga vuxna utsätts för, utan hur de lär sig hantera och få saker förklarat för sig m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Åldersgränser (både för film och dataspel) kan vara ganska godtyckligt satta - eller snarare så är kriterierna för de olika gränserna ofta ganska godtyckligt valda.

Så om du spelat igenom spelet och tycker att åldersgränsen är lite väl högt satt så blir det en fråga om vems omdöme du litar mest på - ditt eget, eller det hos de som satte åldersgränsen. Du känner troligen ditt barn bättre än de gör.

Om du som förälder inte ser något problem med att din dotter spelar ett visst spel - så låt henne spela det.
Är det något som du tycker är precis på gränsen - låt henne spela, men sitt med så ni har möjlighet att diskutera det vid behov.

En sak att ha i åtanke när det gäller sådant här är ju att barn ofta läser/spelar/tittar på en hel del saker som föräldrarna inte skulle uppskatta om de visste om det. Att vara för hård med vad de får ta del av leder lätt till att barnen då söker upp det på egen hand. Förbjuden frukt är alltid attraktiv, som bekant.
Om du istället är lite flexibel och förbjuder eller godkänner efter eget omdöme, så ökar nog chansen att barnet respekterar besluten - de märker att det faktiskt finns en tanke bakom det hela. (Observera att jag inte säger att allt skall tillåtas - vissa saker är barnförbjudna på mycket goda grunder.)

Permalänk
Medlem

Så hon är då alltså 12-13 år.

Personligen tycker jag inte "animerade" spel som typ GTA V är något som helst problem, är ju inte så realistiskt lixom. Visst lite då och då går man rampage och dödar en 1000 poliser men oftast så utforskar jag bara världen och kör runt med alla mina bilar. Kan vara ett väldigt fridfullt spel att bara slöspela.
RDR2 är ju samma sak typ, man rider runt och gör inte jättemkt, är ju inget sex eller dylikt i det man skjuter bara lite med pistolerna och jagar etc.
Witcher kan jag inte uttala mig om då jag inte kört det, men som vissa skriver så kanske det är lite väl mkt slash och sex i det, så där skulle jag nog väntat till typ 15-16 iallafall.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Min känsla är att barn allmänt är ganska vana vid någon form av hack & slash, om inte annat så genom TV, se bara Tom & Jerry ;). Men med det sagt skulle jag inte låte ex en 8 åring spela Witcher 3, det kan uppfattas som kusligt på sina håll och det finns ett par sex scener där som inte är passade i den ålder. Har en kompis som lät sin 6 åring se Hajen, föräldrarna satt såklart med och idiotförklarade filmen hela vägen igenom, barnet pratade inte om något annat de kommande veckorna. Även om detta barnet skulle varit redo för denna typ av film så anser jag att man berövar den från känslan som en skräckfilm ska ge i framtiden. De e nog inte ovanligt att folk som växte upp på den tiden fortfarande funderar på om det kan finnas en haj i vattnet när man är ute och badar =D

När jag satt mig ner för att spela igenom GTA V tog det inte lång tid förrens man fick se scener där Trevor satte på en kvinna, självklart var det inget jag kunde låta mitt barn spela. Det är såklart tråkigt för egentligen är jag övertygad om att 95% av spelet inte hade varit något problem men det finns en del grova sex scener och ett fåtal rejält grova våldsscener. Hade det funnits någon typ av kids mode som blurade ut stora områden samt ljud så hade det varit super men tyvärr ser det nu ut som att hon får vänta iallafall 3-4 år till innan det blir något GTA för henne. Det är möjligt att äldre GTA spel kan fungera GTA 3

Vissa spel erbjuder mer ller mindre blod, kanske något liknande hade gjort sig bra i GTA, men visst, det vill ändå till att en vuxen ser över så att inte barnet hamnar i fel läge.

Skrivet av Extremaz:

Så hon är då alltså 12-13 år.

Personligen tycker jag inte "animerade" spel som typ GTA V är något som helst problem, är ju inte så realistiskt lixom. Visst lite då och då går man rampage och dödar en 1000 poliser men oftast så utforskar jag bara världen och kör runt med alla mina bilar. Kan vara ett väldigt fridfullt spel att bara slöspela.
RDR2 är ju samma sak typ, man rider runt och gör inte jättemkt, är ju inget sex eller dylikt i det man skjuter bara lite med pistolerna och jagar etc.
Witcher kan jag inte uttala mig om då jag inte kört det, men som vissa skriver så kanske det är lite väl mkt slash och sex i det, så där skulle jag nog väntat till typ 15-16 iallafall.

RDR2 har inga väldigt begränsade sex scener och blod är ganska sparsamt i spelet. Slakt av djur kan man tycka är en naturlig del av människans historia så där ser jag egentligen inga problem, de e bara till att förklara hur det var på den tiden, om inte annat kan det till och med vara lite utbildning. Spelet innhåller såklart våld men jag vill inte påstå att den är överdriven som i vissa andra spel.

Sex scener i Witcher 3 är ganska korta och väldigt få, 2-3 st i hela spelet kanske? Man kan dessutom trycka för dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ursäkta för wall of text, men det är en intressant och viktig fråga som jag funderat och arbetat mycket med. Ursäkta om det blir bitvis spretigt, det är svårt att bara avgränsa det till en smal frågeställning om åldersgränser enbart!

Jag kommer inte ge mig in i någon eventuell argumentation i tråden, jag kommer inte försöka hävda att det finns någon absolut sanning eller absolut rätt och fel, för det tror jag inte att det finns, jag kommer bara ge min personliga bild och åsikt. Som bakgrund kan det vara värt att veta att jag är psykolog som arbetat en hel del med barn och ungdomar samt deras utveckling och jag har haft lite av ett specialintresse att nörda runt hur barns utveckling har påverkats av yttre faktorer så som intåget av internet, TV-/datorspel och onlinespel.

Jag tänker att det absolut viktigaste är att man som förälder är intresserad och delaktig, att man vet vad barnen spelar och helst gör det tillsammans med dem. Om man inte spelar tillsammans, kan datorn kanske stå i samma rum som du själv sysselsätter dig i? Var med dem när de spelar, se hur de reagerar och förstå kontexten de spelar i. Var aktiv med att hjälpa dem förstå innehåll i spel eller varför man kanske bör vänta med att interagera med totala främlingar i många spel. Försök också att ge barn en bredd av intressen, introducera dem för olika aktiviteter (musik, lagsport, andra kreativa uttryck) så att de får möjlighet att utforska olika förmågor hos sig själva och möta människor i olika gemenskaper. Det bygger självförståelse, förmåga till mentalisering, social kompetens samt utvecklar fler delar i hjärnan.

Jag tycker att åldersgränser ofta är för stelbenta och kategoriska endast utifrån vissa bestämda aspekter, vilket riskerar att bli rent godtyckligt. Men jag kan också tycka att kritiken mot åldersgränser ofta missar målet med stor marginal genom att bara argumentera runt våld och aggressivitet, det är för mig bara en liten del av vad som bör reglera åldersgränser. Än viktigare är barnets möjlighet att förstå innehållet, tolka det och passa in det i barnets värld. Det här är lite svårt att beskriva och än svårare att ta reda på som förälder, men det kan göra stor skillnad om man lyckas. Om barnet inte kan ordentligt förstå eller tolka innehållet kan det lätt bli både skrämmande och obehagligt även när vi som vuxna inte alls upplever en tillstymmelse av obehag. Kanske har ni något barndomsminne som kan exemplifiera det här? Något ni kommer ihåg skrämde er ordentligt även om ni idag inte riktigt kan förstå varför det var så skrämmande? Genom att ni är med barnet i upplevelsen kan ni svara direkt på frågor och därmed göra det begripligt för barnet, men ni kan också fånga upp när barnet verkar oförstående eller i obehag och där kliva in för att förklara vad som händer i spelet vilket gör det mer begripligt och barnet tryggare. Kanske förklara för barnet att det som händer i spelet inte riskerar att hända i verkligheten eller inte KAN hända i verkligheten (med begripliga och konkreta förklaringar, inte bara ”det kan inte”), vilket också kan förebygga mycket orolighet.

Som exempel så hade jag inga problem att sitta och se de flesta filmer med 15års gräns med min son när han var 11-12, men jag hade definitivt inte velat att han skulle se serien "The Rain" på Netflix vilken fram till sista säsongen hade åldersgräns 12 (nu verkar de höjt den till 16+, tack Netflix!) ens som 14-15åring. Den är suggestiv och obehaglig, träffar för nära verkligheten för att lätt kunna avfärda den som ”bara på TV” och kan nog för många väcka en stark oro för att det kanske kommer hända på riktigt. Det i sig tycker jag är långt mycket värre än de vålds- eller sexscener som förekommer i serien. De kan man förklara och hjälpa barnet förstå men den apokalyptiska katastrofen som inträffat är mycket svårare att hjälpa barnet förstå och tolka i kontexten av ”inte på riktigt”.

Sen har vi det här med den sociala interaktionen med andra spelare, vilket jag upplever som en stor riskfaktor gällande dagens barns utveckling gällande psykiskt välmående, socialt samspel och social kompetens. Många spel har bitvis extremt kassa spelarcommunities där det nästan är norm att trycka ned andra. Det både riskerar att få barn att må dåligt över sig själva och sin prestation men framför allt riskerar det att sätta (negativa, destruktiva) normer gällande hur man bemöter varandra om det är där barnet lägger största delen av sin fritid och umgås med andra.

Det är inte så enkelt som att man bara ska följa åldersgränser rakt av, barn är individer med egna förmågor och sårbarheter. Men det är heller inte så enkelt som att man bara kan avfärda dem med; "mitt barn klarar X och Y utan problem för det vet jag", för jag tror inte att det går att veta för oss föräldrar. Barnet kan upplevas helt oberört i stunden och kanske till och med fängslat och positivt, men senare reagera negativt på aktiviteten (problem med sömnen, nedstämdhet, utagerande beteende) utan att det går att se någon direkt koppling. Vi kan tyvärr inte räkna med att barnet kommer att säga till om de behöver hjälp med att processa upplevelser som de behöver oss vuxna med att förstå, de kanske inte ens själva vet vad de behöver hjälp av er med och kan därför inte be om det ens om de ville.

Med det sagt, försök inte vara perfekt som förälder, för det kommer vi aldrig klara. Försök vara; "good enough" och lägg mest fokus på att så mycket det bara går vara med ditt barn i stället för att ordna saker för dem att göra medan du ägnar dig åt något annat. När du har gemensamma aktiviteter tillsammans med ditt barn (oavsett om ni spelar fotboll, går på stan, spelar bräd- & datorspel, samtalar, lagar mat eller städar) så stärker du er relation, ökar din förmåga att förstå och tolka barnet samt bygger trygghet hos barnet. Det är tyvärr det jag är rädd att många barn idag saknar, att de sitter själva på sitt rum utan att deras föräldrar har någon insyn eller förståelse för vad de spelar eller vilka de interagerar eller umgås med och hur de påverkas av det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har en bonusgrabb som är 10.
Han såg mig spela borderlands 2, när han var 6-7 och efter en massa om & men så fick han prova den. Blev hans absoluta favorit spel.
Sedan såg han mig spela Fallout 4 och vi tyckte att den var alldeles för läskig för honom. Blev ännu ett favvo spel för honom..

Skaffade PSVR, och han fick knappt prova den när han vart yngre, medans nu senaste åren så är det han som spelar den mest hemma. Och hans favorit spel i VR är "Gorn" & "The walking dead saints & sinners". Och det senare tänkte vi absolut inte låta honom spela, men ungjäveln kollar genom all lets play på youtube mm, så ungen har bättre koll på spel än dom flesta vuxna..

Vart en massa diskussioner & pratat med honom mycket om verklighet vs spel.
Många utav dom vanliga spelen som dom flesta utav hans vänner får spela(gta 5 mm) är han själv knappast ens intresserad utav.
Så jag ser ungen spela allt från minecraft & roblox till fallout 4 & farcry 5(ännu ett utav hans absoluta favvoriter).
Men vi har en ständig debatt om spel & innehåll med honom med. Tex moraliska diskussioner angående valen man gör i spel..

Kan säga att ungen är mer empatisk & har en högre moralisk kompass än dom flesta i sin ålder numera.
Och finns en hel del ungar som jag vet i hans skola som knappast fått spela nån våldsspel alls/se våldsamma filmer och är riktiga skitungar som soc redan har koll på på grund utav att dom hotar & mobbar samt använder våld mot andra ungar.. Till denna grad att 3-4 tjejer bytt skola bara från deras klass.. Och det är en utav dom bättre skolorna i stan..

Så din oro för din dotter tycker jag personligen är helt fel riktad.
Bara se till att vara med & ha samtal med henne om det hon ser i spelen, verklighet vs fiktion och även dom moraliska aspekterna.
Sedan så är det ju bara bra om hon ser den mörka delen utav den mänskliga psyket i spel, så förhoppningsvis så växer hon inte upp för naiv, men ändå för långt bort för att vara "verkligt".

Verkligheten är så sjukt mycket värre än spel..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Mina två cent: Låt ditt barn spela de spel som hen är intresserad av så länge du som vuxen kan vägleda barnet därefter. Många barn som t. ex. har tagit åt sig av spel och låtit de "forma" en del av deras personlighet har mycket med hur man som förälder/vuxen hanterar detta. Självklart även omgivning i skolvärld m.m., men även detta kan en förälder/vuxen hantera.

Spelade våldsamma spel och såg på filmer som ett barn "absolut inte borde se" när jag var 4-5. Ingen fara med mig i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vänta till 18 bara för det är där PEGI satt gränsen, tycker själv en 14-15 åring bör klara av alla spel jag spelat i alla fall. Skulle gissa på att det är extremt osannolikt att ditt barn tar "skada" på något sätt alls av att spela dessa spel nu istället för om något år. Däremot så har de ju saker i dem som du kanske inte anser ditt barn vara redo för eller bara inte vill hon ska se. Du har ju spelat dem och känner ditt barn bäst så du kan avgöra mycket bättre än PEGI om det är lämpligt för henne att spela dem.

Spelade spel med 18årsgräns när jag var 5-6 och har inte utvecklat några problem av det men det var ju PS1&2 med begränsningarna det innebar. Tycker också dagens spel är mycket mer vuxna och realistiska i handling, våld samt ämnen de tar upp. Hade absolut inte låtit en 5åring spela dem.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

För att slänga in lite cent så tycker jag inte att man ska stirra sig blind på sex i spel heller(sålänge det är samtycke ofcofc). Tycker att det är rätt galet att folk har svårare för ett par nakna bröst i ett spel än att man bryter loss framtänderna på en person med en tång(gta V), eller skär loss tungan på en person med en glasbit(cod black ops?), eller blåser bort frontalloben på otaliga personer med en hagelbrakare(rdr2).

Gällande våld i spel tycker jag ju dock själv att svaret skiljer sig från person till person. Sålänge din dotter har klart för sig att det bara är ett spel, och att det självfallet inte är okej att efterlikna något av det som sker i spelen irl, så är det fine imo. Spelade själv spel som GTA och Postal 2 i den åldern, och jag brukar inte springa runt med spadar och slå på folk.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med @Ostbullen det är rätt fascinerande att anse att sex och nakenhet (som är hyffsat naturligt ändå) är något man vill undvika att barn ser men att skjuta ihjäl 1000 poliser inte är så farligt.
Varför är det så att man ser nakenhet och sex som ett större problem och farligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Måste nog hålla med @Ostbullen det är rätt fascinerande att anse att sex och nakenhet (som är hyffsat naturligt ändå) är något man vill undvika att barn ser men att skjuta ihjäl 1000 poliser inte är så farligt.
Varför är det så att man ser nakenhet och sex som ett större problem och farligare?

För att det är så himla pinsamt att försöka förklara det där med sex för ett barn?
Nja, kanske inte bara därför men jag är säker på att det spelar in på något litet hörn.

Permalänk
Medlem

Spelat alla dessa som du kallar "våldsspel" sen jag kan inte minnas, inte mördar jag folk för de? Är din unge normal och inte har diagnoser och kan skillnad mellan verkligenhet och spel så finns de inget att hålla dom borta ifrån. Vid 12-13 års ålder vet man mycket väl hur en naken kvinna ser ut, så att se en naken animerad figur är ju inte direkt upphetsande

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Första scenen från GTA V jag tänker på är denna :

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

Tyck till, rimlig för 5 åring? 10 åring? 15 åring? Var drar du gränsen? Utgå från ett barn utan speciell kunskap inom området d,v,s allmän kunskap för åldern.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

witcher 3 tror jag har 18+ pga. mycket naket, har man god kommunikation med sina barn och kan förklara för barnen att "såhär ser världen ut" "dethär är naket" "blod kriminalitet droger blablabla" så kan man gott och väl låta en 12åring spela vilka spel som helst eftersom en 12årings hjärna är såpass utvecklad att man kan föra diskutioner med personen, skulle hon märka "usch dethär spelet mår jag illa av" då slutar hon juh spela självmant, och permanent skada? nej, jag såg jävligt mycket grejjer från liveleaks när jag var runt 12 år gammal och, visst är jag fullblodspsykopat idag men, permanent skada, näh.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jimmy:

Första scenen från GTA V jag tänker på är denna :

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

Tyck till, rimlig för 5 åring? 10 åring? 15 åring? Var drar du gränsen? Utgå från ett barn utan speciell kunskap inom området d,v,s allmän kunskap för åldern.

Varför storymode? GTA Online är både roligare (enligt mig och de jag känner) och fritt från dessa scener.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Man känner ju sitt barn bäst och har man koll på spelen så är det inte så svårt att avgöra vad som passar eller inte. Generellt är åldersgränserna väldigt högt satta, jämför med film som ju har 15 år som högst och då är det ändå riktiga människor liksom. Samtidigt får man ju fundera på vad barnet är rädd för och på vilka områden hen är mogen. Har man en unge som har fobi för spindlar kanske den inte ska spela Grounded för att ta till ett extremexempel. Åldersgränsernas kriterier är också rätt rigida, ett spel kan ju vara ganska blodigt och slafsigt utan att vara särskilt hemskt egentligen och då få artonårsgräns, medan mer psykologisk terror och liknande kan vara väldigt mycket värre för många personer men lär ändå få en lägre gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför storymode? GTA Online är både roligare (enligt mig och de jag känner) och fritt från dessa scener.

För att hon gillar story.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Första scenen från GTA V jag tänker på är denna :

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

https://youtu.be/BXI9kW37Or8?t=92

Tyck till, rimlig för 5 åring? 10 åring? 15 åring? Var drar du gränsen? Utgå från ett barn utan speciell kunskap inom området d,v,s allmän kunskap för åldern.

Beror lite på individ till individ i mitt tycke. Tror det är lite som @Erik_T säger, det verkar tyvärr vara lättare att förklara 3:14 i samma klipp för sina barn än timestampen du satte.

Sen med det sagt så tror jag TW3 är ett mer passande spel än GTA V. GTA V har ett sätt att romantisera våld (som visas väldigt bra i klippet), som imo är värre än våldet i sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

jag minns när man var typ 12 bast och promenerade till bensin macken med en handskriven lapp av föräldrarna där det stod att jag fick hyra vilken film jag ville. blev ju alltid någon arnold rulle eller liknande.
minns också att vi hyrde evil dead och det slutade med att vi stängde av filmen då två kompisar gick hem för de började må illa av splatter scenerna

Känns som att multiplayer är det man är mer oroad för idag med folk som trollar av alla dess olika slag, folk som länkar en olämpliga länkar , bilder etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Har en bonusgrabb som är 10.
Han såg mig spela borderlands 2, när han var 6-7 och efter en massa om & men så fick han prova den. Blev hans absoluta favorit spel.
Sedan såg han mig spela Fallout 4 och vi tyckte att den var alldeles för läskig för honom. Blev ännu ett favvo spel för honom..

Skaffade PSVR, och han fick knappt prova den när han vart yngre, medans nu senaste åren så är det han som spelar den mest hemma. Och hans favorit spel i VR är "Gorn" & "The walking dead saints & sinners". Och det senare tänkte vi absolut inte låta honom spela, men ungjäveln kollar genom all lets play på youtube mm, så ungen har bättre koll på spel än dom flesta vuxna..

Vart en massa diskussioner & pratat med honom mycket om verklighet vs spel.
Många utav dom vanliga spelen som dom flesta utav hans vänner får spela(gta 5 mm) är han själv knappast ens intresserad utav.
Så jag ser ungen spela allt från minecraft & roblox till fallout 4 & farcry 5(ännu ett utav hans absoluta favvoriter).
Men vi har en ständig debatt om spel & innehåll med honom med. Tex moraliska diskussioner angående valen man gör i spel..

Kan säga att ungen är mer empatisk & har en högre moralisk kompass än dom flesta i sin ålder numera.
Och finns en hel del ungar som jag vet i hans skola som knappast fått spela nån våldsspel alls/se våldsamma filmer och är riktiga skitungar som soc redan har koll på på grund utav att dom hotar & mobbar samt använder våld mot andra ungar.. Till denna grad att 3-4 tjejer bytt skola bara från deras klass.. Och det är en utav dom bättre skolorna i stan..

Så din oro för din dotter tycker jag personligen är helt fel riktad.
Bara se till att vara med & ha samtal med henne om det hon ser i spelen, verklighet vs fiktion och även dom moraliska aspekterna.
Sedan så är det ju bara bra om hon ser den mörka delen utav den mänskliga psyket i spel, så förhoppningsvis så växer hon inte upp för naiv, men ändå för långt bort för att vara "verkligt".

Verkligheten är så sjukt mycket värre än spel..

Jag tror det är mer komplicerat än så, har en kompis som är psykolog och uppfattningen är att många psykiska skador inte är uppenbara i första taget och det är vanligt att man själv inte känner till sina problem. Psykisk ohälsa kan ta många skepnader, problem att sova? Problem med magen? Tillbakadragen? Tystlåten? Ängslig? Svårt att behålla kompisar? Mycket av det kan vara helt naturligt men växer man inte ur det kan det mycket väl vara psykisk ohälsa i grunden. De händelser man går igenom formar personen och att verkligen ändra på personen i efterhand är väldigt svårt.

Man kan tro att man känner en person och vet hur den reagerar och agerar men det finns alltid delar man inte känner till. Det är inte ovanligt att höra "Va!? Det där skulle aldrig min Anton göra!", samma gäller egentligen vuxna. För att dra det till sin gräns kan man titta på seriemördare som inte helt ovanligt visar upp ett normalt yttre men som i själva verket lider av psykisk ohälsa.

Att försöka fundera ut hur en 6 åring hanterar att se sex och inslagen skalle är troligen inte helt lätt, än mindre den långtgående effekten. Det behöver inte vara som ett brutet ben där skadan är uppenbar omgående. Man ska också vara väl medveten om att hur man hanterar en given situation på utsidan kan skilja sig en hel del mot hur den hanteras inombords. Fördelen med iallafall yngre barn är att de inte lärt sig maskera sina känslor så de är i regel enklare att läsa även om de också kan vara luriga.

Mobbing fallet du tar känns inte relevant, varför ett barn är utåt agerande i skolmiljön kan bero på många saker, inte minst hur de blir behandlade i hemmet. Man ska inte heller underskatta grupptryck, det är starkare än vad man tror, särskilt i "skol" åldern. Personligen tror jag inte på att TV spel skapar översittare per norm. Erfarenheten av mobbare är att de generellt är eller har varit förtryckta på annat håll, antingen från andra barn eller vuxna.

Att prata med sitt barn om vad det utsätts för är en grundbult men det betyder inte att man kan mata på med vad som helst. Det finns saker i vår värld som man inte är redo att ta emot förens man är redo och ibland kanske man aldrig ens blir redo för vissa saker.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

witcher 3 tror jag har 18+ pga. mycket naket, har man god kommunikation med sina barn och kan förklara för barnen att "såhär ser världen ut" "dethär är naket" "blod kriminalitet droger blablabla" så kan man gott och väl låta en 12åring spela vilka spel som helst eftersom en 12årings hjärna är såpass utvecklad att man kan föra diskutioner med personen, skulle hon märka "usch dethär spelet mår jag illa av" då slutar hon juh spela självmant, och permanent skada? nej, jag såg jävligt mycket grejjer från liveleaks när jag var runt 12 år gammal och, visst är jag fullblodspsykopat idag men, permanent skada, näh.

Det där tror jag inte en sekund på, de e väldigt få som inser sina egna gränser och det verkar du själv fullt medveten om. Har du taget skada av det? Vem vet?

Har du barn? Klippet jag postade, vilken åldersgräns om någon skulle du sätta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att det är så himla pinsamt att försöka förklara det där med sex för ett barn?
Nja, kanske inte bara därför men jag är säker på att det spelar in på något litet hörn.

Spontant så känns det mer utmanande att försöka förklara varför någon slår in skallen på en polis med ett basebollträ.
Men kan samtidigt förstå utmaningen i att försöka förklara varför man betalat en tjej 20 dollar och varför bilen gungar i en gränd i GTA 5